PDA

View Full Version : Solo's



jimbo
13 augustus 2003, 19:43
mensen waarom worden er tegenwoordig bijna geen solo's meer gespeeld
kunnen die nieuwe gitaristen dat niet meer ofzo
ik ben nu 24 en speel al 12 jaar gitaar
en ik weet nog wel dat ik met mijn gitaarlessen van vroega dat ik heb zitten beulen op die mooie solo's van vroega (toen we nog geen 7snarige shit hadden)
van heavymetal tot rock wat was dat mooi
en wat hebben tegenwoordig ,we hebben nu linking park ofzo wat een bagger zooi zeg

FORTRESS
13 augustus 2003, 19:54
Groot gelijk zelfs Metallica doet niet meer mee ( klote )
Er zijn zelfs momenten waar de solo het mooiste stuk van een nummer is
Eagles, Loudness... :cry:

NeeraDJ
13 augustus 2003, 19:56
Wil je hier echt over discusseren? Volgens mij heb je het antwoord op je eigen vragen al :o

AART
13 augustus 2003, 19:58
ik vind metallica ook diep gezakt zonder zolo's maar dat verkoopt nu eenmaal beter.

voorbeeld van echte solo: american jesus-bad religion

robpeters87
13 augustus 2003, 19:58
Het is inderdaad kut.. maar het zal in de hogere kringen wel niet meer cool worden gevonden..... Trouwens als je een beetje naar onbekende bands gaat kijken (weet zo snel ff geen voorbeeld) vind je nog wel eens een leuke soleerende band

NeeraDJ
13 augustus 2003, 20:10
Vrienden, jullie Metallica verhaal wordt steeds herhaald, get a life man! :o

jimbo
13 augustus 2003, 20:14
Vrienden, jullie Metallica verhaal wordt steeds herhaald, get a life man! :o

ja en heb je er problemen mee man
lees het dan niet

NeeraDJ
13 augustus 2003, 20:17
Oh sorry hoor, ik dacht dat dit Forum ''openbaar'' was :o Als je dan toch wilt zeiken, zeik dan alsjeblieft niet over iets waar de meeste mensen al over uitgezeikt zijn. Want dan heeft je zeiken nog nut :-D

jimbo
13 augustus 2003, 20:21
Oh sorry hoor, ik dacht dat dit Forum ''openbaar'' was :o Als je dan toch wilt zeiken, zeik dan alsjeblieft niet over iets waar de meeste mensen al over uitgezeikt zijn. Want dan heeft je zeiken nog nut :-D

je ken ook ff beter lezen man
ik heb het totaal niet over metallica
maar over de nieuwe generatie gitaristen

NeeraDJ
13 augustus 2003, 20:26
En ik had het over die dudes die weer met hun Metallica-bullshit beginnen en niet over jou, dus ik vat zowiezo niet waarom je dan op mij reageert, je hebt me nota bene ge-quote op juist DIE opmerking :o

robpeters87
13 augustus 2003, 20:27
hou gewoon allebei op met zeiken of zeg iets zinnigs over het topic.............. :evil:

lupoloco
13 augustus 2003, 20:28
flamerdeflamerdeflame :evil:

Swan
13 augustus 2003, 20:29
je hebt gelijk....en t is jammer...maar bijv in dat nieuwe nr van evanesescane (zoiets) zit wel iets wat voor een solo moet doorgaan

Negative K3 fan
13 augustus 2003, 20:33
TROLL ALERT

lupoloco
13 augustus 2003, 20:34
voorbeeld van echte solo: american jesus-bad religion

WELKE SOLO??? :evil:

Herdjie
13 augustus 2003, 20:34
Sorry hoor, maar dit gaat echt puur om SMAAK

De nieuwe generatie gitaristen vind ik goed! Het zijn echt goede ritme gitaristen, toch? En de meeste kunnen wel soleren, maar doen het niet...
(die gitarist van linkin park gaan een cd opnemen met alleen maar solo werk enzo)

En solo's ja, ik vind het eigenlijk helemaal niet passen bij Linkin Park enzo.

daron_kurt
13 augustus 2003, 20:41
je hebt gelijk....en t is jammer...maar bijv in dat nieuwe nr van evanesescane (zoiets) zit wel iets wat voor een solo moet doorgaan

ik hoorde dat nr. laatst ook voor het eerst. Ik dacht, goh das wel aardig, een nu-metal nr. met een solo erin, komt niet vaak voor, maar na 5 seconden was ie al afgelopen.... Dat moeten ze niet doen, maak eens een solo van tenminste een halve minuut!

