PDA

View Full Version : Klassieke muziek



edje kadetje
7 januari 2025, 13:35
Ik ben nogal een liefhebber van klassieke muziek. Gezien mijn voorliefde voor prog rock zal het niemand verbazen dat ik bij klassieke muziek ook de voorkeur geef aan de grote klassieke symphonieën met beel pathos en dramatiek. Mijn favoriete stukken zijn bv de zesde symphonie van Tsjaikovski (Pathetique) en de zevende van Shostakovich (de leningrad-symphonie).

Ik heb in de afgelopen jaren (decennia) al verschillende kleinere dingetjes in de combinatie van rock en klassiek gedaan.
Zo heb ik een melodie uit de 7e symphonie van Shostakovich ooit gebruikt als instrumentaal stuk in een nummer (niet mijn eigen nummer trouwens, maar geschreven door de onvolprezen Matthy van Klaveren).
Bedoelde melodie te vinden vanaf 2:26, daarna op de akkoorden die ik zelf bedacht bij die melodie, m'n eigen geïmproviseerde solo/melodie:
https://www.youtube.com/watch?v=eAx73uIEPoE&list=PLLduSUoVPjg4BeicFieuI-JQzhxn_Dc77&index=1&pp=gAQBiAQB8AUB

En afgelopen tijd heb ik de akkoord-progressie van eerste prelude van Bach in C majeur, gebruikt als startpunt voor een instrumentaal nummer: (wel in Am omgewerkt)
https://www.youtube.com/watch?v=Ez0FkuB8fwU

Maar echt klassieke muziek schrijven, dat had ik nog nooit gedaan. Tot afgelopen jaar.
Toen ik bezig was met een nummer met als werktitel fates dream (omdat ik 30 jaar geleden toen ik de riffs bedacht, geïnspireerd was door fates warning en dream theater) schreef ik een zangmelodie en die nam ik op met een hobo-geluid. Dat doe ik wel vaker om aan anderen direct duidelijk te maken dat die lijn de zanglijn moet zijn. Ik vond het zo mooi klinken dat ik er nog een cello bijbedacht en een piano en zo verder. Totdat ik een zo groot stuk met klassieke instrumenten had dat ik er een zelfstandig stuk van heb gemaakt. Het rock-stuk heb ik even laten liggen. Dit is het resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=xKS54P1Vw0o

Duhsjaak
7 mei 2025, 18:53
Hoi hoi
Hope this finds you well?

Niemand zit waarschijnlijk te wachten op een verklaring waarom ik niet eerder naar dit stuk heb geluisterd.
En of je me gelooft of niet, ik luister normaal naar vrijwel alles.

Als ik je verder vertel dat ik tot 4 tellen en dan rammen (herrie maken is de norm; stemmen is optioneel) en shoegaze maken het lekkerst vind, is het niet moeilijk te begrijpen dat ik een witte man van geen kleur ben, met afstand van jouw muziek.
Maar wel met drie klassiek, klezmer etc spelende kinderen. Allemaal muziek met een lange traditie.

Dus mijn oren zijn wel wat abuse gewend.

En ik vind het stuk(heeft het wel een titel?) best prettig.
Van de listens zijn er twee van mij en een van de love of my life.

Ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen, en je eigen richting/oren/hart blijft volgen.

In een wereld waarin compu eenvormigheid regeert, ben ik super blij met de rafelige of roestige randjes. Of het negeren van de norm…..

Dank met enige vertraging dus.
En ik beloof dat ik jouw nieuwe Posts beter in de gaten zal houden.
Waarom Posts met hoofdletter?
Net zo wispelturig als je publiek!
Vier je muziek en inspiratie. En ik zal er zijn om ervan te genieten.

Een Amerikaans vriendingetje wenste mij zojuist een gezegende woensdagavond.
Met veel plezier wuif ik wat van die oprechte wensen je kant op.

Het leven is prachtig!!!
Vriendelijke groet, Gus

edje kadetje
8 mei 2025, 20:02
Hoi hoi
Hope this finds you well?

Niemand zit waarschijnlijk te wachten op een verklaring waarom ik niet eerder naar dit stuk heb geluisterd.
En of je me gelooft of niet, ik luister normaal naar vrijwel alles.

Als ik je verder vertel dat ik tot 4 tellen en dan rammen (herrie maken is de norm; stemmen is optioneel) en shoegaze maken het lekkerst vind, is het niet moeilijk te begrijpen dat ik een witte man van geen kleur ben, met afstand van jouw muziek.
Maar wel met drie klassiek, klezmer etc spelende kinderen. Allemaal muziek met een lange traditie.

Dus mijn oren zijn wel wat abuse gewend.

En ik vind het stuk(heeft het wel een titel?) best prettig.
Van de listens zijn er twee van mij en een van de love of my life.

Ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen, en je eigen richting/oren/hart blijft volgen.

In een wereld waarin compu eenvormigheid regeert, ben ik super blij met de rafelige of roestige randjes. Of het negeren van de norm…..

Dank met enige vertraging dus.
En ik beloof dat ik jouw nieuwe Posts beter in de gaten zal houden.
Waarom Posts met hoofdletter?
Net zo wispelturig als je publiek!
Vier je muziek en inspiratie. En ik zal er zijn om ervan te genieten.

Een Amerikaans vriendingetje wenste mij zojuist een gezegende woensdagavond.
Met veel plezier wuif ik wat van die oprechte wensen je kant op.

Het leven is prachtig!!!
Vriendelijke groet, Gus

Dank, dank.
Het leven valt soms niet mee, met wat er allemaal in de wereld gebeurt. Dat baart me echt zorgen. Dat is de reden dat dit stuk eindigt in een stukje drama en somberheid.

Maar het leven is ook prachtig, misschien vooral als je met elkaar muziek kunt delen.
En als ik het alleen voor jou (en mezelf) zou doen, zou dat al voldoende zijn.
Groet, Edwin

De laatste link leidt naar het stuk waar het mij in deze post om ging, en dat heet:
The classic battle between Dream and Fate. En dat is eigenlijk best een goede titel, met meerdere lagen.

JVGM-music
8 juni 2025, 00:11
Eerste deel wat flauw maar op 2 minuten wordt het wel heel mooi. Filmisch zeg maar. Je hebt het over shostakovich....laatste deel doet mij denken aan het slot van zijn liberation of Dresden... dezelfde filmische mood!


https://youtu.be/zoY8dXPOPXQ?t=242

edje kadetje
12 juni 2025, 13:16
Eerste deel wat flauw maar op 2 minuten wordt het wel heel mooi. Filmisch zeg maar. Je hebt het over shostakovich....laatste deel doet mij denken aan het slot van zijn liberation of Dresden... dezelfde filmische mood!


https://youtu.be/zoY8dXPOPXQ?t=242

Wat supertof dat je doorgeluisterd hebt gedurende die eerste 2 minuten. En dank voor je feedback.
Die Liberation of Dresden ga ik zeker luisteren.

Ik merk weer hoe onhandig het is om meerdere links naar nummers in één post te plaatsen.
Welk stuk heb je geluisterd?

a (eerste link) het nummer waarin ik de melodie uit de 7e van Shostakovich als lead heb verwerkt
b (tweede link) mijn bewerking (verwerking) van de eerste prelude van Bach
c (derde link) mijn geheel eigen muziekstuk the classic battle between dream and fate

JVGM-music
12 juni 2025, 17:31
Die derde.

JVGM-music
12 juni 2025, 17:45
En die andere nu ook even....zeker bij die tweede solo goed. Zang mag wat aan gewerkt of zo'n bruller als bij die sprookjesmetalbands opsnorren. Past wel bij dit liedje.

Sta er iedere keer trouwens weer versteld van wat er eigenlijk toch goede liedjes gemaakt worden door jullie allen. Chapeau.


Ps; die melodie van Shostakovich hoor ik niet zo ....maar ik zal de zevende weer eens beluisteren.

edje kadetje
12 juni 2025, 19:27
En die andere nu ook even....zeker bij die tweede solo goed. Zang mag wat aan gewerkt of zo'n bruller als bij die sprookjesmetalbands opsnorren. Past wel bij dit liedje.

Sta er iedere keer trouwens weer versteld van wat er eigenlijk toch goede liedjes gemaakt worden door jullie allen. Chapeau.


