View Full Version : versterker kapot tijdens optreden...
roger
27 april 2025, 20:32
Het is mij gisteren voor het eerst gebeurd...halverwege set 2 gaf mijn versterker (peavey deltablues) alleen nog maar brom...vanalles geprobeerd maar het zat dus echt in de versterker.
In mijn tas had ik gelukkig nog een Joyo american sound zitten. Deze ingeplugd op de mengtafel en mijn effecten de gitaar over de zangmonitor gezet. Gelukkig heb ik zo het optreden af kunnen maken.
Monitorgeluid was k*t maar in de zaal klonk het prima wat ik hoorde van vrienden en wat ik op de opnames terughoorde.
Maar ik was benieuwd wat jullie in zo'n situatie zouden doen? reserve versterker meesjouwen of iets anders?
Tabula Rasa
27 april 2025, 21:23
Klein buizen topje als back-up meenemen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
mrweird
27 april 2025, 22:37
Ik gebruik al jaren lang multieffect pedalen, en ik heb ooit een optreden gehad waarbij we stomweg vergeten waren mijn amp mee te nemen.. Hele optreden gedaan met een multieffect pedaal (was denk ik de Vox tonelab LE) met de speaker simulator aan op de zanginstallatie. Klink prima, beetje kut qua monitoring.
purplejohn
27 april 2025, 23:01
Gelukkig maar 1 x gehad. Al na het eerste nr. gaf mijn toenmalige versterker de geest. Inderdaad toen maar over de PA en inderdaad klonk het niet slecht in het publiek. Denk dat het meer je eigen gevoel is als je geen controle hebt over je geluid. Ik neem iig nooit een extra versterker mee. Heb al troep zat.
Da Vinci
28 april 2025, 09:25
Ah, actueel onderwerp...
Wij speelde zaterdag op koningsdag, 15 min. tijd tussen onze band en de vorige. Alles klaargezet, ingeplugd, drummer geholpen etc. Eerste nummer start en ik denk... huh... ploink ploink ploink. Gewoon totaal geen ballen in mijn sound. Mijn in-ear mix was, uiteraard zo zonder soundcheck, niet optimaal en ik hoorde vooral dat er iets niet klopte maar kon het niet direct duiden.
Kemper even uit en aan gezet, kabel gewisseld en het was over. Eigenlijk de eerste keer dat mijn apparatuur even tegenstribbelde en vroeg me toch af of ik ook niet eens een iets van een back-up moet gaan denken.
Thiez
28 april 2025, 10:15
Ik speelt nu een jaar of 18 serieus in bandjes, en heb eigenlijk nooit een backup gehad voor mijn amp. Enkel voor mijn gitaar neem ik een backup mee. Nu speel ik sinds korts in een tribute bandje waar we alles digitaal hebben, in-ear en alles direct naar de tafel sturen. Hiervoor gebruik ik een captor x samen met mijn buizenamp. Werkt prima, maar sinds deze band ben ik eigenlijk pas gaan denken of ik een backup nodig heb of niet. Voor het geval de captor of mijn amp er mee ophoudt.
Ik heb even zitten te kijken om iets van een Hotone ampero ofzo te kopen. Relatief goedkope multieffect, zeker de eerste serie 2e hands koop je voor 100-150 euro.
Maar ik zit nu te denken om een Friedman IRX (vrij groot helaas) of Boss IR200 op mijn pedalenplank bij te zetten. Met deze opties heb je nog gewoon een fx loop voor je eigen pedalen, en het stukje amp + cab komt dan uit het pedaal. Of nog goedkoper de NUX amp academy, maar demos klinken wel weer iets minder goed vind ik.
Tegenwoordig worden de ampless rigs wel steeds populairder, dus ook steeds meer te krijgen op het gebied van pedalboard amps.
