Inloggen

View Full Version : G12T-75 vs G12H Anniversary?

Jan Buurman
11 december 2024, 17:18
Ik twijfel over deze twee speakers in mijn 2061cx 2x12 cabinet. Nu zitten er 2 G12H-75 Creambacks in. Die vind ik te warm.
Wie kan mij het verschil in geluid tussen de G12T-75 vs G12H Anniversary vertellen?
Op het net vind ik geen echte back to back vergelijkingen.

Thiez
12 december 2024, 08:38
Ik kan helaas niets zeggen over de vergelijking, ik heb zelf alleen ooit over G12T-75 gespeeld. Overigens ben ik wel benieuwd ook, op demos komen de G12H30 altijd goed uit de verf.

Hier heb je nog een vergelijking video waar de meeste celestions in voorbij komen. Ook hoor je het verschil tussen dezelfde type speakers uit andere jaartallen (of anders ingespeeld).
https://www.youtube.com/watch?v=skfVh5qagoo

Ik volg het draadje zeker even mee.

duckman
12 december 2024, 15:57
Helaas geen ervaring met de G12H75, wel de H30 . De T75 heeft een lagere sensitiviteit (97dB vs 100 dB) en iets minder bas response (8oHz). Ik heb ooit een 2x12 gehad met de combi V30/CL80 en dat beviel erg goed. Wellicht een idee om Celestion te mailen?
https://celestion.com/about-us/contact-us/

Rinze
12 december 2024, 16:13
Ik heb jaren met beide gespeeld, de 75 in een jcm800 1960 cab en in zelfbouw 1x12 kastjes, de H30 in een oude London City 4x12 cab en in een zelfbouw 1x12 kastje.

Persoonlijk vind ik de H30 veel mooier klinken, helder, rauw, dynamisch. Nadeel is de lagere belastbaarheid wanneer je niet meer en 4x12 setup speelt. Daar staat inderdaad tegenover dat de H30 een hoger rendement heeft.

De 75, tja. Ik kon het op een gegeven moment niet meer aanhoren, ik vind het een speaker met een beetje raar geluid. Beetje vies in het midden, kan het niet goed uitleggen. Maakt wel heel veel uit uit welke periode ze stammen, mijn oude jcm800 kast was best ok. In een nieuwere 900 kast vond ik ze vreselijk, schel.

Blijft lastig dit soort vragen, het hangt van zoveel factoren af hoe een speaker bevalt: de rest van je setup, je smaak, het geluid van de rest van de band, een of twee gitaristen, etc.

Qua geluid als ik het kort moet samenvatten: de H30 is meer begin jaren 70 hardrock, de 75 meer jaren 80 hardrock en metal. Al kunnen ze allebei natuurlijk wel meer.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

the sure thing
16 december 2024, 21:30
De G12T-75 werd 20 jaar geleden echt als een vreselijke rotspeaker beschouwd. Bijna iedereen vond het destijds een budget-kutspeaker. Wel apart dat het nu een alternatief begint te worden...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
17 december 2024, 10:51
De G12T-75 werd 20 jaar geleden echt als een vreselijke rotspeaker beschouwd. Bijna iedereen vond het destijds een budget-kutspeaker. Wel apart dat het nu een alternatief begint te worden...

Kijk voor de grap eens want mensen tegenwoordig voor Hondo gitaren durven te vragen ;-)....

Dirk_Hendrik
17 december 2024, 10:55
Ik twijfel over deze twee speakers in mijn 2061cx 2x12 cabinet. Nu zitten er 2 G12H-75 Creambacks in. Die vind ik te warm.
Wie kan mij het verschil in geluid tussen de G12T-75 vs G12H Anniversary vertellen?
Op het net vind ik geen echte back to back vergelijkingen.

Jan,
Was je niet een jaar of 2 terug ook al met een soortgelijk vraagstuk aan het emmeren?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176908-Wat-is-een-G12T&highlight=G12T-75

tmms
17 december 2024, 11:04
Heb begrepen dat één 75T lekker kan zijn in een klassiek cabinet. Kan overigens beamen dat de oude (ingespeeldheid?) beter klinkt dan een nieuwere. Bron: 1922 cabinet met oudjes versus nieuwen die ik een keer overnam.

Jan Buurman
17 december 2024, 12:09
Jan,
Was je niet een jaar of 2 terug ook al met een soortgelijk vraagstuk aan het emmeren?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176908-Wat-is-een-G12T&highlight=G12T-75

Klopt ongeveer.
Toen met een 1960 4x12 en een 4010 erop, nu met een 2061CX met een SC20H topje.
Beetje appels met peren dus.

