Inloggen

View Full Version : makkelijker spelen op staalsnarige akoestische gitaar

lcvanderhelm
5 juni 2025, 20:14
Als je, zoals ik, gewend bent aan de dunnere snaren van een elektrische gitaar, valt het spelen op een akoestische gitaar met de dikkere snaren niet mee.Je kan hem bijvoorbeeld in D stemmen maar dan mis je toch wat sprankel.
Ik verstem de gitaar nu een halve toon en plaats een capo op de eerste fret, zodat je nog steeds in gewone stemming staat maar in een kortere mensuur.
Dat speelt echt veel makkelijker.

Fobo
6 juni 2025, 00:06
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Sinds ongeveer een jaar heb ik vanwege artrose in mij linkerhand op mijn akoestische gitaar - net als op mijn elektrische exemplaren - een setje 0.010. Misschien iets minder krachtige toon, maar dat is dan maar zo; voor mij voldoet het en ik vind het lekker spelen.

Erik de Perik
6 juni 2025, 00:41
Ik denk dat een halve noot en een halve toon niet hetzelfde is, maar wie ben ik?

Pepe
6 juni 2025, 01:33
Zeker, de eerste gaat over tijd, de tweede over hoogte

Harald
6 juni 2025, 08:57
Net een andere pickup op mijn 12 snarige gitaar laten zetten die ik voor ons Cubaanse bandje gebruik. Zit nu een set Rotosound op, .009 Eerder steeds .010, was voor het eerst dat ik een set .009 zag voor akoestische 12 string.

Zag toevallig net vanmorgen dat Rotosound ook een .009 set heeft voor 6 snarige akoestische gitaar. Geen idee hoe die gaan klinken op een flattop, maar misschien interessant om te proberen als je een makkelijker bespeelbaarheid zoekt.

Merk bij de 12 string dat ik met tokkelen iets voorzichtiger moet zijn met aanslag, voor de rest is de eerste indruk goed. Voor het Cubaanse werk speel ik met plectrum, en veel single string solo's. Daar zijn deze snaren iig. wel fijn voor.

https://www.thomann.nl/rotosound_jk9_jumbo_king.htm

D3nnis
6 juni 2025, 11:22
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Sinds ongeveer een jaar heb ik vanwege artrose in mij linkerhand op mijn akoestische gitaar - net als op mijn elektrische exemplaren - een setje 0.010. Misschien iets minder krachtige toon, maar dat is dan maar zo

Ik ben op mijn staalsnaar op een gegeven moment overgestapt van 012 naar 011. Ik kan niet zeggen dat ik er vwb sound veel van gemerkt heb eigenlijk.

Pepe
6 juni 2025, 12:06
Billy Gibbons, toch niet bepaald bekend om zijn dunne toon, heeft van Dunlop zijn eigen sig set gekregen, een .007 gauge, die voorliefde voor sub zero slinky ingegeven door BB King die ook de dunste snaren gebruikte die hij kon vinden: why work so hard? zei BB.

Het zal bij een akoestische gitaar wat anders liggen maar ik heb het idee dat hoe dikker de snaren hoe dikker de toon helemaal op het conto van SRV geschreven kan worden die .013 gebruikte en een onwaarschijnlijke dikke toon uit zijn bellenblaas stratje wist te toveren. Vóór SRV leefde dat idee helemaal niet, wel dat hoe zwaarder hout des te meer sustain.
Is dat al gedebunked of denken we dat nog steeds?

Na het zwaar hout, bedenk ik me nu, werd het swamp ash -hoe lichter des te resonanter- populair maar ik ratel maar door, dit heeft allemaal niks met gauge te maken natuurlijk.

Fusion
6 juni 2025, 12:51
Zeker, de eerste gaat over tijd, de tweede over hoogtenee de eerste gaat over beide ;)

Wat mij opvalt is het ENORME verschil aan 'stroefheid' tussen (elektro-)akoestische gitaren, zelfde mensuur, zelfde snaardikte, zelfde merk vaak zelfs. Snap daar niets van. Bij elektrisch ook wel verschil maar véél minder

Pepe
6 juni 2025, 15:42
nee de eerste gaat over beide ;)

Hoera, AI is het met mij eens :crazyhappy:

AI-overzicht
Een halve noot heeft te maken met tijd in muziek. Het bepaalt hoe lang een toon klinkt. Een halve noot duurt twee tellen in een vierkwartsmaat, dus de helft van een hele noot.

