View Full Version : Sonus Places is open! Een gratis zoekmachine voor muzikanten in Nederland
Sonus Studios
21 augustus 2025, 14:00
Hey hey!
Voor wie interesse heeft: Sonus Places is open voor het publiek. Het is een zoekmachine voor de Nederlandse muzikant, podcaster of creatieveling. Oftewel: iedereen die iets met geluid doet en op zoek is naar een geschikte ruimte. Het is een volledig gratis site waar je heel eenvoudig door het hele land kunt zoeken naar oefenruimtes, opnamestudio’s en meer.
Ik nodig je uit om het eens te proberen! Als het goed is staan de meeste bedrijven er inmiddels op, maar voel je vrij om iets toe te voegen. Dat kan door ons een bericht via de site te sturen of natuurlijk gewoon hier.
Bedankt!
Sonus Places - De muzikantenzoekmachine (https://sonusplaces.nl/):punk:
Da Vinci
21 augustus 2025, 19:53
Ik zoek 18km rondom Breda en de eerste zit in Almelo. Rijd ik blijkbaar al jaren om…
Ik kom momenteel in drie ruimtes en die staan er geen van allen op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pepe
21 augustus 2025, 20:48
Goodie. Ik zie dat er een studio met 7 oefenruimtes aan het einde van mijn straat is, nooit geweten.
Zo op het oog staat alles wat ik ken er in, oefenruimtes that is, studios en aanverwanten struikel je, zoals ik al verwachtte, over.
Ik zoek 18km rondom Breda en de eerste zit in Almelo. Rijd ik blijkbaar al jaren om…
Ik zie er 2 in Breda, Soud Dog en Phoenix
Sonus Studios
21 augustus 2025, 23:14
Bedankt voor het checken van de site! Ik ga zeker niet doen alsof alles probleemloos werkt maar in dit geval kom ik wel degelijk een aantal oefenruimtes tegen in dat gebied. In ieder geval 2 in Breda en 1 in Bavel.
Heb je wat names van de bedrijven anders, dan ga ik daar morgen even naar kijken!
Thanks!
Sonus Studios
21 augustus 2025, 23:15
Goodie. Ik zie dat er een studio met 7 oefenruimtes aan het einde van mijn straat is, nooit geweten.
Zo op het oog staat alles wat ik ken er in, oefenruimtes that is, studios en aanverwanten struikel je, zoals ik al verwachtte, over.
Haha kijk, daar doen we het voor!
Sonus Studios
22 augustus 2025, 07:58
Bedankt voor het checken van de site! Ik ga zeker niet doen alsof alles probleemloos werkt maar in dit geval kom ik wel degelijk een aantal oefenruimtes tegen in dat gebied. In ieder geval 2 in Breda en 1 in Bavel.
Heb je wat names van de bedrijven anders, dan ga ik daar morgen even naar kijken!
Thanks!
*Namen bedoel ik natuurlijk
Da Vinci
22 augustus 2025, 09:49
Ik zie er 2 in Breda, Soud Dog en Phoenix
Nu werkt het bij mij ook. Denk gisteren een foutje gemaakt met zoeken op mobiel. Ik vind het ook wel wat onhandig dat je filters (bijv. de ingevulde 18 km) niet zichtbaar wordt in het selectieveld. Daar blijft de default waarde staan waardoor het niet zichtbaar is of je die filter al hebt ingevuld of niet. Wellicht is daar wat fout gegaan.
Ik zie nu bijv. Sound Dog (daar keek ik specifiek naar gisteren omdat ik daar repeteer) wel staan.
Enniewee, ik zoek nu op Waalwijk, 30km, oefenruimte.
Op de volgende pagina is het eerste resultaat een studio in Aalsmeer, dat is niet binnen 30km, en een studio in Sprang-Capelle, naast Waalwijk.
