Inloggen

View Full Version : Dunnere snaren

Fobo
13 augustus 2025, 21:24
Vraagje: door toenemende artrose in - vooralsnog alleen - de linkerhand klinken barrégrepen steeds meer als worden ze gespeeld door een puistenkop van dertien die voor het eerst een gitaar in handen heeft.
Zijn hier ervaringsdeskundigen met hetzelfde probleem, die geprobeerd hebben dit op te lossen door het gebruik van dunnere snaren, en zo ja, werkte dat?
Bonusvraag: lever je veel klankkwaliteit in bij verandering van 0.010 snaren naar 0.009, en moet ik ook rekening houden met het bijstellen van de truss rod?

Erik de Perik
13 augustus 2025, 22:42
Da's wel rot zeg!

Met die trussrod zal het wel meevallen. Ik heb er verder niet echt ervaring mee, momenteel gebruik ik 009 (in twee smaken) en 010 en ik zit zelden aan de truss, vrijwel nooit eigenlijk, net als lemon oil. Da's toch meer een Reddit ding, heb ik begrepen.

Fusion
14 augustus 2025, 01:55
Vervelend, sterkte!

miyaru
14 augustus 2025, 08:14
Als eerste: erg naar voor je - sterkte!

Rick Beato had zo'n video over dikkere en dunnere snaren en het klankverschil erin. Dat bleek te verwaarlozen. Ben zelf van 009 naar 010 gegaan enkele jaren terug, maar was meer voor gevoel dan voor klank.

En wellicht moet je de trussrod iets verstellen, maar vast niet veel.

Het meest belangrijke: je hebt de wil nog om te spelen en dat doe je ook nog!!!

Fobo
14 augustus 2025, 10:03
Dank voor jullie reacties.
Merken jullie significant verschil bij het indrukken van de snaren tussen een setje 0.010 en 0.009. Ik kan wel overal 0.009 op gooien maar als dat net zo veel kracht vraagt, schiet ik niet veel op.

Fusion
14 augustus 2025, 10:09
Ik speel op 09 en 010 in E (en veel dikkere gauges in lagere stemmingen), en bij mij (ik heb daar eerder over gepost) scheelt het vooral welke gitaar het is. Tot nu toe geen echt bevredigend antwoord op gekregen. Bijna identieke gitaren, zelfde set snaren, de een speelt heel soepel de ander heel stroef. Maar bij dezelfde gitaar zou je zeker verschil moeten merken, zou zeker wat verlichting moeten geven. En ervan uitgaan de je geen floating trem gitaar hebt denk ik dat je verder geen echte aanpassingen ergens hoeft te doen. Misschien dat je de eerste zoveel keer wat bijgestemd moet worden. Succes man! Ook fysiotherapie?

D3nnis
14 augustus 2025, 11:45
Vervelend!

Probeer je gitaar met je huidige snaren eens een halve toon lager te stemmen.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar het komt wel ongeveer in de buurt van het verschil tussen 010 en 009.

Als het echt helemaal niks brengt kun je met redelijke waarschijnlijkheid concluderen dat de stap naar 009 ook niet veel zal brengen.

Fobo
14 augustus 2025, 12:04
Maar bij dezelfde gitaar zou je zeker verschil moeten merken, zou zeker wat verlichting moeten geven. En ervan uitgaan de je geen floating trem gitaar hebt denk ik dat je verder geen echte aanpassingen ergens hoeft te doen. Misschien dat je de eerste zoveel keer wat bijgestemd moet worden. Succes man! Ook fysiotherapie?
Dank! Fysiotherapie is een reeds lang gepasseerd station.

Het is niet helemaal hetzelfde, maar het komt wel ongeveer in de buurt van het verschil tussen 010 en 009.
Als het echt helemaal niks brengt kun je met redelijke waarschijnlijkheid concluderen dat de stap naar 009 ook niet veel zal brengen.
Dat lijkt me een goeie; dank voor de suggestie! Ga ik proberen.