Fusion
6 juni 2025, 20:21
Een 'halve noot' wel ja, daar zegt 'halve' iets over de tijd. Een noot in partituur bevat 2 componenten: duur en toon. Ik dacht dat je t alleen over 'noot' had. Nu teruglezende zie ik dat je t over 'halve noot' had. Ik heb niets gezegd en verdwijn stilletjes via de zijkant van t podium.

lcvanderhelm
6 juni 2025, 20:34
Hoe zijn die noten eigenlijk in dit topic terechtgekomen.Ik en Fobo hadden het echt over toon en niet over noot, tot EdeP tot de conclusie kwam dat toon en noot niet hetzelfde is?

Erik de Perik
6 juni 2025, 21:02
Hoe zijn die noten eigenlijk in dit topic terechtgekomen.Ik en Fobo hadden het echt over toon en niet over noot, tot EdeP tot de conclusie kwam dat toon en noot niet hetzelfde is?

Klopt, je bedoelt een halve noot en schreef een halve toon.

Pepe
6 juni 2025, 21:21
Nou mooi.. we zijn er uit, eind goed al goed, :grouphug:

Plant
6 juni 2025, 22:44
Gevoelsmatig zit er wel meer verschil tussen elektrisch en staalsnarig akoestisch. Stringspacing is bij akoestisch toch ook wel wat wijder. Dat zou ik elektrisch ook graag wat meer zien.

Ik ben juist elektrisch met dikkere snaren gaan spelen. Elektrisch begon ik met .009 en toen ik met akoestisch .010 begon en daaraan gewend raakte ging ik elektrisch via .010 naar .011. Natuurlijk doet dat niet alleen gevoelsmatig wat, maar ook klankmatig. Het is gewenning, want akoestisch ben ik uiteindelijk nog overgestapt naar .012.

Als je echt puur akoestisch speelt (dus onversterkt) kun je daar in groepsverband vooral ook volume mee winnen en het klinkt wat voller. Het is wel wat harder werken, maar dat is relatief want je prikt wel wat makkelijker door de rest heen.

Erik de Perik
6 juni 2025, 23:04
Tja oké. Ik ben verre van een akoestische gitarist of zelfs gitarist, maar snaardikte doet mij minder. Op mijn gitaren heb ik drie verschillende sets, deels vanwege onnozelheid en in bulk kopen, maar het boeit mij eigenlijk weinig. Ik heb vandeweek een nepgitaar kaal getrokken (Harley Benton, allemaal kut) en die ga ik reinigen en opnieuw besnaren. Vanwege de FR vibrato wil ik dezelfde set en die heb ik dus opgemeten. Ik ben van plan om al mijn gitaren op de achterkant met de snarenset te labelen.

Pepe
7 juni 2025, 00:39
Ik heb een Gibson dove met 012's die ik (bijna nooit) gebruik maar is prima voor Beatle en Dylan strumming en een 12 fret Gibson Keb Mo met 011's die heel licht speelt wegens kortere mensuur en veel meer geschikt is voor picking en dat Al Dimeola gerace en aanverwanten.
Je kan er zelfs redelijk mee blues benden.

Ik had een Ovation Glen C. die daar min of meer tussenin lag en daar heb ik wel 's een setje 010 op gezet maar dat klonk toch wel een beetje dun kan ik mij herinneren hoewel ik niet uitsluit dat ik gewoon een elektrisch setje daarvoor gebruikte wegens zijnde voorhanden. achja Maar Ovation was door de snelle hals de keus van Al D.

Erik de Perik
7 juni 2025, 00:58
Oh wow Cor, dit is zoveel minder nog een reactie op de vraag.

Harald
7 juni 2025, 09:39
Ovation is vaak akoestisch wat stugger, vermoed ivm feedback preventie. Versterkt vermoed ik weinig verschil.

