View Full Version : Fishman Tuner
motorhan
10 september 2025, 18:28
Hallo
ik heb onlangs een Gibson Songwriter gekocht met een ingbouwde tuner Ik vind het vreemd als ik deze gebruik en de snaren stem komt er in het venster E A d G b E waarom zijn de b en de d in kleine letters en de oveige met hoofdletters bij allemaal brand het groene ledje dat de snaar correct is gestemd. maar ik vraag me gewoon af waarom is daar voor gekozen.
Het is niet echt belangrijk maar ik zou het toch willen weten. Kent iemand dat of heb je een verklaring laat het weten.
In de handleiding staat alleen de hoofdletter A en een pijltje naar boven of naar benden en het leddje dat groen kleurt bij een juiste stemming.
bedankt voor een reactie.
arnoldtims
13 september 2025, 14:55
Volgens Grok de AI doen ze dat vaker met simpele displays om voor die letters de kleine letter te gebruiken om verwarring met getallen te vermijden.
motorhan
14 september 2025, 10:46
Volgens Grok de AI doen ze dat vaker met simpele displays om voor die letters de kleine letter te gebruiken om verwarring met getallen te vermijden.
bedankt voor je reactie maar ik begrijp nog steeds niet waarom 2 kleine letters en 4 hoofdletters dat is toch geen logica. dat geeft alleen verwarring Ik vraag me af of er mensen zijn die ook zo'n gibson hebben en dezelfde letter keuze. deze keuze geeft juist verwarring bij mij dus. laten ze dan kiezen voor allemaal klein of allemaal groot.
Erik de Perik
14 september 2025, 17:50
Daar heb jij zeker een punt, er zijn ook al diverse (zware) ongevallen gebeurd door die verwarring.
motorhan
14 september 2025, 20:36
Daar heb jij zeker een punt, er zijn ook al diverse (zware) ongevallen gebeurd door die verwarring.
Het is ook geen halszaak hoor maar ik vraag me altijd af waarom men ergens voor kiest vaak gaat het om kostenbesparing maar dat lijkt me hier niet van toepassing het zal niet te maken met sinterklaas grote chokolade letters zijn duurder dan kleine letters.
Ik denk dat niemand er een sluitend antwoord op kan geven ben darom alleen nog benieuwd of een andere bezitter van zo'n gitaar het zelfde heeft en hij zal ook niet bter klinken denk ik of de letters klein of groot zijn. Fijne avond nog.en bedankt voor je ludike opmerking
Erik de Perik
14 september 2025, 21:43
Maar wat was het antwoord van Gibson?
denis.hermans
14 september 2025, 22:51
Reden is mi simpel : de letters worden gevormd door rechte streepjes die oplichten. De hoofdletters B en D krijg je niet mooi gevormd met rechte strepen. Ik heb een losse tuner die net hetzelfde doet.
motorhan
15 september 2025, 10:22
Reden is mi simpel : de letters worden gevormd door rechte streepjes die oplichten. De hoofdletters B en D krijg je niet mooi gevormd met rechte strepen. Ik heb een losse tuner die net hetzelfde doet.
Ik heb diverse tuners van goedkoop tot duur en die geven allemaal eenzelfde soort letters groot of klein. Dus het zal wel.Bij mijn Martins met ingebouwde tuners geven ze allemaal grote letters dus ik denk dat je verhaal of gedachte niet klopt maar wie bven ik. ik zei al eerder is niet echt belangrijk maar ik wil altijd graag weten welke gedachte of reden zit er achter, van Gibson nog geen reactie
Da Vinci
15 september 2025, 10:23
Op zo'n standaard LCD scherm is een B toch hetzelfde als een 8?
Tupelo
18 september 2025, 08:01
Ik heb het mezelf ook weleens een seconde afgevraagd, maar het ging over gelukkig. Sommige dingen in life zijn voorbestemd om een mysterie te blijven. Ik wens je wijsheid & devotie. :ok:
motorhan
23 september 2025, 12:38
Op zo'n standaard LCD scherm is een B toch hetzelfde als een 8?
Nee hoor je ziet duidelijk verschil een een D d dan
lcvanderhelm
23 september 2025, 21:01
Ik ga het proberen uit te leggen luister goed naar ome Leo!!!
Het display dat je ziet noemen ze wel het 7 digit display.
Probeer een 8 te tekenen met 7 streepjes,4 verticaal en 3 horizontaal.Gelukt?
Dit is nou de basis van het display,branden ze alle 7 dan heb je een 8.
Probeer nou eens een hoofdletter B en hoofdletter D te schrijven.
