PDA

View Full Version : dik of dun plektrum ?



xlatinox
14 augustus 2003, 00:23
Hallo, ik speel al een aantal jaren elektrische gitaar. Ik probeer technische metal te spelen maar dat verloopt momenteel nog wat stroef. Ik heb mijn gitaar lager getuned en dikkere snaren gelegd. Ik zou graag willen weten van een aantal experts welk plektrum het best is om snelle, technische metal riffs te spelen. Dik of dun en hoe je dat dan het beste kunt vasthouden (wijsvinger geplooid, klein tipje vrij laten of groter , enz... )

Br@mbo
14 augustus 2003, 11:15
dat verschil per persoon. koop veel plectra van verschillende dikten en proberen !!


Edit : Typooooooooo

Trocar
14 augustus 2003, 14:49
Mijn ervaring: snel spelen met een dun plectrum gaat niet lekker. Het 'flappert' te veel om snel gecontroleerd tremolo te spelen. Ritmische mute-stukken krijg ik dan niet strak.
Ook heb ik het gevoel bij het afwisselen van snaren dat het plectrum later komt dan mijn hand.
Verder laat ik altijd een zo klein mogelijk tipje over met snel precies spel, ook dat heeft met controle te maken.

Maar zoals mijn voorganger zei, je moet het toch zelf geprobeerd hebben.

Soulflyhigh
14 augustus 2003, 15:12
@ Trocar Klopt. Probeer maar eens een snelle solo of lick te spelen met een dun plectrum. Dat gaat erg lastig omdat het plectrum zo flexibel is. Ik speel zelf alleen maar metal en ik vind die dikke dunlop plectra hier ideaal voor. Ga naar je gitaardealer en haal een handel plectra en kijk gewoon wat je het fijnste vindt spelen. Suc6

Timmer
14 augustus 2003, 22:52
Dikte maakt in principe niet zoveel uit als het plectrum maar stevig is en een beetje een scherpe punt heeft (vind ik zelf).