Overigens ondervind ik ‘alleen’ last bij akkoorden waarbij de wijsvinger ‘plat’ op de hals moet. Het solo-werk gaat (nog) wel redelijk.

Duhsjaak
14 augustus 2025, 15:48
Hoi hoi Fo
Als je iets wil veranderen, moet je om te beginnen nooit hetzelfde blijven doen. En ‘moet’ tussen apostrodingesten.

Ik heb twee wild uit eenlopende suggesties.

1
Tim Buckley brak een aantal vingers bij school voetbal en kon geen barre grepen doen.
Tijdens twee en een halve dag met hem optrekkend (van de drie) in NL heb ik niet eenmaal een akkoord met gestrekte vingers gezien. Gestrekt been wel.
Hij had allemaal subsituutjes die klonken als de real thing. Zal even puzzelen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Pijnloos. min of meer. Dan blijft het leuk.

2
Als je de lijsten ziet van liedjes die Dolly Partin heeft geschreven….
Zij wordt pas na haar dood serieus genomen.
Zij zou prima gitaar kunnen spelen als ze haar nageltjes zou knippen.
En toch, als je luistert naar wat ze speelt, klinkt het prima.
Half akkoord hier, drie snaren daar.

Wie zegt dat je het spel volgens de regels moet doen?
Mijn inschatting?

Andere stemming levert veel meer op dan andere gauge. De troubles zitten in de handen, niet in de snaren.
Vanochtend wenste een vriendingetje mij een gezegende donderdag toe.
Een deel daarvan wuif ik naar jou als steun dat je een oplossing vindt.
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
14 augustus 2025, 19:36
Ook Gus dank voor de suggesties en vriendelijke wens.
In de oudemannengroep hebben we inmiddels afgesproken dat ik mijn rol wat ‘anders’ - lees minder prominent in beeld - ga invullen en dat we nadrukkelijk op zoek gaan naar iemand op toetsen voor het tapijtje; minder akkoorden, meer solowerk, tierelantijnen. Dat kan al veel opleveren. En natuurlijk minder lang achter elkaar blijven spelen.
Andere stemmingen heb ik in het verleden (om andere redenen) geprobeerd, maar daar werd ik niet blij van. Daarbij: ik bezondig me regelmatig aan jazz. Dat vergt af en toe ook wel eens lenige/krachtige vingers, en om daarnaast dát nu allemaal om te zetten....
Jouw stelling ‘de troubles zitten in de handen, niet in de snaren’ klopt op zich wel, maar als de snaren wat soepeler zijn hoeven de handen wat minder hard te werken.

Niettemin: ik ben erg blij met alle blijken van medeleven en alle suggesties. Ik neem alles mee, en ik ga zien wat me het best past.
Nogmaals dank iedereen!

lcvanderhelm
14 augustus 2025, 20:20
Je kan ook een verkorte barre greep proberen en je wijsvinger alleen voor de dunne snaren gebruiken.Je hebt echt maar 3 tot 4 snaren nodig voor een volledig akkoord,dat ook nog eens beter bij de rest van de muziek past.
Zeker als je met toetsen samenspeelt, wordt zo'n volledig barre akkoord gauw een brij.

grayfink
14 augustus 2025, 20:22
Vervelend Fobo! Lagere stemming is een plan, maar elektrisch kun je best dun. Billy Gibbons speelt met 007 (op advies van BB King) en die klinkt moddervet. Dan moet je dus waarschijnlijk wel je setup/trussrod aanpassen, maar kan ook in stappen natuurlijk. 009 is een prima begin. :)

Erik de Perik
14 augustus 2025, 20:42
Ik kies de snaardikte voor comfort, dat nu eenmaal bij de ene gitaar anders ligt dan de ander. Als het mij te heftig wordt, ga ik naar dunnere snaren. Edward van Halen speelde meestal op Fender 150XL in Eb gestemd en die had ook een redelijk vette sound. Dan heb je nog Malmsteen op 008 en de Bonemaster op 011, maar die heeft een zonnebril.

