PDA

View Full Version : Metallica '96: Live at Kroeg Bar, Brunssum, Netherlands

Speeddemon
18 november 2025, 16:47
Metallica: Live at Kroeg Bar, Brunssum, Netherlands (September 10, 1996) - [DEFINITIVE EDITION]

Heel bijzonder om te zien dat een band van hun status
1) in zo'n kleine zaal speelt die ook niet heel bekend was in 't rockwereldje (het is niet de Scum of Baroeg, zeg maar)
2) ook net als amateurs tussen nummers door aan 't fröbelen zijn, ipv strak alles aan elkaar spelen zonder 'gedoe'. ;)
3) volledig volgens eigen ervaring óók gewoon de lauwe reactie van Limburgs publiek krijgt. :seriousf: (Achteraf is 't dan allemaal wel 'gewàààldig!' )

https://www.youtube.com/watch?v=VVzwQJwKL3w&t=144s

FNaRK
18 november 2025, 18:43
Geweldig :mmmm:

Met Jason.
wel vreemd, ik heb ze met Clif op de bass gezien in Paradiso, dat was toch wel ruim daarvoor. Hoe komen ze in godsnaam in Brunsum terecht in 1996 ??

miyaru
18 november 2025, 20:19

Met Jason.
wel vreemd, ik heb ze met Clif op de bass gezien in Paradiso, dat was toch wel ruim daarvoor. Hoe komen ze in godsnaam in Brunsum terecht in 1996 ??

Dan zijn we beiden bij de "Ride The LIghtning Tour" geweest in Paradiso - ik stond voor James Hettfield, vooraan aan het podium!

Speeddemon
18 november 2025, 20:20
Hoe komen ze in godsnaam in Brunsum terecht in 1996 ??
En dan vooral bij 'Kroeg Bar'!

Wat bestelde je daar dan? Een bier pilsner? :soinnocent:

Fobo
18 november 2025, 21:20

Kun jij me in alle oprechtheid vertellen wat je hier nou geweldig aan vindt? Vind je dit nou echt goed klinken, of refereert dit aan de kennelijke sfeer die er heerst?
Ik vind dit niet méér dan ’n enorme bak herrie, zoals pubers die maken op hun net verkregen instrumentarium.
Dit lijkt in de verste verten niet op Metallica dat ik ken.

Speeddemon
18 november 2025, 22:14
Kun jij me in alle oprechtheid vertellen wat je hier nou geweldig aan vindt? Vind je dit nou echt goed klinken, of refereert dit aan de kennelijke sfeer die er heerst?
Ik vind dit niet méér dan ’n enorme bak herrie, zoals die pubers die maken op hun net verkregen instrumentarium.
Dit lijkt in de verste verten niet op Metallica dat ik ken.
Dan ben je écht te vroeg gestopt met kijken.
Het begin is ruw idd, maar komt vanaf een andere bron. Vanaf 7 minuten heb je ineens 'pro' sound. En ja, ze klinken rete vet dan, als Sad But True begint.

FNaRK
19 november 2025, 00:29
Kun jij me in alle oprechtheid vertellen wat je hier nou geweldig aan vindt?

De sfeer, de locatie. En uiteindelijk ook best fatsoenlijke muziek

Fobo
19 november 2025, 00:55
[...]Vanaf 7 minuten heb je ineens 'pro' sound. En ja, ze klinken rete vet dan, als Sad But True begint.

[...]En uiteindelijk ook best fatsoenlijke muziek

Het kan niet anders dan dat jullie hard-core fans zijn.
Ik heb ook een periode gehad waarin ik boos werd als ze zeiden dan Jimi vals speelde.;)

Duhsjaak
19 november 2025, 09:28
Hoe zijn ze in Limburg terecht gekomen?
Met de groepsbus denk ik. Maastricht Airport waren ze nog aan het asfalteren.

Of misschien ook een gevalletje FunCaps, die rommelige start.
Ik kn toch wel wat herrie hebben, maar hier heb ik de 10 minuten niet volgemaakt.
Ik heb iets van sorry hoor, zeg maar, om het zo maar te zeggen.

