PDA

View Full Version : George L kabels



sash
14 augustus 2003, 12:58
Eind deze maand wil ik een pedalboard gaan maken en alles bekabelen met George L's. Weet iemand toevallig wat de kabel per meter en de haakse pluggen kosten?
Ik heb Jukebox al gebeld, maar die zijn op vakantie.

PeArLjAm
14 augustus 2003, 13:25
Tegen mij zei je ongeveer 2 weken geleden nog dat george L's onzin waren en zonde van je geld en nu ga je ze zelf kopen?? :???: :-? Sas je bent echt zo veranderlijk als het weer (al is dat nu niet zo veranderlijk :lol: ) Ik denk dat een plug zo rond de 5 euro kost, kijk even op keeleys site de prijzen van jukebox zullen iets duurder zijn maar neit veel vermoed ik.

Speeddemon
14 augustus 2003, 13:31
4 EURO zoveel per plug (4,30 ofzo)
en nog eens 4 euro zoveel per meter kabel.
Ben zelf laatst bij Jukebox geweest.

Voordeel van george L's=makkelijk in elkaar te zetten.
Nadeel van George L's=geen vaste soldering, mogelijk signaalverlies.

Ik vond het nadeel en de prijs toch iets groter, en ga m'n pedalboard bekabelen met Tasker gitaarkabel en overal gehaakte Neutrik-pluggen aan. (2,50 per plug, 2 euro zoveel per meter kabel). En de geluidskwaliteit is minstens even goed, zo niet beter!

Dirk_Hendrik
14 augustus 2003, 14:16
Ik zou zeggen dat het "niet gesoldeerd" voor een toonpurist als Sash juist de reden zou moetene zijn om deze kabels niet eens te overwegen!

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel in deze kabels t.o.v. de hiervoorgenoemde Tasker met Neutrik.

sash
14 augustus 2003, 14:20
Ah bedankt voor het advies! Dan ga ik me nog eens goed op kabelgebied orienteren. Zal me ook flink wat geld besparen.

Robbert
14 augustus 2003, 15:13
Sash, ik heb ook nog steeds die canarie kabel he.

Als ik deze maand een lijmpistool kan betalen (misschien eens geen pedalen kopen :D), maak ik voor jou een 6 meter kabel, kun je testen of het wat is voor je.
Is hetzelfde principe als George L's: gewoon coax met verschillende lagen isolatie.

LordRiffenstein
14 augustus 2003, 15:18
Ik zou zeggen dat het "niet gesoldeerd" voor een toonpurist als Sash juist de reden zou moetene zijn om deze kabels niet eens te overwegen!

Daarom dat een sukkel als Eric Johnson ook George L gebruikt :roll:

Robbert
14 augustus 2003, 15:23
Nou Dirk Hendrik heeft echt wel een punt. Als je vaak optreed kun je je het niet veroorloven om ergens een defect connectie krijgen, het zal ongetwijfeld veel tijd kosten om te zoeken waar de breuk is.
Bij pedalboards misschien niet zo'n probleem omdat de pedalen vast zitten, maar bij een bewegende kabel, gitaarkabel, naahhhh.. slecht idee.

Eric Johnson zal ongetwijfeld iets met die kabel gedaan hebben; andere connectors erop gesoldeerd of misschien de kabel gelijmd. Je kan mij echt niet wijsmaken dat hij risico gaat lopen!

Dirk_Hendrik
14 augustus 2003, 15:27
Daarom dat een sukkel als Eric Johnson ook George L gebruikt :roll:

Het feit dat het zo expliciet van Johnson bekend is dat hij George L's gebruikt betekent dat hij daarvoor betaald wordt. Je komt dan in een heel ander segment van "waarom gebruik je wat" terecht.

SteavisSmokin
14 augustus 2003, 15:28
Sas, het is zeker de moeite waard je goed te orienteren op kabels, george L's staan erg goed bekend dus ze zullen zeker goed klinken, maar hype is niet alles. Beste kabel die ik ooit gehoord heb is de Spectraflex kabel van Wouter. Heb laatst zelf een Klotz kabel gekocht (volgens gerald weber van kendrick amps BETER dan George L's) maar de Spectraflex klinkt beter. Ik hoor tussen de Klotz en mijn Tasker kabels met Neutrik pluggen geen verschil, heb alleen wel het idee dat de Klotz het beter volhoudt op een podium, heb daar met mijn Tasker kabels veel problemen mee (om de zoveel tijd weer een los contact, en op het ene podium geeft mijn 9 meter Tasker kabel een enorme brom, op het andere podium weer niet...?!).

