PDA

View Full Version : Elektrische gitaarzaken

Erik de Perik
6 november 2025, 20:05
Mijn zoveelste poging om hier iets los te maken.....

https://www.youtube.com/watch?v=9RihroX1gRA

Probeer het even los van mij als persoon te zien.

Fobo
6 november 2025, 21:30

Je poging is even bewonderenswaardig als zinloos, Erik; ik krijg hier geen strak latje van.

Napoje
7 november 2025, 11:10
https://youtu.be/1T7_FpNv37g?si=dKhze2ibGIkGGlmm

Erik de Perik
7 november 2025, 13:34
Je poging is even bewonderenswaardig als zinloos, Erik; ik krijg hier geen strak latje van.

Is ook niet de video die ik bedoelde. Teveel dingen tegelijk doen werkt niet altijd.

Da Vinci
7 november 2025, 15:07
Leuk ding. De NUX MP-3 Mighty Plug Pro doet in principe hetzelfde voor de helft. Maar die AI vertaling verkoopt 't natuurlijk wel.

Fusion
7 november 2025, 16:02
Ik hou niet te oefenen met hoofdtelefoon op. Ik oefen eigenlijk altijd compleet akoestisch
Niet voor mij. Vind de sounds van de hierboven genoemde NUX MP-3 Mighty Plug Pro een heel stuk cleaner en fijner klinken maar kan liggen aan de speler en gitaar etc

Fobo
7 november 2025, 17:22
Mijn zoveelste poging om hier iets los te maken.....Probeer het even los van mij als persoon te zien.

Is ook niet de video die ik bedoelde. Teveel dingen tegelijk doen werkt niet altijd.
Je maakt het me zo wel moeilijk, Erik

Erik de Perik
7 november 2025, 17:32
Je maakt het me zo wel moeilijk, Erik

Ik wilde je al een beetje laten wennen aan een hybride situatie.

Erik de Perik
8 november 2025, 12:09
Wanneer je dat ene pedaaltje niet hebt...

https://www.youtube.com/watch?v=2ZKOh8nMV1I

dml
11 november 2025, 11:03

Mwah, het moge duidelijk zijn dat je in al je verwoede pogingen niet slaagt. Is het dan volhardendheid, eigenwijsheid of vooral de drang naar aandacht? O ja, hierop reageren is niet nodig, ga ik namelijk ook niet meer doen.

Erik de Perik
11 november 2025, 20:15
Mwah, het moge duidelijk zijn dat je in al je verwoede pogingen niet slaagt. Is het dan volhardendheid, eigenwijsheid of vooral de drang naar aandacht? O ja, hierop reageren is niet nodig, ga ik namelijk ook niet meer doen.

Ik probeerde voor de zoveelste keer dit forum weer wat meer richting gitaar en zo te krijgen. Bedankt voor jouw aandacht.

Erik de Perik
11 november 2025, 20:20
https://youtu.be/1T7_FpNv37g?si=dKhze2ibGIkGGlmm

Jajaja, ik had het verkeerde gelinkt en kan niet meer terugvinden welke ik bedoelde, maar deze dus niet. Meestal heeft hij wel informatieve filmpjes. Zoals deze bijvoorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=l8i5rA2ubfY

Fusion
11 november 2025, 22:27
Leuk ding. De NUX MP-3 Mighty Plug Pro doet in principe hetzelfde voor de helft. Maar die AI vertaling verkoopt 't natuurlijk wel.
Haha en toch maar besteld. Misschien wordt t na 20 jaar gitaar spelen maar eens tijd om wel versterkt te oefenen c.q. pielen

Erik de Perik
11 november 2025, 22:51
Ik speelde thuis altijd zonder versterker en leende er eentje, een Sessionette 75, om op te treden.

https://www.muzines.co.uk/images_mag/articles/im/IM_85_09_sessionette__large.jpg

Rinze
11 november 2025, 23:49
Ik speelde thuis altijd zonder versterker en leende er eentje, een Sessionette 75, om op te treden.

https://www.muzines.co.uk/images_mag/articles/im/IM_85_09_sessionette__large.jpgHeb vroeger een gehad. Raar ding. Keihard clean kanaal zonder enige "give". Ontiegelijk vies scheur kanaal. Te klein kastje met gesloten achterkant waardoor dozig geluid. Schel en knallerig. En wanneer je een externe speaker aan sloot bleef de eigen speaker ook aangesloten, de enige keer dat ik het ding live gebruikte sloot ik hem aan op mijn 4x12, speelde drie nummers en toen kwam er een rookwolkje uit maar geen geluid meer. En dat terwijl ik in het eerste nummer mijn Marshall had gemold.

Heb de afgelopen jaren nog een paar keer een Sessionette in huis gehad, om na te kijken en te verkopen voor mensen. Het is mijn spul niet, bleek elke keer weer. Brrr.

