Inloggen

View Full Version : Bax shop failliet

munkie
29 maart 2025, 16:41
https://nos.nl/artikel/2561487-bax-music-vraagt-uitstel-van-betaling-aan

Gisteravond voor 70 euro aan snaren besteld en nu zijn ze failliet. Nix van te zien op de website natuurlijk. Ook niet in al die mails waarmee ze me hebben gebombardeerd de laatste tijd. Smeerlappen :angry:

maxdb
29 maart 2025, 23:01
Ze proberen nog een doorstart! (voor de aandeelhouders denk ik) Maar inderdaad geen kik op de site of in emails.
Had wel al door dat er veel niet meer verkrijgbaar was, en het bekken wat ik besteld had en maar niet kwam heb ik op tijd afgezegd, en keurig mijn geld terug gehad!

denis.hermans
30 maart 2025, 11:23
Ik zag gisterenavond al de melding staan dat je niets meer kon bestellen. Staat er nu nog.Maar waarschijnlijk heb jij dan besteld voor die melding verscheen.

freesoul
14 april 2025, 18:36
Hoe is het mogelijk dat zo'n grote speler failliet gaat.

Masod
16 april 2025, 11:15
Ik heb die vrijdagmiddag een gibson es 335 omgeruild voor een nieuw exemplaar zonder schade. Moest na 10 minuten testen in ene het pand verlaten. Heel blij dat ik de nieuwe gitaar wel heb meegenomen en dat ik niet toch nog een dagje wachtte met het omruilen.

lcvanderhelm
16 april 2025, 11:37
Dat is zeker mazzel.Helaas heb ik waarschijnlijk dikke pech, ik had een gitaarsynth+snoeren besteld.De gitaarsynteh had een levertijd van 6 dagen en heb in goeder trouw van tevoren betaald.Ik had dit faillissement ook absoluut niet zien aankomen.

Tupelo
17 april 2025, 17:10
Ik heb die vrijdagmiddag een gibson es 335 omgeruild voor een nieuw exemplaar zonder schade. Moest na 10 minuten testen in ene het pand verlaten. Heel blij dat ik de nieuwe gitaar wel heb meegenomen en dat ik niet toch nog een dagje wachtte met het omruilen.Pics!! :cheerup:

JVGM-music
19 april 2025, 20:19
Meestal zie je het misgaan als een internet verkoper fysieke winkels gaat openen. Dat gaat maar zelden goed.

Napoje
19 april 2025, 21:33
Meestal zie je het misgaan als een internet verkoper fysieke winkels gaat openen. Dat gaat maar zelden goed.

Volgens mij gaat coolblue prima met dat concept hoor

JVGM-music
19 april 2025, 22:53
En dat dacht je van Bax ook.

Fobo
19 april 2025, 23:27

En dat dacht je van Bax ook.
Het is nog maar de vraag of dát (alleen) de reden is van het faillissement. Schulden coronasteun, grote brandschade en ‘verschil van inzicht over de te volgen koers (in gewone taal: slecht management) en zo...

lcvanderhelm
20 april 2025, 11:51
Als je kijkt naar de constante drukte bij de Bax afdeling in Rotterdam nadat het overgenomen was van Peter Verspui,kan ik me niet voorstellen dat hier verlies werd gedraaid.
Internetwinkels zijn vaak een groter probleem.Deze gaan pas na jaren winst genereren.
De klant besteld zonder er lang over na te denken omdat ze het binnen 30 of 60 dagen kosteloos kunnen inruilen.
Dit kost de internetwinkels heel veel geld.

Pepe
20 april 2025, 12:23
Ik zie dat anders,
als ergens een verdienmodel in zit kan je een stuk van de taart afsnoepen, zoals Bax bij Thomann deed,
als dat voor jou dan niet winstgevend is doe je het dus verkeerd,

Bax deed het juist uitstekend, zo goed zelfs dat men Thomann dacht voorbij te streven,
leek mij al vrij onwaarschijnlijk omdat Bax allerlei vestigingen uit de grond ging stampen waar Thomann de originele winkel als brick&mortar versie zag van internet Thomann.

De problemen bij Bax zijn meer van familiaire aard begrijp ik waarbij het failliet meer een strategische keuze is om kapitaal te beheren.

motorhan
20 april 2025, 13:45
aardig al die veronderstellingen maar daar is de koper die wel heeft betaald maar niks gekrgen niet mee geholpen. wat de reden ook is al starten ze door ik zal er nooit meer iets kopen en dan vooruit betalen dat hebben ze bereikt.
Jammer dan vind ik de Bol manier een stuk handiger daar betaal ik als het product is ontvangen en ik tevreden ben anders gaat het retour en ghoef je niet op je centjes te wachten wanneer zij een keer tijd hebben om het over te maken. Ik heb best veel bij bax gekocht dure dingen ga ik nu halen en reken dan af. na een paar zeperds op MP doe ik dat tegenwoordig ook zo. moet je soms wel een eind rijden maar je weet wel waar je voor betaald als de koop doorgaat.

