PDA

View Full Version : roadie



dvmutzy
14 augustus 2003, 00:54
hallo, ik heb n vraagje:
hoe wordt je eigenlijk rodie en wat moet je dan zoal doen (ik denk bij het woord 'roadies' aan mensen die spullen voor artiesten verslepen, niet aan hitsige fans). Kan iemand van 18 met niet zoveel spieren als een worstelaar dat ook worden?

Harry
14 augustus 2003, 09:57
die hitsige fans zijn groupies, maar ik denk als je een mailtje stuurt naar een band dat je wel antwoord krijgt.

FNaRK
14 augustus 2003, 10:32
bij wie had je roadie willen worden dan ? Probeer eens een open sollicitatie :wink:

andy
14 augustus 2003, 11:00
He Mutzy, als jij je nou eens vrijdag 22 augustus bij the Cave in Amsterdam meld, dan zullen we je ff een spoedcursus geven. :wink:

FNaRK
14 augustus 2003, 11:55
Ja Andy ... lekker slim.....je hoeft bijna nix mee te nemen naar de Cave :evil:

Uiteraard is Mutzy welkom, maar voor het betere roadie-werk adviseer ik de aankomende shows van Roadkill en MeanMachine in Ermelo en Balk :D

andy
14 augustus 2003, 11:59
Ja Andy ... lekker slim.....je hoeft bijna nix mee te nemen naar de Cave :evil:

Uiteraard is Mutzy welkom, maar voor het betere roadie-werk adviseer ik de aankomende shows van Roadkill en MeanMachine in Ermelo en Balk :D

Ja wie is hier nou slim, ik probeer alleen maar publiek te lokken. :wink:
En uh, Ermelo??? Emmeloord bedoel je. Of hadden jullie nog wat onder de pet. :razz:

dvmutzy
14 augustus 2003, 16:48
Kijk, nu ben ik dus wel naar jullie sites gegaan
dus t heeft iig wel een beetje gewerkt.

Maar dus blijft mn vraag: wat voor werk doet n roadie dan precies?

Harry
14 augustus 2003, 17:27
versterkers sjouwen, zaaleigenaar die klaagt over het volume afpoeieren, gitaren stemmen, zorgen dat er genoeg bier op het podium komt, leuke meisjes naar de kleedkamer brengen, enz. enz.

dvmutzy
14 augustus 2003, 18:10
laat mij t bier dan maar naar t podium sjouwen :D .

andy
14 augustus 2003, 18:26
versterkers sjouwen, zaaleigenaar die klaagt over het volume afpoeieren, gitaren stemmen, zorgen dat er genoeg bier op het podium komt, leuke meisjes naar de kleedkamer brengen, enz. enz.

En drumstel opbouwen, snoeren aansluiten, afbreken, de bus volladen en als je pech hebt ben je de chauffeur en mag je ook nog geen druppel drinken. :razz: Maar als je een band kent met vrienden er in, ben je alleen twee extra handen die meehelpen de boel op te bouwen en af te breken. Alleen echte professionele orkesten kunnen zich betaalde roadies veroorloven.

wietse
14 augustus 2003, 19:54
versterkers sjouwen, zaaleigenaar die klaagt over het volume afpoeieren, gitaren stemmen, zorgen dat er genoeg bier op het podium komt, leuke meisjes naar de kleedkamer brengen, enz. enz.

En drumstel opbouwen, snoeren aansluiten, afbreken, de bus volladen en als je pech hebt ben je de chauffeur en mag je ook nog geen druppel drinken. :razz: Maar als je een band kent met vrienden er in, ben je alleen twee extra handen die meehelpen de boel op te bouwen en af te breken. Alleen echte professionele orkesten kunnen zich betaalde roadies veroorloven.

drumstel opbouwen ???
onze drummer krijgt een stuip als ik daar aan kom mag wat standaards uitschuiven thats all is nogal pietluttig over de plaatsing van het spul.
als je met een band mee kan met vrienden er in, dan is het leuk leer je veel van.
meestal bij een beginnende band heb je je handen vol sjouwen opbouwen ,regelen dat er flessen met water (in ons geval )op het podium staan.
zoeken om een geaarde groep kan soms een heel probleem zijn van "geaard hoeft toch niet"denken ze soms.
licht en geluid opbouwen , ook melden of het in de zaal goed klinkt contact tussen geluidsman en band ,als je een aparte geluidsman erbij hebt.
zitten helaas enkele tussen die geheel toondoof zijn en dus het geluid niet goed krijgen .(als het te erg is vliegt onze zanger ze wel aan)
vervelende mensen van het podium aftrekken ,zijn er altijd genoeg die naar de gitaren toewillen e.d
overbrengen aan de band als de zaal eigenaar wat te zeuren heeft komen meestal midden onder een solo zeuren dat het zachter moet.
en ik drink niet dus mag ook altijd rijden voor de gitarist wonen in hetzelfde dorp en zijn al 20 jaar bevriend.
het is veel harder werken dan je denkt tijdens het optreden als alles lekker loopt valt het wel mee maar na het optreden als je eigenlijk op bed wilt dan moet je nog een ruk.
en een enkele keer heen en weer vliegen naar huis als zo'n dombo z'n versterker top vergeten is ,hebben we een keer meegemaakt was gelukkig maar 30 km rijden naar huis.