Maar vooral het verschil tussen de G12H Anniversary en de G12T-75 zoek ik.

Dirk_Hendrik
17 december 2024, 16:59
Klopt ongeveer.

Maar die T75's had je toch liggen? Wat is het bezwaar tegen even overzetten?

Jan Buurman
17 december 2024, 21:22
4x12 met de T75's is lang geleden al verkocht.

the sure thing
18 december 2024, 13:10
Klopt ongeveer.

De G-12H hebben meer hoog, zijn gearticuleerder. Voor metal en erger zou ik de G12T doen, voor alle andere stijlen de G12H. Ga je er alleen mee spelen of ook mee optreden?

Jan Buurman
18 december 2024, 14:21
Met name optreden. Maar ook repeteren natuurlijk.

Jan Buurman
18 december 2024, 14:22
Dus dr G12H heeft méér hoog dan de T75?

Jan Buurman
18 december 2024, 14:37
Bericht was nog niet af.. k*ttelefoon. 😜
Ik dacht van het net op te maken dat juist de T75 aan de schellere kant was tov de H Anniversary.

Jan Buurman
18 december 2024, 14:44
Het plan is nu alsvolgt:
De andere gitarist van mijn band heeft een 2061cx met de originele G12H Anniversary's. Die zet ik naast mijn 2061cx met de G12H-75 Creambacks en dan flink A/B-en.
Dan vervang ik mijn Creambacks met de T75's die ik inmiddels heb en ga dan weer A/B-en.

Zou een duidelijk resultaat moeten opleveren

Kim Wilson
18 december 2024, 14:44
Op de site van Celestion staan frequentiegrafieken van elke speaker. Als je die vergelijkt, zie je dat de G12H gevoeliger is (dus meer geluid bij gelijk vermogen) en dat de afbouw vanaf 3 kHz minder snel gaat. Bij 6k zit de H op 95 dB, de T op 80 dB.

Rinze
18 december 2024, 14:50
Bericht was nog niet af.. k*ttelefoon. 😜
Ik dacht van het net op te maken dat juist de T75 aan de schellere kant was tov de H Anniversary.De 75 kan zeker schel klinken maar ik denk dat het een wat ander frequentie gebied betreft. Op de Celestion site staan wel grafieken van de response, al is dat ook lastig te interpreteren. Blijft lastig met termen als "schel" , eigenlijk is niet na te gaan of je hetzelfde bedoelt.

Mijn oude kast met G12H speakers was helder maar niet schel. De g12A die ik nu nog heb liggen heeft voor mijn gevoel meer hoog (is ook veel minder ingespeeld) maar ook niet schel.

(En dan heb ik het er nog niet eens over dat mijn oren behoorlijk naar de kloten zijn, boven de 10K hoor ik weinig meer en stevige tinnitus. Dus het zal onder de 10K ook niet echt goed zijn, waar de gitaar-frequenties zitten.)

Jan Buurman
18 december 2024, 15:38
Die grafieken kan ik inderdaad weinig mee. Ik weet niet goed hoe ik die goed moet lezen.

Jan Buurman
18 december 2024, 22:21
Zo, voorlopig de T75's er in. Het lijkt mij op te leveren wat ik zoek. Maar eerst maar wat repetities en gigs afwachten om te kijken of ik écht tevreden ben.
De 2 G12H-75 Creambacks (8ohm) gaan sowieso de verkoop in.

Jan Buurman
19 december 2024, 12:54
Ga je er alleen mee spelen of ook mee optreden?

Dat is het ook een beetje. Die gitaarsound die ik sec heel mooi vind is niet hetzelfde als de sound die ik goed vind in ons bandverband.
Ik zie best vaak gitaristen die een mooie sound hebben bij de soundcheck maar helemaal wegvallen als de band begint. Een veel gemaakte fout.
Ik richt mij bij het tweaken van mijn diverse gear altijd op een sound die zich onderscheidt in bandverband.

