PDA

View Full Version : Hoe speel je zoiets?



G2G
14 augustus 2003, 18:55
Bv. :

---2---
---2---
-------
--------
---2---
---2---

Hoe kun je in één "strum" de de D en de G snaar niet laten meeklinken. In de intro van stairway to heaven is het zo en in de riff van highway to hell en zo veel andere liedjes. Ik weet er geen raad mee.

En dan dit:

---5---
---5---
-------
-------
--(5)--
--------

De noot tussen haakjes, wat wil die zeggen? Is dat een noot voor de bassplayer of iets anders?

Ik zou dankbaar zijn moest er iemand mij uit de shit halen

Anders Destium
14 augustus 2003, 19:00
Met fingerpicking is dit redelijk eenvoudig.

Je dempt bij dit soort akkoorden de snaren die je niet gebruikt door je linkerhand wel op de snaren te leggen maar niet in te drukken als je plectrum gebruikt.

Dat met die (5) zou ik niet weten...

Trocar
14 augustus 2003, 19:41
In dit geval:
(5) is een 'ghost note'; deze wordt heel zacht gespeeld, alsof hij er eigenlijk niet hoort. Een expressieve techniek.

In andere gevallen:
Maar het kan ook een toon zijn die je door moet laten klinken uit een vorige maat, maar niet aan moet slaan. Dit valt ook op te maken uit de notenbalk als die er bij is. Vaak staat er ook iets als 'let ring' in de tab met streepjes vanaf de aanslag tm het einde van het door laten klinken (en de door te laten klinken tonen tussen haakjes in de nieuwe maat).

Het kan ook de toon zijn waar je op moet eindigen bij een vibrato dive-and-return; in dat geval laat je in principe ook de toon doorklinken zonder hem nogmaals aan te slaan. Het geeft dan aan waar je eindigen moet met je 'return'. In de notenbalk en tab staat 'w/bar' om aan te geven dat je de vibrato-hendel moet gebruiken.
Hetzelfde met een 'bend and release'; het geeft de 'eind-toon' aan.

Het kan ook de linkerhand positie aangeven bij artificial harmonics, de rechterhand positie staat daar dan direct achter. Dan staat in de tab wel aangegeven dat het om een A.H. gaat.

En er zijn vast nog meer notatie varianten; met haakjes, that is...

[edit: beetje aangepast]

RadiuS
14 augustus 2003, 21:51
oftewel gewoon geen plectrum maar met je vingers

plusminus
15 augustus 2003, 00:29
ik weet het niet zeker ,maar volgens mij is een ghostnote ook wel eens een noot die "per ongeluk" aangeslagen wordt ,maar er wel in past.

Nemesis
15 augustus 2003, 09:03
zijn dit niet ghostnotes?


|------------------------------------|
|------------------------------------|
|-------7-x-9--7-------7-x-9--9------|
|-------x-x----x-------x-x----x------|
|-------x-x----x-------x-x----x------|
|-7-7-7-7-x----7-7-7-8-8-x----8-8----|

stukje uit can't stop van de peppers

telecastermaster
15 augustus 2003, 13:49
Yep, de x-jes zijn ghostnotes.

Trocar
15 augustus 2003, 16:48
Yep, de x-jes zijn ghostnotes.

Ik dacht dat dit zgn 'rakes' zijn.
Kruisjes geven toch aan dat je een snaar moet dempen met je fret-hand. Bijvoorbeeld intro van Smells Like Teen Spirit (ja, sorry :cry: ):

G-|---------------------3--3---------------------------------6--6-------|
D-|-3--3-3-X-X--X-X-3--3---X-X---6--6-6---X-X--X-X--6--6-------|
A-|-3--3-3-X-X--X-X-1--1---X-X---6--6-6---X-X--X-X--4--4-------|
E-|-1--1-1-X-X--X-X---------X-X---4--4-4---X-X--X-X-------------|

MAAR...
Ik kwam op I-net net een tab tegen waar boven staat X=ghost note.
Een willekeurige Dreamtheatre tab zegt weer: ( ) : ghost note

Maar de definitie van een ghost note is ongeveer toch:
-het 'tegenovergestelde' van een beaccentueerde toon

Drummers, bijvoorbeeld, hebben ook ghost notes.

Trocar
15 augustus 2003, 16:58
Maar het kan ook een toon zijn die je door moet laten klinken uit een vorige maat, maar niet aan moet slaan.

Ik denk trouwens dat ik dit fout had. Dat zijn denk ik dan ook ghost notes....

Iemand?

RadiuS
15 augustus 2003, 18:00
Yep, de x-jes zijn ghostnotes.

?? helemaal niet, dat zijn gewoon gedempte snaren. tussen haakjes is idd ghostnotes maar xjes niet.

verder over cant stop: al die xjes staan er omdat john op zn gitaar ragt alsof ie akkoorden aanslaat terwijl je maar 1 nooi hoort. met behulp van je linkerhand kan je de snaren die je niet wilt horen dempen.