Maar ik zou zeggen als ik zoek op Waalwijk, zet die dan ook bovenaan en daarna oplopend op afstand. Dat sluit het beste aan bij de zoekopdracht.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250822/172365f6103ada8c3336bd883cf74523.jpg
Daarnaast lijkt ook heel mijn filter op Oefenruimte niet meegenomen. Ik wil die studio's dan helemaal niet zien maar daarvoor moet ik op bovenstaande pagina nogmaals oefenruimtes selecteren. Dan staat Studio PlakZat wel bovenaan (die zocht ik ook want daar repeteer ik met een andere band). Ik mis daar wel bijv. De Mads in Waalwijk.
Hoewel ik enige alfabetische volgorde op plaatsnaam niet kan ontdekken toch maar even een poging gewaagd om naar pagina 2 door de klikken in de hoop daar nog wat te vinden. Daar krijg ik dan de melding 'niks gevonden'. Waarom dan een optie om door te klikken?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250822/4bd97327137ec455e8833c9cab6e5338.jpg
Als ik dan via de back-button terug wil naar pagina 1 zit ik weer op de homepage waar ik opnieuw mijn zoekopdracht moet invullen.
Het is zeker nog geen soepele gebruikservaring.
Maagoed, ik zoek dus een repetitieruimte in de regio Breda - Waalwijk en ik waardeer het initiatief ;)
Pepe
22 augustus 2025, 10:05
Ja, bugs of features... de paden in het script kunnen hier & daar wat slimmer, voor mij is de meest onhandige dat je na een zoekopdracht eerst op de map moet klikken voordat je query helemaal (op categorie niveau) wordt uitgevoerd.
Mijn eerste vraag is doorgaans, wat is je verdienmodel. De Gouden Gids zoekt dat bij zijn content, de aanbieders maar dat is een heel andere markt alleen al door zijn volume.
Ingewikkeld als je er aan wil verdienen lijkt me.
Sonus Studios
22 augustus 2025, 10:12
Nu werkt het bij mij ook. Denk gisteren een foutje gemaakt met zoeken op mobiel. Ik vind het ook wel wat onhandig dat je filters (bijv. de ingevulde 18 km) niet zichtbaar wordt in het selectieveld. Daar blijft de default waarde staan waardoor het niet zichtbaar is of je die filter al hebt ingevuld of niet. Wellicht is daar wat fout gegaan.
Ik zie nu bijv. Sound Dog (daar keek ik specifiek naar gisteren omdat ik daar repeteer) wel staan.
Op de volgende pagina is het eerste resultaat een studio in Aalsmeer, dat is niet binnen 30km, en een studio in Sprang-Capelle, naast Waalwijk.
Maar ik zou zeggen als ik zoek op Waalwijk, zet die dan ook bovenaan en daarna oplopend op afstand. Dat sluit het beste aan bij de zoekopdracht.
Als ik dan via de back-button terug wil naar pagina 1 zit ik weer op de homepage waar ik opnieuw mijn zoekopdracht moet invullen.
Het is zeker nog geen soepele gebruikservaring.
Maagoed, ik zoek dus een repetitieruimte in de regio Breda - Waalwijk en ik waardeer het initiatief ;)
Ik ben heel blij met je feedback en ik denk dat ik snap wat je zegt. De software die ik gebruik heeft heel veel verschillende opties om te de vermeldingen te sorteren maar gek genoeg niet op afstand! En dat klopt inderdaad niet. Ik heb gelijk de maker aangesproken om te vragen hoe dat zit want dat is gewoon niet heel handig.
Verder moet ik op dieper onderzoek over de rest van je bevindingen. En kijken waar wat fout gaat. Het probleem is dat het best lastig is omdat je met beperkte software werkt en op de achtergrond de Google Locations API die in principe dit allemaal aanstuurt. Dat doet helaas niet altijd wat je wilt en heeft ook z'n beperkingen.
Aangezien de site volledig gratis is (ook voor bedrijven) kan ik geen dure developers inhuren en moet ik het meeste zelf uitzoeken. Gelukkig tegenwoordig met AI die heel veel van het coderen doet en aanpassingen maakt.
Anyway, zie het als een hobbyproject wat beetje bij beetje beter, groter en mooier zal worden en hopelijk uiteindelijk zonder rare fratsen zoals die jij opmerkte.