Swan
13 augustus 2003, 20:41
nee dan had linkin parks management wel n ander imago verzonnen :roll:

SiNiSTRaL
13 augustus 2003, 20:44
damn, metal zonder solo's kan ook wel hoor
luister eens naar wat finntroll, das supergoeie muziek, zitten geen solo's in.....
alleen gheye ibanez/jackson priegelaars die zichzelf als virtuoos bestempelen en zichzelf het middelpunt van de band vinden (als ze verder komen dan band in a box of een drum machine) delen die mening met jullie denkik

daron_kurt
13 augustus 2003, 20:45
Swan-->bedoel je daarmee te zeggen dat je vindt dat ze maar beter geen solo's kunnen spelen (van tenminste een halve minuut)....???

daron_kurt
13 augustus 2003, 20:49
damn, metal zonder solo's kan ook wel hoor
luister eens naar wat finntroll, das supergoeie muziek, zitten geen solo's in.....
alleen gheye ibanez/jackson priegelaars die zichzelf als virtuoos bestempelen en zichzelf het middelpunt van de band vinden (als ze verder komen dan band in a box of een drum machine) delen die mening met jullie denkik

tuurlijk, er is genoeg goeie metal zonder solo's. Maar ik zou wel eens willen zien dat Linkin Park of zo'n ander soort Nu-Metal band met een nr. met een solo erin in de hitlijsten komt. Ik luister zelf (vrijwel) geen top-40 shit, maar dat wil niet zeggen dat ik niet interessant vind om te volgen hoe alles commerciëler en commerciëler wordt.....

SiNiSTRaL
13 augustus 2003, 20:56
alles wordt echt niet commercieler....in de 80's was de pop minstens net zo commercieel (veel reverb in de drums :) )
en metal raak (ondergronds en bovengronds) de laatste tijd steeds meer in...en wat is volgens jou commercieel....

Anders Destium
13 augustus 2003, 21:01
Bij metal horen solo's. Als er geen solo's in zitten is het geen metal meer IMO, in ieder geval geen goede...

Nu-metal is ook geen metal te noemen bijvoorbeeld.

SiNiSTRaL
13 augustus 2003, 21:11
Als er geen solo's in zitten is het geen metal meer IMO, in ieder geval geen goede...


dacht dat jij finntroll cool vond....

Anders Destium
13 augustus 2003, 21:12
Da's toch Viking folklore meets punk-rock?

Swan
13 augustus 2003, 21:14
Swan-->bedoel je daarmee te zeggen dat je vindt dat ze maar beter geen solo's kunnen spelen (van tenminste een halve minuut)....???


nee



en metal kan inderdaad metal zijn zonder sologedoe

BLOK182
13 augustus 2003, 21:19
De gitarist van Creed, die speelt wel eens solo's.

Swan
13 augustus 2003, 21:34
maar das geen metal

musicmaniac
13 augustus 2003, 23:26
Oooooh wat een gezeur toch altijd: toen de punk opkwam, zei iedereen: zo, eindelijk van die lange klote gitaarsolo's af! En nu dit weer.. :) Ik voorspel dat er weer een tijd komt waarin het cool is om lange gitaarsolo's te doen (moeten jullie jonkies dan meer van ons ouwe lullen leren) Muziek veranderd toch om de zoveel jaar, en word gerecyclet...

andy
13 augustus 2003, 23:34
Misschien een achterlijke opmerking, maar als je een plaatje wilt horen met solo"s schaf dat dan aan, of download de handel en laat de liedjes zonder solo"s links liggen. :-?

sash
13 augustus 2003, 23:53
Solo's hoeven voor mij niet altijd. Sommige slagjes zijn ook geniaal gespeeld of bedacht.