Vriendelijke groet, Gus

Fusion
19 november 2025, 12:09
Matig geluid dat van aanvaardbaar tot een grote overstuurde bak varieert. En als je eenmaal let op Lars zijn drumpartijen (vooral de kickdrum) heb ik geen zin meer. Leuk dat ze er waren maar poeh, nee dank. Voor de échte fans (was ik vroegah wel hoor overigens) waarschijnlijk denk ik dan maar

Speeddemon
19 november 2025, 13:45
Het kan niet anders dan dat jullie hard-core fans zijn.
Valt best mee, maar om het 'een bak amateuristische herrie' te noemen, suggereerde mij dat je na 4-5 minuten luisteren was gestopt.

Ik heb ook een periode gehad waarin ik boos werd als ze zeiden dan Jimi vals speelde.;)

Hoezo 'ook'? Ik word nergens boos hier.
Maar goed, haters gonna hate ofzo. :soinnocent:

Speeddemon
19 november 2025, 13:54
Matig geluid dat van aanvaardbaar tot een grote overstuurde bak varieert.
"Aanvaardbaar'?!
Lol, jouw eigen live-optreden opnames uit 100-man kroegen klinken zeker minstens *standaard* zoals Sad But True hier klinkt ofzo? :seriousf:

(disclaimer: ik zit hier niet op laptopspeakertjes te luisteren, maar op een studio-grade Beyer Dynamics DT990Pro. Just sayin'... )

En dat overstuurde, ik vermoed dat ze amateur-handy-cam opnames (het blijft '96 hè?) geknipt/geplakt hebben met de betere opnames voor de volledigheid.

Fobo
19 november 2025, 16:09
Valt best mee, maar om het 'een bak amateuristische herrie' te noemen, suggereerde mij dat je na 4-5 minuten luisteren was gestopt.
Nope, twee maal de hele vid afgekeken.

Hoezo 'ook'? Ik word nergens boos hier. Maar goed, haters gonna hate ofzo. :soinnocent:
Ik nam een voorschot op mogelijke reacties :)
Maar ik vond het bar slecht; een wereld-act onwaardig.

Speeddemon
19 november 2025, 16:13
Maar ik vond het bar slecht; een wereld-act onwaardig.
Dát is iets anders... en daar ben ik het met je eens. Ze staan onwennig, weinig publieks-interactie, gefröbel tussendoor, etc. Dat aspect / de performance an sich is knullig tot en met ja.

Erik de Perik
19 november 2025, 16:35
Toen was Lars al een matige drummer dus.

Fusion
19 november 2025, 16:38
"Aanvaardbaar'?!
Lol, jouw eigen live-optreden opnames uit 100-man kroegen klinken zeker minstens *standaard* zoals Sad But True hier klinkt ofzo? :seriousf:

(disclaimer: ik zit hier niet op laptopspeakertjes te luisteren, maar op een studio-grade Beyer Dynamics DT990Pro. Just sayin'... )

En dat overstuurde, ik vermoed dat ze amateur-handy-cam opnames (het blijft '96 hè?) geknipt/geplakt hebben met de betere opnames voor de volledigheid.
Het gaat niet om mij en al helemaal niet om mij als vergelijkingsmateriaal. Ik beoordeel geluidskwaliteit op zich, niet gezien in de tijd, niet afgezet tegen gemixt met wat dan ook. En uiteraard is het een persoonlijke smaak ding. Ik vind dit gewoon niet prettig om naar te luistern, maakt mij niet uit waarom iets overstuurt, ik zit er gewoon niet op te wachten. Ik kan het ook wel in mijn studio met zeer goede Adams afluisteren of op mijn ' studio-grade Beyer Dynamics DT770-M', maar daar gaat de distortion niet van weg, daaruit komen niet opeens de details van de snelle riffs die niet opgepikt zijn tevoorschijn.

En ook al had dat allemaal het geval geweest, ik vind t altijd zo lullig om te zeggen want de arme man krijgt al zoveel negativiteit over zich heen, maar oei die drumpartijen, ik kan daar niet naar luisteren, fan of niet.

