Inloggen

View Full Version : Ukelele advies

freesoul
5 januari 2026, 17:32
Ik heb me in het verleden laten wijs maken dat spelen op een ukelele goed is om beter te worden om te tokkelen of het waas is weet ik niet, maar ik heb wel interesse om dat aan te schaffen.
Mijn vraag is je hebt daar verschillende soorten in wat is nu net het verschil tussen baritons, concert, soprano of bass exemplaren, wat is leuk om mee te beginnen.

Fobo
5 januari 2026, 17:59
https://www.youtube.com/watch?v=hmW2ccWJOk4

freesoul
5 januari 2026, 19:51
Dank u dit was heel leerrijk

no 1 hops
8 januari 2026, 17:19
denk dat je vooral moet kijken in hoeverre je vingers passen op de toets.
Vanwege mijn toch wat dikke vingers ben ik uitgekomen op een tenor.
voor de rest helpt het als je een ukulele zelf wat kan afstellen, daar valt winst te behalen in bespeelbaarheid.
topkam, brug, maar ook afwerking van de uiteinden van de frets.

ik denk dat het hetzelfde is als met een gitaar, er zijn bij die je beet pakt en dat 'het' klopt.

Duhsjaak
9 januari 2026, 08:29
Mijn Hwaii contacten zijn helaas door het overlijden van Dennis Kamakahi uitgedoofd. Dus daarmee kan ik je niet helpen.
Maar ik zou zeggen:
Als je de kans hebt je licht daar op te steken….
Het is niet alleen een filiaal van de hemel, maar ook het Uke filiaal.

Ik wens je net zoveel speelplezier toe als Ledward.

En een bewijs dat iemand van 130 kg uke kan spelen.

https://youtu.be/dSR4m0Wc7_0?si=GdVTWuTa-yfzAWQ8

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
8 februari 2026, 13:23
Voor mij ook tenor, dat is nog voldoende klein.
Heb ook een super tenor; dat is qua speel comfort al wat groter, voor mij nog meer comfortabel.
Kan je nog kiezen of je je g snaar gewonden kiest of niet.
Ik heb 'm vervangen door een hogere, daarmee blijft het originele ukelele geluid overeind.

Tupelo
8 februari 2026, 13:26
Beide van Kala trouwens, en redelijk tevreden over.
De ST is volledig massief en moet wel nog wat loskomen, is steeds mijn gevoel.
De tenor is een 90 euro gelamineerd mahonie; dat is een heerlijke stevige rammelbak om overal mee naartoe te nemen.

Tupelo
10 februari 2026, 15:33
Dit is mijn prop in je bagage nachtportiers ukelele.
Geen super instrument, maar good fun, en het blijft gestemd, en speelt fijn.
Klinkt alleen een beetje blikkerig, maar omdat het een ukelele is, staat dat 'm wel.
Ik heb er eerlijk waar meer fun van dan van mijn 4 maal zo dure solid super tenor.
En hij is stevig; jaren meegenomen op mijn nachtdiensten en in mijn ruimbagage tussen de was gezeten op reis.
Slopen doe je 'm zomaar niet.

Tupelo
10 februari 2026, 15:33
https://www.thomann.nl/kala_makala_tenor_ukulele_ub_t.htm?gad_source=1&gad_campaignid=1544065364&gbraid=0AAAAADuDMCUNZCwtFf7lBgq4_97uhmWht&gclid=Cj0KCQiAy6vMBhDCARIsAK8rOgkwsH5f1ZL5HyAiH50Y p_nMJFGok33sW0sGZnHL7zVsSZQ1KMCihDIaAjpfEALw_wcB

Da Vinci
13 februari 2026, 12:48
Ik heb me in het verleden laten wijs maken dat spelen op een ukelele goed is om beter te worden om te tokkelen of het waas is weet ik niet, maar ik heb wel interesse om dat aan te schaffen.
Mijn vraag is je hebt daar verschillende soorten in wat is nu net het verschil tussen baritons, concert, soprano of bass exemplaren, wat is leuk om mee te beginnen.

Ik denk dat je om te leren tokkelen veel moet tokkelen. Waarom dat meer nut heeft op een ukelele kan ik me niet zo snel indenken maar ik zie ook wel eens iets over het hoofd.

Mijn vriendin heeft ook een ukelele en wel eens wat pogingen op gewaagd. Omdat het qua akkoorden heel anders is dan gitaar moet je die allemaal apart leren en dat is ook wel de reden dat ik ook weer vrij snel ben afgehaakt. In de praktijk pak ik toch gewoon steeds een gitaar.

Zoals ik er naar kijk moet je vooral dus ukelele gaan spelen omdat je het leuk vind om ukelele te spelen, niet omdat je er een betere gitarist van wordt ofzo.