Gewoon effe proberen en als je problemen met de setup krijgt, vraag het, kijk filmpjes of breng 'm naar de Guitar Chop Shop in de Zoutmanstraat.

Fobo
14 augustus 2025, 22:06
Je kan ook een verkorte barre greep proberen en je wijsvinger alleen voor de dunne snaren gebruiken.Je hebt echt maar 3 tot 4 snaren nodig voor een volledig akkoord,dat ook nog eens beter bij de rest van de muziek past.
Zeker als je met toetsen samenspeelt, wordt zo'n volledig barre akkoord gauw een brij.

Dat is dus ook de reden dat we nu nadrukkelijk(er) op zoek gaan naar een toetsenist; dan kan ik minder ‘breed’ spelen.

Vervelend Fobo! Lagere stemming is een plan, maar elektrisch kun je best dun. Billy Gibbons speelt met 007 (op advies van BB King) en die klinkt moddervet. Dan moet je dus waarschijnlijk wel je setup/trussrod aanpassen, maar kan ook in stappen natuurlijk. 009 is een prima begin. :)

Ik ga eerst eens een gitaar een halve toon naar beneden zetten; dat geeft al minder snaarspanning. Maar ik ga ook dunnere snaren proberen; overigens lijkt mij 0.007 wel heel erg dun....

Ik kies de snaardikte voor comfort, dat nu eenmaal bij de ene gitaar anders ligt dan de ander. Als het mij te heftig wordt, ga ik naar dunnere snaren. Edward van Halen speelde meestal op Fender 150XL in Eb gestemd en die had ook een redelijk vette sound. Dan heb je nog Malmsteen op 008 en de Bonemaster op 011, maar die heeft een zonnebril.

Gewoon effe proberen en als je problemen met de setup krijgt, vraag het, kijk filmpjes of breng 'm naar de Guitar Chop Shop in de Zoutmanstraat.

Inderdaad, dat wordt het: gewoon gaan proberen, én speelstijl en -duur aanpassen. We gaan het zien.

Erik de Perik
14 augustus 2025, 22:18
Ik heb voor No One Knows (STP) wel eens een gitaar naar C gestemd, maar dan met een 010 set. Dat voelde niet erg prettig aan.

Fobo
14 augustus 2025, 22:30
Ik heb voor No One Knows (STP) wel eens een gitaar naar C gestemd, maar dan met een 010 set. Dat voelde niet erg prettig aan.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Denk ook dat het voor geen meter klonk...

Rinze
14 augustus 2025, 23:02
Grofweg levert een toon lager stemmen ongeveer net zoveel lagere spanning op als een maatje dunner.

Mevrouw Ex-van-Rinze heeft dezelfde klachten (artrose), ze heeft nog een western gitaar van mij staan. Ze speelt er niet meer op maar op mijn aanbod om er dunnere snaren op te zetten krijg ik geen duidelijk antwoord en ik krijg de gitaar ook niet terug. Het is ook niet voor niks mijn ex.

Zelf heb ik ook wel wat pijnklachten in mijn linkerhand maar vermoed dat dit ook opgelost zou kunnen worden door minder met mijn mobiel in mijn klauwen te zitten.. Vooral C-grepen zijn nogal eens vervelend voor mijn linker wijsvinger. Maar niet altijd.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
14 augustus 2025, 23:11
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Denk ook dat het voor geen meter klonk...

Het klonk verrassend goed..!!

lcvanderhelm
15 augustus 2025, 05:11
Proffesionele gitaristen zie je over het algemeen weinig volledige barre akkoorden spelen.
Juist omdat ze zoveel spelen,is dit ook voor hun niet vol te houden en het klinkt heel erg cliché.
Meer met voicings werken, zoals een toetsenist doet, maakt het bovendien interessanter om naar te luisteren.
Je kan ze ook afwisselen met open akkoorden,zodat je wijsvinger meer beweging heeft.
Er zijn echt ontiegelijk veel open akkoorden over de gehele toets die je kan gebruiken.
Dit en magnesium glycinaat heeft mij in ieder geval veel geholpen.