Ps; die melodie van Shostakovich hoor ik niet zo ....maar ik zal de zevende weer eens beluisteren.

Nogmaals dank!
Zevende zeker luisteren. Prachtige muziek.
In I Allegro vanaf 7 minuten ongeveer, uiteraard afhankelijk van de uitvoering. Daar zit de melodie die ik bedoel. Wordt een aantal keer herhaald.

Aardige anecdote: drummer van de band destijds was ergens waar hij de zevende symphonie hoorde. Hij wist niet dat ik die melodie gepikt had, en was dus stomverbaasd de muziek van onze band te horen in een klassieke uitvoering.

JVGM-music
17 juni 2025, 23:19
De zevende weer eens beluisterd en ja, nu hoor ik het. Weet niet veel van muziektheorie maar jouw versie lijkt me in een veel hogere toonsoort te staan?

Trouwens; als je aan Shostakovich vroeg; hou het klein, dan had hij daar gewoon maling aan he? Het orkest stormt gewoon op een bepaald ogenblik!:blast:

edje kadetje
23 juni 2025, 12:32
De zevende weer eens beluisterd en ja, nu hoor ik het. Weet niet veel van muziektheorie maar jouw versie lijkt me in een veel hogere toonsoort te staan?

Trouwens; als je aan Shostakovich vroeg; hou het klein, dan had hij daar gewoon maling aan he? Het orkest stormt gewoon op een bepaald ogenblik!:blast:

Toonsoort - in mijn herinnering zit dat ik het in dezelfde toonsoort heb gehouden. Maar dat zou ik moeten uitzoeken. Feit is dat ik echt alleen de melodie heb gebruikt en dat ik verder alles veranderd heb. Althans, ik heb er zelf een akkoordschema onder bedacht, en dat gebruikt.

Ja, Shosta wist wel uit te pakken!
Met mijn achtergrond in prog rock weet ik dat wel te waarderen. Over het algemeen schuwt men daar het bombast ook niet.

edje kadetje
23 juni 2025, 12:50
Dit is trouwens mijn andere klassieke werkje: Schizophrenia.
https://www.youtube.com/watch?v=Rva9GqjPQBI

Voor dit nummer had ik 90% van de melodieën en akkoorden al een tijd klaarliggen omdat er eerst een rockversie van het nummer was (Schizo: https://www.youtube.com/watch?v=YDEG4olDIAE).

De finale heb ik pas bedacht toen ik het klassieke stuk aan het schrijven was, en die heb ik uiteindelijk ook instrumentaal toegevoegd aan de rock-versie. Hier hebben beide stukken elkaar dus beïnvloed.


En over muziektheorie: Een groot deel van het nummer staat in C#locrian#6. Voor het refrein gaat dat naar D-major en dan voor de instrumentale finale naar Bm.

C#locrian#6 = c#-d-e-f#-g-a#-b-c#. Natuurlijk had ik eerst de riff bedacht - niet gehinderd of beperkt door enige kennis - en zocht pas daarna uit dat er een toonladder is waar die riff dan in past. Toen heb ik de wetenschap van die toonladder wel gebruikt om de akkoorden te vormen die erbij horen:
C#dim, D-augmented - Em - F# - G - A#dim - Bm.
Zoals je in een normale majeur- of mineur-toonladder akkoorden kunt vormen uit de noten in die toonladder.


Deze akkoorden worden gebruikt in de coupletten. Gezien de vreemde aard van deze akkoorden en toonladder, is het niet vreemd dat het refrein een soort opluchting is voor het oor. (De aanduiding Dim gebruik ik hier voor een akkoord bestaande uit drie tonen: de root, minor third, minor fifth).

