PDA

View Full Version : Welke speakers voor een Marshall kabinet



robert smidt
14 augustus 2003, 22:36
Ik speel Heavy Metal en bezit een Marshall EL84 (2x100 watt) 19". Bovendien heb ik 2 Marshall kasten bestaande uit 4 x 75 watt speakers van Celestion. Onlangs hoorde ik dat ik beter andere speakers in kan zetten waardoor ik meer power, meer sustain en heldere tonen krijg (klinkt nu met distortion erg wollig en brijerig). Welke speakers heb ik hier voor nodig of kan ik beter een andere speakerkast kopen???

Al
15 augustus 2003, 01:46
Ik speel Heavy Metal en bezit een Marshall EL84 (2x100 watt) 19". Bovendien heb ik 2 Marshall kasten bestaande uit 4 x 75 watt speakers van Celestion. Onlangs hoorde ik dat ik beter andere speakers in kan zetten waardoor ik meer power, meer sustain en heldere tonen krijg (klinkt nu met distortion erg wollig en brijerig). Welke speakers heb ik hier voor nodig of kan ik beter een andere speakerkast kopen???

Wellicht heb je G12T-75 speakers. In dat geval herken ik dat wollige ongedefiniëerde. Je moet die speakers veel hoog geven. Ze lijken gemaakt om over de kop pinnige versterkers te compenseren. De helderheid is volledig weggedempt bij die speakers. Wat je dan krijgt is dat je er veel hoog in moet zetten wat ook weer niet mooier is.

Een hedendaagse Celestion met een goede prijs/kwaliteit verhouding is de G12H. Die heeft een goede definitie. Het hoog en laag zijn prima in balans. Omdat je 100W per kant hebt en met heavy distortion zou ik die niet nemen. Het risico is dat je ze opbrandt. Geen enkele speaker houdt van oversturing. Het verschil tussen de H30 en T-75 is dat als je een H30 gehoord hebt en direct overschakelt op een T75 dan lijkt het geluid uit de ruimte daarnaast te komen. Vergelijk het met praten met een hand voor je mond. Op een bepaalde manier doet hij sommig scheurwerk wel aardig maar ik vind dat die speaker alle levendigheid in de toon om zeep helpt en totaal niet transparant is. Hij is daardoor moeilijk te besturen.

De Celestion G12M-70 is een beetje hetzelfde verhaal als de T75 maar dan wat genuanceerder. Je haalt er ietsje meer definitie uit. Ook een speaker die ontworpen is om hand in hand te gaan met pinnige amp.

De Classic Lead 80 is een ander verhaal. Heeft meer accent in het hoog en laag dan bv de T75, heeft niet dat botte mid. In 4x12 kasten heb ik hem niet gehoord maar wel in een gesloten 1x12 behuizing i.c.m. een Bogner. Een combinatie die het classic rock ding goed deed, geen metalbak. Een speaker die het ook prima in open cabs doet.

De Celestion Vintage30 zou wat voor je kunnen zijn. Zijn gemaakt voor gesloten kasten. Ook daar moet je moet hoog kunnen leven. Ik ken een door v.Weelden gemodde amp die i.c.m. een 4x12 V30 kast uitstekend klonk. Hoewel, er moest wel een Marshall powerbreak tussen die een paar tandjes er vanaf snoepte wat tot gevolg had dat die harde rotfrequenties in het hoog getemperd werden. Klonk erg goed op die manier. Het kan dus met V30.

Blijven die Celestion H100's nog over. Absoluut meer inhoud dan de T75 maar blijft ook een beetje in het midden hangen. Niet echt wat je zegt een levendige speaker. Wel kan je daar zeker met de goede versterker een vette sound mee neerzetten.

De Celestion Century's ken ik niet. Ik hoor alleen overal dat die te helder en een tikkie hifi zouden zijn.

Zoals je merkt is Celestion dé speaker wat mij betreft als het gaat om puur rock o.i.d en betaalbaarheid.

Al

P.S. Ik weet niet of alle bovengenoemde speakers nog leverbaar zijn.

l