PDA

View Full Version : Enkel voor gitaar?



Conundrum
27 januari 2002, 19:20
Misschien een domme vraag (maar domme vragen bestaan nu eenmaal niet, enkel domme antwoorden): kan ik mijn gitaarversterker ook gebruiken om er bv. een platenspeler op aan te sluiten of zo?

Iemand ervaringen mee?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Conundrum op 2002-01-27 19:21 ]</font>

Chiel
28 januari 2002, 09:20
Op zich is een gitaarcombo niets anders als een versterker met een speaker. De impedantie van het te versterken signaal is echter anders van aard bij een hifi component als van een microfonisch component. Zowel je gitaar als een platenspeler alsmede een microfoon is microfonisch. Deze hebben dus een hogere uitgangsspanning als een cassette deck of CD-speler.
Theoretisch benaderd zou je de gitaarversterker dus heel hard moeten zetten om een cd-speler te kunnen horen. Een microfoon daarentegen zou goed versterkt kunnen worden met een gitaarcombootje. Met een platenspeler moet je echter oppassen. Deze produceert erg lage frequenties die bij een gitaar nooit en te nimmer kunnen ontstaan en dus schadelijk voor je combootje zijn.
Kortom, uitproberen kan altijd als je 'm maar niet te hard zet. Hij is er immers niet op gebouwd, oppassen dus!

Greets, Chiel

Dionyios
28 januari 2002, 22:04
Ik heb een 30 watt Marshall combo-tje, en daar zit dus een cd-input op, maar als ik daar via een apart kabeltje mijn discman op aansluit dan moet ik de discman vrij hard zetten om er een beetje geluid uit te krijgen (eigenlijk voluit). En het is geen mooi geluid; klinkt dof en alsof het gedempt is, maar wel grappig als je beetje wil meespelen met een liedje ofzo...

Gr. Dennis