Dirk_Hendrik
19 december 2024, 14:22
altijd op een sound die zich onderscheidt in bandverband.

https://www.schoolofmusic.nl/klarinetles/online

(sorry... kon het niet laten)

Pepe
19 december 2024, 15:04
haha.. maar het is wel een beetje waar,
fiets je doorgaans rustig tussen bas, drums en toetsen heen, als je het tegen koper moet opnemen vereist dat een ander mindset,
ik vond in dat kader een klon (aan het eind van het board) helpen, meer focus,
een fender silverface met dat pushy mid/hoog in een big band situatie werkt ook beter dan een Vox bijvoorbeeld,
afgezien dat ik kwa gitaar er ook rekening mee hield

Jan Buurman
19 december 2024, 17:13
https://www.schoolofmusic.nl/klarinetles/online

(sorry... kon het niet laten)

Misschien een beetje blond maar mij ontgaat deze..

Jan Buurman
19 december 2024, 17:21
Dat is het ook een beetje. Die gitaarsound die ik sec heel mooi vind is niet hetzelfde als de sound die ik goed vind in ons bandverband.
Ik zie best vaak gitaristen die een mooie sound hebben bij de soundcheck maar helemaal wegvallen als de band begint. Een veel gemaakte fout.
Ik richt mij bij het tweaken van mijn diverse gear altijd op een sound die zich onderscheidt in bandverband.

Ik zeg hier toch niets raars?
Ik merkte dat met de nieuwe cab de balans uit onze sound was. Ik werd dichter naar de andere gitarist en de bassist getrokken terwijl daarvoor vulden de diverse instrumenten elkaar mooi aan en ontstond er een brede sound.

Rinze
19 december 2024, 18:45
Ik zeg hier toch niets raars?
Ik merkte dat met de nieuwe cab de balans uit onze sound was. Ik werd dichter naar de andere gitarist en de bassist getrokken terwijl daarvoor vulden de diverse instrumenten elkaar mooi aan en ontstond er een brede sound.Wat mij betreft niet. Is inderdaad altijd weer lastig, het verschil tussen het geluid in je eentje en in bandverband. En als er iets verandert in de band dan kun je weer aan de slag.

Erik de Perik
19 december 2024, 19:15
Misschien een beetje blond maar mij ontgaat deze..

Hoe denk je dat je je met een klarinet onderscheidt in het bandgeluid...?

Wat mij betreft niet. Is inderdaad altijd weer lastig, het verschil tussen het geluid in je eentje en in bandverband. En als er iets verandert in de band dan kun je weer aan de slag.

In de tijd van de GP-8 en GP-16 werden nog wel eens de standaard presets gebruikt, waarin zo ongeveer alles aan stond, dus galm, echo, chorus, compressie, etc. Wat natuurlijk indrukwekkend in de winkel en thuis klonk, maar hij moest wel erg hard gezet worden om enigszins hoorbaar te zijn. Toen destijds onze Line6 gitarist vertrok, kreeg ik ineens de vraag of ik niet nog zachter maar een stuk harder kon. Mooie tijden in de kelder van de Anne Frank Schule, achter de schietbaan. :blast:

Pepe
20 december 2024, 00:32
Ik heb de theorie dat hoe meer gedoe tussen gitaar en amp des te meer je verzuipt,
tis een losse theorie, alles naar gelang context maar toch,

als voorbeeld moet ik aan Miles Davis denken, die hing er op een bepaald moment een beker voor dat een droog penetrant ding was,
Mike Stern had al die galm, delays, compressies en chorussen going, een soort wolk waar Miles geen volume voor nodig had, hij brandde er simpel een gat in met dat gekwaak van hem.

Als Stern ging soleren had je zoiets van. wat? wat?... en als Davis toeterde.. oke, get it.

Speeddemon
20 december 2024, 18:21
Wat betreft de hernieuwde interesse in T75's is er wel e.e.a. te verklaren.
De echt oude versies, waarvan de labels een zogenaamd 'serifed font' (lettertype met frutsels) hebben, klinken beduidend minder scooped en fizzy dan de latere versies.
Bij die serifed font versies is er ook nog onderscheid tussen 'vented' en 'non-vented', dwz een soort roostertje in het midden van de magneet, zichtbaar aan de achterkant.

Zie hier een echt oude, vented versie:
https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--1omeZ7yY--/f_auto,t_large/v1580426225/jwto2f435hhj836zzex7.jpg

of deze:
https://i.imgur.com/rLLzAJs.jpeg

en zo zien ze eruit vanaf de jaren '90 en later:
https://m.media-amazon.com/images/I/61aEhVjIwvL._AC_UF350,350_QL50_.jpg

Ik heb er nu 4; 2x non-vented die origineel in m'n Marshall 1966A 2x12 cab zaten (uit '86) en sinds een maand of wat, heb ik 2 stuks vented (uit '85) overgenomen van HaroldA.
Die versies liggen zowel technisch als klankmatig zeer dicht bij de G12-65's en dat zou je van die jaren '90 T75's nooit en te nimmer zeggen. Het enige verschil tussen de 'early T75' en de G12-65 was het 'former' materiaal; kapton of glasvezel, als ik me goed herinner.