Bedankt voor het meedenken. Daar kan ik mooi op verder!
Franck
Fusion
22 augustus 2025, 11:21
Als ik de afstand op 0km zet krijg ik niet alle hits van de ingedrukte stad, slechts heel weinig
Fobo
22 augustus 2025, 11:26
Goed initiatief!
Da Vinci
22 augustus 2025, 11:29
Haha ja ik ben geen developer maar een gebruiker dus ik zeg gewoon wat ik goed vind werken en wat niet ;)
Overigens, de site van mijn werk heeft een postcode API en als je daar zoekt op postcode of op plaatsnaam worden onze vestigingen op afstand weergegeven. Er is dus wel een mogelijkheid maar of wij de Google Locations API gebruiken en of onze bouwer er nog wat omheen geprogrammeerd heeft weet ik even niet (als je wil kan ik het ff checken voor je).
Over AI gesproken... ik kan op bijv. ChatGPT vrij nauwkeurig vragen naar een repetitieruimte in de regio's van Waalwijk en Breda (herkomst bandleden) en krijg dan een overzicht incl. wat andere gegevens zoals prijzen, openingstijden, uitrusting etc. Je zal dus wel minimaal meer dan die ervaring moeten bieden om mensen naar je site toe te krijgen om over bekendheid nog maar niet te spreken.
Thiez
22 augustus 2025, 11:43
Leuk initiatief en kan zeker heel handig platform zijn voor muzikanten.
Ik keek bij opnamestudios maar het lijkt er op dat het bladeren door de pagina's niet werkt. Ik kan alleen op de eerste pagina kijken.
Daarnaast kan ik ook de filter nog niet gebruiken. Gaat er gefilterd worden ook op genre bij de opnamestudios? Dat lijkt me wel heel handig, iedere studio kan natuurlijk ieder genre opnemen, maar je merkt toch dat een studio vaak wel gericht is op een bepaalde muziek.
Sonus Studios
22 augustus 2025, 12:04
Als ik de afstand op 0km zet krijg ik niet alle hits van de ingedrukte stad, slechts heel weinig
Dat had ik zelf nog niet getest maar ik vermoed dat dat een logische reactie van het script is. Want ja, 0 is niet zoveel. Ik zou ook niet direct denken dat mensen 0 selecteren maar op z'n minst 1km. Ik ga er naar kijken maar gezien de andere problemen, niet direct prio ;)
Bedankt voor het melden in ieder geval!
Sonus Studios
22 augustus 2025, 12:06
Goed initiatief!
Leuk te horen! Bedankt!
Sonus Studios
22 augustus 2025, 12:10
Leuk initiatief en kan zeker heel handig platform zijn voor muzikanten.
Ik keek bij opnamestudios maar het lijkt er op dat het bladeren door de pagina's niet werkt. Ik kan alleen op de eerste pagina kijken.
Daarnaast kan ik ook de filter nog niet gebruiken. Gaat er gefilterd worden ook op genre bij de opnamestudios? Dat lijkt me wel heel handig, iedere studio kan natuurlijk ieder genre opnemen, maar je merkt toch dat een studio vaak wel gericht is op een bepaalde muziek.
Bedankt voor het bezoeken van de site!
Bladeren door de pagina's werkt prima voor mij en heb daar nog geen andere meldingen over gekregen.
Mag ik vragen hoe je de site bekijkt? Mobiel? Desktop? Welke browser? Wat dat moet uiteraard gewoon werken.
Betreffende de filters:
Dat is iets wat beetje bij beetje op de site gaat komen. Het was een enorm werk voor me om alle bedrijven er in te krijgen met de basisinfo (site url, foto, tel nr etc).
Als ik alle kenmerken van een bedrijf (parkeerplaats, muziekgenre, koffie, wc, invalide etc) er ook nog moest inzetten dan was ik nog veeeel langer bezig geweest.
Komende tijd ga ik elk bedrijf mailen en ze de keuze geven om zelf de listing (gratis) aan te passen en alle filters/kenmerken die ze willen zelf toe te voegen of ik kan het voor de doen als ze me het doorgeven.