Gelukkig bij optredens nooit aan de hand gehad. Wél toen ik mijn Mesa ging verkopen en de apirant-koper tweehonderd kilometer had gereden om ‘m uit te proberen. Net op dát moment - en zonder enige waarschuwing - gaven buizen de geest. Stuk kleinschaliger, maar toch heel gênant. Is overigens allemaal goed gekomen.
Kemper even uit en aan gezet, kabel gewisseld en het was over. Eigenlijk de eerste keer dat mijn apparatuur even tegenstribbelde
Nog kunnen ontdekken wat het euvel was?
Da Vinci
28 april 2025, 15:16
Nope... net even getest en alles werkt zoals het hoort.
D3nnis
28 april 2025, 17:48
Ik speel in 2 bandjes.
1 met "echte" versterker zogezegd, en de andere digitaal (Kemper).
Ik heb in de band waarin ik met "echte" versterker speel weleens een backup versterkertop meegenomen, maar ben ik mee gestopt omdat ik die ook weleens in een plas bier terug vond.
We zijn met twee gitaristen dus we zijn elkaars backup, dus die backup versterker was ook wat luxe.
In die band heb ik 1x een versterker gehad die ermee stopte. Die was toen ook wel echt stuk, maar was bij een van de laatste akkoorden dus verder geen verstoring eigenlijk.
Andere gitarist wel een keer zijn top kapot gehad, toen kon hij bier halen. Ook prima. Weinig mensen die dat merkten.
In de kemper-band ben ik de enige gitarist.
Eigenlijk wel vaker aan gedacht om daar een backup voor te voorzien maar ik ben heel slecht/laks in geld uitgeven aan dingen die ik juist niet wil gebruiken.
Ik heb het eens met onze geluidsman over gehad, en die vroeg me wat ik denk dat er gebeurt als zijn mengtafel (die net zo digitaal is) ermee stopt, dus dat motiveerde ook niet echt om er iets mee te doen.
In die band is de gitaar ook geen hoofdrol, dus hoef mezelf ook niet belangrijker te maken dan dat ik ben, dus als de Kemper ermee stopt krijgt de toetsenist het misschien wat drukker met de zooi dichtsmeren en heb ik vroeg vrij.
Little Jay
28 april 2025, 19:21
Ik heb tegenwoordig achterin mijn oude 60ies Framus buizenversterker een Quilter Superblock US liggen. Dat ding is een goede cleane voorversterker met reverb en speakersimulatie waarmee je rechtstreeks de PA in kan. Maar het heeft ook een 25 watt eindversterker ingebouwd waarmee rechstreeks een speaker(cab) can aansturen. Dus ik kan ook de stekker van de speaker van de Framus lostrekken en in de Quilter stoppen. Dat is handig voor de kleinere (café)gigs zonder PA. 25 watt lijkt misschien weinig maar de Framus zelf is ook maar zo’n 30 watt (2 x EL36 eindbuizen) en de Quilter levert ‘echte buizenwatts’ en is voor mij in de meeste gevallen voldoende. De geluidskwaliteit is bovendien heel goed voor een niet-buizenapparaat. En inclusief voeding past de Quilter in een toilettasje dat dus zoals gezegd achter in de open kast van de Framus ligt. Quilter is geënt op Fender amps en de Framus is erg Fendery (beetje tussen Bassman/tweed Deluxe/Deluxe Reverb in, heerlijke amp!)
Erik de Perik
28 april 2025, 21:26
Ik had destijds voor ieder preset in mijn mfx een goede preamp sound geprogrammeerd. In geval van nood kon ik die dan binnen een minuut aan de presets toevoegen. Ik had sowieso al twee eindversterkers bij mij met een stereo cab dus dat risico was klein.
Daarvoor ooit eens problemen met mijn Dynacord Reference 1000 (https://reverb.com/item/38743294-dynacord-reference-1000-rot) combo gehad. Ik kreeg van de muziekzaak (een Duitse voor de huilstruiken hier) en splinternieuw ENGL combo mee. Ik verbaasde mmij zowel over het lage gewicht als de goede sound, maar na de eerste set gaf hij de geest...... sad
Tegenwoordig is dat veel gemakkelijker op te lossen met die eindtrappen in pedaalvorm voor wèhnâg.