Dus mocht je zeer tegenstrijdige meningen lezen over T75's (scooped, fizzy high-end vs. rich mids, balanced, classic tone), weet dan waar dit vandaan kan komen. ;)

Erik de Perik
20 december 2024, 18:57
Mike Stern gebruikte zeker in die tijd helemaal geen chorus, maar een detune van zijn spx90:
https://imgur.com/gallery/yamaha-spx90-patch-23-zNaLVQD
Verder een Pearce G1 ss preamp (waar geen compressor in zit), een Yamaha ss G100 combo, twee stuks Boss DD3 (eentje traag voor een galm en eentje voor een delay effect), Boss DS1 voor de ss scheur en toentertijd de ex Buchanan, ex Gatton Telecaster en ook een Strat.

Mike Stern zonder effecten:

https://www.youtube.com/watch?v=opXvHdMpmbE

dml
23 december 2024, 10:20

Onzin. Als dit de situatie is, is er maar één remedie: geef de mastervolumeknop op je versterker een flinke zwiep, bij voorkeur met de klok mee.

Jan Buurman
23 december 2024, 12:08
Mijns inziens absoluut niet de aflossing. Dan komt de andere gitarist niet goed door en die zou hem ook harder moeten zetten enz.

Wel eens met een 2e gitarist in een band gezeten?

dml
23 december 2024, 14:24
Jazeker. En zelfs i.c.m. blazers en toetsen. Ik harder = iedereen harder. Een visceuze cirkel. Bloedende oren FTW. Af en toe baal ik dat ik mijn Triple Rectifier niet meer heb.

Dirk_Hendrik
25 december 2024, 11:15
Ik ben het met Dennis eens. Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard is.

Pepe
25 december 2024, 14:08
Volume is goed maar be smart, not hard.

Ik zette alles bij de soundcheck heel laag, dan had je wat speling verderop

dml
25 december 2024, 17:46
Volume is goed maar be smart, not hard.

Dus tijdens het voorspel is jouw piem ook slap en zacht, want tijdens de daad moet je wat speling hebben? Vanaf het begin moet ‘ie gewoon hard zijn. Keihard.

Pepe
25 december 2024, 18:58
Wanneer een, bv akoestische gitaar, tijdens de soundcheck op de monitors wordt afgeregeld krijgt die een bep range mee,
hoe harder je uitstuurt des te lager je fader komt te staan
hoe kleiner de radius des te minder je zelf nog te verhapstukken hebt en vice versa,
voor solo's heb ik veel meer volume nodig dan voor slag en dat moet je zelf regelen want anders gaat dat geheid mis is de ervaring,
kan zo'n regelneef ook niet weten natuurlijk,
dat principe valt vaak ook niet uit te leggen dus je moet slim zijn en daarin een beetje manipuleren,
dus dat,

Jan Buurman
25 december 2024, 19:18
Geluidsmannen zullen blij zijn met jullie. 😄

Pepe
25 december 2024, 19:41
Dat hele volume verhaal dat hoorbaar zijn boven mooi gaat klopt wel maar dat gaat over het podium geluid want over de zaalmix heb je sowieso niks te vertellen. Jezelf op het podium horen heeft vooral te maken met opstelling.
Bovendien, hoe harder je amp op het podium staat des te minder monitor je krijgt dus dat is dat. Maar het helpt als je zorgt dat je elkaars frequenties niet in de weg zit door bv slim te arrangeren om maar 's wat te noemen.

the sure thing
25 december 2024, 21:01
Wat betreft de hernieuwde interesse in T75's is er wel e.e.a. te verklaren.
De echt oude versies, waarvan de labels een zogenaamd 'serifed font' (lettertype met frutsels) hebben, klinken beduidend minder scooped en fizzy dan de latere versies.
Bij die serifed font versies is er ook nog onderscheid tussen 'vented' en 'non-vented', dwz een soort roostertje in het midden van de magneet, zichtbaar aan de achterkant.