M.a.w. de bedoeling is dat er steeds meer zal komen om op te filteren. Maar daar zal enige tijd over heen gaan en hangt dus ook van de bedrijven zelf af, hoeveel zin ze hier in hebben.
Sonus Studios
22 augustus 2025, 12:21
Haha ja ik ben geen developer maar een gebruiker dus ik zeg gewoon wat ik goed vind werken en wat niet ;)
Overigens, de site van mijn werk heeft een postcode API en als je daar zoekt op postcode of op plaatsnaam worden onze vestigingen op afstand weergegeven. Er is dus wel een mogelijkheid maar of wij de Google Locations API gebruiken en of onze bouwer er nog wat omheen geprogrammeerd heeft weet ik even niet (als je wil kan ik het ff checken voor je).
Over AI gesproken... ik kan op bijv. ChatGPT vrij nauwkeurig vragen naar een repetitieruimte in de regio's van Waalwijk en Breda (herkomst bandleden) en krijg dan een overzicht incl. wat andere gegevens zoals prijzen, openingstijden, uitrusting etc. Je zal dus wel minimaal meer dan die ervaring moeten bieden om mensen naar je site toe te krijgen om over bekendheid nog maar niet te spreken.
Gebruikerservaring is ook het meest belangrijke voor mij. Want de site is uiteraard voor een gemiddelde internetgebruiker en niet een dev. Dus helemaal goed!
Heel aardig dat je het wilt checken maar ik kan weinig aan de basisfunctionaliteit veranderen zeg maar. Het werkt met deze API en niet iets anders, ook al zou ik dat willen. Maar thanks!
Ik ben me er uiteraard zeer van bewust dat ChatGPT steeds meer de tradionele Google search en websites aan het vervangen is. Dus ook voor een simpele zoekopdracht naar oefenruimtes in je buurt.
En besef me ook dat een simpele site met wat listings daar niet tegenop kan. Daarom wil ik er ook meer echt muzikantenplatform van maken waar veel meer te vinden is dan wat bedrijfspagina's.
Ik wil heel graag bij de bedrijven langs gaan om video's te maken en elke bedrijfsvermelding gaat veel uitgebreider worden. Hopelijk ook directe boekingsformulieren, openingstijden, enz. Tevens een discussieforum. Noem maar op.
In mijn hoofd is wat je nu ziet zo'n 10% van wat het uiteindelijk gaat worden ;)
Nu nog de uitwerking.
Ik ben al 2 uur bezig om zelf het selecteren op afstand te fixen, terwijl ik op antwoord van de maker wacht. Het kost allemaal vrij veel tijd. En wederom, er komt letterlijk 0 euro binnen en zie op de korte termijn er ook geen verdienmodel in dus ik kan helaas niet eindeloos veel uren er in stoppen. Maar ik doe wat ik kan :rockon:
Thiez
22 augustus 2025, 12:51
Bedankt voor het bezoeken van de site!
Bladeren door de pagina's werkt prima voor mij en heb daar nog geen andere meldingen over gekregen.
Mag ik vragen hoe je de site bekijkt? Mobiel? Desktop? Welke browser? Wat dat moet uiteraard gewoon werken.
Betreffende de filters:
Dat is iets wat beetje bij beetje op de site gaat komen. Het was een enorm werk voor me om alle bedrijven er in te krijgen met de basisinfo (site url, foto, tel nr etc).
Als ik alle kenmerken van een bedrijf (parkeerplaats, muziekgenre, koffie, wc, invalide etc) er ook nog moest inzetten dan was ik nog veeeel langer bezig geweest.
Komende tijd ga ik elk bedrijf mailen en ze de keuze geven om zelf de listing (gratis) aan te passen en alle filters/kenmerken die ze willen zelf toe te voegen of ik kan het voor de doen als ze me het doorgeven.
M.a.w. de bedoeling is dat er steeds meer zal komen om op te filteren. Maar daar zal enige tijd over heen gaan en hangt dus ook van de bedrijven zelf af, hoeveel zin ze hier in hebben.