Tonex is best goed, zo'n plug lijkt mij niks want ik vermoed dat ie bij mij geen lang leven zal hebben (ik ben onhandig) en ik houd niet van met een koptelefoon spelen. Maar het Tonex systeem werkt prima, zeker nu ze eindelijk de ergste tekortkomingen uit de software hebben gehaald (helaas niet allemaal). Ik gebruik de software nog, had het grote pedaal maar die heb ik weer verkocht vanwege de destijds nog dramatisch slecht functionerende software. Moet zeggen dat ik de Neural DSP Nano Cortex beter vind qua geluid en speelgevoel. Ik denk dat de Tonex ook niet zo'n goede IR-loader heeft. Maar de nano bevalt zo goed dat ik afgelopen week mijn laatste versterker verkocht heb. Ik zie me toch niet meer met een band in een busje door het land crossen. Morgen komt er nog een Hotone Pulze Mini binnen voor op de bank. Voor thuis in mijn gehorige doorzonhut is het digitale spul een stuk praktischer dan een buizenbak.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
12 november 2025, 00:30
De Sessionette 75 die ik destijds leende deed het prima met de Marshall 4x12 die ik gelijktijdig óók leende. Dan was je gelijk die zaklantaarn qua geluid kwijt. Met een paar vellen gaffa tape kwam je op hetzelfde resultaat trouwens.
Dit was vóór de beamblockers, waar veel mensen hier een forse zaadlozing van kregen.

Fobo
12 november 2025, 01:00
Raar ding. Keihard clean kanaal zonder enige "give". Ontiegelijk vies scheur kanaal. Te klein kastje met gesloten achterkant waardoor dozig geluid. Schel en knallerig.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ooit eentje geprobeerd, en daar bleef het bij.

Da Vinci
12 november 2025, 11:57
Haha en toch maar besteld. Misschien wordt t na 20 jaar gitaar spelen maar eens tijd om wel versterkt te oefenen c.q. pielen

Haha leuk, ben benieuwd hoe die bevalt! Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben met mijn Waza Air, maarja, 320 euro is toch best geld. Ik vraag me nu af of die andere systemen er al waren destijds...

Ik vind dat droog oefenen juist maar matig. Maargoed, voor mij bestaat oefenen ook meestal om nummers van de band door te spelen en in de vingers te krijgen.

Maar ook als je techniek zit te oefenen... jij speelt volgens mij best heftige muziek in de zin van een combi van atletiek en aardig wat gain en juist dan wil je die sound ook hebben om het tijdens het oefenen al te letten op dat je het clean houdt?

BTW zag gisteren op de insta van Andertons dat er een shootout aankomt tussen al die plug systemen.

lcvanderhelm
12 november 2025, 13:03
De Valeton GP5 biedt helemaal veel voor weinig.Voor de prijs van een tuner (80 euro) heb je een apparaat dat vanuit de fabriek al veel goede geluiden heeft maar je kan er ook op een of andere manier nieuwe amp modellen in laden(mij nog niet gelukt).
Kij maar eens op internet er zijn zat filmpjes van.

Rinze
12 november 2025, 13:33
De Valeton GP5 biedt helemaal veel voor weinig.Voor de prijs van een tuner (80 euro) heb je een apparaat dat vanuit de fabriek al veel goede geluiden heeft maar je kan er ook op een of andere manier nieuwe amp modellen in laden(mij nog niet gelukt).
Kij maar eens op internet er zijn zat filmpjes van.De GP5 biedt tegenwoordig ondersteuning voor Nam profiles, denk dat je dat bedoelt? Daarbij wordt de profile wel omgezet naar een eigen bestandsformaat omdat een volledig NAM profile teveel geheugen vergt. En de Valeton variant schijnt wat problemen in het laag te hebben, met name bij meer gain wordt het snel boomerig tov het origineel. Schijnt ook weer te verhelpen te zijn maar daar heb ik me niet in verdiept. Maar inderdaad, je krijgt belachelijk veel voor belachelijk weinig en er zijn zonder meer prima geluiden uit te halen.

Als ik dan nog aan mijn eerste modeler denk, de roemruchte Line 6 POD 2.0.. 900 euro betaalde ik voor het ding, als je het nu terug hoort klonk het verschrikkelijk en het ding was qua effecten ook totaal niet flexibel. Maar ja, dat is 23 jaar geleden.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Da Vinci
12 november 2025, 14:56
Kij maar eens op internet er zijn zat filmpjes van.

