View Full Version : Donner HUSH X Pro
MacGyverGear
23 mei 2025, 10:41
Zag een soort upgrade van een travelgitaar die ik al eens had bekeken. Er zitten nu FX in en verschillende models, zelfs akoestische gitaren.. bijna een alternatief voor mijn veel te zware Line 6 JTV59. Kwaliteit lijkt prima te zijn.. Ik ken het merk Donner van verschillende apparatuur.. maar nooit een gitaar in handen gehad van ze. Alles op dit ding lijkt afstelbaar.. toch zegt iets in me, niet doen.. of toch wel?? :seriousf:
https://www.donnermusic.com/products/hush-x-pro
https://www.youtube.com/watch?v=WyLrqkofKUM
Het bestaansrecht van een travelgitaar ligt primair in de handling; bespeelbaarheid en klank zijn van minder belang. Als de bespeelbaarheid voldoet voor de gelegenheden waarbij je hem wilt gebruiken, en je niet de klank van een topinstrument verwacht, dan zou alleen de verhouding prijs - gebruiksfrequentie een struikelblok voor je kunnen zijn.
Maar ik weet natuurlijk niet of jij zo’n gitaar als hoofdinstrument gaat gebruiken, of alleen als je op vakantie bent.
MacGyverGear
23 mei 2025, 13:44
Ik begrijp dat de bespeelbaarheid (afstelling van de snaren) bij deze upgrade helemaal ingesteld kan worden. Ik heb verder niet bekeken of de lengte van de hals vergeleken met reguliere gitaren, dat zou misschien anders kunnen zijn idd.. Wel heb ik een Yamaha Silent gitaar en daar speel ik lekkerder op als de APX1200 mkII.
Ik hoorde een akoestische gemodelled en dat klonk in vergelijk met JTM59 van Line 6 zeker niet verkeerd.. alleen de palmstrum klinkt niet zo lekker als op een akoestische natuurlijk..
https://www.youtube.com/watch?v=80LtfEmQkUA
Ik heb een goedkope Steinberger gehad, betere pickups erop (SD) en dan heb je een behoorlijk goede gitaar met een gewone 25,5 inch scale.
MacGyverGear
23 mei 2025, 15:18
@Munkie, die heb ik ook gezien ja. Lijkt er wel wat op. Mis je niet de extra body tov van een normale gitaar? (Iets wat op je been leunt en waar je pols op rust met een normale body). Bij die Hush hebben ze daar een paar beugels voor.. (niet dat het er mooi uitziet).
Ik heb zelf een Yamaha silent gitaar en zonder die onderste beugel kan ik em niet in zijn statief zetten. Ook diverse complimenten van mensen die em er heel mooi uit vinden zien.. maar misschien is er ook een percentage wat zijn mond houdt en er anders over denkt?? :D
Ik heb een steinberger bas van Spirit, en je mist de body niet. Er zit bij die dingen allemaal een uitklapbeugel die zittend spelen mogelijk maakt. Ook zijnnze goed in en afstelbaar. De bespeelbaarheid is daarbij ook heel goed.
Ik zou eerder voor een steinberger gaan, ook handig om mee te nemen naar jamsessies en zo…..
@ MacGyverGear: wat is überhaupt jouw insteek om voor een travelgitaar te gaan? Kennelijk heb je er al een...
MacGyverGear
24 mei 2025, 10:15
Klopt. Ik heb een Yamaha Travel gitaar, puur uit praktische overwegingen. Het is niet voor studiowerk of virtuoze gitaarpartijen.. gewoon bij optredens afentoe ff inprikken.
Ik had voor de Yamaha een Line 6 JVT59. Gekozen om zijn veelzijdigheid (akoestisch en daarbij Electrisch gitaar geluid) en voornamelijk de eigenschap dat ie niet gaat rondzingen problemen geeft als ik em spontaan ff inprik en het geluid best hard staat (of de gitaar te dicht bij de box). Bij de Yamaha APX1200mkII die ik hiervoor gebruikte was dat weleens een probleem, dan moest de totaalmix ineens een stuk naar beneden om dit probleem te verhelpen en de mix in tact te laten, of de gitaar was dan gewoon niet te horen.