Pepe
20 april 2025, 15:03
Bol is wat anders dan Bax, Bol verkoopt dingen van Bax (en andere winkels) en die extra service kost de consument geld,
en dat je naderhand betaalt is ook een service waarvoor je extra betaalt, (aan Klara?)

Ikzelf betaal het liefst zo min mogelijk dwz, direct naar de bron of zoals Laurel & Hardy het noemen, eliminate the middle man

https://www.youtube.com/watch?v=xt0TTZIqFbQ

munkie
21 april 2025, 15:11
Ik woonde vroeger in Enschede, we gingen wel eens naar Musik Produktiv, 60 km over de grens. Een joekel van een zaak. Dus internetshop plus echte winkel. In Duitsland werkt grootschaligheid blijkbaar wel, in de Benelux niet, denk ook aan Key Music. Groter land.

lcvanderhelm
21 april 2025, 16:03
1 van de drummers van Herman Brood die eerst Key Music heeft geprobeerd te redden, staat nu weer klaar om Bax te redden.
Wil hij een herkansing of is dit een vast verdienmodel voor hem,We gaan het zien.
Hij had het wel over eventuele compensatie voor klanten die wat besteld hebben en niets hebben gekregen.
Dat zal wel niet gebeuren maar ik hou een klein beetje hoop.

Pepe
21 april 2025, 18:47
Die drummer is Jan 't Hoen, ken ik nog uit de tijd dat ik nog voor zijn Boomerang kaartjes ontwierp, soort wannabe rocker met geld en later kwam ik hem weer tegen toen ik speelde voor de Q-factory, zei ik, he Jan, jij hier? Ja, zei hij, toko gekocht, is nu van mij. Mooi, zei ik, nou de HMH natuurlijk.
Dat was een grapje maar niet voor Jan.
Nog veel later hoorde ik dat hij een drumstoeltje had gekocht voor Brood's Wild Romance die enigszins tanende was sinds de grote baas zonder bungee van het Hilton was gesprongen.
Afijn, na KeyMusic nu dus ook in de race voor Bax. Gelukkig heeft de Wild Romance geen supervolle agenda.

Erik de Perik
21 april 2025, 19:03
Als je Jan 't Hoen bedoelt; die heeft nooit bij Brood gedrumd en zijn rol bij Wild Romance (https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/vastgoedondernemer-jan-t-hoen-kocht-de-wild-romance-je-kunt-een-ondernemer-en-een-muzikant-zijn~b459c3a5/) is wat anders dan gebruikelijk.

Aah Pepe was mij voor.

motorhan
22 april 2025, 08:53
bol is inderdaad anders dan Bax bij Bol betaal ik geen verzendkosten zal wel in de prijs zitten maar ik kijk eerst wat kost het elders incl verzendkosten en vergelijk met Bol als er weing of geen verschil is kies ik meestal voor bol en betaal het artikel dat me aanstaat en betaal niet via klara maar gewoon met ideal.
Hoop voor de mensen die nog spullen te goed hebben dat het netjes wordt afgewerkt maar als bax wordt overgenomen zullen ze toch wel een aantal klanten verliezen verwacht ik. ze zullen veel moeten doen om het vertrouwen terug te krijgen. dat zal van invloed zijn hoe de nieuwe eigenaar met de gedupeerde klanten omgaat.

Erik de Perik
22 april 2025, 12:19
De meeste 'klanten' maakt het geen ruk uit, die nemen niet eens de moeite om te kijken waar zij iets kopen. Jet Cars bestaat ook al sinds 2012.

Ik kan een overname best begrijpen, als de prijs klopt, maar om dat samen met zo'n Zeeuwse refo te doen lijkt mij vragen om problemen.

Fobo
22 april 2025, 13:32
Ik kan een overname best begrijpen, als de prijs klopt, maar om dat samen met zo'n Zeeuwse refo te doen lijkt mij vragen om problemen.
Want.....?

Pepe
22 april 2025, 14:24
Want.....?

Zijn broer & schoonvader haakten al af, ik zou ook passen voor dat achterbaxse addergebroed die de toko louter wil terugkopen om ze een hak te zetten

Erik de Perik
22 april 2025, 14:40
Want.....?
Ik zou niety snel een bedrijf beginnen met een godsdienstwaanzinnige, hoe aantrekkelijk het ook klinkt.

Zijn broer & schoonvader haakten al af, ik zou ook passen voor dat achtererbaxse addergebroed di[/COLOR]e de toko louter wil terugkopen om ze een hak te zetten

Ik weet niet hoever de familiehaat gaat, wellicht verder dan een paar HTML kleurcodes, maar ik zou daar zeker verre van blijven.