Ik ben van plan om al mijn gitaren op de achterkant met de snarenset te labelen.
Is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee. Had pas een setje Augustine op mijn Bernabé wat me heel goed beviel, maar vergeten het papiertje te bewaren. Bestel je de eerstvolgende keer toch weer andere, per ongeluk.

lcvanderhelm
7 juni 2025, 11:57
Ik snap er nou helemaal niets meer van.Een noot heeft te maken met de tijdsduur,Dus hoe lang deze toon klinkt.
Ik had het over E over Dis.Dat is toch een halve toon verschil?

lcvanderhelm
7 juni 2025, 12:21
Ik heb het gegoogled en waar het op neer komt, een toon is iets dat je hoort en een noot is iets dat op papier staat.
Ik hoor duidelijk een halve toon verschil tussen een E en een Dis.Daar hoef ik het niet voor op papier te zetten.Kortom ik heb gelijk.
En als ik geen gelijk heb, dan ga ik net zo lang googlen tot ik weer gelijk heb.

Fusion
8 juni 2025, 04:44
De toon hoor je ook qua duur, en dat wordt er niet mee bedoeld. De toon is echt puur en alleen de toonhoogte, dus binnen de kaders van de grondfrequentie (meestal 440 Hz) en verdeling (meestal equally tempered) gaat t over frequemtie

Fobo
8 juni 2025, 10:35
De toon hoor je ook qua duur, en dat wordt er niet mee bedoeld. De toon is echt puur en alleen de toonhoogte, dus binnen de kaders van de grondfrequentie (meestal 440 Hz) en verdeling (meestal equally tempered) gaat t over frequemtie
Dat is de theorie. In praktijk wordt het woord ook vaak gebruikt om de ‘kwaliteit’ van het geluid te definiëren, in de zin dat iemand 'een mooie toon heeft/maakt.

@Fu, ben je daar nou speciaal zo vroeg je bed voor uitgekomen?

Pepe
8 juni 2025, 11:11
"Mooie toon" is een problematisch begrip, alsof er een meetbare standaard is.
Op het conservatorium besliste de docent wat mooi was, zat je urenlang pling pling pling te doen met je vingers op een snaar dus daar zit een kleine frustratie bij mij denk ik.

Halverwege de jaren negentig scoorde Cake wereldhits met een zanger die op een klassieke Goya gitaar speelde met een 1 dollar transducer aangesloten op een 10 watt transistor ampje. Klonk natuurlijk nergens naar maar John McCrea zei, it sounds crappy but it's a winning sound crappy. :crazyhappy:

Fobo
8 juni 2025, 11:32
"Mooie toon" is een problematisch begrip, alsof er een meetbare standaard is.
Op het conservatorium besliste de docent wat mooi was, zat je urenlang pling pling pling te doen met je vingers op een snaar dus daar zit een kleine frustratie bij mij denk ik.
Natuurlijk is het geen meetbare standaard, en het enige problematische aan het begrip ‘mooie toon' is dat je erover van mening kunt verschillen.
Niet om lullig te doen, maar jij wekt bij mij niet echt de indruk dat jij iemand anders liet/laat bepalen wat jij mooi vindt.

Pepe
8 juni 2025, 11:59
dat jij iemand anders liet/laat bepalen wat jij mooi vindt.

Jij wel? Zou ik niet doen.
Veel beter om zelf te bepaald wat je mooi vindt.
Mijn mening maar zou Gus zeggen.

Wat jij vindt of moet vinden... ik ben daar geen seconde mee bezig haha... carry on

Fusion
9 juni 2025, 13:32
@Fobo ben in den Orient

Fusion
9 juni 2025, 13:39
@Pepe natuurlijk ben jij daar zowel direct als indirect mee bezig. Indirect omdat jij grotendeels ook maar een product van input van je omgeving bent en direct vast ook wel als je presets of amp instellingen etc maakt voor een optreden of opname?

Fobo
9 juni 2025, 14:32
@Fobo ben in den Orient
Dat verklaart ’n hoop...;)

LaurentB
15 juni 2025, 11:52
Ook komt bij een staalsnarige akoestische gitaar de afstelling erg nauw. Ik weet niet in welke prijsklasse je gitaar zit, maar zeker tot en met de middenklasse worden ze, om in ieder geval rammelende snaren te voorkomen wat door een leek als een defect zou kunnen worden beschouwd, vaak wat aan de hoge kant afgesteld (zowel brug als topkam) wat substantiële invloed op de bespeelbaarheid heeft.