D3nnis
15 augustus 2025, 06:22
Ik heb voor No One Knows (STP) wel eens een gitaar naar C gestemd, maar dan met een 010 set. Dat voelde niet erg prettig aan.Queens of the Stone Age denk ik, ipv STP.

Ik heb die ook een tijdje gespeeld, we speelden hem dan in Eb, maar daar wordt ie eigenlijk wat te lief van. Maar goed, beter dan omstemmen of veel gitaar wissels, want wij denken altijd dat we per nummer betaald worden :)

Duhsjaak
15 augustus 2025, 07:26

Exact wat ik bedoelde! Creativiteit hoeft niet volgens het boekje. Suggestie van een accoord (war Dolly doet) werk ook.
Nice!
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
15 augustus 2025, 09:44
Proffesionele gitaristen zie je over het algemeen weinig volledige barre akkoorden spelen.
Juist omdat ze zoveel spelen,is dit ook voor hun niet vol te houden en het klinkt heel erg cliché.
Meer met voicings werken, zoals een toetsenist doet, maakt het bovendien interessanter om naar te luisteren.
Je kan ze ook afwisselen met open akkoorden,zodat je wijsvinger meer beweging heeft.
Er zijn echt ontiegelijk veel open akkoorden over de gehele toets die je kan gebruiken.
Dit en magnesium glycinaat heeft mij in ieder geval veel geholpen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar in ons/mijn geval was het zo dat onze toetsenist moest afhaken, waardoor ik het gevoel meer te moeten invullen want verder alleen met bas en drum heb je niet zo veel. In die zin zijn we er nu ook achter dat we het repertoire moeten wijzigen (totdat we weer een toetsenist hebben).

Neemt allemaal niet weg dat het wéér een stapje verder is op weg van minder kunnen.

Rinze
15 augustus 2025, 10:34
Queens of the Stone Age denk ik, ipv STP.

Ik heb die ook een tijdje gespeeld, we speelden hem dan in Eb, maar daar wordt ie eigenlijk wat te lief van. Maar goed, beter dan omstemmen of veel gitaar wissels, want wij denken altijd dat we per nummer betaald worden :)

We speelden die met de karaoke ook. In drop C, waarvoor ik toen een setje .012 gebruikte. In normale stemming speelde ik jarenlang met .011.. Op een gegeven moment ben ik een stapje lichter gegaan vanwege gewrichtsklachten, ik moest vooral aan de set .010 voor normale stemming erg wennen, ik drukte de snaren bij het opdrukken zowat van de hals af.. Ben er tegenwoordig wel aan gewend, allen op de Tele speel ik nog met .011. Maar sinds ik niet meer in een band speel speel ik ook niet meer zo lang achter elkaar. Dat scheelt ook aanmerkelijk qua belasting.

Ik weet niet of dat met artrose uit maakt maar opwarmen schijnt ook goed te zijn om klachten te voorkomen/verlichten. Ik heb het eigenlijk nooit echt gedaan, heb er een hekel aan.

Ouder worden is een bitch. De afgelopen jaren heb ik mijn rugklachten onder bedwang gehouden met op ligfietsen flinke stukken te rijden. Maar ik merk dat ik steeds meer moet rijden om de pijn voor te blijven. En er zijn steeds meer handelingen die ik niet meer goed kan uitvoeren zonder last te krijgen. Bij alles wat ik doe hou ik er rekening mee, niet te lang achter elkaar belastende dingen doen, even pauze nemen, op mijn houding letten.. Denk dat ik maar gewoon blij moet zijn dat ik nu al 6 jaar van de morfine af ben die ik daarvoor ruim tien jaar slikte om enigzins te functioneren. Het is wat het is.