Fobo
22 april 2025, 15:15
Zijn broer & schoonvader haakten al af, ik zou ook passen voor dat achterbaxse addergebroed die de toko louter wil terugkopen om ze een hak te zetten

Ik zou niety snel een bedrijf beginnen met een godsdienstwaanzinnige, hoe aantrekkelijk het ook klinkt.

Ik weet niet hoever de familiehaat gaat, wellicht verder dan een paar HTML kleurcodes, maar ik zou daar zeker verre van blijven.
Dat zijn nog ’ns sterke argumenten.

Erik de Perik
22 april 2025, 15:21
Dat is nog 'ns sterk Nederlands.

Pepe
22 april 2025, 15:27
Ik heb überhaupt geen argument nodig om er niet mee in zee te gaan.

Erik de Perik
22 april 2025, 15:36
En ik sowieso.

Napoje
22 april 2025, 15:49
Want.....?

Geen metalgitaren dus geen ibanez, jackson, bcrich, charvel, scheckter enz enz want muziek van den duivel!

👿

Fusion
22 april 2025, 16:34
Ik zou niety snel een bedrijf beginnen met een godsdienstwaanzinnige, hoe aantrekkelijk het ook klinkt..
Ik vermoed dan weer dat weinig mensen jouw mening over met wie wel of niet een bedrijf te beginnen als belangrijk zullen bestempelen.

Erik de Perik
22 april 2025, 16:38
Ik vermoed dan weer dat weinig mensen jouw mening over met wie wel of niet een bedrijf te beginnen als belangrijk zullen bestempelen.

Is dat gebaseerd op de landelijke cijfers of meer een onderbuiikgevoel? Ik weet het niet hè, jij bent de man van de cijfers en het spectrum.

Fusion
22 april 2025, 16:39
Mijn laatste ervaring in Bax A'dam was overigens echt dramatisch. Falen op alle punten, gitaar gekocht, aangegeven daar te willen ophalen. Hij was er, dat was het enige dat ze goed hadden. Er zaten krassen op, er zat niet de behorende koffer bij, de tremelo ontbrak, hij was niet alleen niet afgesteld, hij was echt in beroerde staat. De afhandeling van dit alles was ook echt pruts. Ik heb er veel gekocht in de loop der jaren, maar dit sloeg alles.

Fusion
22 april 2025, 16:40
Is dat gebaseerd op de landelijke cijfers of meer een onderbuiikgevoel? Ik weet het niet hè, jij bent de man van de cijfers en het spectrum.
Waarom zou ik landelijke cijfers moeten gebruiken om de onderbuikgevoelens van welgeteld één individu te bestrijden?

Erik de Perik
22 april 2025, 16:46
Waarom zou ik landelijke cijfers moeten gebruiken om de onderbuikgevoelens van welgeteld één individu te bestrijden?

Ah oké dus het gaat alleen maar over jouw gevoelens.

miyaru
22 april 2025, 16:49
Mijn laatste ervaring in Bax A'dam was overigens echt dramatisch. Falen op alle punten, gitaar gekocht, aangegeven daar te willen ophalen. Hij was er, dat was het enige dat ze goed hadden. Er zaten krassen op, er zat niet de behorende koffer bij, de tremelo ontbrak, hij was niet alleen niet afgesteld, hij was echt in beroerde staat. De afhandeling van dit alles was ook echt pruts. Ik heb er veel gekocht in de loop der jaren, maar dit sloeg alles.

Ben ook ook welgeteld één maal in de de Arena bij Bax geweest, wat een slecht personeel liep daar zeg...... Ongehoord zoals die gasten zich opstelden. Ik kwam binnen groette de mensen aan de balie, die keken niet eens op en zeiden zeker niets!

Ik dacht mooi, eens maar niet niet weer!!!!!!!

Fusion
22 april 2025, 16:51
Nee, het gaat om jouw gevoelens. Jij roeptoetert toch wat zonder enige onderbouwing, bronnen, referenties etc? Ik spreek slechts, expliciet zo geformuleerd, een vermoeden uit. Je haalt van alles door de war. Edoch, .ik kan wel het e.e.a aan literatuur inzake religie en de invloed op bijvoorbeeld business ethics, management etc aanvoeren. Echter daar jij geen academische proxy hebt en veel artikelen achter de paywall zitten zal dat wat lastig worden. Verder, je komt me te gretig over voor een ouderwetse discussie en je eerste ad hominmen over autisme viel al weer, dus in het verleden behaalde resultaten etc, fijne dag verder (zonder enig sarcasme)

Fusion
22 april 2025, 16:53
Ben ook ook welgeteld één maal in de de Arena bij Bax geweest, wat een slecht personeel liep daar zeg...... Ongehoord zoals die gasten zich opstelden. Ik kwam binnen groette de mensen aan de balie, die keken niet eens op en zeiden zeker niets!