Het doel met deze gitaar is een allround ding. Het feit dat een travelgitaar compacter is en wat lichter is, is mooi meegenomen. Ik vond de JTV59 best zwaar ook.. De Yamaha travelgitaar voldoet eigenlijk prima maar heeft alleen een piezoelement en speelt daarbij ook wat zwaarder dan een elektrische.
Zoals ik al schreef, ik weet verder niet wat ik kan verwachten van dit merk, Donner en de voorganger, daarom check ik hier even of iemand deze toevallig heeft. :-)
Ze hebben ook een akoestische versie maar deze nieuwe heeft zowel een akoestische als een elektrische gitaar gemodelled.
Die Steinberg had ik al gezien maar die is alleen Elektrisch voor zover ik nu begrijp. Zag dat zowel de Steinberg als deze gitaar een flinke levertijd hebben dus geen keuzestress of haast.. :D
MacGyverGear
24 mei 2025, 11:24
Oops.. zei ik Steinberg?? Ik denk dat ik dit verwar door het welbekende merk van DAW's.. Steinberger it is..
Ik heb me door een maatje laten vertellen dat er in China door het merk Eastmen zeker goede gitaren gemaakt worden.. maar de persoon in de video hieonder is niet zo positief door de Steinberger die daar gemaakt is.
https://www.youtube.com/watch?v=zX00wxrlpjc
Ik heb een Yamaha Travel gitaar, puur uit praktische overwegingen.
Bijzonder: Ik ben nog nooit een gitarist tegengekomen die ‘praktische overwegingen’ als leidraad in z’n keuze hanteert.:seriousf:
De gemiddelde gitarist heeft over elk schroefje en knopje wat te zeiken; dit is wel zo verhelderend.
MacGyverGear
24 mei 2025, 11:59
Bijzonder: Ik ben nog nooit een gitarist tegengekomen die ‘praktische overwegingen’ als leidraad in z’n keuze hanteert.:seriousf:
De gemiddelde gitarist heeft over elk schroefje en knopje wat te zeiken; dit is wel zo verhelderend.
Alstublieft.. :crazyhappy: Ik ben ook eigenlijk meer saxofonist.. niet dat het veel uitmaakt enzo.. :D
Mijn Steinberger is in Indonesië gemaakt, voor het geld best goed afgewerkt moet ik zeggen…..
Ik ben eigenlijk ook geen gitarist, maar bassist!
Ik zelf ben groot fan van de Dönner KEBAB X 2.0, die smaakt ik bedoel klinkt heerlijk
Ik ben voor dat soort omstandigheden terug geschaald naar ukelele.
Bleek nog reuze fun te zijn ook.
Maar als je van wat shredden houdt heb je daar niets aan, dat begrijp ik.
MacGyverGear
28 mei 2025, 23:51
Heb de Donner Hush X Pro zojuist getest en bespeeld. Spelen lukt prima maar zodra. Heb (om alles uit te sluiten verschillende apparaten geprobeerd. Van geaarde mixers tot apparaten met groundlift, en DI. Telefoons ver weg, geen TL, etcc.. het zit gewoon in dit ding. Daarbij maken de selecties die je doet met knoppen stoorgeluidjes te maken.. en zelfs het knipperen van de lampjes is een beetje te horen in de hoge buzz..
Ik luisterde ook nog wat opnames om te kijken of het misschien aan degene die ik hier heb ligt maar ook daar hoor dezelfde irritante buzz.. Er zit op de meeste patches ook een noisegate om het een beetje te maskeren maar dit helpt niet echt.
Misschien ben ik ook een beetje verwend, de Line 6 is echt super stil, in vergelijk met de Yamaha silent (raar woord in deze context.. ). Met een PA flink open ruist ie behoorlijk, maar in vergelijk met de Donner is de Yamaha Silent toch echt 'silent'.
Wat kun je verwachten voor 4 tot €500?? De Hush X Pro heeft betere elementen dan zijn voorganger. Het is zeker een leuk ding.. Compleet!! Super veel mogelijkheden en FX zijn prima bruikbaar. Maar ik twijfel nu of Pro niet verwijst naar 'programmeerbaar'. :D
pimmetje
30 mei 2025, 13:52
WTF gaat dit over, kan er even een mod ingrijpen.
Onzin-berichten verwijderd.