Steve Morse en Adje Vandenberg hebben trouwens ook ouderdom gerelateerde klachten waardoor ze hun speeltechniek geheel opnieuw hebben moeten ontwikkelen, las ik afgelopen jaar in interviews. We zijn dus niet ede enigen.

Fobo
15 augustus 2025, 11:44
Ik weet niet of dat met artrose uit maakt maar opwarmen schijnt ook goed te zijn om klachten te voorkomen/verlichten.

Nope; bij mij zit er gewoon geen kraakbeen (meer) tussen het onderste duimbotje en het eerste botje van de pols. Tijdens het bewegen (als ik mijn brace niet om heb) raken de botjes elkaar. Daar valt niks tegen op te warmen.

Ouder worden is een bitch

Yep, dat dus...

Tupelo
15 augustus 2025, 19:14
Vervelend!

Dit lijkt mij een goede tip.

Voor mij is het gevoel tussen 009 & 010 ook redelijk verwaarloosbaar, 011 voel ik dan weer wel.
En inderdaad goede afstelling en een vergefelijke gitaar speelt ook een rol, en mensuur natuurlijk.
Ik zou eens beginnen met een halve noot omlaag en kijken of dat verlichting biedt.

Verder vervelend voor je Fobo.
Enig positief perspectief eraan is dat muziek maken een creatief dingetje is, en dat menig gevierd gitarist een sound ontwikkeld heeft a.g.v een handicap.

Tupelo
15 augustus 2025, 19:16
Oh ja, toetsentapijtje, dat gaat schelen. :)

Fobo
15 augustus 2025, 20:17
Dank Tuup! Heb vanmiddag zowel de LP als de Strat eerst een halve, en daarna een hele toon omlaag gezet, waarbij aangetekend dat beide gitaren 0.010 hebben maar die van makelij verschillen. Op de LP zitten Gibson snaren, die wezenlijk stroever/stugger zijn dan de andere - ik vermoed ‘d Addario. In beide gevallen levert het voor barré-akkoorden geen enkel voordeel; kennelijk heeft het dus meer met de houding van mijn vinger te maken dan met de kracht die ik ermee moet zetten.
Neemt niet weg dat ik toch wel overweeg om 0.09 te gaan proberen. Verder inderdaad jullie advies opvolgen om alternatieven voor barré-akkoorden te zoeken/gebruiken, en hopen dat we gauw een toetsenist vinden.

Overigens wil ik nog even melden dat, als ik thuis aan het rommelen ben met mijn DAW, eigenlijk niet zo veel narigheid ondervind: want nooit barré’s, pauzeren wanneer ik wil, en geen dingen doen waar ik last van heb.

Tabula Rasa
16 augustus 2025, 07:24
Misschien lees ik eroverheen… maar wat is je toetsradius? En heb je het ook bij een wat rondere radius?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tabula Rasa
16 augustus 2025, 07:25
Misschien lees ik eroverheen… maar wat is je toetsradius? En heb je het ook bij een wat rondere radius?

Eh, “kleinere” radius natuurlijk. Iedere radius is rond.

denis.hermans
16 augustus 2025, 09:53
Ook de dikte van de nek kan misschien wel een invloed hebben...

Fobo
16 augustus 2025, 10:04

Ik heb een vrij vlakke radius; ik heb nooit aan een ‘ronde’ radius kunnen wennen.

Ook de dikte van de nek kan misschien wel een invloed hebben...

Altijd wat dunnere neck. Heb nog een Tele met een wat dikkere, en daar speel ik nog maar zelden op.

Kortom: brede, dunne platte halzen. Maar, ik zou het eens kunnen gaan proberen...

Erik de Perik
16 augustus 2025, 19:00
Het lijkt mij dat je wat meer nog moet gaan experimenteren, misschien ook een andere houding, positie van je hand? Wel heel erg rot allemaal zo.