Zie hier een echt oude, vented versie:
https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--1omeZ7yY--/f_auto,t_large/v1580426225/jwto2f435hhj836zzex7.jpg

of deze:
https://i.imgur.com/rLLzAJs.jpeg

en zo zien ze eruit vanaf de jaren '90 en later:
https://m.media-amazon.com/images/I/61aEhVjIwvL._AC_UF350,350_QL50_.jpg

Ik heb er nu 4; 2x non-vented die origineel in m'n Marshall 1966A 2x12 cab zaten (uit '86) en sinds een maand of wat, heb ik 2 stuks vented (uit '85) overgenomen van HaroldA.
Die versies liggen zowel technisch als klankmatig zeer dicht bij de G12-65's en dat zou je van die jaren '90 T75's nooit en te nimmer zeggen. Het enige verschil tussen de 'early T75' en de G12-65 was het 'former' materiaal; kapton of glasvezel, als ik me goed herinner.

Dus mocht je zeer tegenstrijdige meningen lezen over T75's (scooped, fizzy high-end vs. rich mids, balanced, classic tone), weet dan waar dit vandaan kan komen. ;)

Dit meeeeen je niet! Oude g12t-75 dicht bij de G12-65? Geloof er geen fuck van... ik kon destijds zo ontzettend goed het verschil horen...

Jan Buurman
25 december 2024, 21:04
Maar het helpt als je zorgt dat je elkaars frequenties niet in de weg zit door bv slim te arrangeren om maar 's wat te noemen.

Dat bedoel ik..

the sure thing
26 december 2024, 15:09
Ik heb in mijn leven zo ontzettend veel speakers getest: de gehele G12M-25 reeks: pré-rola, rola, heritage, anniversary, G12M-20, de G12-H reeks, de V30, de alnico celestion speaker, de G12T-75, de G12M-70, en VERUIT de mooist klinkende speaker vind ik de originele G12-65. By far. MAAR: al die testen waren niet in band-verband. In band-geweld prikte de G12-65 geheel niet door de mix. En de V30 wel, evenals de G12H.

Erik de Perik
27 december 2024, 01:20
Deze werd mij nog aangeboden door YT:

https://www.youtube.com/watch?v=JERNrggNNtI

dml
27 december 2024, 10:50
Ik heb in mijn leven zo ontzettend veel speakers getest: de gehele G12M-25 reeks: pré-rola, rola, heritage, anniversary, G12M-20, de G12-H reeks, de V30, de alnico celestion speaker, de G12T-75, de G12M-70, en VERUIT de mooist klinkende speaker vind ik de originele G12-65. By far. MAAR: al die testen waren niet in band-verband. In band-geweld prikte de G12-65 geheel niet door de mix. En de V30 wel, evenals de G12H.

Interessant. Heb je de genoemde speakers ook allemaal tegelijk/ naast elkaar getest en/ of onder exact dezelfde condities?

the sure thing
27 december 2024, 14:48
Interessant. Heb je de genoemde speakers ook allemaal tegelijk/ naast elkaar getest en/ of onder exact dezelfde condities?

Voor het grootste deel wel! Ik zou ook nog dubbelblind willen testen, maar daar ben ik niet aan toe gekomen.

dml
28 december 2024, 14:31
Voor het grootste deel wel! Ik zou ook nog dubbelblind willen testen, maar daar ben ik niet aan toe gekomen.

Heb je dan een stuk of acht identieke 1x12” cabs staan?

the sure thing
29 december 2024, 21:28
Dubbelblind heb je meerdere mensen nodig...

Is de G12M-70 inmiddels ook al populair aan het worden?

dml
30 december 2024, 09:30

Je gaf aan dat je de door jou genoemde speakers voor het grootste deel tegelijk onder exact dezelfde condities hebt getest. Dat komt op mij over alsof je dus een flink aantal identieke 1x12" cabs moet hebben staan, wil je het goed kunnen testen.
Vandaar mijn vraag: heb je een stuk of acht identieke 1x12" cabs staan?

En ben benieuwd wat jij onder dubbelblind testen verstaat.

Speeddemon
30 december 2024, 13:32
Dit meeeeen je niet! Oude g12t-75 dicht bij de G12-65? Geloof er geen fuck van...

Ik zal nog eens een feitelijk onderbouwd inhoudelijke post maken in een topic gekaapt door eigengereide betweters met 'vroegah' verhalen of de 'if it's too loud, you're too old' crowd... Pff. :soinnocent:
Met name door dat laatste heb ik in '98 bij Motörhead in Noorderligt tinnitus opgelopen. Niks om trots op te zijn, maar ja, dick measuring contests vind je overal tegenwoordig. ;)

Maar goed, als je mij niet gelooft, hier wat meer leesvoer:
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/g12t-75-versions.2275519/

quote:
There were early versions that were vented and then no vent, but from what I recall they were almost identical and were very close to the G12-65's. In fact, I think they were almost the same construction except the Kapton voice coils, same magnet and cone though.