Volgende keer even melden via de rapporteerknop als je wilt dat een mod ingrijpt. We zitten niet de hele tijd te speuren.
Vragen => PM.
lcvanderhelm
30 mei 2025, 20:08
Had dan die van Fusion ook even verwijderd!
MacGyverGear
31 mei 2025, 15:41
@mod, bedankt voor het opschoonen. En natuurlijk de andere leden ;-)
Wat betreft het off-topic gaan. Ik snap dat een merk als Donner niet serieus genomen wordt maar ik wilde het toch een kans geven. Maar duidelijk nu dat dit kwalitatief iets minder is.
Gisteren bij een Fender Acoustasonic wezen kijken en deze meegenomen. Iets meer geld.. maar dubbel en dwars waard. Klinkt in mijn oren al prima als alternatief voor een akoestische gitaar. Als elektrische wat basic, met maar één element.
De blendknop lijkt voor het element als een soort drive te werken met in de laagste setting toch nog een lichte crunch. Maar dit is wat ik zocht.. En het voelt als instrument stukken beter. Gelijkwaardig aan de Yamaha Silent. Ik weet alleen niet welke nu beter klinkt als akoestische (heb even een videootje gemaakt voor wie het interesseert) maar is ook wennen.. ik ben snel tevreden. En het voelt alsof ik hier zeker een paar jaar op verder kan. :ok:
https://www.youtube.com/watch?v=fX8ueUgP_6A
Erik de Perik
31 mei 2025, 16:04
Die tijd is voorbij. Ik ben destijds zo ongeveer tot op de grond afgebrand vanwege HB gitaren, want China dus slecht. Die tijd is voorbij; alles kan nu...... namaste.
Slecht uit China, per defenitie……
Mijn akoestische Guild komt uit China, en is een prima gitaar. Speelt fijn en klinkt mooi!
En buiten dat, niet iedere usa fender of gibson is ok, niet iedere boom wil een gitaar worden, of het nu in de usa of china is!
Erik de Perik
31 mei 2025, 17:12
Ooit voor een neukertje een akoestische Chinese Fender besteld; op zich best wel een kutgitaar, maar voor 105 EUR dan weer niet. Voor mijn werk een HB gekocht voor 59 EUR en die was ook prima.
Wij hadden hier ooit de lead gitarist van Embroidium, al was daar nooit enig bewijs van. En die had een extreme hekel aan Chinese gitaren , hij noemde dat Bamië zelfs, totdat hij er zelf eentje kocht.
Klinkt in mijn oren al prima als alternatief voor een akoestische gitaar. [...] Maar dit is wat ik zocht.[...] En het voelt alsof ik hier zeker een paar jaar op verder kan. :ok:
Felicitades met je aankoop en happy playing! Jij bent er blij mee, en daar gaat het om!
MacGyverGear
31 mei 2025, 19:08
@Fobo: Thanx! Komt goed.
Over het algemeen zijn mijn ervaringen met Chinese producten (electronica voornamelijk) best goed. Een element in een gitaar kan wel een lichte storing in het geluid hebben, maar met de Donner gitaar is het een iritante hoge buzz (ipv de 50hz hum). Behoorlijk storend geluid als je naast zang alleen deze gitaar gebruikt als begeleiding. Misschien is een electrische partij wel te doen in een mix met andere instrumenten, dan valt het minder op.
Over de Fender Acoustasonic las ik ook wat ervaringen van mensen die een storing in het geluid hadden maar toen ik deze gisteren testte was hij naast een ruisje vrij van 'hum'. In de mode waar hij een akoestische nabootst (met Piëzo geloof ik) is ie nog stiller. Nog even vergelijken met de Yamaha maar zeker bruikbaar in een situatie waar hij uitversterkt wordt en als enige te horen zal zijn.
MacGyverGear
31 mei 2025, 19:24
Die tijd is voorbij. Ik ben destijds zo ongeveer tot op de grond afgebrand vanwege HB gitaren, want China dus slecht. Die tijd is voorbij; alles kan nu...... namaste.
Ik moest even zoeken, wat is HB maar haha. Aha.. Harley Benton. Die maken ook handige oplossingen voor pedaaltjes te voeden geloof ik. Gitaren ken ik niet van ze. Heb wel een beul van een Powerbank van dit merk. Prima kwaliteit.