PDA

View Full Version : Zelfbouw Musikding Fuzz kit

ellisvertellis
23 februari 2025, 20:06
Hallo,

Ik heb net mijn eerste pedaaltje in elkaar gesoldeerd en hoewel ik mij comfortabel voel met het soldeerwerk ondertussen, is er blijkbaar toch iets verkeerd gelopen. Misschien herkent iemand van jullie experts het probleem: het pedaal werkt goed (ledje brandt en alle knoppen doen wat ze moeten doen, geen gekraak etc), maar als ik het pedaal uitzet krijg ik niks meer. Geen bypassed geluid, geen led, geen signaal, geen ruis. Niks.

Ik heb vermoedelijk iets verkeerd gedaan met de 3DPT schakelaar, aangezien de klank componenten wel correct werken als het pedaal aan staat. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Het gaat om deze kit (https://www.musikding.de/The-Factory-germanium-fuzz-kit).

ellisvertellis
24 februari 2025, 11:10
https://tinypic.host/image/32GhGw

Thiez
24 februari 2025, 13:55
Het oogt in eerste opzicht goed. Als je een multimeter hebt zou je de continuïteit kunnen meten tussen de pinnetjes op de switch wanneer hij uit staat. In principe is het een doorverbinding van input naar output, dus zou er weinig fout kunnen gaan. Wat wel eens gebeurd bij deze switches is dat je ze te warm stookt tijdens het solderen, hierdoor smelt de kunststof van de switch waardoor het pinnetje geen goed contact meer maakt.

ellisvertellis
24 februari 2025, 14:51
Het oogt in eerste opzicht goed. Als je een multimeter hebt zou je de continuïteit kunnen meten tussen de pinnetjes op de switch wanneer hij uit staat. In principe is het een doorverbinding van input naar output, dus zou er weinig fout kunnen gaan. Wat wel eens gebeurd bij deze switches is dat je ze te warm stookt tijdens het solderen, hierdoor smelt de kunststof van de switch waardoor het pinnetje geen goed contact meer maakt.

Bedankt voor jouw reactie! Ik heb een multimeter ergens liggen, dat ga ik nog even moeten leren dan...

Het is niet mogelijk dat ik de switch ondersteboven heb gebruikt toevallig? Domme vraag misschien, maar ik wil het graag uitsluiten.

Dus als ik het pedaal uitschakel zou ik nog steeds op alle pinnen een waarde moeten kunnen meten?

Plant
24 februari 2025, 22:19
https://tinypic.host/image/32GhGw

Op de middelste horizontale rij contacten van de schakelaar lzie ik het ingangs- en uitgangssignaal (de 2 blauwe draden). Hiermee is niks mis, want je hebt namelijk wel het effect-signaal. Daar hoef je dus niet naar te kijken.

Het bypass gedeelte wordt verzorgd door het kale draadje over de onderste horizontale linker 2 contacten van de schakelaar. Je moet dius kijken of die 2 in de bypass stand wel verbonden zijn met de 2 blauwe draden. Ook kan het nog zijn dat er een sluiting zit vanaf dit kale draadje onderaan naar ground.

ellisvertellis
24 februari 2025, 22:34
Het schema dat ik gebruikte is dit (https://tinypic.host/image/32PVpm).

Ik denk dat alles is aangesloten zoals op het plan, toch? Ik doe nog wat onderzoek! (ik begrijp het 3DPT concept nog niet helemaal...)

Bedankt voor de input alvast!

ellisvertellis
24 februari 2025, 22:40
Op de middelste horizontale rij contacten van de schakelaar lzie ik het ingangs- en uitgangssignaal (de 2 blauwe draden). Hiermee is niks mis, want je hebt namelijk wel het effect-signaal. Daar hoef je dus niet naar te kijken.

Het bypass gedeelte wordt verzorgd door het kale draadje over de onderste horizontale linker 2 contacten van de schakelaar. Je moet dius kijken of die 2 in de bypass stand wel verbonden zijn met de 2 blauwe draden. Ook kan het nog zijn dat er een sluiting zit vanaf dit kale draadje onderaan naar ground.

Klopt het dan dat in de bypass stand, de twee links onder en de twee links middel contacten een waarde moeten geven?

Thiez
25 februari 2025, 07:18
Je multimeter op weerstandmeting zetten. En dan op de bypass stand meet je links onder, naar links midden. Dat dient 0 ohm (of waarschijnlijk een paar ohm) te zijn. Daarna meet je midden onder, en midden midden. En je kan dan nog even idd wat plant zegt meten van het kale draadje (links onder naar midden onder) naar de behuizing. Hier zou je geen verbinding moeten meten.

ellisvertellis
25 februari 2025, 13:16
Je multimeter op weerstandmeting zetten. En dan op de bypass stand meet je links onder, naar links midden. Dat dient 0 ohm (of waarschijnlijk een paar ohm) te zijn. Daarna meet je midden onder, en midden midden. En je kan dan nog even idd wat plant zegt meten van het kale draadje (links onder naar midden onder) naar de behuizing. Hier zou je geen verbinding moeten meten.

Ok, dat heb ik gedaan. Om een of andere reden werkt het nu wel. Begrijp er niks van :???: Waarschijnlijk dan toch een slechte vebinding die door het wroet- en speurwerk toch plots wel contact maakt ofzo?

In elk geval heel erg bedankt! :cheerup: Ik heb weer heel wat bijgeleerd en ook de multimeter is terug in gebruik. Op naar een volgend projectje!

miyaru
28 februari 2025, 09:21
Das Musikding heeft leuke pakketten!

Zelf heb ik een Muff, Distortion + en compressor gebouwd, erg leuk om te doen. Alleen heb ik ook moeite met trouble shooten, ben dan ook geen electronicus…….

Erik de Perik
28 februari 2025, 11:40
Hoe zijn de bouwpakketten van AliExpress dan?

miyaru
28 februari 2025, 12:07
Hoe zijn de bouwpakketten van AliExpress dan?

Geen idee, zullen ook wel goed zijn. Zeker voor de simpele kits die ik bouw zal er geen verschil in zitten denk ik......

Wellicht als je aparte chipsets gaat inbouwen dat dat wat kan schelen, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.

miyaru
28 februari 2025, 12:38
Oh en de Muff die ik gebouwd heb is volgens Das Musikding de "Violet Ram".

ellisvertellis
28 februari 2025, 16:33
Ik heb de Zvex Fuzz Factory dus, maar da's zo'n aggressief pedaal dat ik niet goed weet of het slecht gesoldeerd is, of het zo hoort... :???:

Erik de Perik
28 februari 2025, 17:27
Geen idee, zullen ook wel goed zijn. Zeker voor de simpele kits die ik bouw zal er geen verschil in zitten denk ik......

Wellicht als je aparte chipsets gaat inbouwen dat dat wat kan schelen, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.

een vriend van mij koopt regelmatig moeilijk verkrijgbare chips daar voor een habbekrats, aangezien die in Europa direct single malt prijzen krijgen.

ellisvertellis
23 maart 2025, 16:45
Haha, net een echte Zvex Fuzz Factory kunnen testen en de kloon doet echt helemaal hetzelfde. Goede kit dus, gewoon een raar pedaal! :seriousf: