Inloggen

View Full Version : nog iemand een goed adres voor losse fender type gitaar halzen?

no 1 hops
4 november 2025, 20:43
Hallo Allemaal.
uit een oude topic vond ik nog the string als schappelijk losse halzen leverancier, maar zie het niet op hun site staan.
Iemand nog andere suggesties?

Erik de Perik
4 november 2025, 21:12
Ik heb geen flauw idee wat jij schappelijk vindt, maar Vox Humana is een bekend adres. Wil je iets in de tientjes sfeer dan zijn eBay en AliExpress goed, al moet je dan wat dieper graven.

Deze dus. (https://www.voxhumanawebstore.nl/en/guitar-parts/necks/allparts-necks-licenced-by-fender/)

miyaru
4 november 2025, 22:12
+1 voor Vox Humana, heb er de hals voor mijn bas laten bouwen. Niet goedkoop wel erg goed!

Erik de Perik
4 november 2025, 23:47
Ik heb een Vox Humana superstrat, goedkoop en ook nog goed!

Rinze
5 november 2025, 08:05
Hallo Allemaal.
uit een oude topic vond ik nog the string als schappelijk losse halzen leverancier, maar zie het niet op hun site staan.
Iemand nog andere suggesties?Ik heb er een jaar of 17 terug een paar halzen gekocht. Je moest toen even bellen of mailen, dan kon je je voorkeur aangeven en werd de hals opgestuurd. Het waren wel B-halzen met optische imperfecties. Daar lig ik niet wakker van want die heb ik zelf ook. Ze waren destijds in ieder geval heel goedkoop, 75 euro per stuk. Dat zal nu wel wat hoger liggen als ze ze nog verkopen. Ik zou gewoon even bellen, dan weet je het.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
5 november 2025, 10:16
Rienk, de eigenaar vd String is overleden dus die All-parts zijn no more.

no 1 hops
5 november 2025, 19:09
dank jullie wel voor het advies.
misschien is zelf refretten een optie maar lees vaak dat je full maple halzen weer moet lakken.
Vraag mij of wanneer je bij de fretranden de lak insnijd je schade beperkt, heb ook nog nooit een foto gezien waar dat soort schade op te zien is.

Rinze
5 november 2025, 19:41
dank jullie wel voor het advies.
misschien is zelf refretten een optie maar lees vaak dat je full maple halzen weer moet lakken.
Vraag mij of wanneer je bij de fretranden de lak insnijd je schade beperkt, heb ook nog nooit een foto gezien waar dat soort schade op te zien is.Hele hals van lak ontdoen en in de olie zetten?

no 1 hops
6 november 2025, 06:28
Hele hals van lak ontdoen en in de olie zetten?

eerlijk gezegd zie ik dat dan weer niet zitten vanwege gemis goede werkplek.

maar het is voor een kennis en ik denk dat hij beter een geschikte squier kan zoeken en de hals wisselen.
kom erachter dat de Nut verkloot is, en dan bedoel ik de zeshoek is uitgelubberd, de topkam te laag gevijlt, waar door dus ook de frets zo versleten zijn.
gewoon slechte afstelling.
heb geen idee of het fretmateriaal van de mex strat beter is dan die van de squier

Rinze
6 november 2025, 14:18
eerlijk gezegd zie ik dat dan weer niet zitten vanwege gemis goede werkplek.

maar het is voor een kennis en ik denk dat hij beter een geschikte squier kan zoeken en de hals wisselen.
kom erachter dat de Nut verkloot is, en dan bedoel ik de zeshoek is uitgelubberd, de topkam te laag gevijlt, waar door dus ook de frets zo versleten zijn.
gewoon slechte afstelling.
heb geen idee of het fretmateriaal van de mex strat beter is dan die van de squierDie uitgelubberde imbusmoer kun je op zich gewoon vervangen, je moet wel op zoek naar een passende vervanger.

Frets slijten, sommige inderdaad sneller dan andere. De hoogte van de topkam lijkt mij daarbij niet zo van belang. De speeltechniek van de eigenaar des te meer. Een hardhandige speler verslijt zijn frets veel sneller dan een lichthandige (dat is geen goed woord denk ik maar aangezien we ook over lichtvoetig spreken..)