Ik dacht mooi, eens maar niet niet weer!!!!!!!Ik heb er vooral veel besteld. Ben ook wel eens in hun vorige locatie geweest, dat ging nog wel, niet spectaculair maar niet slecht. Die nieuwe locatie vlakbij de Arena, daar speelde bovenstaand debakel zich af, dat is echt het slechtste wat ik ooit in een muziekwinkel heb meegemaakt haha

Erik de Perik
22 april 2025, 17:20
De meeste 'klanten' maakt het geen ruk uit, die nemen niet eens de moeite om te kijken waar zij iets kopen. Jet Cars bestaat ook al sinds 2012.

Ah oké dus het gaat alleen maar over jouw gevoelens.

Ik dacht mooi, eens maar niet niet weer!!!!!!!

Nee, het gaat om jouw gevoelens. Jij roeptoetert toch wat zonder enige onderbouwing, bronnen, referenties etc? Ik spreek slechts, expliciet zo geformuleerd, een vermoeden uit. Je haalt van alles door de war. Edoch, .ik kan wel het e.e.a aan literatuur inzake religie en de invloed op bijvoorbeeld business ethics, management etc aanvoeren. Echter daar jij geen academische proxy hebt en veel artikelen achter de paywall zitten zal dat wat lastig worden. Verder, je komt me te gretig over voor een ouderwetse discussie en je eerste ad hominmen over autisme viel al weer, dus in het verleden behaalde resultaten etc, fijne dag verder (zonder enig sarcasme)

Tja, een combinatie van ervaring en vertrouwen. Je zou bijna vergeten dat de tent failliet is. Maar goed, ik heb weinig vertrouwen in professionele familieverbanden. Jij blijkbaar wel en de mafia ook. Maar ik heb daar geen "Literatuur inzake religie en de invloed op bijvoorbeeld business ethics, management etc aanvoeren. Echter daar jij geen academische proxy hebt en veel artikelen achter de paywall zitten zal dat wat lastig worden. Verder, je komt me te gretig over voor een ouderwetse discussie"
Ja zo gaat dat hè.

Fobo
22 april 2025, 17:36
Tja, een combinatie van ervaring en vertrouwen. Je zou bijna vergeten dat de tent failliet is. Maar goed, ik heb weinig vertrouwen in professionele familieverbanden. Jij blijkbaar wel en de mafia ook. Maar ik heb daar geen "Literatuur inzake religie en de invloed op bijvoorbeeld business ethics, management etc aanvoeren. Echter daar jij geen academische proxy hebt en veel artikelen achter de paywall zitten zal dat wat lastig worden. Verder, je komt me te gretig over voor een ouderwetse discussie"
Ja zo gaat dat hè.
Je pillen vanochtend niet ingenomen, Erik?

Fusion
22 april 2025, 18:41
Tja, een combinatie van ervaring en vertrouwenJouw gevoel dus, gebaseerd op anecdotisch bewijs met n=1.

Jij blijkbaar wel
Ik doe daar geen uitspraken over en schrijf nergens iets waarop jij een conclusie de ene kant noch de andere kant op zou kunnen bouwen.

Dit soort onnauwekeurigheden (ookwel: de ander woorden in de mond leggen) in combinatie met je persoonlijke aanvallen maken dat ik echt zo goed als nooit op je inga hier. Ik liet me even verleiden, zal niet weer gebeuren. Nou ja, over 10 jaar weer een keer ofzo.

Erik de Perik
22 april 2025, 18:56
Jouw gevoel dus, gebaseerd op anecdotisch bewijs met n=1.

Ik doe daar geen uitspraken over en schrijf nergens iets waarop jij een conclusie de ene kant noch de andere kant op zou kunnen bouwen.

Dit soort onnauwekeurigheden (ookwel: de ander woorden in de mond leggen) in combinatie met je persoonlijke aanvallen maken dat ik echt zo goed als nooit op je inga hier. Ik liet me even verleiden, zal niet weer gebeuren. Nou ja, over 10 jaar weer een keer ofzo.

Tja man, waar heb je het over?

lcvanderhelm
22 april 2025, 19:16
Een vermakelijk toneelstukje.Het lijkt de familie Bax wel.Goed gedaan heren!

Erik de Perik
22 april 2025, 19:48
Een vermakelijk toneelstukje.Het lijkt de familie Bax wel.Goed gedaan heren!

Hahaha egwel.

miyaru
22 april 2025, 21:13
En Erik, kijk jij al een beetje uit naar het bezoek van onze Koning aan jullie prachtige Doetinchem? Of vind jij het geldverspilling?

Erik de Perik
23 april 2025, 11:00
Nee, da’s mij de moeite niet waard, maar leuk voor de mensen die daar van houden. Ik ben geen voorstander of fan van het koningshuis.