Ik bekeek de site in firefox op desktop. Maar nu lijkt hij het wel te doen.
Sonus Studios
22 augustus 2025, 13:01
Ik bekeek de site in firefox op desktop. Maar nu lijkt hij het wel te doen.
Ah, ik snap het al. Ik ben met de code bezig en het kan heel goed zijn dat het even niet werkte! Bedankt!
Sonus Studios
26 augustus 2025, 13:15
)
Ze gaan sorteren op afstand toevoegen in de nabije toekomst, kreeg ik zojuist te horen. Bedankt voor de tip dus!
Sonus Studios
26 augustus 2025, 13:23
Ja, bugs of features... de paden in het script kunnen hier & daar wat slimmer, voor mij is de meest onhandige dat je na een zoekopdracht eerst op de map moet klikken voordat je query helemaal (op categorie niveau) wordt uitgevoerd.
Mijn eerste vraag is doorgaans, wat is je verdienmodel. De Gouden Gids zoekt dat bij zijn content, de aanbieders maar dat is een heel andere markt alleen al door zijn volume.
Ingewikkeld als je er aan wil verdienen lijkt me.
Sorry, helemaal over je bericht heen gelezen. Ja, er kan heel veel slimmer aan de site haha. Daarom ben ik er ook elke dag mee bezig maar het is erg lastig om dingen opgelost te krijgen. Vooral grote verandering die eigenlijk gewoon zo geprogrammeerd zijn door de makers.
Ik zou heel graag een developer inhuren om 30 dingen aan te pakken maar dat gaat gewoon ontzettend duur worden.
Dus voorlopig alles zelf met ChatGPT en de beperkte support van de makers.
Die doen wel kleine aanpassingen voor je maar voor grotere moet je ook gewoon weer betalen (wat logisch is).
Het verdienmodel...tsja. Ik heb diverse plannen. Maar dat daar heb je niets aan zonder een site met veel bezoekers. Dus ik richt me nu eerst maar volledig op de site goed werkend te krijgen en vooral de bedrijven zo ver te krijgen om meer gegevens (zoveel mogelijk natuurlijk) op hun paginas te laten invullen. Als de site eenmaal goed draait en er veel gebruik van gemaakt gaat worden dan ga ik me wel bezig houden hoe er geld aan te verdienen.
Uiteindelijk zullen de vermeldingen betaalde extra opties krijgen maar nu wil ik vooral content op mijn site hebben dus ook dat is volledig gratis op het moment.
Edit: Ik probeer te begrijpen wat je precies doet hier:
"Voor mij is de meest onhandige dat je na een zoekopdracht eerst op de map moet klikken voordat je query helemaal (op categorie niveau) wordt uitgevoerd."
Kun je het iets duidelijker omschrijven als je wilt?
Thanks!
Fusion
26 augustus 2025, 13:36
Waarom niet gewoon met bijv WordPress dat ding in elkaar zetten? Heb je véél meer controle en waarschijnlijk niet heel veel moeilijker.
Pepe
26 augustus 2025, 15:03
Kun je het iets duidelijker omschrijven als je wilt?
Thanks!
Is al opgelost zie ik.
Op de map vind ik dat clusteren naar getal nog een beetje onrustig maar ik ben op het model van het GVB gewend (https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/1), (https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/1) ook de mogelijkheid van uitklappen vind ik wel fijn maar soit, kwestie van gewenning natuurlijk,
Wat ik eigenlijk bedoel met verdienmodel, een bezoeker hoeft er in feite maar 1 keer gebruik van te maken, het zal niet zo zijn dat je elke week een andere ruimte nodig hebt,
oefenruimtes zijn doorgaans een vrij statisch & dynamiekloos gedoe,
Sonus Studios
26 augustus 2025, 15:58
Is al opgelost zie ik.
Op de map vind ik dat clusteren naar getal nog een beetje onrustig maar ik ben op het model van het GVB gewend (https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/1), (https://www.gvb.nl/reisinformatie/lijn/GVB/1) ook de mogelijkheid van uitklappen vind ik wel fijn maar soit, kwestie van gewenning natuurlijk,
Top!