Lijkt dat niet verdomd veel op een 8 en een 0?
Zodoende dus.
motorhan
24 september 2025, 08:46
Ik ga het proberen uit te leggen luister goed naar ome Leo!!!
Het display dat je ziet noemen ze wel het 7 digit display.
Probeer een 8 te tekenen met 7 streepjes,4 verticaal en 3 horizontaal.Gelukt?
Dit is nou de basis van het display,branden ze alle 7 dan heb je een 8.
Probeer nou eens een hoofdletter B en hoofdletter D te schrijven.
Lijkt dat niet verdomd veel op een 8 en een 0?
Zodoende dus.
Ome Leo
Ik geloof er niks van want ander systemen hebben er geen last van voor mij onzin dus maar bedankt voor je tijd die je er aan bestede.en het gaat er niet om waar het op lijkt maar wat je ziet. bij mijn andere ingebouwde tuners zie je allemaal hoofdletters
Fijne dag nog
Fobo
24 september 2025, 10:35
Ome Leo
Ik geloof er niks van want ander systemen hebben er geen last van voor mij onzin dus maar bedankt voor je tijd die je er aan bestede.en het gaat er niet om waar het op lijkt maar wat je ziet. bij mijn andere ingebouwde tuners zie je allemaal hoofdletters
Fijne dag nog
Ik begrijp jou niet. Jij opent een nieuw onderwerp met een - vind ik - grappige vraag, want verder nooit over nagedacht.
Uiteindelijk krijg je daar een - vind ik ook weer - heel plausibel antwoord op.
Als je er niets van gelooft en/of het denkt beter te weten, waarom stel je je vraag dan?
Overigens: vind het ook niet een stuk makkelijker lezen met leestekens?
lcvanderhelm
24 september 2025, 11:52
Motorhan ik ga jou verder niet helpen want ik ben je zat.
Dat je niet eens de moeite neemt om je in mijn betoog te verdiepen vind ik in en in treurig.
Dit is het prototype van de eerste displays denk aan het eerste digitale horloge van Casio.
Ik zou zeggen veel plezier hier en stel gerust meer domme vragen,er zullen echter nog weinig mensen deze beantwoorden.
Pepe
24 september 2025, 12:06
Ik wil best proberen een antwoord te geven maar ik wil eerst weten of Motorhan er voor openstaat om het in principe te geloven.
Erik de Perik
24 september 2025, 17:08
Ik wil best proberen een antwoord te geven maar ik wil eerst weten of Motorhan er voor openstaat om het in principe te geloven.
dat lijkt me wel hij vind het fijnals mensen met hem meedenken dat merk je aan al zijn berichten hier maar je moet wel met goede redenen komen sommige mensen komen met feiten en daar kan hij weinig mee misschien iets op het esoterische vlak of een godsdienst ofzo
D3nnis
24 september 2025, 19:25
Ik begrijp jou niet. Jij opent een nieuw onderwerp met een - vind ik - grappige vraag, want verder nooit over nagedacht.
Uiteindelijk krijg je daar een - vind ik ook weer - heel plausibel antwoord op.
Zeker, goed antwoord inderdaad, maar ik vind het wel interessant waarom er op zo'n dure gitaar zo'n "verouderd" display zit.
Erik de Perik
24 september 2025, 20:03
Zeker, goed antwoord inderdaad, maar ik vind het wel interessant waarom er op zo'n dure gitaar zo'n "verouderd" display zit.
Gibson is niet zo van de vernieuwingen, op de prijs na en dan hebben wij het hier over dik 3.000 EUR.
motorhan
25 september 2025, 11:00
Gibson is niet zo van de vernieuwingen, op de prijs na en dan hebben wij het hier over dik 3.000 EUR.
Mischien is dat de reden. Ik dank jullie allemaal voor je reactie. Het is voor mij duidelijk we weten het allemaal niet en er is blijkbaar niemand op dit forum met eenzelfde gitaar om te vergelijken. we sluiten de discussie op mijn voor sommige domme vraag.
sorry ik heb wel vaker waarom doen ze dat of waarom kiezen ze daarvoor.
Fijn weekend allemaal.
lcvanderhelm
25 september 2025, 11:45
We wten het allemaal wel,alleen jij weet het niet.
Ik heb hier een gitaar met het Fishman presys systeem staan ,je ziet duidelijk een 8 als hij uit is.
Meer streepjes als de eerder genoemde 7 zijn er niet dus een B en D zijn er duidelijk niet te maken.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
dml
25 september 2025, 11:49
En als je het principe van een 7-digit-display niet wil of kan begrijpen, houdt het al snel op.