Tupelo
23 april 2025, 15:09
En Erik, kijk jij al een beetje uit naar het bezoek van onze Koning aan jullie prachtige Doetinchem? Of vind jij het geldverspilling?
Erik vind het leven per definitie geldverspilling. Kan goedkoper allemaal. In Duitsland, maar dan nog. :D

Pepe
23 april 2025, 15:12
..bovendiee allemaal al eerder en slimmer gedaan

miyaru
23 april 2025, 15:41
Nee, da’s mij de moeite niet waard, maar leuk voor de mensen die daar van houden. Ik ben geen voorstander of fan van het koningshuis.

Ik ben er ook geen fan van…. Vind het allemaal zonde geld, maar voor de meute is het weer een reden om lekker te zuipen, daarom denk ik populair. Ik drink overigens niet, daar ligt het misschien aan bij mij!

Erik de Perik
23 april 2025, 21:07
Ik deed daar vroegah ook aan mee, maar sinds mijn C19 besmetting doe ik het wat minder goed in de drukte. Maar zeker leuk als feestdag, daar hebben wij er, Europees gezien, al niet zoveel van.

Fobo
23 april 2025, 21:54
En er gaat nog meer gebeuren:

https://www.guitarworld.com/music-industry/gak-has-sold-its-stock-and-website-to-gear4music?utm_term=9F592D02-B97E-432B-9341-21FBBC18BC52&lrh=78180168977947c44d602e6e6dd5bfd810e5533d574bae af314d11d4f52c760e&utm_campaign=81B8FE53-0558-425C-A5DF-6AED422268A4&utm_medium=email&utm_content=2C943D5B-7AB5-49FB-9C97-0FBCABD76A5B&utm_source=SmartBrief

freesoul
23 april 2025, 22:00
Ik vind het echt bizar wat er allemaal gebeurd, vroeger had je meer fysieke winkels en grote winkels waarin je rustig een namiddag kon spenderen kwijlend al die instrumenten bewonderen, nu moet alles online maar lijkt blijkbaar ook niet de succes formule.

Zou er een ommekeer aankomen, dat die winkels terug komen of is dit definitief over and out ?

Fobo
23 april 2025, 22:27
Ik vind het echt bizar wat er allemaal gebeurd, vroeger had je meer fysieke winkels en grote winkels waarin je rustig een namiddag kon spenderen kwijlend al die instrumenten bewonderen, nu moet alles online maar lijkt blijkbaar ook niet de succes formule.

Zou er een ommekeer aankomen, dat die winkels terug komen of is dit definitief over and out ?

Misschien is het tijdperk van het dozen-schuiven voorbij en gaat er weer verkocht worden tegen prijzen met ’normale’ marges.

freesoul
24 april 2025, 06:33
Dat zal volgens mij niet van vandaag op morgen zijn. Ik ben aan het rond kijken voor een digitale piano voor mijn dochter en ik heb gisteren opgemerkt dat er tot 50€ prijsverschil op zit als ik verschillende plekken met elkaar vergelijkt, en ja voor de zelfde piano. Dat is toch opmerkelijk groot.

motorhan
24 april 2025, 09:47
Dat zal volgens mij niet van vandaag op morgen zijn. Ik ben aan het rond kijken voor een digitale piano voor mijn dochter en ik heb gisteren opgemerkt dat er tot 50€ prijsverschil op zit als ik verschillende plekken met elkaar vergelijkt, en ja voor de zelfde piano. Dat is toch opmerkelijk groot.

Ik vind 50 euro niet echt en groot verschil en voor mij geen reden daar te kopen tenzij ik er al een tevreden klant ben

Fobo
24 april 2025, 10:00
Hangt af van het aankoopbedrag. Als dat bijvoorbeeld rond de €2000 ligt vind ik het wel meevallen. Bij een digitale piano van €500 vind ik het substantieel.

the sure thing
24 april 2025, 10:16

Ten opzichte van welke richtprijs? Ik betaal graaf €50 extra op een piano die €600 kost en de service is goed, en het is een muziekzaak in de buurt. Soms besteed ik ook €50 extra als het een lokale zaak is en geen onderdeel van een keten. Dus als een gitaar€2000 bij Thomann kost maar €2.100 bij een lokale zaak, ga ik voor dat laatste.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
24 april 2025, 10:45
Mooi dat de consument kan kiezen in het prijzenalgoritme mechanisme

een hogere prijs rechtvaardigen omdat de service ok is...
service was vroeger een usp waar je juist niet voor hoefde te betalen

Fusion
24 april 2025, 11:13
Maar een 'lager serviceniveau' is toch inherent aan een online winkel? Want dan kan je niet oog in oog, met ingeplugde potentieel te kopen gitaar, de verkoper die de gitaar ook kent, allerlei directe vragen stellen die hij a.d.h.v. van zijn expertise beantwoordt.

Het enige wat een internetwinkel kan doen als goede service, is ruime voorraad, actuele status, snelle levering, goede informatie, goede kwaliteit en goede klachtenafhandeling. Meer draaiknopen heeft ze niet denk ik. Een fysieke winkel om de hoek heeft veel meer parameters om tot een goede service te komen toch?

