View Full Version : Late To The Party (old school shred instrumental)
Luc-O
17 januari 2025, 21:15
Dit nummer heb ik geschreven toen ik 20 was en veel naar oa Jason Becker luisterde. Er is destijds een rammelende demo van gemaakt, maar ik wilde het altijd nog eens een keer goed opnemen. Hier zijn we dan, 27 (!) jaar later. En ik vind het NOG STEEDS lastig te spelen, haha. Vooral de 40 seconden durende sweeppickingsectie is een slijtageslag.
Deze track had eerst een andere titel, maar het heet nu 'Late To The Party'. Toepasselijk omdat enerzijds de hoogtijdagen van dit soort gitaarspel al ver achter ons liggen (behalve voor liefhebbers ;)) en anderzijds omdat het zo lang heeft geduurd totdat ik het heropnam. Anyway, old skool melodic shred, let's go!
https://youtu.be/9NmLMhOnbI4
Fobo
17 januari 2025, 21:53
Ik vind het vooral knap, meer eerlijk gezegd niet.
Luc-O
17 januari 2025, 22:07
Ik vind het vooral knap, meer eerlijk gezegd niet.
Dat mag, tof dat je de moeite hebt genomen om te luisteren!
Duhsjaak
20 januari 2025, 17:20
Helaas is Zoon van Piet al een flinke tijd terug overleden.
Met hem hield ik het fort staande dat solo’s overschat zijn. Zeker die die alleen met cursus steno luisteren tot je en nemen zijn.
Het lied Katrina II is het meest recente lied dat ik heb gepost dat nog duidelijk hing aan die traditie. Geen solo’s, en deel II is ook aan Peer opgedragen.
Ik ben blij dat ik naar je post ben gaan luisteren en neem mijn pet voor je af. Ik kan het niet, ambieer het niet, maar ben blij dat er nog lui zijn die vanuit een andere hoek muziek maken. Het zou anders reet saai worden hè?
En in gedachten adem ik iedere adem met je mee in dat stukje waarin het allemaal loos gaat.
Heel bijzonder!
En op zijn Amerikaans: Thank you for posting.
Vriendelijke groet, Gus
Luc-O
20 januari 2025, 19:18
Helaas is Zoon van Piet al een flinke tijd terug overleden.
Met hem hield ik het fort staande dat solo’s overschat zijn. Zeker die die alleen met cursus steno luisteren tot je en nemen zijn.
Het lied Katrina II is het meest recente lied dat ik heb gepost dat nog duidelijk hing aan die traditie. Geen solo’s, en deel II is ook aan Peer opgedragen.
Ik ben blij dat ik naar je post ben gaan luisteren en neem mijn pet voor je af. Ik kan het niet, ambieer het niet, maar ben blij dat er nog lui zijn die vanuit een andere hoek muziek maken. Het zou anders reet saai worden hè?
En in gedachten adem ik iedere adem met je mee in dat stukje waarin het allemaal loos gaat.
Heel bijzonder!
En op zijn Amerikaans: Thank you for posting.
Vriendelijke groet, Gus
Ha Gus, dank voor je uitgebreide reactie. Sja dit is echt ouderwets en ik durf wel te zeggen cliché, 'cause its all been done before. Maar ach, het houdt me van de straat :)
Mocht je tijd hebben, dan beveel ik je mijn andere recente liedje ook nog aan. Die heet Big Mouth Tiny Heart en staat een draadje of 5, 6 onder deze. Ga ik jouw knutsels die je noemt ook nog ff beluisteren!
Duhsjaak
21 januari 2025, 12:02
Niet nodig je te verontschuldigen!
Mijn muziek grijpt terug op de bril building meiden muziek (net als de Ramones - zou je niet denken hè?) dus veel osuderwetser dan dat wordt het niet.
Met alle robot uniformiteit: leve de verschillen!
Ik ga met plezier weer naar evt volgende van jou luisteren!
Vriendelijke groet, Gus
Erik de Perik
21 januari 2025, 12:30
Ha Gus, dank voor je uitgebreide reactie. Sja dit is echt ouderwets en ik durf wel te zeggen cliché, 'cause its all been done before. Maar ach, het houdt me van de straat :)
Mocht je tijd hebben, dan beveel ik je mijn andere recente liedje ook nog aan. Die heet Big Mouth Tiny Heart en staat een draadje of 5, 6 onder deze. Ga ik jouw knutsels die je noemt ook nog ff beluisteren!
Gus' reactie ging hoofdzakelijk over Gus.
Fobo
21 januari 2025, 18:21
Gus' reactie ging hoofdzakelijk over Gus.
Laat die conclusie nou gewoon aan Luc-O
Erik de Perik
21 januari 2025, 18:23
Laat die conclusie nou gewoon aan Luc-O
Maar dan zou het de mijne niet zijn...!!!
edje kadetje
23 januari 2025, 12:10
Heel knap. Ik zou het willen kunnen (om sporadisch in te zetten).
Leuk ook om iets zoiets ouds op te pakken en af te maken.
Luc-O
24 januari 2025, 07:40
Heel knap. Ik zou het willen kunnen (om sporadisch in te zetten).
Leuk ook om iets zoiets ouds op te pakken en af te maken.
