Inloggen

View Full Version : Verschil budget modeller en top segment?

telecastermaster
18 december 2025, 01:03
Ik ben wel benieuwd naar hoe groot het verschil nu is tussen de top modellers (Kemper, Axe-FX, Quad Cortex, etc) en de golf van goedkope (veelal Chinese) budget modellers (Mooer, Valeton, Hotone, Zoom, etc) die inmiddels de markt overspoelen.

Je zou denken dat met het toenemen van de processorsnelheid het relatieve verschil steeds kleiner wordt.
En voor de latency hoef je het ook niet te doen; die is tegenwoordig zelfs van budget modellers heel klein.

Iemand hier gedachten over? Of ervaring mee?
Laat maar horen...

dml
18 december 2025, 17:06
Heb de GX-10 vergeleken met de GT-1000 en vond het verschil dermate groot dat ik de GX weer heb geretourneerd. Ook een Hotone Ampero Mini (of zoiets) gehad, vond 'm erg plat klinken. Het is misschien een cliché maar je merkt bij de duurdere apparaten dat die een stuk dynamischer reageren. Op type gitaar, op aanslag, enz. Let wel, ook het goedkope Chinese spul klinkt echt wel goed en de verschillen zijn subtiel maar mijns inziens zijn ze er wél. Dus ja, de goedkope modelers klinken goed, de top modelers klinken beter.

tnijland
23 december 2025, 12:42
Ik heb ook verschillende modelers over tijd uitgeprobeerd en sluit me wel aan bij de vorige conclusie. Mijn Fractal AX8 klinkt nog steeds beter en dat merk je met name bij de cleane amps. De meeste low budget modelers missen daar net wat extra definitie waardoor de feel enigszins achterblijft.

Ik heb ook redelijk vaak geëxperimenteerd met alternatieven (o.a. Synergy/Kingsley/Koch preamps en Amp1 Iridium). Dat klinkt nog iets beter maar dan kom je weer op gebruikersgemak vs. een paar procent winst in feel/speel dynamiek.

Dus mijn persoonlijk conclusie is om toch maar te blijven bij de Fractal spullen vanwege de goede kwaliteit/gebruikersgemak verhouding.

lcvanderhelm
24 december 2025, 18:54
Ik gebruik met veel plezier de Valeton GP 5 in de woonkamer voornamelijk om te oefenen en experimenteren tesamen met een fishman tripleplay hexafonisch element om allerlei soft synths aan te sturen.
Op zolder heb ik een Kemper stage en die is uiteraard beter en heeft meer mogelijkheden maar is dan ook 20x zo duur.
Ik heb de Kemper al een jaar of 5 en de ondersteuning qua updates is nog steeds erg goed en dat is iets wat bij de Chinese modelers gewoon veel minder is.De Kemper is daarom een stuk duurzamer echter niet 20x zo goed als de Valeton.

telecastermaster
25 december 2025, 12:44
Ja, ik heb onlangs ook die Valeton GP-5 aangeschaft en ik ben toch wel onder de indruk van dat ding. Ik zag wat op tegen de bediening via de smartphone maar dat gaat redelijk goed. Gisteren ook de GP-50 besteld.:)

Erik de Perik
25 december 2025, 13:33
In mijn ervaring vallen e mindere goden door de mand met de clean sounds. Niet veel anders als met echte versterkers dus. Maar als ik dan kijk naar de Valeton dan bieden die extreem veel voor de prijs van veel minder.
Hun vlaggenschip, de GP-200 kost 283 EUR!

https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/_53/534372/16944585_800.jpg

RoryVDW
13 januari 2026, 20:38
Ik gebruik al jaren de GT1000 rechtstreeks op PA. Verleden jaar op aanraden een Tonex bijgekocht. Men zei mij dat de amps ver beter waren. Ik kon mij er niet bij vinden. Maand geprobeerd in combinatie met de GT1000 maar telkens vond ik toch de amps in de GT1000 beter. Tonex terug verkocht. Niet mijn ding. Software om te programeren via PC ook niet goed. En serieuse problemen om registratie over te zetten bij aankoop/verkoop. Tonex valt van niet hoog maar volgens mij bevindingen serieus overroepen op internet. Er zullen wel andere meningen zijn over de Tonex maar niet voor mij. Nog overwogen om Fractal in te schakelen maar de prijs houd me tegen en de GT1000 ken ik nu uit mijn broekzak en is steengoed.

miyaru
23 januari 2026, 09:22
Ik gebruik al jaren de GT1000 rechtstreeks op PA. Verleden jaar op aanraden een Tonex bijgekocht. Men zei mij dat de amps ver beter waren. Ik kon mij er niet bij vinden. Maand geprobeerd in combinatie met de GT1000 maar telkens vond ik toch de amps in de GT1000 beter. Tonex terug verkocht. Niet mijn ding. Software om te programeren via PC ook niet goed. En serieuse problemen om registratie over te zetten bij aankoop/verkoop. Tonex valt van niet hoog maar volgens mij bevindingen serieus overroepen op internet. Er zullen wel andere meningen zijn over de Tonex maar niet voor mij. Nog overwogen om Fractal in te schakelen maar de prijs houd me tegen en de GT1000 ken ik nu uit mijn broekzak en is steengoed.

Don't fix what is not broken! Als het zo bevalt zeker niets veranderen!!!

Remork1970
23 januari 2026, 11:01
En als ik het goed begrijp is latency een soortement van vertraging en dat is vervelend hè?

Pepe
23 januari 2026, 12:13
En als ik het goed begrijp is latency een soortement van vertraging en dat is vervelend hè?

Die vertraging was vroeger niet te doen,
ik heb het nu over de ARP Avatar, mijn eerste gitaar synth
de reden waarom je enkel swells hoort,
om toch sequence dingen te kunnen spelen was er een hex fuzz waarbij elke snaar zijn eigen fuzz had,
behalve heel bruikbaar klonk dat ook behoorlijk spectaculair
in de praktijk mixte je die 2, de hex voor attack en de oscillators daar dan overheen,
dat was eind zeventig en het verbaast me dat die latency nog steeds een issue is

lcvanderhelm
25 januari 2026, 21:14
Is ook niet zo.Ik heb nu een bassynth(future impact V4) waarbij je echt niets meer van vertraging hoort zelfs als ik de direkte output uitzet en met geluiden werk zonder attacktijd.
Een latency van minder als 10mS ga je echt niet horen.Een gitaarversterker in een kamer heeft al meer latency.