Pepe
24 april 2025, 11:18
Goede service is niet zozeer het aantal loketten maar hoe een klant/klacht wordt behandeld,
mijn punt was evenwel dat je niet extra zou moeten betalen voor goede service,
korting voor slechte service snap ik wel
"Onze service is belabberd maar daar zijn onze prijzen ook naar!" :D

Fobo
24 april 2025, 11:52
een hogere prijs rechtvaardigen omdat de service ok is...
Ik denk eerder - beetje overtrokken: een lagere prijs rechtvaardigen onder het motto ‘garantie tot de deur’...
Als je een dikke Gibson bij een dozenschuiver koopt hoef je niet te verwachten dat die goed is afgesteld; bij de detailhandel kun/mag je dat wél verwachten.
Daarnaast veel omzet met lagere prijsjes (dozenschuivers) levert grosso modo de zelfde marge als weinig omzet met ‘normale’ prijzen. Dat laatste komt meestal voor bij de ‘gewone’ delailhandel, waar je fysiek naar toe gaat, dus meer contact, meer advies et cetera.

Fusion
24 april 2025, 11:55
Goede service is niet zozeer het aantal loketten maar hoe een klant/klacht wordt behandeld,
mijn punt was evenwel dat je niet extra zou moeten betalen voor goede service,
"Onze service is belabberd maar daar zijn onze prijzen ook naar!" :D
Klachtafhandeling is volgens mij maar één onderdeel van het totaalpakket dat men onder serivce verstaat toch? En als je 'minder service' gelijstelt aan 'slechte service' (bijv door niet de mogelijkheid te hebben het ding even snel in te pluggen zonder dat je m eerst via DHL moet bestellen en potentieel weer moet inpakken voor retour, en nauwelijks de mogelijkheid om gerichte vragen te stellen etc, oftewel, alles wat bij een online winkel meestal niet kan), dan is die korting er volgens mij ook, want de prijzen liggen toch best vaak lager in een online winkel

Pepe
24 april 2025, 12:09

Ik denk eerder - beetje overtrokken: een lagere prijs rechtvaardigen onder het motto ‘garantie tot de deur’...

is min of meer hetzelfde

Pepe
24 april 2025, 12:17
Klachtafhandeling is volgens mij maar één onderdeel van het totaalpakket dat men onder serivce verstaat toch? En als je 'minder service' gelijstelt aan 'slechte service' (bijv door niet de mogelijkheid te hebben het ding even snel in te pluggen zonder dat je m eerst via DHL moet bestellen en potentieel weer moet inpakken voor retour, en nauwelijks de mogelijkheid om gerichte vragen te stellen etc, oftewel, alles wat bij een online winkel meestal niet kan), dan is die korting er volgens mij ook, want de prijzen liggen toch best vaak lager in een online winkel

Het wordt een semantisch ding zo maar in jouw knop vergelijk,

als consument heb ik maar 1 knop; ben ik tevreden of heb ik een klacht.
En bij een klacht wil ik dat de verkoper iets doet waardoor ik die knop weer op tevreden kan zetten.
Dus een verkoper kan daar een heleboel subknopjes aan hangen maar als klant boeit me dat niet, ik wil gewoon tevreden zijn over mijn koop ervaring

een tevreden roker is geen onruststoker of zoals mijn moedertje zei, een tevreden klant maakt geen trammelant,
aan trammelant had ze een broertje dood dus service stond bij haar hoog in het vaandel

Erik de Perik
24 april 2025, 12:44
Ik denk dat Bax het zeker wat betreft de service heeft moeten afleggen tegen Thomann en zelfs Music Store. Bovendien hebben beide bedrijven ieder één fysieke winkel en Bax een stuk of vier (?) in ons kleine land.

Pepe
24 april 2025, 13:13
Slechte service was ook een factor bij het failliet van de 1e Keymusic weet ik nog wel,
bij het 2e failliet was het meer een kwestie van Corona/damage control,
daar wilde Jan v't Hoen toch nog een doorstart van maken terwijl het al een doorstart was?
soort dubbele subdoorstart,
volgens mij eindigde dat met popups die de failliete voorraad verkochten,
heel wazig allemaal,
maar goed, die Jan v't Hoen wil het dus opnieuw proberen,
drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen

Napoje
24 april 2025, 14:05
Als je een dikke Gibson bij een dozenschuiver koopt hoef je niet te verwachten dat die goed is afgesteld; bij de detailhandel kun/mag je dat wél verwachten.
Daarnaast veel omzet met lagere prijsjes (dozenschuivers) levert grosso modo de zelfde marge als weinig omzet met ‘normale’ prijzen. Dat laatste komt meestal voor bij de ‘gewone’ delailhandel, waar je fysiek naar toe gaat, dus meer contact, meer advies et cetera.