Dat heeft niets te maken met of een bedrijf ouderwets of modern is.
Da Vinci
25 september 2025, 16:38
Uiteindelijk draait het simpelweg om geld lijkt me. Die displays zijn eenvoudig, compact, energiezuinig. De productielijn van die dingen draait al. Lekker laten draaien dan want met een upgrade los je niet echt een probleem op, je voegt alleen kosten toe en tenzij het een USP wordt win je er ook niks mee.
Dit itt bijvoorbeeld het solderen van elektronica vs een printplaat met stekkertjes. Laat je meer machinaal doen, kan iedereen die je van de straat trekt de boel installeren en bespaar je tijd en geld. Dat gooien ze dan ook met hetzelfde gemak in een gitaar van 3k terwijl en dat het een kutsysteem is maakt verder niemand wat uit, dat lost de trotse eigenaar zelf maar op.
motorhan
25 september 2025, 18:16
We wten het allemaal wel,alleen jij weet het niet.
Ik heb hier een gitaar met het Fishman presys systeem staan ,je ziet duidelijk een 8 als hij uit is.
Meer streepjes als de eerder genoemde 7 zijn er niet dus een B en D zijn er duidelijk niet te maken.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
wel apart want Martin kan dat blijkbaar wel want daar zijn het allemaal grote/hoofdletters en duidelijk een B ziet er uit als een B en een D ook maar is een ander merk tuner denk ik. Ik zei al eerder ik lig er niet wakker van ik vroeg me alleen af waarom en daar zijn dus verschillende verklaring voor waar de geleerden het ook niet over eens zijn.
D3nnis
25 september 2025, 18:25
Uiteindelijk draait het simpelweg om geld lijkt me. Die displays zijn eenvoudig, compact, energiezuinig. De productielijn van die dingen draait al. Lekker laten draaien dan want met een upgrade los je niet echt een probleem op
Ja, eens.
Beter is ook de vijand van goed, alleen een clipon tuner van €10,- heeft niet zelden een "mooier" display, ik kan me wel voorstellen dat dat een beetje "jammer" gevonden wordt, ook al speelt en klinkt het niet beter.
Erik de Perik
25 september 2025, 19:57
wel apart want Martin kan dat blijkbaar wel want daar zijn het allemaal grote/hoofdletters en duidelijk een B ziet er uit als een B en een D ook maar is een ander merk tuner denk ik. Ik zei al eerder ik lig er niet wakker van ik vroeg me alleen af waarom en daar zijn dus verschillende verklaring voor waar de geleerden het ook niet over eens zijn.
Omdat Martin een veel serieuzer bedrijf is dan Gibson.
Ja, eens.
Beter is ook de vijand van goed, alleen een clipon tuner van €10,- heeft niet zelden een "mooier" display, ik kan me wel voorstellen dat dat een beetje "jammer" gevonden wordt, ook al speelt en klinkt het niet beter.
Het kost 'helemaal niets' en toch krijgen veel bedrijven het niet voor elkaar om dat te regelen. Gibson heeft jarenlang hun tropisch rosewood via het Duitse bedrijf Nagel ingekocht uit pure luiheid en het heeft hun uiteindelijk forse problemen opgeleverd.
Mijn clipon, met iets meer dan 7 segmenten, van nog geen 5 EUR.
https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/_22/228417/16559496_800.jpg
lcvanderhelm
25 september 2025, 21:27
War ben jij ongelofelijk eigenwijs Motorhan de "geleerden" hier zijn het wel eens hier.
Kijk eens naar de afgebeelde tuner van Erik.Dit is duidelijk geen 7 digit display maar een 16 digit display,daar kan je dus veel meer mee.
Het 7 digit display was oorspronkelijk alleen bedoeld voor cijfers vandaar mijn referentie met het Casio horloge van vroeger.
Doe mij een plezier en doe net of je het begrijpt want ik word hier knettergek van!!!
motorhan
26 september 2025, 10:55
War ben jij ongelofelijk eigenwijs Motorhan de "geleerden" hier zijn het wel eens hier.
Kijk eens naar de afgebeelde tuner van Erik.Dit is duidelijk geen 7 digit display maar een 16 digit display,daar kan je dus veel meer mee.
Het 7 digit display was oorspronkelijk alleen bedoeld voor cijfers vandaar mijn referentie met het Casio horloge van vroeger.
Doe mij een plezier en doe net of je het begrijpt want ik word hier knettergek van!!!