Anyway, geniet ervan, ieder zijn ding

Speeddemon
19 november 2025, 17:05
Het gaat niet om mij en al helemaal niet om mij als vergelijkingsmateriaal. Ik beoordeel geluidskwaliteit op zich, niet gezien in de tijd, niet afgezet tegen gemixt met wat dan ook. En uiteraard is het een persoonlijke smaak ding. Ik vind dit gewoon niet prettig om naar te luistern, maakt mij niet uit waarom iets overstuurt, ik zit er gewoon niet op te wachten. Ik kan het ook wel in mijn studio met zeer goede Adams afluisteren of op mijn ' studio-grade Beyer Dynamics DT770-M', maar daar gaat de distortion niet van weg, daaruit komen niet opeens de details van de snelle riffs die niet opgepikt zijn tevoorschijn.

Je mist m'n punt, licht snerende aanhalingstekens over m'n koptelefoon-disclaimer incluis... :roll:

Ja, die stukken die vanaf de amateur-camera's komen oversturen krasserig als een malle. (Haast) niet om aan te horen. En dat doe ik dan ook niet in mijn studiootje met zeer goede Focal CMS-65's. :satisfie:

Ook ik beoordeel geluidskwaliteit op zich, maar houd wel degelijk rekening met live vs. studio en '96 vs. 2025.
Als je loep-zuiver, strak, staccato, multi-tracked gitaarpartijen wil horen, lekker the Black Album op zetten.

Maar als je serieus beweert dat 7m04s t/m 12m49s ondermaats, te zwaar overstuurd, kut, amateuristisch of hooguit 'aanvaardbaar' klinkt voor een LIVE opname uit '96, dan rest mij niets meer te zeggen dan... nou i.i.g. niet 'agree to disagree'. ;)

Ik zou er voor tekenen als m'n band bij live shows zo wordt afgemixt (nogmaals, als die bovengenoemde time-stamp!)

Fobo
19 november 2025, 17:53
[...]die stukken die vanaf de amateur-camera's komen oversturen krasserig als een malle. (Haast) niet om aan te horen.
Ook ik beoordeel geluidskwaliteit op zich, maar houd wel degelijk rekening met live vs. studio en '96 vs. 2025.
Als je loep-zuiver, strak, staccato, multi-tracked gitaarpartijen wil horen, lekker the Black Album op zetten.

Maar als je serieus beweert dat 7m04s t/m 12m49s ondermaats, te zwaar overstuurd, kut, amateuristisch of hooguit 'aanvaardbaar' klinkt voor een LIVE opname uit '96, dan rest mij niets meer te zeggen dan... nou i.i.g. niet 'agree to disagree'. ;)

Ik vind dat een band van die statuur (nagenoeg) net zo retestrak moet kunnen spelen als op een studioalbum, ongeacht dat multi-partijen live moeilijk ligt en los van de kwaliteit van geluids- en filmapparatuur.

FNaRK
19 november 2025, 18:06
Gaat het er niet gewoon om dat het geweldig is om Metallica in een kroeg in fokking Brunssum tussen de boeren te zien spelen?

D3nnis
19 november 2025, 18:24
Gaat het er niet gewoon om dat het geweldig is om Metallica in een kroeg in fokking Brunssum tussen de boeren te zien spelen?Dat zou alleen in de echte wereld zijn. Hier natuurlijk niet.

Fusion
19 november 2025, 18:38
Euh...

Ik geloof dat jij mijn punt mist. En ik ga niet een opname alleen tussen twee time marks luister, ik luister graag een opname helemaal, of niet. Anyway met jou wordt altijd alles zo'n ellenlange discussie. Jij vindt t top, ik vind t ruk. Klaar.

Speeddemon
19 november 2025, 18:47
En ik ga niet een opname alleen tussen twee time marks luister, ik luister graag een opname helemaal, of niet.
Prima, je geeft 't geen eerlijke kans. Waar hebben we het dan nog over? :roll:

Anyway met jou wordt altijd alles zo'n ellenlange discussie.
It takes two to tango, buddy. :speed:

Speeddemon
19 november 2025, 18:50
Dat zou alleen in de echte wereld zijn. Hier natuurlijk niet.

Nee, hier heb je een paar azijnzeikerds die het beter weten en vast ook kunnen, 'het is ruk, klinkt ondermaats', en als je ze dan vraagt 'joh, luister effe dát specifieke stuk. Klinkt dát nog steeds ondermaats of hooguit aanvaardbaar voor je?', dan geven de heren niet thuis.
Ben d'r klaar mee, dacht iets tofs te posten hier, maar het is dezelfde brigade die ...tja...vul zelf maar in.