Voor de prijzen die Gibson hanteert mag je altijd verwachten dat ze goed afgesteld zijn. Ook bij een dozenschuiver. Het grootse deel gebeurt nl voordat ie naar de verkoper gaat

Tupelo
24 april 2025, 14:11
V.w.b. dozenschuivers heb ik ook altijd meer gehad met Thomann dan met Bax.
Bij Thomann wel eens verkeerde informatie op de site geconstateerd, d.w.z. iets in huis gekregen dat niet overeen kwam met de geadverteerde specificaties; then again, qua retouren ging ook altijd alles soepel.
Levertijd Thomann met UPS vaak sneller dan Bax in NL voor elkaar kreeg.
En Bax heeft me ooit twee piano's opgestuurd terwijl ik een minuut nadat ik mijn bestelling plaatste al aangaf dat 1 order geannuleerd kon worden; was ICT-wijs onomkeerbaar, het ding MOEST fysiek het hele land door gezeuld worden en aan de deur geweigerd.
Tja, dat roept bij mij de verkeerde gevoelens op.

Pepe
24 april 2025, 15:08
was ICT-wijs onomkeerbaar, het ding MOEST fysiek het hele land door gezeuld worden en aan de deur geweigerd.

Dat zei ik gisteren nog, van het schema afwijken laat de boel in het honderd lopen

https://www.youtube.com/watch?v=G0AXgaFqEas

Fobo
24 april 2025, 15:35
Voor de prijzen die Gibson hanteert mag je altijd verwachten dat ze goed afgesteld zijn. Ook bij een dozenschuiver. Het grootse deel gebeurt nl voordat ie naar de verkoper gaat
Dat is wel zo, maar toch... Paar jaar geleden na uitgebreid proberen een Eastman T186MX bij TFOA gekocht. Speelde meer dan onwijs lekker. Voordat ze ‘m mee gaven, wilden ze ‘m nog even checken. Tikje hier, rukje daar, en na een kwartiertje had ik een gitaar die speciaal voor mij was gemaakt; dat kon niet anders.
Afstellen en afstellen zijn twee dingen.

Tupelo
24 april 2025, 16:22
Dat zei ik gisteren nog, van het schema afwijken laat de boel in het honderd lopen

https://www.youtube.com/watch?v=G0AXgaFqEas
Je zou denken dat het voor een piano anders werkt dan voor een stel batterijen, maar niet dus.
Niemand die ff een appje kan sturen naar een chef magazijn ofzo; houd deze morgen wanneer je gaat picken maar tegen.
In dat licht kan je een faillissement eigenlijk wel zien aan komen. :D

Pepe
24 april 2025, 17:00
die kosten worden toch weer doorberekend anders zou daar wel op geacteerd worden,
elk bedrijf heeft een kantelpunt waarop service overgaat in proces,
en regel no1 is:

https://m.media-amazon.com/images/I/813vWNCC1vL.jpg

Erik de Perik
24 april 2025, 17:23
De gouden tijd van grote muziekzaken is wel zo ongeveer voorbij denk ik, daar kunnen die anderhalve kip en paardenkop die het anders gewend zijn, niets meer aan veranderen. Voor veel (aspirant) muzikanten tegenwoordig is het niet meer dan normaal om alles online te kopen.

Vroegâh kon je je in Den Haag vergapen aan alle spullen van Servaas, waarschijnlijk Nederlands eerste mega muziekwinkel toen ze van de Schoolstraat naar de Riviervismarkt verhuisden (hier Nico met z'n zaak nog in beeld en geluid (https://www.youtube.com/watch?v=9ODc6sB_KNQ&t=2018s)), Suiker in de Vaillantlaan, vlakbij waar ik geboren ben, Bekker (eigenlijk een winkel van importeur BMI), Gerritsen, het winkeltje/werkplaats van Peer Dellen. Als je vanuit Servaas niet naar Gerritsen liep maar de andere kant op, kwam je langs een zaak (de naam vergeten en dan kwam je ook langs een drogist, waar je alles voor scheikunde/explosieven experimenten kon kopen. Die muziekzaak had vooral duurder spul. Zij importeerden bijvoorbeeld Lado gitaren, die van het kruis van Jezus leken te zijn gemaakt qua prijs.

En ik doe er zelf ook aan mee. Volgens mij is het zeker tien jaar geleden dat ik nog fysiek in een muziekzaak ben geweest. Misschien ook wel vanwege het gemis aan al die kleurrijke figuren van toen.

Fobo
24 april 2025, 19:59
Suiker op de Vaillantlaan (Erik, het is niet in maar op de Vaillantlaan;)) was eigenlijk maar een klein pestwinkeltje. Bas van de(r) Rest op het Westeinde was ook een goeie.
In de Wagenstraat bestond destijds een soort pandwinkel, een flinke zaak waar ook regelmatig gitaren te koop stonden.