Wat ik eigenlijk bedoel met verdienmodel, een bezoeker hoeft er in feite maar 1 keer gebruik van te maken, het zal niet zo zijn dat je elke week een andere ruimte nodig hebt,
oefenruimtes zijn doorgaans een vrij statisch & dynamiekloos gedoe,
Heb je helemaal gelijk in. Daarom des te meer redenen om het een dynamische, interactieve site te maken met een forum en vele andere opties waardoor mensen hopelijk terug blijven komen. En elke dag komen er natuurlijk wel nieuwe muzikanten bij in dit land.
We zien wel waar het heen gaat. Hopelijk vloeit het op een organische manier naar iets waar bezoekers en bedrijven zich fijn bij voelen. Dat is wel mijn uitgangspunt. Het geld is een bijzaak voorlopig. Ik doe dit omdat ik het oprecht leuk vind om te doen.
Da Vinci
26 augustus 2025, 16:42
Heb je helemaal gelijk in. Daarom des te meer redenen om het een dynamische, interactieve site te maken met een forum en vele andere opties waardoor mensen hopelijk terug blijven komen. En elke dag komen er natuurlijk wel nieuwe muzikanten bij in dit land.
Ik zit eens in de zoveel tijd in een soortgelijke discussie met onze directeur. In zo'n geval zeg ik dat ik helemaal mee ga in de logica van Pepe en dat ik in mijn 25 jaar ervaring met Gitaar.net en daarna Gitaarnet.nl vooral heb gezien dat ledenaantallen fors teruglopen en een van beide er volledig mee gestopt is. De rol van fora als informatievoorziening en community is grotendeels overgenomen door social media en YouTube wat al helemaal in het leven van gebruikers is ingebed. Daarbij doet nu ook AI op grote schaal z'n intrede. Ik ben dus op voorhand niet overtuigd en zou eerst meer onderzoek doen alvorens hier tijd en geld aan te besteden.
Waarschijnlijk wordt het dan door het bestuur doorgedrukt en mag ik als operationeel verantwoordelijke zelf over een aantal jaar gaan vertellen dat het geen succes is geworden.
Ik zeg dan altijd "dit was vooraf gedefinieerd als een van de meest waarschijnlijke uitkomsten".
Want je kan wel blijven roepen "ik zei 't toch", maar na een paar keer gaan mensen dat irritant vinden.
Ik doe dit omdat ik het oprecht leuk vind om te doen.
Dat is voor een hobby project het belangrijkste en volgens mij is het ook nog eens heel leerzaam :)
Sonus Studios
26 augustus 2025, 17:38
Ik zit eens in de zoveel tijd in een soortgelijke discussie met onze directeur. In zo'n geval zeg ik dat ik helemaal mee ga in de logica van Pepe en dat ik in mijn 25 jaar ervaring met Gitaar.net en daarna Gitaarnet.nl vooral heb gezien dat ledenaantallen fors teruglopen en een van beide er volledig mee gestopt is. De rol van fora als informatievoorziening en community is grotendeels overgenomen door social media en YouTube wat al helemaal in het leven van gebruikers is ingebed. Daarbij doet nu ook AI op grote schaal z'n intrede. Ik ben dus op voorhand niet overtuigd en zou eerst meer onderzoek doen alvorens hier tijd en geld aan te besteden.
Waarschijnlijk wordt het dan door het bestuur doorgedrukt en mag ik als operationeel verantwoordelijke zelf over een aantal jaar gaan vertellen dat het geen succes is geworden.
Ik zeg dan altijd "dit was vooraf gedefinieerd als een van de meest waarschijnlijke uitkomsten".
Want je kan wel blijven roepen "ik zei 't toch", maar na een paar keer gaan mensen dat irritant vinden.