LordRiffenstein
14 augustus 2003, 15:28
Nou Dirk Hendrik heeft echt wel een punt. Als je vaak optreed kun je je het niet veroorloven om ergens een defect connectie krijgen, het zal ongetwijfeld veel tijd kosten om te zoeken waar de breuk is. Bij pedalboards misschien niet zo'n probleem omdat de pedalen vast zitten, maar bij een bewegende kabel, gitaarkabel, naahhhh.. slecht idee.


Het enige dat je moet doen is af en toe eens de schroeven opnieuw vastdraaien. En je veronderstelt dat een gesoldeerde connectie nooit lost.

Ik gebruik George L in mijn rack. Verschillende kabels waarvan er 3 naar de amp lopen en dus veel 'beweging' hebben. Nog nooit heb ik een slechte connectie gehad. Verder vind ik George L gewoon goede dingen doen met de klank, mijn spullen klinken helderder dan met andere kabel.

Sash, als je onderzoek nr kabel wil doen, kijk eens naar Mogami en Evidence Audio!

LordRiffenstein
14 augustus 2003, 15:29
Het feit dat het zo expliciet van Johnson bekend is dat hij George L's gebruikt betekent dat hij daarvoor betaald wordt. Je komt dan in een heel ander segment van "waarom gebruik je wat" terecht.

Denk je nu echt dat de grootste toon-purist op deze aardkloot (EJ) die kabel zou gebruiken als die niet goed is? :o

Dirk_Hendrik
14 augustus 2003, 15:33
Nee.

Ik zeg aleen dat hij door George wordt betaald om kabels te promoten. Daarna kun je een lange discussie hebben of die kabels wel of niet getweakt zijn.

Daarnaast zal een echt fanatieke toonpurist eerder zijn heil in HiFi land gaan zoeken (lijkt mij)

PeArLjAm
14 augustus 2003, 16:30
Ik vond het nadeel en de prijs toch iets groter, en ga m'n pedalboard bekabelen met Tasker gitaarkabel en overal gehaakte Neutrik-pluggen aan. (2,50 per plug, 2 euro zoveel per meter kabel). En de geluidskwaliteit is minstens even goed, zo niet beter!

waar kun je die halen?? Ook bij Jukebox ofzo?

Speeddemon
14 augustus 2003, 17:43
Die pluggen heb ik idd bij Jukebox gehaald ja...

Wat Tasker betreft, ik heb een gegoten Klotz kabel van 4,5 meter, en dat kreng is 8 jaar meegegaan zonder problemen. Nu begint 1 van de 2 pluggen wel te kraken, maar na 8 jaar...

Ik heb 1 handgesoldeerde Tasker (6m) met die heavy duty Neutrik pluggen (die zilverkleurige, zonder zwart, alleen het achterste stukje kunstof is zwart), en volgens mij gaat deze minimaal zo lang mee. Voelt echt superdegelijk aan!

sash
14 augustus 2003, 21:32
Beste kabel die ik ooit gehoord heb is de Spectraflex kabel van Wouter.

Ik gebruik nu zelf 2 6 meter spectraflex kabels. Geweldige dingen.

@ Robbert: ik heb inmiddels al een goeie lange kabel, ben alleen geinteresseerd in de patchkabeltjes ;)

maestro_nl
15 augustus 2003, 12:59
Als speelkabel is de George-L niet geschikt.
George-L heeft nu een speciale dikkere kabel hiervoor.
Maar de verbinding is niet zo geschikt.
Ik gebruik het in m'n rack. (zoals de meesten)

De MonsterCable rock gebruik ik alleen voor rock/metal op die 1e specifieke gitaar. De Jazz klinkt daarvoor nog beter!

Als speelkabel is de Spectraflex echt veruit het best.

Speeddemon
15 augustus 2003, 20:40
Maar Maestro, zou het lonen voor mij om zo'n Monster kabel te kopen, ook al heb ik Tasker+Neutrik op m'n pedalboard?

Ik heb die Monster Rock ook gehoord/'bespeeld' bij Jukebox, en dat kreng klonk echt beter. Maar ik ben bang als ik tussen gitaar en pedalboard Monster heb, en tussen pedalboard en amp Monster, dat het effect toch minder is, vanwege andersoortige pedalboard-bekabeling...

sash
15 augustus 2003, 21:26
Monster cables voor al die verschillende muziekstijlen zijn echt zware bullshit.

Wat die dingen doen is dat ze je gitaargeluid opleuken en dus niet exact weergeven wat er van je gitaar naar amp doorgestuurd wordt.