Erik de Perik
24 april 2025, 20:10
Suiker op de Vaillantlaan (Erik, het is niet in maar op de Vaillantlaan;)) was eigenlijk maar een klein pestwinkeltje. Bas van de(r) Rest op het Westeinde was ook een goeie.
In de Wagenstraat bestond destijds een soort pandwinkel, een flinke zaak waar ook regelmatig gitaren te koop stonden.

Ja okeeeeeeee OP de Vaillantlaan en die "pestwinkel" viel nog best mee; een paar gekoppelde huizen toch? Maar met Servaas en Gerritsen natuurlijk niet te vergelijken.
Bas van de Rest kan ik mij zo niet meer herinneren, maar kan goed zijn dat ik daar ook ooit geweest ben. Bij Suiker en trouwens ook bij Nico hing meer een handelsmentaliteit, dat beviel mij meer. Nico heeft nog steeds mijn vriendschapsverzoek niet geaccepteerd..... sad

Fobo
24 april 2025, 20:56
Nico heeft nog steeds mijn vriendschapsverzoek niet geaccepteerd..... sad
Hoe - is - het - mogelijk? :soinnocent:

Erik de Perik
24 april 2025, 21:14
Hoe - is - het - mogelijk? :soinnocent:

Omdat hij drie vrienden heeft? Maar ik gok dat jij Bob Zadok Blok (https://www.facebook.com/nicolaas.servaas/friends) bent.

Napoje
25 april 2025, 01:10
Om nou terug te komen op goede service… die winkels van vroeger… veel muziekwinkels waren toch wel eigendom van vreemde vogels die helemaal niet zo’n goede service hadden. Zon robbie van der ende die nu max guitar heeft en vroeger feedback en ik weet niet hoeveel failliete muziekwinkels. Dat is bepaald geen servicegerichte man, eerder een occasiondealer die in gitaren is gegaan

Fobo
25 april 2025, 10:57
Om nou terug te komen op goede service… die winkels van vroeger…
Beetje vanuit de twee uitersten: je had mensen die goed konden ‘handelen’ maar geen verstand hadden van gitaren, en je had mensen die verstand hadden van gitaren, die ook gingen handelen maar daar eigenlijk geen verstand van hadden.
Als je ergens in het midden zat - én klantgericht was - zou je het redelijkerwijs moeten kunnen redden.

Remork1970
25 april 2025, 12:53
Ik had meen ik ooit ergens gelezen dat die Servaas echt geen pepernoot verstand had van muziek. Klopt dat?

Jan Buurman
25 april 2025, 13:24
Hier in Leiden had je vroeger Just Music. De eigenaar was begaan met de muziekscene van Leiden. Als arme jongeling kon je bij hem nog gitaren op de pof kopen.
Dat heeft mij vroeger wel geholpen.

Goeie ouwe tijd... 😜

Erik de Perik
25 april 2025, 15:25
Ik had meen ik ooit ergens gelezen dat die Servaas echt geen pepernoot verstand had van muziek. Klopt dat?

Daar had hij zijn personeel voor. Ik heb hem nooit met een instrument gezien, het enig wat hij bespeelde waren de klanten. Prima zakenman, die er op het hoogtepunt (met een beetje mazzel) uitstapte.

Remork1970
25 april 2025, 18:04
Ja, en ik las ook nog iets dat degene die die zaak van 'm kocht er achteraf bezien veel te veel voor betaald had.

Erik de Perik
25 april 2025, 18:46
Ja, en ik las ook nog iets dat degene die die zaak van 'm kocht er achteraf bezien veel te veel voor betaald had.

Dat was Robbert van der Ende, bekend van diverse niet meer bestaande muziekzaken, maar ook van Guitar Max.

freesoul
25 april 2025, 19:45
wanneer is de uitverkoop van Bax eigenlijk :-)

Remork1970
25 april 2025, 20:33
Misschien wil die van der Ende het wel overnemen.

Duhsjaak
26 april 2025, 07:09
Degene die het kan is allang geboren.
Uit de Pipi Langkous management school:
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kijk er fris tegenaan…..

Ik wens het personeel veel sterkte!
Vriendelijke groet, Gus

mrweird
26 april 2025, 07:54
Ik vond net iets in mijn sokkenlade. Collecters item! Gaat geld waard worden nu. :D
https://i.postimg.cc/qvLTLGRx/IMG-5482.jpg

purplejohn
26 april 2025, 14:45
Ik vond net iets in mijn sokkenlade. Collecters item! Gaat geld waard worden nu. :D

Bax socks....

Duhsjaak
26 april 2025, 16:21
Bax socks....

Maar wèl purple, vriend!
Vriendelijke groet, Gus

purplejohn
26 april 2025, 16:44
Maar wèl purple, vriend!
Vriendelijke groet, Gus

:seriousf:

Erik de Perik
26 april 2025, 21:09

Nog even een paar jaar bewaren en het wordt de Burst van de sokken.