En fun fact, ik HEB al die speakers hier. :cooler: Originele '81 G12-65, een Heritage RI versie, 2x vented T75 uit '85 en 2x non-vented T75 uit '86. Ik kan je verzekeren, dat met name die vented versies behoorlijk dicht bij de G12-65's klinken; beefy, middy, relatief smooth hoog. G12-65's hebben iets meer volume nodig om tot leven te komen en blijven wat smoother, that's it.

Maar de grootste take-away van mijn eerdere bericht is: de latere versies van de T75 klinken gemiddeld genomen ruk.
En ja, dat is een dooddoener in de gitaarwereld bij bijna alles, maar geloof me, hier klopt het 100%.

Speeddemon
30 december 2024, 14:39
En hier, het hoorbare verschil:

https://www.youtube.com/watch?v=-iqfNCidmMs

Erik de Perik
30 december 2024, 22:19
Het is voornamelijk een kwestie van smaak en toonregeling. Ik heb de standaard V30 uit mijn SuperSonic combo vervangen door een Eminence Cannabis Rex vervangen, dat zal ook vast niet iedereen doen. De kenners van Gearpage vinden er ook van alles van, met name ieder het zijne.

the sure thing
30 december 2024, 23:47
Ik zal nog eens een feitelijk onderbouwd inhoudelijke post maken in een topic gekaapt door eigengereide betweters met 'vroegah' verhalen of de 'if it's too loud, you're too old' crowd... Pff. :soinnocent:
Met name door dat laatste heb ik in '98 bij Motörhead in Noorderligt tinnitus opgelopen. Niks om trots op te zijn, maar ja, dick measuring contests vind je overal tegenwoordig. ;)

Maar goed, als je mij niet gelooft, hier wat meer leesvoer:
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/g12t-75-versions.2275519/

quote:
There were early versions that were vented and then no vent, but from what I recall they were almost identical and were very close to the G12-65's. In fact, I think they were almost the same construction except the Kapton voice coils, same magnet and cone though.

En fun fact, ik HEB al die speakers hier. :cooler: Originele '81 G12-65, een Heritage RI versie, 2x vented T75 uit '85 en 2x non-vented T75 uit '86. Ik kan je verzekeren, dat met name die vented versies behoorlijk dicht bij de G12-65's klinken; beefy, middy, relatief smooth hoog. G12-65's hebben iets meer volume nodig om tot leven te komen en blijven wat smoother, that's it.

Maar de grootste take-away van mijn eerdere bericht is: de latere versies van de T75 klinken gemiddeld genomen ruk.
En ja, dat is een dooddoener in de gitaarwereld bij bijna alles, maar geloof me, hier klopt het 100%.

Kakzooi... Hoe vaak ik die oude G12T-75 's destijds voor bijna niks heb weggegeven....

Speeddemon
30 december 2024, 23:55
Kakzooi... Hoe vaak ik die oude G12T-75 's destijds voor bijna niks heb weggegeven....

Oefff. :makeup:

Tja, ik heb regelmatig over backlines gespeeld waar de standaard Marshall 1960A kasten stonden en ik stoorde me altijd aan de 'focus beam' waar het op 1 plek nog wel ok klonk en 1m opzij je nauwelijks nog wat hoorde...nog even los van het scooped+fizzy klankkarakter van die latere T75's.
Mede de reden dat ik in m'n eigen Engl 4x12 Pro (waarvan ik 2 V30's vervangen heb met K85's) beamblockers heb gezet. Nu klonk die cab sowieso al beter... Er zijn dus wel JCM800 era cabs met die 'serifed font label' T75's...Maar bij de JCM900 cabs waren het de latere types.

De oude T75's heb ik nu in m'n Marshall 1966A & B (diagonale 2x12's) zitten en als 'full' stack (met een EVH 50W erop) klinkt dat heerlijk. Laatst voor 't eerst mee opgetreden, Masters of Metal in de Pul (Uden). Mijn podiumgeluid was errug in orde. :satisfie:

D3nnis
31 december 2024, 16:04
Tja, ik heb regelmatig over backlines gespeeld waar de standaard Marshall 1960A kasten stonden

Ik heb het idee dat er veel verschil tussen cabs is.
Sowieso tussen merken, maar ook binnen bijvoorbeeld Marshall.