Mr.Jay
15 augustus 2003, 21:32
[quote="SteavisSmokin"]Sas, het is zeker de moeite waard je goed te orienteren op kabels, george L's staan erg goed bekend dus ze zullen zeker goed klinken, maar hype is niet alles.

Ik gebruik sinds kort ook L.kabels, alleen voor tussen de pedaaltjes > prima ! iets helderder, en vooral de compactheid van de pluggen is een pré. Scheelt enorm aan ruimte i.t.t. haakse Neutriks die ik eerst had.
Ook de kabeltjes kunnen superkort gehouden worden en de verbinding is buitengewoon goed.
Als 6 m. podiumkabel zou ik em niet gebruiken, ben tevreden over mijn canarie.

Jay

maestro_nl
15 augustus 2003, 21:38
@Speeddemon
Jazeker, ik gebruik m ook alleen als speelkabel.
Van de gitaar naar de wah. Van wah naar amp is een George-L (want die beweegt niet)
Help weldegelijk!.

@ongelovigen :-)
De MonsterCable Rock is meer dan een kabel met weinig weerstand.
In het begin denk je dat er weinig bas 'in zit'. Wel veel punch.
Dan lees je ff de omschrijving vd kabel. Je hoort dan dat de frequenties ahw worden vertraagd tov elkaar.
Na nog een keer luisteren hoor je dat alle frequenties op het zelfde moment wat veel punch geeft en voor je gehoor te weinig laag.
Omdat het laag bij je gewone kabel achter het signaal aan lijkt te komen.

Lijkt grote bullshit... idd... ik zou het ook niet geloven. Maar heb het zelf getest keer op keer, thuis en in bandgeweld getest.
Er komt een bepaalde structuur in je sound.
Ikzelf gebruik deze kabel alleen in de studio voor heavy sounds.
De grap is dat de Jazz-kabel nog beter klinkt voor heavy werk.
Clean klinkt niet omdat er weinig hoog ' inzit'.

Fatsoflex:
Andere situaties speel ik op de fatsoflex. Ook tal van bassisten en zelfs een toetsenist hebben het getest op hun eigen instrument en stonden perplex! (fatsoflex)

Lucky
16 augustus 2003, 22:59
ik gebruik ze...ben er erg tevreden over

PeArLjAm
18 augustus 2003, 10:00
Ik zat net nog even te surfen en toen kwam ik deze pagina tegen, waar een artikel staat over george L kabels... Misschien leuk om te lezen voor de geinteresseerden. :dance:

http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods/rant.htm

Kitchen-Marshall
27 augustus 2003, 19:11
Allemaal leuk en aardig guys...Over die George L's en Tasker kabels...

Maar WAAR zit die Jukebox shop dan?? :???:
(Lees: (Woon)plaats, straatnaam en huisnummer please!)

:-D Many Thanx!

BLOK182
27 augustus 2003, 19:21
www.muziekhandel-jukebox.nl

Chiel
2 september 2003, 20:18
Interessant, maar ook een heleboel bullshit lees ik hier weer. Zal even heel objectief mijn mening proberen te geven.

Ik ben zelf een aantal maanden werkzaam geweest bij Siltech, waar kabels worden gefabriceerd voor de high-end audio markt (kabels tot 1500 euro p/m :oops: ). Ik weet dus wel het één en ander van bekabeling af.

Wat het verhaal betreft over de soldering, het is juist de soldering die roet in het eten gooit bij de signaaloverdracht. Het was dan ook de filosofie van o.a. GL om juist een kabel op de markt te brengen die geen soldering had. Ook in het High-end audio segment wordt hier grootschalig gebruik van gemaakt. Merken als Kevin Livingston bouwen audiosets tot een dikke 100.000 euro waarbij geen soldering te pas komt in speakerkast of kabel. Een ander bewijs vindt je bij de trillingleer. High End versnellingsopnemers die minimale trillingen moeten registreren, maken allemaal gebruik van soldeervrije verbindingen en contacten om een perfecte signaaloverdracht te kunnen garanderen. Verhalen dat een schroefverbinding dus niet goed zou zijn is dikke, vette bullshit.