Ook een leuk ding. ToneEx heeft ook zo'n ding maar net als bij Nux ook het dubbele bedrag. Er komt haast te veel uit om het allemaal te volgen voor mij maar als je in deze tijd begint met gitaar spelen kan je toch wel voor relatief weinig geld hele leuke spulletjes kopen waar je goed mee kan oefenen zonder de woede van de buren (of je moeder) op de hals te halen :)

Fusion
12 november 2025, 19:37
Haha leuk, ben benieuwd hoe die bevalt! Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben met mijn Waza Air, maarja, 320 euro is toch best geld. Ik vraag me nu af of die andere systemen er al waren destijds...

Ik vind dat droog oefenen juist maar matig. Maargoed, voor mij bestaat oefenen ook meestal om nummers van de band door te spelen en in de vingers te krijgen.

Maar ook als je techniek zit te oefenen... jij speelt volgens mij best heftige muziek in de zin van een combi van atletiek en aardig wat gain en juist dan wil je die sound ook hebben om het tijdens het oefenen al te letten op dat je het clean houdt?

BTW zag gisteren op de insta van Andertons dat er een shootout aankomt tussen al die plug systemen.Waza is toch een mini versterkerje me ook draadloze hoofdtelefoonondersteuning? Ik vind dit NUX ding wel handig omdat je gewoon kunt lopen ermee. Overigens speel ik ook 1x live worship poprock en ook dat oefen ik altijd akoestisch haha. Ik zie dit apparaatje echt gewoon als een speleding, niet echt super nodig. Sowieso krijg ik er toch niet een goede metal sound uit, maar het is gewoon grappig om zo toch te oefenen. Dat je IRs kunt laden is ook leuk.

Jij doet toch coverwerk? Dan zul jij denk ik meer diversiteit in sounds nodig hebben dan ik.

Da Vinci
12 november 2025, 21:13
Waza is toch een mini versterkerje me ook draadloze hoofdtelefoonondersteuning? Ik vind dit NUX ding wel handig omdat je gewoon kunt lopen ermee. Overigens speel ik ook 1x live worship poprock en ook dat oefen ik altijd akoestisch haha. Ik zie dit apparaatje echt gewoon als een speleding, niet echt super nodig. Sowieso krijg ik er toch niet een goede metal sound uit, maar het is gewoon grappig om zo toch te oefenen. Dat je IRs kunt laden is ook leuk.

Jij doet toch coverwerk? Dan zul jij denk ik meer diversiteit in sounds nodig hebben dan ik.

Die Waza Air is een koptelefoon waar alles in zit + een plug in je gitaar.

https://articles.boss.info/wp-content/uploads/2021/04/WAZA-AIR-Header-1.jpg

Voor het thuis oefenen gaat het vooral om de stuctuur van nummers erin krijgen en de solo's goed in de vingers krijgen en dan heb ik aan een clean, crunch, en lead echt wel voldoende. In de band speel ik op mijn Kemper en hoewel ik in de basis niet zo'n knoppendraaier ben heb ik ondertussen stiekem toch wel wat meer opties ja :)

Dat zo'n oefensetup stil is en ik niet met een lompe versterker in mijn woonkamer zit vind ik echt een enorme pre. Maar het allerbelangrijkste is dat je 'm heel makkelijk ff pakt. Ik had vroeger mijn zooi op zolder staan en dan ga je echt 'een avondje oefenen'. Wat daardoor weinig voor kwam.

Nu heb ik een paar gitaren in de woonkamer staan (waar ik sowieso heel blij van word) en pak ik vaak snel ff een gitaartje, koptelefoon op, plug erin en voor je het weet heb je een set doorgenomen of al je solo's weer een paar keer gespeeld.
Mijn kinderen zitten dan vaak gewoon op de bank te gamen of TV te kijken. Die hebben inmiddels de leeftijd dat ik niet continu hun handje vast hoef te houden maar ik vind het ook ongezellig om dan de hele avond in een andere kamer te zitten.

Fusion
12 november 2025, 23:03
Dat laatste snap ik heel goed. Ik kan op veel support rekenen hier maar kreeg toch laatst wel de indruk dat ik te vaak in de studio kamer zat. Ben aan tweede album aan t werk en dan kan ik avonden achter elkaar bezig zijn als niemand me roept. Dus dan is in de woonkamer pielen met een enigszins metal sound een goede optie!

Erik de Perik
13 november 2025, 18:24
https://www.youtube.com/watch?v=WuKvAbxfqi0

Fusion
13 november 2025, 21:01
Super ding dat NUX Mighty Pro 3 spul. Zelfs laag gestemde gitaren gaan prima
Is het heel mooi? Nee. Goed genoeg om lekker mee te jammen op YouTube? Ja. Zeker. Meer dan goed genoeg. Prima aanschaf. Het geld waard en echt verbazingwekkend veelzijdig. Alleen de tuner is echt heel erg ruk

Erik de Perik
15 november 2025, 20:52
Je hoort hem in tune van Studio Sport, hij speelde met George Baker Selection, toch kent niemand Victor Kaihatu (https://archive.ph/eeuUm)