Fobo
23 juni 2025, 19:53
Ik heb het stuk een paar keer beluisterd, en een paar dingen vielen me op.
Als eerste: ik vind het erg knap dat je zo’n complexe muziekstructuur met uitgebreide orkestratie hebt neergezet, waarvoor complimenten!
Als tweede vind ik dat je in de val van ‘veel is mooi’ bent getrapt; het zit ontzettend vol en er zijn nauwelijks rustpassages, waardoor - zo ervoer ik dat tenminste - er een soort gejaagdheid ontstaat. De afzonderlijke delen gaan nagenoeg naadloos in elkaar over, en dat vind ik jammer.
Het derde punt betreft de opname: veel instrumenten ‘vloeien in elkaar over’ en dat lijkt mij niet de bedoeling. Het geheel klinkt in mijn oren vrij vlak en twee-dimensionaal - de instrumenten sterven niet ’naturel’ uit, maar daar zou wellicht nog wat aan te doen zijn.
Het lijkt mogelijk alsof ik de boel afkraak, maar niets is minder waar; nogmaals, ik vind het erg knap!

edje kadetje
26 juni 2025, 11:08
Ik heb het stuk een paar keer beluisterd, en een paar dingen vielen me op.
Als eerste: ik vind het erg knap dat je zo’n complexe muziekstructuur met uitgebreide orkestratie hebt neergezet, waarvoor complimenten!
Als tweede vind ik dat je in de val van ‘veel is mooi’ bent getrapt; het zit ontzettend vol en er zijn nauwelijks rustpassages, waardoor - zo ervoer ik dat tenminste - er een soort gejaagdheid ontstaat. De afzonderlijke delen gaan nagenoeg naadloos in elkaar over, en dat vind ik jammer.
Het derde punt betreft de opname: veel instrumenten ‘vloeien in elkaar over’ en dat lijkt mij niet de bedoeling. Het geheel klinkt in mijn oren vrij vlak en twee-dimensionaal - de instrumenten sterven niet ’naturel’ uit, maar daar zou wellicht nog wat aan te doen zijn.
Het lijkt mogelijk alsof ik de boel afkraak, maar niets is minder waar; nogmaals, ik vind het erg knap!

Heel veel dank dat je de moeite hebt genomen het meerdere keren te besluiteren. En veel dank voor de complimenten.
De kritiekpunten zie ik als evenzovele adviezen.
Veel is mooi is een beetje waarom ik deze klassieke stukken heb gemaakt. Als ik in een rock-idioom zoveel motiefjes wil stoppen, loop ik heel snel tegen allerlei beperkingen aan. In klassieke muziek gaat dat wat beter; er zijn zoveel instrumenten, dat je veel mogelijkheden heb. Dus veel is mooi is een bewuste keuze. Dat neemt niet weg dat ik me steeds bewust moet blijven van deze valkuil. Dat jij daar op wijst, helpt mij in het volhouden van het zoeken naar de balans.
De sound vind ik zelf wonderwel gelukt. Gezien uiteraard hoe het is gemaakt. Er is niks gespeeld en dus geen echte instrumenten. Ik vind dat ze goed werk hebben geleverd in wat er mogelijk is. En ja dat heeft ook enorm veel beperkingen. Vooral in dynamiek moet ik nog veel ontwikkelen. Merk ik bijvoorbeeld in piano-partjien. En als je daar iets aan doet, knapt het enorm op. Maar ja, het kost ook verschrikkelijk veel tijd.
En tijd heb ik wel (in de trein naar werk) maar uiteindelijk ook niet grenzeloos.

Ik heb een grote i-symphonic instrumentenlijst gedownload hiervoor, die gebruik ik naast de set die standaard in Garageband zit.

Je geeft aan dat het vlak en plat klint. Daar ga ik dan nog eens naar luisteren en kijken. Beetje ruimtelijker maken, zou kunnen helpen.

Nogmaals, heel leuk dat je geluisterd hebt!

Fobo
26 juni 2025, 16:45
Vooral in dynamiek moet ik nog veel ontwikkelen. Merk ik bijvoorbeeld in piano-partjien. En als je daar iets aan doet, knapt het enorm op.
Je geeft aan dat het vlak en plat klint. Daar ga ik dan nog eens naar luisteren en kijken. Beetje ruimtelijker maken, zou kunnen helpen.