Ik gebruik nu zelf gebalanceerde, siliconen, Klotz kabels. Deze zijn anti-statisch, hebben een getwist aderpaar en een dubbele afscherming. Ze zijn voldoende robuust en toch heel soepel. Ze hebben een gevlochten mantel met een silverfolie binnenzijde. De twee aderparen heb ik als signaal en ground gebruikt, terwijl de mantel/afscherming slechts aan één zijde van de gitaarkabel (de signaalvoerende kant) met de ground is verbonden (om aardlussen te voorkomen). Ik gebruik Neutrik Jackpluggen die aan de binnenzijde zijn gesoldeerd met silversoldeer en afgewerkt met een krimpkous en nul-hars (niet geleidende hars). Zo kan er absoluut geen zuurstof bij mijn kabeladers komen en is de kabel mega robuust. De Neutrik is misschien niet de allerbeste plug die je kunt krijgen, maar behoord zeker tot de top 5 en heeft absoluut de beste trekontlasting.

Correct me if I'm wrong.

Dirk_Hendrik
2 september 2003, 21:41
Chiel,

Interessant verhaal van iemand die op de juiste plek zit als source van onderbouwde stellingen. Ik wil echter een paar kritische kanttekeningen maken. Niet om je verhaal af te zeiken maar voor verdere disussie:

Je werkte bij een firma voor High End kabels. Daarmee claim je het een en ander van dit onderwerp af te weten. Mijn vraag is op dat moment wat je daar deed.

Je verhaal verteld over trillingsopnemers die niet gesoldeerd zijn om een perfecte signaaloverdracht te garanderen. Een verklaring lever je hier niet voor. Het is daarmee een voor aanname te nemen feit.

Wat wel telt, zeker in high end applicaties, is het willen vermijden van soldeerverbindingen vanwege en optreden van kristallijnne structuren in de soldeerverbindingen die storing geven en, als groter probleem, je kabel als antenne kunnen laten werken (in het extreemste geval betekent dat het "radio moscow" probleem). Zeker op het moment dat je niet elke soldeerverbinding op kwaliteit kunt controleren is het een optie te gaan zoeken naar een alternatief waar dit probleem niet vorkomt.


Verder, dan even over mezelf dan maar,
Ik werk dagelijks met signalen waarvoor mijn 4Ghz (geen tikfout) Oscilloscoop (LeCroy DDA260) ( meer info? www.lecroy.com) op dit moment te krap begint te worden. Deze signale worden zonder bijkomstige storing/vervorming netjes doorgegeven over een afstand van enkele centimeters door een 3-tal soldeerverbindingen.

Ander voorbeeld?
een anderhalf jaar geleden heb ik met een van onze connectorontwwerpers overhoop gelegen. Het connectorontwerp ging uit va het feit dat je wanneer twee contacten met hoge druk (dus ook een schroef die op een drad drukt) een ideale gasdichte verbinding hebt. Ik ben het in theorie met deze telling eens. Intussen zat ik dagenlang te kijken (vergroting 200 - 1000 keer) naar geoxideerde (inclusief chemische analyse, het was oxide) contacten. Je kunt e denk ik wel voorstellen wat er met de integriteit van een 4ghz signaal gebeurt op het moment dat daar oxide tussen gaat zitten. Uiteinelijke analyse; Juist door kleine trillingen veranderden de contactdraden van positie. Let wel over afstanden van tienden van micrometers. Echter genoeg om binnen enkele maanden dat volledig gasdichte vlak te voorzien van een klein oxidelaagje. En nu terug naar de frictie op een patchcord.....
Chiel,
Dit was mijn inbreng. Ik stel je reactie zeer op prijs. :wink:

Chiel
3 september 2003, 09:32
Kijk, een techneut!

Ik ben bij Siltech werkzaam geweest op de research en development afdeling. Ik ben voornamelijk werkzaam geweest als ‘connecter techneut’. Hierbij ging het niet zo zeer om theoretische benaderingen, maar vooral om de praktijk. Wij hebben met uitvoerig proberen/testen en evalueren ontdekt, dat een soldeerloze verbinding een veel dynamischer geluid teweeg bracht als een gesoldeerde. Hierbij ging het bij ons niet zo zeer om de oorzaak daarvan, maar om de resultaten. Op zich was het een leuke club, maar het zijn wel enorme vakidioten waardoor ik me daar maar snel uit de voeten heb gemaakt (het werk moet wel leuk blijven hè :wink: ).

Voor wat betreft de versnellingsopnemers, ik verkocht enkel de signaalconditionering ervan en weet ook het fijne niet van de opnemers zelf (en dat interesseert me eerlijk gezegd ook niet zo :-? ). Ik heb dan ook geen idee waarom die verbinding soldeerloos wordt gemaakt. Het heeft in ieder geval met de signaaloverdracht te maken die beter is zonder soldeerverbinding als met. Deze uiterst gevoelige trillingsopnemers zijn overigens bedoeld voor zeer laag frequente trillingen (4Hz).