Ikzelf, als bluesgitarist (muziekstijl waar toch veel in gesoleerd), vind het ook erg lekker om een paar nummers lang gewoon alleen slag te spelen en de groove z'n werk te laten doen.

urezna
14 augustus 2003, 07:46
Zolang een stuk muziek zo opgebouwd is dat het om een instrumentaal stuk of een solo vraagt, hoor ik die erg graag. Luister zelf veel naar allerlei soorten prog rock en -metal, nou daar kom ik wel aan mn trekken hoor :-)
en ook in mn eigen band, maar ja daar speel ik ze zelluf... ;-)

Ik houd dus wel van een leuk stukkie solo, maar saoms voegt het weer niets toe in een nummer, laat het dan ook weg. maar over het algemeen ervaar ik het als een mooi stuk wisselwerking met de vocalen, waardoor je de muziek naar een climax kunt brengen.

The Mule
14 augustus 2003, 07:48
In Amerika komt de zogenaamde ‘jamband-scene’ enorm op. Er is zelfs een fantastisch driedaags festival (Bonnaroo) opgezet voor bands die virtuositeit, echt spontane jams en lange solo’s hoog in het vaandel hebben staan. En het mooie is, het is niet aan een bepaalde muziekstijl gebonden, hoewel het grootste deel toch wel uit de rock (bluesrock, southern rock, jazzrock) vandaan komt. Een paar namen? Grateful Dead, Phish, Widespread Panic, moe., Les Claypool, Gov’t Mule, Allman Brothers Band, String Cheese Incident, North Mississippi Allstars. Ik barst van de CD’s van bands als deze, en laat ik het zo zeggen: ik heb geen behoefte aan ‘moderne’ en trendgevoelige muziek zolang een scene als deze springlevend is, en laat ze dan maar lekker in de underground blijven…

musicmaniac
14 augustus 2003, 09:28
Het jammere van deze tijd is, dat je weinig 'nieuwe' (lees: jonge) goeie gitaristen hoort, dat komt m.i. niet omdat ze er niet zijn, maar omdat ze niet echt de kans hebben om zich te ontwikkelen tot sologitarist. Vroeger in de jaren 60 speelde iedereen bleus, soul, rock and roll, en vanuit die scenes zijn gitaristen opgestaan zoals Clapton, Beck, Page, Hendrix, Peter Green. Begrijp me goed, ik ben niet zo iemand die vond dat vroeger alles beter was , er zullen altijd nieuwe goeie gitaristen opstaan, ik bedoel alleen dat de spoeling door de hedendaagse muziekscene een beetje dunner is ...

moretel
14 augustus 2003, 09:56
Variatie genoeg in gitaristen tegenwoordig denk ik,
ik benader muziek meer als gitarist en niet zozeer slag of solo gitarist want dan beperk je jezelf.
Variatie is belangrijk, want bij een band na een uurtje powerchords schuiven zonder solo's heb je het wel gezien.
Volgens mij is echt in elk nummer een solo te maken die iets toevoegt, want wat is toevoegen, ook weer zoiets subjectiefs. ?

Statements als van Linkin Park gitarist vind ik weinig zeggen, het begint altijd met van "we hebben alles gemixed en toen kwam er iets origineels uit waar geen plaats is voor solo's want dat past niet in de muziek"
flikker dan die vinyl schraper eruit ontstaat er weer wat ruimte voor andere zaken.
Gaat ie zeggen dat ie heel goed kan soleren en dan gaat ie een solo album uitbrengen, dat vind ik arrogant en ben erg benieuwd naar het resultaat.


Ik wordt de laaste tijd steeds meer Jazz fan, een podium waar soleren nog op prijs wordt gesteld door het publiek en waar niet alles makkelijk in het gehoor ligt.