Topkam is ook vrij goedkoop te vervangen.

Het hangt er ook vanaf hoe erg de eigenaar aan de hals en het speelgevoel daarvan is gehecht. Een andere hals zal behoorlijk anders aanvoelen, al kun je natuurlijk proberen om een hals met hetzelfde profiel te vinden. Maar dan nog. De gitaren waar ik het meest aan hecht ontlenen hun waarde voor mij voor een groot deel aan de hals en hoe die aan voelt.

no 1 hops
6 november 2025, 17:29
als hij de eerst 5 posities vanaf de topkam indrukte lagen de snaren op de frets erachter. mooie v groefjes geworden.

Erik de Perik
6 november 2025, 18:09
Is die hals de moeite waard om te herstellen? Anders zijn er voor wèhnâg ook prima Chinese halzen te koop. Ik vraag mij alleen af of iemand hier doorheeft over wat voor hals jij het hebt. Is het een Fender passing? Is het een Strat, Tele of iets anders? Heeft het een locknut?

Qua Strat zou je hier even kunnen kijken. (https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-strat-neck.html?spm=a2g0o.productlist.search.0)

no 1 hops
6 november 2025, 19:21
een Fender Mex HSS 013-4700/02
21 frets hals
https://www.scribd.com/document/499162742/Standard-Stratocaster-HSS-013-4700-02C-SISD

Erik de Perik
6 november 2025, 19:49
Maar dan is zo'n Chinese hals toch prima?

no 1 hops
7 november 2025, 13:36
Maar dan is zo'n Chinese hals toch prima?
heb zelf geen idee hoe de kwaliteit daarvan is.

ook BAX heeft wat aanbod.
https://www.bax-shop.nl/gitaar-onderdelen-gereedschap/gitaarhalzen?o=product_price

Erik de Perik
7 november 2025, 17:25
heb zelf geen idee hoe de kwaliteit daarvan is.

ook BAX heeft wat aanbod.
https://www.bax-shop.nl/gitaar-onderdelen-gereedschap/gitaarhalzen?o=product_price

En Marco Borsato heeft nog plek in zijn creche.

no 1 hops
7 november 2025, 20:27
En Marco Borsato heeft nog plek in zijn creche.

:)
zo een opmerking had ik wel verwacht.

maar even serieus, wat ik een nadeel vindt van een AliExpress is dat de afschuining van de fret einden wel eens wat te drastisch is.
en dan even ruilen is niet makkelijk

Rinze
7 november 2025, 20:49
En met dat soort vage shops zou ik er niet op durven vertrouwen dat de afmetingen van de halsvoet gelijk zijn aan die van Fender.. Laatst toevallig voor het eerst in tijden weer eens iets bij Ali besteld, een M Vave Chocolate Plus controller. Die was prima maar wat ik verder zoal tegen kwam toen ik even rond keek leek me niet erg betrouwbaar..

Fobo
7 november 2025, 22:44
Ik denk: waarom zou je risico’s nemen voor iets dat je goedkoop maar blind koopt en hoogst waarschijnlijk niet kunt ruilen, als je bij het al eerder genoemde Vox Humana duurder, maar min of meer gegarandeerd goed spul koopt en waar je op garantie kunt terugvallen in geval van?
Maar wie ben ik?

Erik de Perik
8 november 2025, 12:19
:)
zo een opmerking had ik wel verwacht.

maar even serieus, wat ik een nadeel vindt van een AliExpress is dat de afschuining van de fret einden wel eens wat te drastisch is.
en dan even ruilen is niet makkelijk

Ik heb geen ervaring met AliExpress halzen, maar vrienden van mij wel en dat was eigenlijk altijd heel goed. Volgens mij wel altijd met een bijpassende body, maar de afwerking was goed.

Mijn ervaring met garantie daar is, dat je meestal je geld terug krijgt en het spul mag houden, net als met auto-onderdelen uit Duitsland.
Ik heb één keer een winkel gehad die moeilijk deed en toen heb ik mijn verlies van 2,29 EUR als een echte vent genomen.

no 1 hops
8 november 2025, 19:17
iedereen bedankt voor het meedenken.

De keuze is reuze, dus dat wordt nog wel even wikken en wegen.