Dat is voor een hobby project het belangrijkste en volgens mij is het ook nog eens heel leerzaam :)
Geen man overboord als het allemaal uiteindelijk op niets uitloopt. Het is inderdaad heel moeilijk om iets te starten waar je afhankelijk bent van terugkerend publiek, zoals fora. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik iets opstart wat uiteindelijk niet blijkt te werken haha. Dat is ondernemen en hoe ik te werk ga. Veel proberen, veel maken. Soms lukt iets wel en soms niet. Dat is hoe het koekje kruimelt.
Het enige waar ik nu op moet letten is niet teveel geld er in te stoppen als geen animo blijkt te zijn en verder denk ik: go with the flow. We zien het wel waar het schip strand!
Zowiezo al leuk om met mensen er hier over te praten :)
Fusion
26 augustus 2025, 20:31
Hoe kost dit behalve evt hosten geld als ik vragen mag?
Sonus Studios
26 augustus 2025, 22:44
Hoe kost dit behalve evt hosten geld als ik vragen mag?
Uhm nou, ik wil in het openbaar niet echt over geld gaan praten en om eerlijk te zijn is het ook heel moeilijk aan te geven.
De software in de basis is redelijk goedkoop. Een directory of listing theme voor Wordpress heb je meestal tussen de 50 en 100 euro. Dat is het probleem niet. Het is het werk aan de site zelf. En dat is lastig in kosten te zeggen omdat ik het meeste zelf doe. Uiteindelijk doe ik het wel op ZZP basis en is het gewoon werk. Want de uren die ik hierin steek gaan niet ergens anders naartoe en kost wat dat betreft dit me geld. Anders zou ik iemand moeten inhuren en dat is natuurlijk ook niet goedkoop. En er gaat enorm veel tijd zitten in trouble shooting en aan het invoeren van de bedrijgsvermeldingen.
Deze software (en andere) hebben "scrapers" waarbij je geautomatiseerd op grote schaal bedrijven kunt importeren, zeg maar. Dus dat het script zelf alle bedrijven er in zet. Druk op de knop.
Maar zo wil ik absoluut niet werken. Het is allemaal handwerk. 1 voor 1 ben ik elke website afgegaan en heb een database aangemaakt met relevante informatie. Met zo'n 600 vermeldingen tot nu toe was dat best wel een flinke klus. Een heel flinke klus.
Maar ik wil het niet van automatisering laten afhangen. Te foutgevoelig. En ik wil elk bedrijf "leren kennen" voordat ze op mijn site komen.
Lastig in geld uit te drukken. Maar als je het goed wilt doen is het niet goedkoop.
Sonus Studios
26 augustus 2025, 22:48
Waarom niet gewoon met bijv WordPress dat ding in elkaar zetten? Heb je véél meer controle en waarschijnlijk niet heel veel moeilijker.
Het is Wordpress.
Pepe
27 augustus 2025, 01:16
Ik zat nog even te mee te denken over het bezoekersaantal op te schroeven,
misschien een idee om, naar model van restaurants, een online reservering applicatie te implementeren,
die werken ook met kalenders en uren die je kan claimen, werkt prima,
oefenruimtes is nu nog een kwestie van bellen wat hopeloos ouderwets is dus daar zit je USP,
unique selling point in goed Nederlands,
is wel een 2.0 upgrade wat betreft het nu is maar no guts no glory
Sonus Studios
27 augustus 2025, 10:07
misschien een idee om, naar model van restaurants, een online reservering applicatie te implementeren,
oefenruimtes is nu nog een kwestie van bellen wat hopeloos ouderwets is dus daar zit je USP,
Nou, het goede nieuws is dat die optie standaard al in de software zit. En simpelweg zo aan te zetten is.
Het "slechte" nieuws is dat ik daarvoor eerst (intensief) contact zal moeten hebben met elk bedrijf die dit wilt. Want online reserveren aanzetten van mijn kant heeft natuurlijk geen zin zonder volledige medewerking van het bedrijf in kwestie. En ik kan me voorstellen dat dat in eerste instantie niet vaart zal lopen als ze hun eigen boekingsformulieren hebben waar mensen al gebruik van maken.