Tupelo
13 februari 2026, 14:07
Toch is dat wel zo, tenminste; ik heb wat geinige akkoorden geleerd die ook op gitaar kunnen.
Verder, als je jezelf je gitaar kunt visualiseren met capo op de 5e fret is 't toch geen opgave om de juiste akkoorden te vinden? :dontgeti:
Wat ik ook voirdeel vind opleveren is dat ik akkoorden met andere vingerzetting leer spelen, opent zo hier en daar ook nieuwe deuren voor me op gitaar.
Dus behalve leuk, denk ik dat je er toch wel een betere gitarist door kunt worden.
Sowieso zit je door de beperkingen in een modus 'oplossen', wat voor mij impact heeft gehad op mijn eigen songwriting.
Ik maak gemakkelijker liedjes sinds ik ukelele speel, en geinig eigenlijk, door de vrolijke aard van het instrument ben ik meer in majeur geraakt in mijn songwriting dan eerder.

Fobo
13 februari 2026, 15:16
Ik denk dat je om te leren tokkelen veel moet tokkelen. Waarom dat meer nut heeft op een ukelele kan ik me niet zo snel indenken maar ik zie ook wel eens iets over het hoofd.
Als je op een gitaar wilt tokkelen dan moet je het inderdaad dáárop leren, niet op iets anders. Als kind heb ik ukelele-les gehad; reken maar dat de overstap naar gitaar tegenviel....

Omdat het qua akkoorden heel anders is dan gitaar moet je die allemaal apart leren
Het is minder ‘anders’ dan het lijkt; alle akkoorden zijn herleidbaar tot die van een gitaar, al heten ze - al naar gelang het type ukelele dat je gebruikt - anders. Meestal is het verschil een kwart: een D op de sopraan-uke bijvoorbeeld is het zelfde als de G-setting (van hoogste vier snaren) op gitaar.

Da Vinci
13 februari 2026, 15:58
Toch is dat wel zo, tenminste; ik heb wat geinige akkoorden geleerd die ook op gitaar kunnen.
Verder, als je jezelf je gitaar kunt visualiseren met capo op de 5e fret is 't toch geen opgave om de juiste akkoorden te vinden? :dontgeti:
Wat ik ook voirdeel vind opleveren is dat ik akkoorden met andere vingerzetting leer spelen, opent zo hier en daar ook nieuwe deuren voor me op gitaar.
Dus behalve leuk, denk ik dat je er toch wel een betere gitarist door kunt worden.
Sowieso zit je door de beperkingen in een modus 'oplossen', wat voor mij impact heeft gehad op mijn eigen songwriting.
Ik maak gemakkelijker liedjes sinds ik ukelele speel, en geinig eigenlijk, door de vrolijke aard van het instrument ben ik meer in majeur geraakt in mijn songwriting dan eerder.

Er schuilt in mij geen groot theoreticus, dat zeg ik er meteen bij. Maar als ik zie hoe je een G-akkoord speelt op een ukelele lukt het mij nog wel om daar een D op gitaar in te herkennen. Maar bij een C, drie open snaren en dan alleen vakskse 3 op de hoogste... dan zie ik daar niet meteen wat in. Dat is voor mij gewoon een nieuwe vorm.

Op gitaar speel ik akkoorden vaak zo dat ik ze allemaal in min of meer dezelfde positie kan spelen. Dat vind ik live wel handig en je moet alles meteen verleggen van de standaard open akkoorden, barrés of powerchords. Daarmee kom ik qua voicing automatisch in een ander territorium dan onze slaggitarist dus dat is ook wel weer prettig.

Of dat een ukelele daarin kan helpen zou kunnen. Het ging hier iig over leren tokkelen en daarvoor zie ik het nut voor alsnog niet. Ik ben toevallig zelf momenteel bezig me wat meer uit te dagen met het idee wat meer overcapaciteit te creëren voor de dingen die ik normaliter speel in bandverband en daardoor nu een week of drie bezig met fingerstyle en dan in het bijzonder de 'percussive slap'. Dat gaat dan van 'urgh', naar 'ahhh' naar 'mmm' in een paar weken en dat helemaal zonder ukelele :)

Woml
18 februari 2026, 13:59
Er schuilt in mij geen groot theoreticus, dat zeg ik er meteen bij. Maar als ik zie hoe je een G-akkoord speelt op een ukelele lukt het mij nog wel om daar een D op gitaar in te herkennen. Maar bij een C, drie open snaren en dan alleen vakskse 3 op de hoogste... dan zie ik daar niet meteen wat in. Dat is voor mij gewoon een nieuwe vorm.

Dat is de vorm van de hoogste vier snaren van een G-akkoord als je capo op 5 zit.
Ik zit constant heen en weer te rekenen: Ik zie een C-vorm, maar dan is het 5 frets omhoog, dus op een uke is dat dan een F-akkoord. En andersom: als iemand het heeft over een C op een uke, dan moet ik een kwart omlaag tellen, en dan weet ik "dan moet ik iets pakken wat er voor mij uitziet als een G"...

Tenminste: als ik het echt wil weten doe ik dat. Als ik het eenmaal heb opgezocht of uitgezocht, dan komt het daarna vooral neer op motorisch geheugen en/of op het oor.

Tupelo
20 februari 2026, 03:33
Je gaat er nog meer horizontaal door denken; had ik met mijn bouzouki ook.