Wat leuk overigens dat je met LeCroy aan het stoeien bent. Ik ben zeer bekent met de LeCroy scopes en digitizers. Ik ben namelijk account manager geweest van Gage en MicroStar. Gage is een divisie van Tectronics (een zeer geduchte concurrent van LeCroy ) en die maken o.a. PC-scope kaarten van 5GS/s (ook geen tikfout :razz: ). Vergeet overigens niet dat je bij een gitaarsignaal maar hoogstens met signalen tussen de 0 – 6kHz te maken hebt. Dat is hele andere koek als 6GHz signalen e.d. Bovendien gaan alle audioboeren puur op klank af en interesseert het hen niet zo veel waarom iets beter of slechter klinkt als het andere.

Jeroenvanhulsteijn
22 oktober 2003, 23:45
Hola, ik was van plan George L's te gaan kopen. Maar dat valt dus beetje tegen?

En die Tasker of klotz kabels, moet ik daarvoor naar de electronica zaak? Of zijn er muziekzaken in R'dam e.o. of Enschede e.o. waar je dat kan krijgen. Neutrik pluggen kan ik wel bij peterverspuy in R'dam krijgen.

Hoop dat iemand info kan geven :)

Speeddemon
23 oktober 2003, 00:23
Update:
heb dus nog steeds m'n 2 Tasker kabels van 6 meter. Deze liggen nu in m'n fx-loop (van amp naar pedalboard).

Tussen gitaar en amp hangt nu een Monster Rock cable. En ja, die shit KLINKT GEWOON BETER!
Wat wel bullshit is: Planet Waves=die kabel klonk misschien een TIKKIE beter dan m'n Tasker, maar wel 2,3x zo duur.
Spectraflex klonk inderdaad heel leuk (vooral in het hoog), maar miste de 'low-punch' die de Monster Rock wel had.

In m'n mini-pedalboard (die ik alleen in m'n metalband gebruik, Ibanez koffertje met Boss GE-7, CE-2 en Ibanez DE7) ligt nu wel George L.
Klonk beter in t hoog. Het verschil met de Hosa kabeltjes die ik eerst had, is dag en nacht!

In het grote pedalboard komt dus nog steeds die Tasker (C285) met Neutriks. Als het goed is, heb ik morgen de soldeerbout van V!N binnen, dus kan ik de andere 6 kabels afmaken (heb er al 2 gedaan met mijn big ass Soviet soldeerbout). Die 2 kabels klonken ook al danig beter dan de Hosa's en vergelijkbaar met George L's.

Het fijne van George L's ben ik nou wel achter= t is allemaal heel klein, dus het zit niet in de weg. Die gehaakte Neutriks zijn best lomp groot.

Trouwens, de George L pluggen zijn 4,90 bij Jukebox, en de Neutriks 3,18. Ik had mazzel toen ik die 12 pluggen voor 2,50 ps kocht.

Robbert
23 oktober 2003, 01:24
Remco.. mag ik jou eens mijn 6 meter Canare GS-6 avec Switchcraft's opsturen?
Dan kun je die eens testen met de andere dure kabels, ben wel benieuwd..

Speeddemon
23 oktober 2003, 01:45
Neem anders gewoon mee 2 november.
Ben alleen wel bang dat mijn testmogelijkheden thuis inferieur zijn aan de set en ruimte bij Jukebox.
Persoonlijk denk ik dat Tasker+Neutrik en Canare+Switchcraft bijna hetzelfde zijn, maar misschien is er een miniem verschil te ontdekken.

Heb je zelf die kabels al eens vergeleken met andere kabels?

Robbert
23 oktober 2003, 08:38
Eventjes vergeleken ja. Niet goed getest. Wil nog een adaptertje maken 1 plug -> 2 sockets en eentje andersom, met een true-bypass schakelaartje, om eens een echte vergelijking te kunnen maken..

Jeroenvanhulsteijn
4 januari 2004, 23:41
Ik gebruik Planet Wave kabels. http://www.planet-waves.com. Sommigen vinden dat deze kabels zich kunnen meten met monster kabeltjes. Het ging mij eigenlijk om de levenslange garantie die ze bieden. Ik ben benieuwd of ze dat kunnen waarmaken. Ik heb voor de rest geen verstand van die dingen en ga maar af op de dingen die ik lees en hoor. Maar je zou het eens kunnen proberen. Levenslange garantie is altijd mooi meegenomen.