Kip ei verhaal. Ik wil bezoekers trekken met dit soort opties maar ik heb bezoekers nodig om dit soort opties te kunnen gebruiken.
Maar absoluut iets dat in de planning staat voor de toekomst en gelukkig makkelijk te implementeren met de huidige software.
En ik waardeer het meedenken!
Sonus Studios
27 augustus 2025, 10:20
Ik kan bedrijven ook bijvoorbeeld evenementen laten plaatsen op mijn site, coupons (kortingen) en volgens mij nog het 1 en ander.
Dan gaat zo'n bedrijfspagina natuurlijk wel interessant worden. Als je in 1 keer alle informatie kunt zien, speciale acties, online reserveren, noem maar op. Maar krijg dat maar eens voor elkaar met alle bedrijven. Ik mag al blij zijn als 10% op mijn mailtje gaat reageren deze week denk ik haha.
Bedrijven zijn in het algemeen niet zo happig op mails met "aanbiedingen" van andere bedrijven. Wat meestal betekent dat gewoon "wij willen je iets verkopen wat je niet nodig hebt".
Wat ik zelf erg zie zitten is om bij bedrijven langs te gaan (al dan niet tegen betaling uiteindelijk) om mooie foto's of een video tour te maken om dat dan op hun bedrijfspagina op Sonus Places te zetten.
Maar wederom geen idee of mensen daar behoefte aan hebben. Kwestie van uitproberen en in eerste instantie gratis aanbieden aan een x aantal bedrijven.
Pepe
27 augustus 2025, 10:58
Ik kom enkel nog in The Jam Amsterdam,
Soort muzikanten sociëteit met cafe en 12 ruimtes, verhuur, reparatie, cursus, evenementen..
enfin, die hebben hun eigen agenda, dat is gratis content die je automatisch zou kunnen laten inlopen,
plus zo'n bookingstool.... dan gaat zo'n pagina echt wat doen, gaat het leven,
want als het een statische pagina is die verder nooit verandert is er geen reden om terug te komen,
maar is logisch natuurlijk
Ja, er zelf naar toe, daar ontkom je niet aan als het verder gaat dan vrijblijvend contact,
wij hadden daar vroeger een speciale afdeling voor die dat deed, is ook een soort speciaal soort mens,
zoals een programmeur en een designer een speciaal soort mens zijn,
om dat allemaal in je eentje te moeten doen.... uitdaging, tijd & geld
Sonus Studios
27 augustus 2025, 11:57
Ik kom enkel nog in The Jam Amsterdam,
Soort muzikanten sociëteit met cafe en 12 ruimtes, verhuur, reparatie, cursus, evenementen..
enfin, die hebben hun eigen agenda, dat is gratis content die je automatisch zou kunnen laten inlopen,
plus zo'n bookingstool.... dan gaat zo'n pagina echt wat doen, gaat het leven,
want als het een statische pagina is die verder nooit verandert is er geen reden om terug te komen,
maar is logisch natuurlijk
Ja, er zelf naar toe, daar ontkom je niet aan als het verder gaat dan vrijblijvend contact,
wij hadden daar vroeger een speciale afdeling voor die dat deed, is ook een soort speciaal soort mens,
zoals een programmeur en een designer een speciaal soort mens zijn,
om dat allemaal in je eentje te moeten doen.... uitdaging, tijd & geld
Ik ken The Jam van de website inderdaad. En vaker over gehoord. Lang in Amsterdam gewoond.
Ik heb hier en daar wat hulp en mijn vriendin helpt ook met het een en ander aan de site etc maar uiteindelijk zou ik dat allemaal alleen moeten doen. En dan is het grootste probleem. Simpelweg tijd. En wederom zeker zonder inkomsten van de site is het elke keer een afweging: werk ik hier aan of iets wat geld opbrengt. Het zal dus allemaal ook wat langzamer gaan dan dat ik wil maar helaas weinig keus.
En ja vooral programmeurs zijn vaak een tikkeltje apart ;) Moet er regelmatig werktechnisch contact mee hebben en dat is altijd even aanpassen hehe.