Mijn eerste 4x12 was een Marshall 1960AV. Prima voor het geld.
Later nog een keer diverse Marshall cabs getest, maar allemaal vrij schreeuwerig.
Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12. Vwb toon ook bijna gelijk.

the sure thing
31 december 2024, 16:20
Ik heb het idee dat er veel verschil tussen cabs is.
Sowieso tussen merken, maar ook binnen bijvoorbeeld Marshall.

Mijn eerste 4x12 was een Marshall 1960AV. Prima voor het geld.
Later nog een keer diverse Marshall cabs getest, maar allemaal vrij schreeuwerig.
Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12. Vwb toon ook bijna gelijk.

Mee eens. Ik had een haat/liefde verhouding met de V30 speaker. MAAR: in de Bogner 4x12 (niet te tillen) klonken de V30's zowaar een soort van warm.

Speeddemon
31 december 2024, 17:32
Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12.

Als ie écht oud is, dwz JCM800 era begin jaren '80, zitten er G12-65's in. Daarna kwamen de goeie T75's en weer daarna werd 't idd een schreeuwerige boel.
Een maat van me heeft een JCM800 full stack, die ie in '83 ofzo gekocht heeft; die cabs klinken groots!

Sidenotes: ik vind de AV en BX kasten gemiddeld genomen ook beter klinken dan de standaard (moderne) 1960A's. Ook leuk: vintage London City 4x12's met Greenbacks. :satisfie: Ieder wel bekend die in omgeving Bavel/Breda gerepeteerd heeft bij die ene boerderij.

We hebben ooit de CD release van Drunktank (band van forumlid Bins) mogen openen en speelden in Den Haag over hun backline, ze hadden -als ik het me goed herinner- Peavey MS kasten met K85's of K100's en dat klinkt ook bruut en massief. :ok:

Thiez
6 januari 2025, 10:19
Een cabinet maakt zeer veel uit, 1x12, 2x12, 4x12, open of dicht cabinet, oversized, front of rear loaded speakers, etc, etc. Speakers reageren totaal anders in al die gevallen. Dus enkel over speakers praten is zeer lastig.

Ik had eerste een Kool en elfring 2x12 met V30. In combinatie met mijn engl blackmore was dit erg schel, strak, steriel.
Daarna kocht ik een Marshall 1960AX met greenbacks. De chinese greenbacks, en juist daar hou ik wel van. Niet schel maar wel dat crispy randje in de hoge mids. Toen heb ik een tijdje 2 greenback eruit gehaald en gewisseld voor g12-65. Dat was fijn voor rechtstreekse cabinet sound, de prik van de greenbacks en wat meer body van de g12-65. Maar live was het toch vaak maar 1 mic en die ging altijd voor de greenbacks, omdat je daarmee gewoon lekkerder door de mix kwam in bandverband. In de studio heb ik ze nog wel eens beide uitgemiced. Maar uiteindelijk besloten om de G12-65 er weer uit te halen en gewoon weer de greenbacks er terug in te zetten.

Een vriend van me heeft de marshall 1960 met G12-t75 en ook deze speakers hebben wel wat lekkers. Totaal andere sound dan de greenbacks, maar zijn zeker ook goede sounds uit te halen. Dat is sowieso een beetje het lastige aan dit soort discussies, uit de meeste speakers en amps enzo is wel een fijne sound te halen, het is maar net wat je zoekt en wil horen.

the sure thing
6 januari 2025, 14:23
Een cabinet maakt zeer veel uit, 1x12, 2x12, 4x12, open of dicht cabinet, oversized, front of rear loaded speakers, etc, etc. Speakers reageren totaal anders in al die gevallen. Dus enkel over speakers praten is zeer lastig.

Ik had eerste een Kool en elfring 2x12 met V30. In combinatie met mijn engl blackmore was dit erg schel, strak, steriel.
Daarna kocht ik een Marshall 1960AX met greenbacks. De chinese greenbacks, en juist daar hou ik wel van. Niet schel maar wel dat crispy randje in de hoge mids. Toen heb ik een tijdje 2 greenback eruit gehaald en gewisseld voor g12-65. Dat was fijn voor rechtstreekse cabinet sound, de prik van de greenbacks en wat meer body van de g12-65. Maar live was het toch vaak maar 1 mic en die ging altijd voor de greenbacks, omdat je daarmee gewoon lekkerder door de mix kwam in bandverband. In de studio heb ik ze nog wel eens beide uitgemiced. Maar uiteindelijk besloten om de G12-65 er weer uit te halen en gewoon weer de greenbacks er terug in te zetten.