Thiez
29 april 2025, 07:13
Ik denk dat het daarnaast ook nog uitmaakt in wat voor band je speelt. Als je een coverband bent die voor 5000 piek op een bruiloft staat te spelen, kunnen ze het vast wel waarderen wanneer je een backup hebt. Als je een eigenwerk bandje bent wat voor 100 piek een 45 minuten setje in een kroegje staat te doen samen met nog wat andere bands die avond, dan zal het allemaal wat minder kritisch zijn.
Ik denk dat het daarnaast ook nog uitmaakt in wat voor band je speelt. Als je een coverband bent die voor 5000 piek op een bruiloft staat te spelen, kunnen ze het vast wel waarderen wanneer je een backup hebt. Als je een eigenwerk bandje bent wat voor 100 piek een 45 minuten setje in een kroegje staat te doen samen met nog wat andere bands die avond, dan zal het allemaal wat minder kritisch zijn.
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Als je als leadgitarist veel van de natuurlijke overdrive op je amp gebruik maakt, en je moet dan zonder dat je overdrive- of scheurpedaal hebt insteken op de PA, dan heb je wel degelijk een probleem.
Thiez
29 april 2025, 09:27
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Als je als leadgitarist veel van de natuurlijke overdrive op je amp gebruik maakt, en je moet dan zonder dat je overdrive- of scheurpedaal hebt insteken op de PA, dan heb je wel degelijk een probleem.
Ik bedoel meer te zeggen dat in de kroeg met andere bandjes er vaak nog wel een gitarist is de zijn amp beschikbaar wilt stellen. En anders in het allerslechtste geval hebben ze een band uitval en spelen andere bands iets langer. Als je avondvullend programma bent op een bruiloft is een banduitval wat vervelend.
Da Vinci
29 april 2025, 15:51
Als je een coverband bent die voor 5000 piek op een bruiloft staat te spelen, kunnen ze het vast wel waarderen wanneer je een backup hebt. Als je een eigenwerk bandje bent wat voor 100 piek een 45 minuten setje in een kroegje staat te doen samen met nog wat andere bands die avond, dan zal het allemaal wat minder kritisch zijn.
Laten we het erop houden dan wij een mix van beide zijn :soinnocent:
roger
30 april 2025, 09:19
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk heeft dat cheap ass joyo pedaal ons optreden gered. Ik denk er aan om ipv een extra versterker een soort van monitor aan te schaffen voor noodgevallen. Ik heb nu die van onze zanger moeten lenen met als gevolg dat alle zang over de andere monitor moet…(we hebben er maar 2).
Bv die Harley Benton FRFR. Daar kan de joyo rechtstreeks op en dan een lijntje naar de mengtafel. Of mss gaat wel hard genoeg dat een lijntje naar de mengtafel niet nodig is.
Harald
30 april 2025, 13:25
Ik heb het eens met onze geluidsman over gehad, en die vroeg me wat ik denk dat er gebeurt als zijn mengtafel (die net zo digitaal is) ermee stopt, dus dat motiveerde ook niet echt om er iets mee te doen. Done that, been there... open lucht optreden, met een muziekkoepel als podium. Mengtafel stond niet overdekt op het gras. Regenbuitje, en kortsluiting in het stekkerblok.
Op het podium wel stroom. Toen heb ik alles over mijn buizenversterker gespeeld, ook akoestisch, en de zang over mijn AER compact 60. Met een zang gitaarduo is dat nog te doen.
Met een band ook wel eens een stroomstoring meegemaakt. Gaan ineens alleen de drums, blazers en zang door :D Dan kun je verder niets meer, tenzij je een akoestische gitaar bij je hebt.