Paar suggesties: zorg dat de verschillende instrumenten niet teveel in het zelfde toonbereik zitten en maak voor elke instrumentgroep een eigen EQ, een eigen reverb/delay, en zet ze duidelijk in het stereobeeld (panning), niet alleen links-rechts maar ook voor-achter. Op je instrumenten zou je wat aan de decay kunnen doen, voor een meer natuurlijk 'uitsterftijd’.
Maar, zoals je zelf al schreef, het kost veel tijd.

edje kadetje
27 juni 2025, 11:22
Paar suggesties: zorg dat de verschillende instrumenten niet teveel in het zelfde toonbereik zitten en maak voor elke instrumentgroep een eigen EQ, een eigen reverb/delay, en zet ze duidelijk in het stereobeeld (panning), niet alleen links-rechts maar ook voor-achter. Op je instrumenten zou je wat aan de decay kunnen doen, voor een meer natuurlijk 'uitsterftijd’.
Maar, zoals je zelf al schreef, het kost veel tijd.

Mooie tips.
Waar ik zeker in een nieuw werk rekening mee ga houden.
Hoe kun je behalve in links-rechts pannen, maar ook voor en achter? Zit dat in volume?

Die decay wordt lastig omdat die instrumenten die ik gebruik wel heel prachtig zijn, maar niet meer te editen.

Fobo
27 juni 2025, 15:29
Hoe kun je behalve in links-rechts pannen, maar ook voor en achter? Zit dat in volume?
Met volume kan dat, alhoewel ik dat beperkt vind.
Met reverb kun met de wet/dry regelaars spelen; dat vind ik tot betere resultaten leiden. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden, maar die zijn mij (nog) niet bekend.

edje kadetje
27 juni 2025, 16:31
Met volume kan dat, alhoewel ik dat beperkt vind.
Met reverb kun met de wet/dry regelaars spelen; dat vind ik tot betere resultaten leiden. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden, maar die zijn mij (nog) niet bekend.

Thanx again.

JVGM-music
29 juni 2025, 19:50
Bombast....ik weet niet of je van opera houdt maar Pucini...die kon er ook wat van:



https://www.youtube.com/watch?v=3FIVPw0ffJk&list=RD3FIVPw0ffJk&start_radio=1

( dit draadje heet nu eenmaal klassieke muziek he?)

edje kadetje
30 juni 2025, 07:41
Thanx again.

Onbewust doe ik hier al dingetjes mee.
Ik heb bijvoorbeeld om een gitaarsolo een meer ruimtelijk te maken, de reverb van twee kanten laten komen (in plaats van in het midden waar de solo zelf zit) door de solo verschillende keren te spelen en dan de lead in het midden en twee andere versies links en rechts pannen en daar heel veel reverb opzetten (en geen of weinig direct signaal).

En ik zie gelijk nieuwe toepassingen. Ik ben bezig met een nummer waar ik de zang op plekken vierstemmig heb (en iedere stem vier keer opgenomen). Daar plaats ik de verschillende stemmen van links naar rechts, maar ik kan natuurlijk ook op die stemmen meer en minder reverb zetten. Leuk.

edje kadetje
30 juni 2025, 07:43
Bombast....ik weet niet of je van opera houdt maar Pucini...die kon er ook wat van:



https://www.youtube.com/watch?v=3FIVPw0ffJk&list=RD3FIVPw0ffJk&start_radio=1

( dit draadje heet nu eenmaal klassieke muziek he?)

Opera nog niet echt ontgonnen. Ik begin wel wat meer in koormuziek geïnteresseerd te raken. (Mede door de koortjes/koren die ik zelf opneem). Misschien eens gaan beginnen.

Fobo
30 juni 2025, 09:54
Onbewust doe ik hier al dingetjes mee.
Ik heb bijvoorbeeld om een gitaarsolo een meer ruimtelijk te maken, de reverb van twee kanten laten komen (in plaats van in het midden waar de solo zelf zit) door de solo verschillende keren te spelen en dan de lead in het midden en twee andere versies links en rechts pannen en daar heel veel reverb opzetten (en geen of weinig direct signaal).
Kan ook nog: de solo kopiëren en dan fractioneel ten opzichte van het origineel verschuiven.

JVGM-music
6 juli 2025, 19:05
Ik begin wel wat meer in koormuziek geïnteresseerd te raken.


Ah...koortjes...mooi :

https://www.youtube.com/watch?v=FTREpy3ruGg
https://www.youtube.com/watch?v=FTREpy3ruGg