LaurentB
15 juni 2025, 11:54
Je hebt gelijk :D

LaurentB
15 juni 2025, 11:55
Ik heb het gegoogled en waar het op neer komt, een toon is iets dat je hoort en een noot is iets dat op papier staat.
Ik hoor duidelijk een halve toon verschil tussen een E en een Dis.Daar hoef ik het niet voor op papier te zetten.Kortom ik heb gelijk.
En als ik geen gelijk heb, dan ga ik net zo lang googlen tot ik weer gelijk heb.

Je hebt gelijk :D

lcvanderhelm
16 juni 2025, 19:43
Het probleem was niet de afstelling maar de mensuur Een mensuur van 25,4 inch speelt voor mij gewoon te zwaar.
Ik heb vandaag een gitaar met een mensuur van 24,75 gekocht(Eastman E6ss-TC) en dat speelt veel lekkerder en de klank is hemels.
Het is ook mijn eerste akoestische, zonder under-saddle piezo en ik vraag me af in hoe verre dat zorgt voor een mooiere toon.
Mijn Maton heeft nu 011 snaren die ook nog eens een halve noottoon verlaagd is en mijn nieuwe bruid heeft 012 snaren en speelt makkelijker.

Erik de Perik
16 juni 2025, 20:34
Ik heb even gekeken naar welk mensuur mijn Epiphone J-45 Studio VS heeft en ontdekte dat die nu ruim 300 EUR moet kosten, terwijl ik er 12 jaar geleden 129 voor heb betaald. Da's best veel. Verder heb ik geen bewuste mensuur problematiek.

Pepe
16 juni 2025, 20:58
Yep............

Het probleem was niet de afstelling maar de mensuur Een mensuur van 25,4 inch speelt voor mij gewoon te zwaar.

die heel licht speelt wegens kortere mensuur

lcvanderhelm
16 juni 2025, 21:33
Wat bedoel je Pepe en Erik de J45 heeft dezelfde mensuur als de Eastman vergelijk het met Gibson en Fender.
Ik heb(nee had) op mijn Les Paul dikkere snaren als op mijn Fenderachtige gitaren.

Pepe
16 juni 2025, 22:30
?
Je zegt dat een hogere mensuur zwaarder speelt en ik zeg, ja dat klopt, dat had ik al gezegd in post 16

of mis ik nou wat?

Wat dikkere snaren betreft, een & ander is voorkeur maar doorgaans hoe hoger de mensuur des te dikker de snaren, vergelijk een banjo versus een contrabas

lcvanderhelm
17 juni 2025, 12:08
Die vergelijking gaat een beetje mank en ligt voornamelijk aan de toonhoogte.
Gooi eens een gewone snaar op een basgitaar en stem hem in de juiste hoogte van de basgitaar.
Ik gok zomaar dat dat behoorlijk gaat wapperen.
Maar eigenlijk zijn we het met elkaar eens dus dit is gewoon een zinloze bullshit discussie.

Fusion
17 juni 2025, 13:03
Maar weer iemand nu waarom zelfde mensuur, zelfde snaardikte, zelfde soort gitaar grosso modo, de een toch 'zwaarder' speelt qua aanslag dan de ander?

Fobo
17 juni 2025, 13:20
Maar weer iemand nu waarom zelfde mensuur, zelfde snaardikte, zelfde soort gitaar grosso modo, de een toch 'zwaarder' speelt qua aanslag dan de ander?
Enige wat ik kan bedenken is de metallurgische samenstelling van de snaren.

Fusion
17 juni 2025, 15:01
Zelfde merk en type snaren. Ik snap er echt niets van. Heel vervelend

lcvanderhelm
18 juni 2025, 20:30
Dan zal het toch iets met de afstelling moeten zijn.Zijn de frets goed afgevlakt en gecrownd?Zijn ze goed gepolijst?Topkam en brug op de juiste hoogte? Heeft de ene gitaar een top-lock en de andere niet? Een gitaar met Floyd rosé speelt om die reden net iets zwaarder op het begin van de hals.Soms zit het ook gewoon tussen je oren.Een gitaar die beter klinkt speelt voor je gevoel altijd makkelijker.

Fobo
18 juni 2025, 21:44
Nog ’n gooi: Kan het zijn dat de bollingen van de hals fractioneel verschillen?

Fusion
19 juni 2025, 09:42
Ik ga even goed kijken en nadenken over jullie punten, dank! Ik kom daar zeker op terug