Kitaarhiero
14 augustus 2003, 11:40
Ik persoonlijk heb niet het idee dat er tegenwoordig minder gesoleerd wordt.
De meeste metalbands soleren nog
Dat er in Punk nooit gesoleerd wordt is een mythe
iedereen leest veel teveel Total Guitar om te zien dat er solo's genoeg zijn. zelfs in de hitparade (Bv. die Spaanse gast, juanes ofzo).

Bands die niet soleren zijn er altijd geweest in de pop/rock muziek.
En een solo is ook niet altijd nodig. Bij de Hives bijvoorbeeld zal een solo weinig bijdragen aan het nummer.
Al die Nu-rock, post-grunge en Garagerock bandjes spelen regelmatig solo's. De Datsuns en de Donna's hebben in vrijwel elk nummer een gitaarsolo. wat nou geen solo's meer?

Muse is ook niet echt sololoos, Audioslave heeft op elk nummer een solo, zwan ook.
de virtuoze gitaristen voeren nog steeds hun kunstjes op
Iron Maiden, Slayer, Deep Purple en AC/DC touren nog steeds én soleren.

wat zeuren jullie nou over "geen solo's meer"?
ER ZIJN SOLO'S ZAT!
ook in de hitparade
ook op rockalbums
ook in de punk
en vooral in metal.

niet zeuren.

Soulflyhigh
14 augustus 2003, 16:19
Ik persoonlijk heb niet het idee dat er tegenwoordig minder gesoleerd wordt.
De meeste metalbands soleren nog
Dat er in Punk nooit gesoleerd wordt is een mythe
iedereen leest veel teveel Total Guitar om te zien dat er solo's genoeg zijn. zelfs in de hitparade (Bv. die Spaanse gast, juanes ofzo).

Bands die niet soleren zijn er altijd geweest in de pop/rock muziek.
En een solo is ook niet altijd nodig. Bij de Hives bijvoorbeeld zal een solo weinig bijdragen aan het nummer.
Al die Nu-rock, post-grunge en Garagerock bandjes spelen regelmatig solo's. De Datsuns en de Donna's hebben in vrijwel elk nummer een gitaarsolo. wat nou geen solo's meer?

Muse is ook niet echt sololoos, Audioslave heeft op elk nummer een solo, zwan ook.
de virtuoze gitaristen voeren nog steeds hun kunstjes op
Iron Maiden, Slayer, Deep Purple en AC/DC touren nog steeds én soleren.

wat zeuren jullie nou over "geen solo's meer"?
ER ZIJN SOLO'S ZAT!
ook in de hitparade
ook op rockalbums
ook in de punk
en vooral in metal.

niet zeuren.
Amen brother :-D

AART
15 augustus 2003, 16:18
[quote=AART]
voorbeeld van echte solo: american jesus-bad religion

WELKE SOLO??? :evil:[/quot

intro onder gitaarspel en later nog een keer.

lupoloco
15 augustus 2003, 16:25
testament - face in the sky -> DIT BEVAT EEN SOLO, geen gepingel

Kramerman
18 augustus 2003, 16:08
gelezen hier:' die van linkin park gaat een ganse cd met solo werk opnemen '
:-D
waarschijnlijk ergens gelezen dat de gitaristen van LP 'solo' gaat en een cd gaat uitgeven...ik vermoed dat er bitter weinig solo's op zullen staan :-)
het metallica verhaal mag gerust herhaald worden, het is erg genoeg .

Kitaarhiero
19 augustus 2003, 12:20
Misschien vergeten mensen wat onder een (gitaar)solo wordt verstaan.

een solo is het moment in het nummer waar een instrument op de voorgrond treedt en het even van de zang overneemt.

Rhinus
22 augustus 2003, 19:57
PowerMetal heeft nog solo's zat hoor. Ik snap trouwens niet dat Sonata Arctica hier niet in de Top 40 staat maar dat terzijde.

Voor de Topic starter. Ga wat anders luisteren dan Top 40 en je snapt dat deze Topic nergens op slaat. Solo's zat. Alleen niet in de Top 40. Rock is 'uit'. Dus moet je ergens anders de muziek en de solo's vinden. En je hoeftecht niet veel moeite te doen om die te vinden :).