Inloggen

View Full Version : Zelf plexiglas freesmallen maken, hoe?

piezo
1 september 2025, 20:55
Ik weet natuurlijk dat je een heleboel soorten plexiglas freesmallen kant en klaar kunt kopen. Maar ik wil ze zelf kunnen maken, ook omdat ik gewoon soms afwijkende maten wil.
Wie heeft daarmee ervaring en heeft tips voor mij of waar kan ik die vinden?
Welke dikte plexiglas? Of liever polycarbonaat? Hoe zaag ik ze het beste uit en met welke zaagsnelheid? Hoe kan ik ze het beste fijn afwerken? Hoe uitlijn-lijntjes en zo maken?

pueblo
23 september 2025, 10:03
Is er een reden waarom je specifiek plexiglas wil ipv mdf/multiplex?
Plexiglas is wel te boren, zagen, vijlen, schuren. Maar is iets minder aangenaam dan hout vind ik.
uitlijn-lijntjes: met een mesje snijden.

met CNC is de meest logische manier, lasercut geeft een licht schuine zijkant, dus dat is soms iets minder geschikt.
Hoe dikker de mal, des te meer marge voor het goed plaatsen van de geleider.

Alternatief is een fablab in de buurt zoeken!

Thiez
23 september 2025, 10:27
Ben je handig met autocad?

Tegenwoordig teken in mijn bouw uit in autocad en laat dan mallen snijden in MDF. Ik heb tot op heden altijd besteld bij snijlab in rotterdam.

Zoals pueblo aangeeft moet je een beetje rekening houden dat de kanten (hoewel minimaal) schuin lopen ivm inbranding van de laser. Dus of marge houden in je autocad en de kanten recht schuren of zorgen dat je freesgeleidertje altijd bovenaan de mal raakt. Nauwkeurige passingen zoals de halsverbinding en het plaatsen van de brug enzo doe ik handmatig en daarmee vertrouw ik niet op de mallen.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/8212143f-d56e-4f82-8dcd-5e3ac1f9b85b.jpg

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/1fd83075-c06e-4fc0-b5b7-bfaae0ea57fb.jpg

piezo
24 september 2025, 22:50
Fijn dat er ineens toch nog mensen reageren, dank jullie wel.
In het verleden heb ik wel eens mdf freesmallen gemaakt, makkelijk materiaal daarvoor.
En elementgaten onder slagplaten ook wel gewoon zonder mal gemaakt. Maar een gat voor een jazzbass brugelement frezen zonder dat ik visueel kan controleren of de mal wel goed uitgelijnd ligt, vind ik blijkbaar een beetje eng.

Ik ben niet heel "handig" met Autocad, ik kan niet from scratch een tekening opzetten, viewports maken en juist schalen, maar pas beroepshalve wel door anderen opgezette tekeningen aan, dus zo'n ontwerp zou me wel lukken.
En snijlab is dan natuurlijk lekker dichtbij.

En wat let me om dan een mal-ontwerp voor plexiglas te maken en dat te laten uitsnijden door een vriend van me die docent werktuigbouwkunde is en beschikt over snijgereedschap. Of een plaat plexiglas van 4mm dik te bestellen, voorzichtig uit te zagen met een figuurzaagmachine (sinds kort heb ik een 2e-hands Proxxon) en bij te werken met een fijne vijl.

Erik de Perik
25 september 2025, 19:59
Volgens mij wordt er tegenwoordig (te) vaak de nadruk op CAD/CAM gelegd, terwijl je met een oplage van...... één net zo goed lekker uit de hand kunt gaan meten, zagen, draaien, boren en frezen.

Wat ik wel een groot voordeel van CAD programma's vind is dat je iets kunt tekenen en daar dan snel 3De variaties van kunt maken, net als bij de keukenboer.

D3nnis
25 september 2025, 22:14
Ik heb weleens wat malletjes laten snijden, ook bij snijlab (of misschien bij laserbeest), in PMMA volgens mij, en die waren echt heel netjes; ook de snijkanten glad, en netjes haaks op het vlak.

Ik heb dit toen gedaan voor dingen die ik mogelijk vaker nodig heb. Pickup gaten, Floyd cavity , dat soort dingen.
Kun je ook zelf maken, maar ja, ik vind mallen maken echt niet leuk.

Uitlijn lijntjes heb ik gedaan door graveer lijnen toe te voegen. Je moet dan eigenlijk (voor vormen die niet symmetrisch zijn tov een referentie lijn) je mal op zijn kop tekenen. Graveerlijn wordt van boven aangebracht, maar die lijn wil je op je afteken-lijn leggen, en dan is een (doorzichtige) plaatdikte ertussen niet super handig.
Eventueel op de uiteinden/randen van je mal (als het tenminste een inwendige vorm is waar de mal voor is) een klein V-tje als inkeping erin laten snijden, dan kun je die v-tjes uitlijnen met je referentielijnen.