View Full Version : Hudson Broadcast probleem
ellisvertellis
23 maart 2025, 16:54
Mijn Hudson Broadcast kloon is stuk. Ik denk dat ik tijdens het experimenteren met synths een foute voeding heb gebruikt en misschien iets heb verbrand. Er komt nog wel geluid door als ik de snaren stevig aan sla, maar het klinkt brokkelig en als het effect van een stervende batterij. Iemand van jullie een idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik kan een beetje solderen, maar weet niet welk component ik zou moeten vervangen...
miyaru
24 maart 2025, 17:07
Vaak bij aansluiting verkeerdevoeding, zoals je zelf aangeeft, kan het de diode zijn aan de plus kant van de voedings ingang. De echte kenners kunnen het waarschijnlijk beter uitleggen, maar die diode zit er vaak voor de veiligheid van de rest van het circuit in het pedaaltje.
Bij een te hoge spanning of verkeerde polariteit gaat de diode stuk, en dient als een soort van zekering.
Ik ben er ook niet handig mee, kan een beetje solderen, en heb dit gelezen op een forum van zelfbouwers een poos terug.
ellisvertellis
24 maart 2025, 17:32
Vaak bij aansluiting verkeerdevoeding, zoals je zelf aangeeft, kan het de diode zijn aan de plus kant van de voedings ingang. De echte kenners kunnen het waarschijnlijk beter uitleggen, maar die diode zit er vaak voor de veiligheid van de rest van het circuit in het pedaaltje.
Bij een te hoge spanning of verkeerde polariteit gaat de diode stuk, en dient als een soort van zekering.
Ik ben er ook niet handig mee, kan een beetje solderen, en heb dit gelezen op een forum van zelfbouwers een poos terug.
Hey bedankt! Da's al nuttig. Weten we of de Broadcast zo'n "veiligheidsdiode" heeft? Ik moet een schema zien te vinden dan...
roger
25 maart 2025, 09:22
Ik denk dat als die diode kapot is dat er dan helemaal geen geluid meer door komt. Circuit krijgt dan geen stroom meer. Maar zo goed weet ik het ook niet.
Als het toevallig de skywave germanium drive van aion zou je eens kunnen kijken of de D1 op het kleine PCB waar ook de footswitch opzit kapot is
https://aionfx.com/project/skywave-germanium-drive/
ellisvertellis
26 maart 2025, 11:40
Bedankt! Heb het eens bekeken. Ik vrees dat ik eerst eens zo'n plan moet leren lezen .
Het vervelende is dat ik de gegevens van de bouwer van deze kloon kwijt ben, anders zou ik hem contacteren. Zijn soldeerwerk ziet er prachtig uit!
Erik de Perik
26 maart 2025, 16:28
Dat is geen ‘plan’ maar een exacte weergave van de print met een componentenlijst. D1 is een Schottkey diode die specifiek tegen ompoling gebruikt wordt. Je kunt ‘m doormeten, bij defect zal ie beide kanten op geen stroom doorlaten of je waagt de gok van 15 cent en vervangt ‘m.
ellisvertellis
26 maart 2025, 17:04
Ok, nu begrijp ik wat jullie bedoelen: roger suggereerde dat het misschien de kit van Aionfx was, maar da's niet zo. De bouwer heeft hem 1 op 1 nagebouwd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die diode er niet inzit, alleen kan ik de Aionfx print niet gebruiken als plattegrond. Ik heb een foto toegevoegd van de bouw...
https://tinypic.host/image/Broadcast-3000px.3i0USc
Erik de Perik
26 maart 2025, 19:55
Ik zie, op de twee leds na, helemaal geen diodes.
ellisvertellis
27 maart 2025, 12:00
Ik denk dat ik de diode gevonden heb. Ik volgde het rode draadje vanuit de voedings ingang en kwam deze tegen, die lijkt op een schottkey diode zoals ik ze tegenkom op internet...
https://tinypic.host/image/DSC3700.3v3Qjz
no 1 hops
27 maart 2025, 12:42
Ik denk dat ik de diode gevonden heb. Ik volgde het rode draadje vanuit de voedings ingang en kwam deze tegen, die lijkt op een schottkey diode zoals ik ze tegenkom op internet...
https://tinypic.host/image/DSC3700.3v3Qjz
klopt, daar zit er 1
maar even foto 1 binnenkant van de voeding, draad rood en zwart zitten dicht bij elkaar lijkt het
en plug de jacks eens in de jackaansluiting en kijk of geen draden van de potmeter de jacks raken.
ps, ik heb het probleem wat jij hebt ook in een gitaar, brakke schakelaar :(
ellisvertellis
27 maart 2025, 13:59
klopt, daar zit er 1
maar even foto 1 binnenkant van de voeding, draad rood en zwart zitten dicht bij elkaar lijkt het
en plug de jacks eens in de jackaansluiting en kijk of geen draden van de potmeter de jacks raken.
ps, ik heb het probleem wat jij hebt ook in een gitaar, brakke schakelaar :(
Thnx! Ga ik straks proberen!
ellisvertellis
27 maart 2025, 15:30
Probleem gevonden!! Soldeerwerk van de maker is goed, maar zijn montageskills zijn wat minder. Drie van de vier pots staan los, waardoor ze allerlei andere zaken raken als de hele constructie aan de pot begint de roteren. Niks verbrand dus, gelukkig. Dat krijg je dan met clones vs originelen te gaan kopen? Begrijp niet dat ik dat nu pas merk. :???:
Nu moet ik ze nog zien vast te zetten...
Bedankt aan iedereen om mee te zoeken!
miyaru
27 maart 2025, 15:55
Geen dank!:makeup:
Erik de Perik
27 maart 2025, 15:58
Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt én een lesje in systematisch zoeken ;)
ellisvertellis
27 maart 2025, 16:37
Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt én een lesje in systematisch zoeken ;)
Yes! Elke keer een beetje wijzer! :cheerup:
no 1 hops
27 maart 2025, 18:47
Yes! Elke keer een beetje wijzer! :cheerup:
gefeliciteerd!
ik denk dat wij allemaal zo begonnen zijn
roger
28 maart 2025, 09:43
Mooi dat het weer werkt. Dit is idd iets wat vaker voorkomt
ik denk dat wij allemaal zo begonnen zijn
Ja, en sommigen ontstijgen dat stadium nooit...:makeup:
no 1 hops
28 maart 2025, 12:46
Ja, en sommigen ontstijgen dat stadium nooit...:makeup:
zal de eerste zijn die dit toegeeft.
ellisvertellis
28 maart 2025, 15:31
Ik heb al gemerkt dat ik vaak zelf het probleem kan verhelpen, maar enkel als ik er eerst over kan brainstormen met gelijkgezinden, zoals jullie! Heel fijn, bedankt!!
zal de eerste zijn die dit toegeeft.
’t Moest er een keer van komen....