Dank je! Ja ik weet nog dat ik destijds echt een nummer wilde maken als 'technieketalage', haha. Nu ben ik ouder en een beetje wijzer en weet ook ik dat dat zeker niet het belangrijkste is en dat het idd veel effectiever is om het af en toe te gebruiken. Maar zoals gezegd had ik wel altijd de behoefte om deze track nog eens goed op tape te zetten. Al hoor ik achteraf aaaaaaaaaltijd weer dingen die anders of beter hadden gekund. Bij wat ik ook opneem en hoe goed het ook is voorbereid. Maar dat zal iedere muzikant wel herkennen denk ik.
Stratman70
7 maart 2025, 22:48
Lekker hoor Luc! Ik hoor weer heerlijke gitaardingetjes en het zit gewoon echt goed in elkaar. Oké, die drums klinken echt verschrikkelijk, maar dat hoort ook een beetje bij deze muziek volgens mij. Al die jaren 90 gitaristen zoals Satch, Vinnie Moore etc. hadden zo'n electronisch drumsoundje meen ik me te herinneren. Want het gaat helemaal niet om de drums natuurlijk.
Lekkere compositie (ik vind deel I net wel iets mooier dan deel II) en een directe 'in your face' gitaarsound.
Hoe heb je dit opgenomen?
Grtz!
Luc-O
8 maart 2025, 10:37
Lekker hoor Luc! Ik hoor weer heerlijke gitaardingetjes en het zit gewoon echt goed in elkaar. Oké, die drums klinken echt verschrikkelijk, maar dat hoort ook een beetje bij deze muziek volgens mij. Al die jaren 90 gitaristen zoals Satch, Vinnie Moore etc. hadden zo'n electronisch drumsoundje meen ik me te herinneren. Want het gaat helemaal niet om de drums natuurlijk.
Lekkere compositie (ik vind deel I net wel iets mooier dan deel II) en een directe 'in your face' gitaarsound.
Hoe heb je dit opgenomen?
Grtz!
Ha Edwin, thanks! Leuk jou hier ook weer eens te zien :)
Nou, ik vind drums eigenlijk wel heel erg belangrijk, haha. Satch had idd op Surfing with the Alien geprogrammeerde drums, maar daarna altijd live drums. Vinnie Moore had altijd live drums en zeker niet van de minste, Tommy Aldridge bv op zijn eerste plaat.
Deze drums zitten in de software van mijn daw, Studio One. Het heet Impact. Deze specifieke preset heet Tom Brechtlein Drums, vernoemd naar die man die oa voor Chick Corea en Al diMeola speelde. Ook een grootheid dus en tja, ik vind dit dus (voor samples) wel erg goed klinken ;) It all comes down to taste.
Ik heb die drums handmatig ingespeeld op toetsen en daarna rechtgetrokken. Alle gitaren en bas zijn rechtstreeks ingeplugd in mijn interface, een AudioBox i2 eveneens van Presonus. Ik heb gewoon de standaard plugins gebruikt voor de gitaarsound, in Studio One heet dat Ampire. Voor de leads heb ik er nog een Ibanez mini tubescreamer voorgezet, ook rechtsreeks in de interface.
Grtz!
Stratman70
8 maart 2025, 11:54
Oke, dus ik zat er compleet naast wat betreft die drums van de grote mannen, maar, kwestie van smaak; ik vind je drums, m.n. de kick echt te dun klinken, bijna alleen maar hoog en geen laag. Dat maakt het geheel dan minder 'vet' en dat is jammer. Maar dat is wel misschien vaak de bedoeling. Ik stoorde me op die manier verschrikkelijk aan het drum kick geluid van het eerste Alcatrazz album met Yngwie, No Parole... Voor mij hoort de kick 'boem' en niet 'tik' te doen. :D
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je er qua overall sound nog wat meer uit kan halen. Dat is nu ook een onderwerp waar ik voormezelf nu veel mee bezig ben. Zie mijn topicje.
Luc-O
8 maart 2025, 12:44
Oke, dus ik zat er compleet naast wat betreft die drums van de grote mannen, maar, kwestie van smaak; ik vind je drums, m.n. de kick echt te dun klinken, bijna alleen maar hoog en geen laag. Dat maakt het geheel dan minder 'vet' en dat is jammer. Maar dat is wel misschien vaak de bedoeling. Ik stoorde me op die manier verschrikkelijk aan het drum kick geluid van het eerste Alcatrazz album met Yngwie, No Parole... Voor mij hoort de kick 'boem' en niet 'tik' te doen. :D
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je er qua overall sound nog wat meer uit kan halen. Dat is nu ook een onderwerp waar ik voormezelf nu veel mee bezig ben. Zie mijn topicje.
Ja het is in dit geval wel de bedoeling, het is rock/metal en daar doet een kick vaak eerder 'plet' dan 'boem', haha. Wat mij betreft moet de vetheid uit de bas en de slaggitareren komen, ook om te voorkomen dat de boel elkaar te veel in de weg gaat zitten in het laag. Nu is dat ook een kwestie van eq'en/mixen, maar toch. In jouw song hoor ik bv de kick niet goed, omdat volgens mij een aantal frequenties elkaar daar in de weg zitten. Maar ook ik ben nog lang niet waar ik wil zijn hoor, qua mixen etc. Maar hier was ik dan redelijk tevreden over voor nu.
Overigens: ik vermoed dat je mogelijk twee songs van door elkaar haalt? Omdat je specifiek het eerste en tweede deel noemt? Want dat zit in een song een stukje hieronder genaamd 'Big Mouth Tiny Heart'. Want over deze song, Late To The Party dus, schreef je een poosje terug opFB dat je de opname juist goed vond :)