Remork1970
19 november 2025, 18:54
Heren, heren!

Erik de Perik
19 november 2025, 19:30
https://media4.giphy.com/media/v1.Y2lkPTM0OWM5ZGQ3NDNqeTdmcHV4NTJkMDZidnc4bHpvbG9 0dGNnZmRkbWtvYTg2aGdudiZlcD12MV9naWZzX3NlYXJjaCZjd D1n/TL2Yr3ioe78tO/giphy.gif

Fobo
19 november 2025, 20:26
Nee, hier heb je een paar azijnzeikerds
1) die het beter weten
2) en vast ook kunnen,
3) 'het is ruk, klinkt ondermaats', en
4) als je ze dan vraagt 'joh, luister effe dát specifieke stuk. Klinkt dát nog steeds ondermaats of hooguit aanvaardbaar voor je?', dan
geven de heren niet thuis.
Ben d'r klaar mee, dacht iets tofs te posten hier, maar het is dezelfde brigade die ...tja...vul zelf maar in.

1) Nee, staat nergens
2) idem
3) Ja, dat is het
4) Heb ik twee keer gedaan; blijf het ruk vinden; wel thuis gegeven dus.

Jouw probleem, Speedy, is dat je geen andere mening kunt verdragen. Jíj vindt het tof, en omdat ik dat niet vind ben ik een azijnzeiker.
Het is mooi dat je er klaar mee bent, dan hebben we dat gezeik - om maar even in die term te blijven - ook niet meer (voor zolang als dat duurt natuurlijk;))

Speeddemon
19 november 2025, 20:40
Jouw 'probleem', Speedy, is dat je geen bullshit kunt verdragen.
Fixed it for ya. :satisfie:
Erik, jouw bijdragen aan dit topic zijn wederom van bijzonder hoog niveau. hulde!

Fusion
19 november 2025, 22:07
Prima, je geeft 't geen eerlijke kans. Waar hebben we het dan nog over? :roll:{
Pffff..... aanname, jammer. Heb ik namelijk wel gegeven.

It takes two to tango, buddy. :speed:uiteraard (en Q.E.D.)

Fusion
19 november 2025, 22:13
1) Nee, staat nergens
2) idem
3) Ja, dat is het
4) Heb ik twee keer gedaan; blijf het ruk vinden; wel thuis gegeven dus.

Jouw probleem, Speedy, is dat je geen andere mening kunt verdragen. Jíj vindt het tof, en omdat ik dat niet vind ben ik een azijnzeiker.
Het is mooi dat je er klaar mee bent, dan hebben we dat gezeik - om maar even in die term te blijven - ook niet meer (voor zolang als dat duurt natuurlijk;))
Dit zo'n beetje ja

Speeddemon
19 november 2025, 22:36
Pffff..... aanname,
Eh, je zegt letterlijk zelf 'nee dat ga ik niet doen'. Maar prima joh, jij je zin. Het klonk kut, er zijn talloze live opnames van kroeg-gigs die beter klinken. Welterusten. :grouphug:

Fusion
19 november 2025, 22:44
E n opname alleen maar tussen twee time makers luisteren ga ik niet doen nee. Daar valt toch niet uit op te maken dat ik t geen kans heb gegeven? Dat heb ik en ik ga niet een video opslaan in favorieten om dan steeds maar een paar stukjes hen en weer te spoelen

purplejohn
19 november 2025, 23:59
Was dit niet een eerste prijs van een MTV wedstrijd? Of zit ik nou helemaal verkeerd?

miyaru
20 november 2025, 12:37
Gitaarnet ten voeten uit.......:hide:

lcvanderhelm
20 november 2025, 13:34
Bedankt voor het posten Speeddemon en trek je niets aan van dat stelletje azijnpissers.
Ik snap ze niet
2 keer de video helemaal bekijken om er achter te komen dat je het nog steeds niets vind?
Klagen over het slechte geluid?Heb je wel eens een smartphone-opname van een concert gehoord?
Gaan jullie nou helemaal voorbij aan de geweldige sfeer in de zaal en het speelplezier van deze,toen al, muziekmiljonairs?
Nog maals ik snap jullie echt niet,Get a life!