Fobo
16 augustus 2025, 19:20
Het lijkt mij dat je wat meer nog moet gaan experimenteren, misschien ook een andere houding, positie van je hand? Wel heel erg rot allemaal zo.
Andere houding proberen doe ik al langere tijd, puur uit noodzaak. Ik denk dat de suggesties om vervanging van barré-akkoorden het meest gaat opleveren, en wellicht dunnere/soepelere snaren.
Ik realiseer me trouwens dat ‘het’ al langere tijd minder goed gaat, ook qua snelheid van (kunnen) spelen en de trefzekerheid van noten pakken. Misschien te lang genegeerd, er niet aan willen of zo.
Nou ja, het is wat het is, en ik moet er maar mee dealen.

Erik de Perik
16 augustus 2025, 19:48
Zo werkt slijtage ook wel een beetje, het sluipt er geleidelijk in. Die manier van akkoorden pakken doe ik al zeker zo'n dertig jaar, eerst vanuit gemak, maar later nog meer omdat ik zag dat lui als Lukather het ook deden.

Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.

lcvanderhelm
16 augustus 2025, 20:35
De meeste mensen gebruiken ook teveel kracht bij het fretten van de noten(had ik ook last van) dit kost snelheid en accuratesse.
Maar ik heb makkelijk praten omdat ik niet meer in een band speel en er dus geen druk van buitenaf meer is.

Erik de Perik
16 augustus 2025, 20:42
Dat had ik er al snel uit, maar een te harde aanslag (vanwege elektrisch zonder versterker spelen) duurde langer. Ik ben recent overgestapt van paarse Tortex basplectrums nar de groene gitaarversie en dat scheelt een hoop!

Fobo
16 augustus 2025, 23:46
Zo werkt slijtage ook wel een beetje, het sluipt er geleidelijk in.

Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Dat is wel zo’n beetje the bottom-line, zij het dat ik niet persé oud(er) wil worden maar dat het gewoon gebeurt.

Tabula Rasa
17 augustus 2025, 08:41
Ik heb een vrij vlakke radius; ik heb nooit aan een ‘ronde’ radius kunnen wennen.

Altijd wat dunnere neck. Heb nog een Tele met een wat dikkere, en daar speel ik nog maar zelden op.

Kortom: brede, dunne platte halzen. Maar, ik zou het eens kunnen gaan proberen...

Dat zou zeker de oplossing voor een deel kunnen zijn. Ronder en dikker betekent: minder geforceerd knijpen.

Fobo
17 augustus 2025, 09:49
Dat zou zeker de oplossing voor een deel kunnen zijn. Ronder en dikker betekent: minder geforceerd knijpen.
Klinkt logisch wat je zegt. Ik zal (morgen) de Tele eens uit de koffer halen.

Duhsjaak
18 augustus 2025, 07:58
Probeer ook eens de Japanse manier van akkoorden maken. Om welke reden dan ook, vermijden zij barre settings.
En staat de wijsvinger betrekkelijk vaak op de hoogste snaar of de twee hoogste snaren. Dit leidt tot een veel lagere belasting.

Ik geloof oprecht dat andere opbouw van de akkoorden of subsistuties je langer in de lucht kunnen houden, en dat er oplossingen zijn.
Zoek anders eens hulp van een Djangoist.
Succes met je zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus

Ik zeg niet dat dit HeT antwoord is, maar….

https://youtu.be/PpEOnWbCKdE?si=_VpLq-lqnP4djcoO

Pepe
18 augustus 2025, 09:19
Ik ben ook niet van de barre's, dat beperkt enorm de opschuivende drieklank met de 4 variatie,
zeg maar hoe je zo'n toets moet zien,
barre heeft, however, zijn plek in het cowboy & kampvuur repertoire en het powerchord,
of bij rockabillysurf: je pakt een G barre maar ipv je wijsvinger over alle 6 laat je hem een basloopje maken,
beetje zoals Jerry Lee Lewis naar zijn linkerhand kijkt