Een vriend van me heeft de marshall 1960 met G12-t75 en ook deze speakers hebben wel wat lekkers. Totaal andere sound dan de greenbacks, maar zijn zeker ook goede sounds uit te halen. Dat is sowieso een beetje het lastige aan dit soort discussies, uit de meeste speakers en amps enzo is wel een fijne sound te halen, het is maar net wat je zoekt en wil horen.

... waarbij je een wezenlijk onderscheid maakt: gebruik je ze live in bandgeweld (zonder in-ear of uitgebreide degelijke backline) of thuis/in de studio?

Thiez
7 januari 2025, 07:17
... waarbij je een wezenlijk onderscheid maakt: gebruik je ze live in bandgeweld (zonder in-ear of uitgebreide degelijke backline) of thuis/in de studio?

Ik heb zelf thuis nooit echt belang gegeven aan mijn sound. Thuis is enkel oefenen, repeteren. En tuurlijk, ik heb ook geen roland cube thuis staan, maar voor thuis ga ik niet tot het niveau "zijn mijn speakers wel de juiste sound die ik zoek?". Thuis heb ik een 2x12 met G12-80 (of 85, weet niet meer).

In bandverband hebben de greenback me nooit teleur gesteld. Prikken altijd goed door de mix, geven voldoende ruimte aan de onderkant voor de bassist, klinkten lekker rauw en combineren goed met een 2e gitarist die in mijn geval meestal G12-75 speelde.

Studio vind ik weer een ander iets. Meestal pak ik daar mijn eigen amp/cab combinatie als basis en ga ik hobbyen met spul wat in de studio staat om daar een 2e laag op/naast te leggen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. In de studio tot nu toe eigenlijk altijd 2 amp, 2 cab gebruikt. Een met wat meer gain voor het laag/mid, en andere met wat minder gain voor het rauwe randje hoog.

Overigens heb ik ook altijd lopen zoeken naar sound en speakers. Ik was zelfs jaren geleden de aanstichter van een cabinet/speaker meeting met gitaarnet leden in Rijsbergen.
Inmiddels vind ik het nog steeds leuk om verschillende amps en speakers etc te horen, maar heb ik minder last van GAS.

Jan Buurman
9 januari 2025, 23:37
Vandaag de eerste repetitie met mijn Marshall 2061cx met de twee nieuwe G12T-75 's onder mijn Marshall SC20H gehad.
Precies wat ik zocht! Het heerlijke, agressieve JCM800 geluid klonk weer door de ruimte.
Me happy!

Rinze
10 januari 2025, 00:01
Vandaag de eerste repetitie met mijn Marshall 2061cx met de twee nieuwe G12T-75 's onder mijn Marshall SC20H gehad.
Precies wat ik zocht! Het heerlijke, agressieve JCM800 geluid klonk weer door de ruimte.
Me happy!Mooi zo, dat is waar het om gaat.

Gaat zo'n Marshall uit de studio serie hard genoeg voor in een stevige band?

Jan Buurman
10 januari 2025, 00:09
20 watt is echt zat! Hij komt niet voorbij 4.
Stevige drummer, knallende classic rock... moeiteloos.
Meer heb je echt niet nodig in een band.

the sure thing
10 januari 2025, 07:30
Me happy!

Congrats! Welke versie van de G12T-75 heb je precies?

Jan Buurman
10 januari 2025, 07:35
Weet ik niet precies. Ze komen uit een Marshall 1936. In ieder geval niet de vented.

Erik de Perik
10 januari 2025, 21:26
Weet ik niet precies. Ze komen uit een Marshall 1936. In ieder geval niet de vented.

Kijk daar heb je het gedonder al :seriousf:

Maar helemaal gelijk hoor, mensen zouden wat vaker met hun oren ipv hun ogen moeten luisteren.

Speeddemon
11 januari 2025, 21:49
Ik weet niet hoe het met jouw oren gesteld is, maar ik hoor hier best wel een verschilletje. :soinnocent:

https://www.youtube.com/watch?v=-iqfNCidmMs&t

Wat 'beter' is, is een kwestie van smaak natuurlijk. :speed:

Erik de Perik
1 april 2025, 14:42
Nu zou ik werkelijk niet weten waarom iemand die troosteloze herrie van Metallica zou willen reproduceren, maar altijd leuk zo'n vergelijking:

https://www.youtube.com/watch?v=iywQBTfPBNk