Sorry ik ken die verschillen niet en weet dus niet hoe je dat kan zien. Ik vind niet dat ik eigenwijs ben maar vroeg gewoon waarom en daar krijg ik diverse verklaringen over. dat is duidelijk. Ik begrijp alleen niet waarom sommige zo lelijk tegen mij doen op gewone vraag waarom hebben ze daar voor gekozen. Nogmaals dank jullie voor alle reactie en tijd die jullie er aan besteed hebben De gitaar speelt overigens geweldig dus het is geen reden deze te verkopen. hij blijft gewoon in de verzameling.
Fijn gitaar weekend
Da Vinci
26 september 2025, 11:44
Sorry ik ken die verschillen niet en weet dus niet hoe je dat kan zien.
Het gaat letterlijk om uit hoeveel elementjes het cijfer opgebouwd kan worden.
Op de cliptuner van Erik zie je dat de E feitelijk uit 11 deeltjes is opgebouwd.
Hier het verschil tussen een standaard 7 of 16 segment display
https://www.opledtw.com/wp-content/uploads/2021/08/7-segment_and_16_segment_1200_800-6.png[
dml
26 september 2025, 13:22
Sorry ik ken die verschillen niet en weet dus niet hoe je dat kan zien. Ik vind niet dat ik eigenwijs ben maar vroeg gewoon waarom en daar krijg ik diverse verklaringen over. dat is duidelijk. Ik begrijp alleen niet waarom sommige zo lelijk tegen mij doen op gewone vraag waarom hebben ze daar voor gekozen. Nogmaals dank jullie voor alle reactie en tijd die jullie er aan besteed hebben De gitaar speelt overigens geweldig dus het is geen reden deze te verkopen. hij blijft gewoon in de verzameling.
Fijn gitaar weekend
Nou, lees je eigen reacties nog even terug. Er wordt meerdere malen aangegeven dat dit komt omdat Gibson blijkbaar voor een 7-digit display op jouw gitaar heeft gekozen. Er wordt meerdere keren aangegeven hoe dit principe werkt maar op de één of andere manier vind jij het geen plaucibel verhaal want op andere gitaren of tuners is het blijkbaar wél mogelijk. En dat klopt, maar dan gaat het NIET om een 7-digit display want met een 7-digit display is het niet mogelijk om 1. alle letters van het alfabet te laten zien en 2. alleen maar hoofdletters of kleine letters te laten zien, want letters laten zien is nooit de bedoeling van een 7-digit display geweest.
Nog wat uitgebreider, wat zijn de mogelijkheden van een 7-digit display:
- Cijfers 0 t/m 9
- Letters A, b, C, c, d, E, F, H, I, i, J, L, N, n, O, o, P, S, t, U, u, Y. Meestal worden de I en de L ook vermeden omdat je die ook door elkaar kan halen.
Je zou, als je er zin en tijd hebt, de manual van een Boss 200-serie pedaal moeten downloaden, dan kan je zie hoe creatief Boss is met drie 7-digit displays naast elkaar (voor de betweters: ja, er zitten ook nog stippen tussen).
lcvanderhelm
26 september 2025, 15:59
Hij staat inmiddels op mijn negeerlijst,wat een ongelovelijke @$%%%^#*
motorhan
27 september 2025, 10:23
Het gaat letterlijk om uit hoeveel elementjes het cijfer opgebouwd kan worden.
Op de cliptuner van Erik zie je dat de E feitelijk uit 11 deeltjes is opgebouwd.
Hier het verschil tussen een standaard 7 of 16 segment display
https://www.opledtw.com/wp-content/uploads/2021/08/7-segment_and_16_segment_1200_800-6.png[
helemaal duidelijk. dank je wel
Erik de Perik
27 september 2025, 19:26
helemaal duidelijk. dank je wel
Nu al...??
motorhan
28 september 2025, 10:18
Nu al...??
we zijn niet allemaal even slim
piezo
28 september 2025, 10:31
Jawel hoor, maar sommigen vinden zichzelf slimst.
motorhan
28 september 2025, 11:19
Dan zal dat het zijn. niks mis mee toch.:???:
piezo
28 september 2025, 12:51
Wel voor gewezen westerlingen, die nu in het oosten van het land wonen en nog niet door hebben dat "slimst" daar "ergst" betekent 😄
motorhan
28 september 2025, 13:33
Dan zal dat het zijn. niks mis mee toch.:???:
Erik de Perik
28 september 2025, 20:27
Wel voor gewezen westerlingen, die nu in het oosten van het land wonen en nog niet door hebben dat "slimst" daar "ergst" betekent
Ik woon hier pas sinds de jaren '80 dus het allemaal nog een beetje nieuw voor mij.