FNaRK
14 augustus 2003, 20:46
laat mij t bier dan maar naar t podium sjouwen :D .
Nou....da's goed,
22 augustus in de Cave in Amsterdam....
19:00 uur aanwezig voor het sjouwwerk en de soundcheck
20:00 de stad in om eten voor de bands te halen
21:30 klaar om de gitaren te stemmen
22:00 start eerste band --> bier halen, gitaren droogmaken en stemmen
23:15 tweede band
0:30 afbreken, auto inladen
1:00 chaufeuren naar Den Haag via Groningen

Nog steeds zin :D

andy
14 augustus 2003, 21:17
:razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:
Wel fijn dat wij eerst naar huis kunnen. :-D

Harry
15 augustus 2003, 16:36
drumstel opbouwen ???
onze drummer krijgt een stuip als ik daar aan kom mag wat standaards uitschuiven thats all is nogal pietluttig over de plaatsing van het spul.
als je met een band mee kan met vrienden er in, dan is het leuk leer je veel van.
meestal bij een beginnende band heb je je handen vol sjouwen opbouwen ,regelen dat er flessen met water (in ons geval )op het podium staan.
zoeken om een geaarde groep kan soms een heel probleem zijn van "geaard hoeft toch niet"denken ze soms.
licht en geluid opbouwen , ook melden of het in de zaal goed klinkt contact tussen geluidsman en band ,als je een aparte geluidsman erbij hebt.
zitten helaas enkele tussen die geheel toondoof zijn en dus het geluid niet goed krijgen .(als het te erg is vliegt onze zanger ze wel aan)
vervelende mensen van het podium aftrekken ,zijn er altijd genoeg die naar de gitaren toewillen e.d
overbrengen aan de band als de zaal eigenaar wat te zeuren heeft komen meestal midden onder een solo zeuren dat het zachter moet.
en ik drink niet dus mag ook altijd rijden voor de gitarist wonen in hetzelfde dorp en zijn al 20 jaar bevriend.
het is veel harder werken dan je denkt tijdens het optreden als alles lekker loopt valt het wel mee maar na het optreden als je eigenlijk op bed wilt dan moet je nog een ruk.
en een enkele keer heen en weer vliegen naar huis als zo'n dombo z'n versterker top vergeten is ,hebben we een keer meegemaakt was gelukkig maar 30 km rijden naar huis.

sorry: off-topic en beetje gezeik:

het gaat al beter met die komma's ertussen, maar af en toe moet ik nog 3x lezen voordat ik doorheb wat je bedoelt :razz:

dvmutzy
17 augustus 2003, 17:23
nou, ik weet niet hoe serieus jullie hierover nou precies zijn, maar ik begrijp dus dat je er geen geld mee verdient (behalve bij band die van de muziek kan leven zegmaar). niet dat ik wil zeuren ofzo, of dat t alleen om t geld gaat, maar geld heb ik natuurlijk ook wel nodig.
en ik kan ook nog eens niet rijden enzo. :roll:

Harry
17 augustus 2003, 21:16
nou, ik weet niet hoe serieus jullie hierover nou precies zijn, maar ik begrijp dus dat je er geen geld mee verdient (behalve bij band die van de muziek kan leven zegmaar). niet dat ik wil zeuren ofzo, of dat t alleen om t geld gaat, maar geld heb ik natuurlijk ook wel nodig.
en ik kan ook nog eens niet rijden enzo. :roll:

je hebt natuurlijk geen spat ervaring, dus de band waar jij roadie wilt worden biedt jou als het ware een stage-plek aan. Zo kun je alles in de praktijk leren. En daar wil je ook nog voor betaald worden?

dvmutzy
17 augustus 2003, 21:20
ik weet ten eerste niet of ze dat echt doen, maar ik moet ook eten enzo.

wietse
17 augustus 2003, 21:23
als je mazzel hebt krijg je na de tijd 10 euro voor de moeite ,maar beschouw het ook als een leuk avondje uit.
je ziet namelijk als het goed is een goede band en het drinken en soms eten is gratis dat is al betaling genoeg.
ik doe het voor de lol m'n maten helpen, moeten zaterdag weer spelen in appelscha dit keer ,is wel op m'n verjaardag maar die hou gewoon de dag er voor ik laat niet een optreden door m'n neus boren namelijk.

andy
17 augustus 2003, 22:26
ik weet ten eerste niet of ze dat echt doen, maar ik moet ook eten enzo.

Alle opmerkingen waren hier serieus (behalve die in het begin dan).
Je zou ook kunnen proberen bij een PA verhuur bedrijf aan de slag te gaan als stagehand. Dat is ongeveer hetzelfde als roadie. PA en licht opbouwen en afbreken en op festivals bands meehelpen op en af te bouwen. Zo verdiende ik idt een leuk zakcentje toen ik een tijd werkloos was. :-D Maar het nadeel is wel dat je alleen voor grote zaken gevraagd wordt. Als je wat verstand van licht en geluid hebt krijg je meer klussen. Ik was dan ook snel monitor en licht techneut. Heb je tenminste ook wat te doen.

hoofd
17 augustus 2003, 22:34
als je eigenlijk op bed wilt dan moet je nog een ruk.

Heb ik ook vaak... :D

Maar ontopic: zoek 's op google. Ik was een tijdje terug op een site gekomen waar ze dus mensen zochten om mee te helpen met het opbouwen van podia en andere festival/optredenzooi...ben nu te lui om te zelf te zoeken.

dvmutzy
17 augustus 2003, 22:34
:) thankyou, kga binnenkort eens kijken.