PDA

View Full Version : Brom EVH 5150 LBX ii

Thiez
19 november 2024, 14:03
Ik heb een tijdje een 2e hands EVH 5150 LBX II. Momenteel zit er in het ampje een 50Hz brom. Het is me nooit opgevallen maar hoorde het tijdens de laatste repetitie ineens, weet dus niet zeker of het er altijd ingezeten heeft of dat het ontstaan is.

De brom varieert niet met gain of volume en is op zowel het clean als drive kanaal aanwezig. De brom veranderd wel met de resonance instelling. Wanneer ik de resonance helemaal dicht draai is de brom 0,2v gemeten op de output jack. Met de resonance open is dit ongeveer 1v.

Ripple gemeten op de B+ is ongeveer 3,5v.

Ik heb nieuwe eindbuizen geprobeerd en een nieuwe fasedraaier preamp buis maar dit gaf geen resultaat.

Iemand enig idee waar te gaan zoeken?

Schema is de vinden: http://www.jcsautomation.com/temp/EVH%205150%20III%20LBX%20II%20Schematic%20Set.pdf

tmms
20 november 2024, 12:02
Ik zou idd denken aan de fasedraaier. Weet je zeker dat het nieuwe buisje goed is?

Thiez
20 november 2024, 19:07
Opgelost. Nieuwe buisjes erin, bleek de buis van de fx loop te zijn. Gebeurd toch best regelmatig dat nieuwe buizen niet goed blijken te zijn. Met JJ al een paar keer gehad, nu was het een shuguang.

D3nnis
20 november 2024, 19:33
Wordt je nog gecompenseerd?
Preamp buizen zijn ook geen 5 euro meer zeg maar...

Erik de Perik
20 november 2024, 20:05

Inderdaad, tegenwoordig ben je ruim driemaal zoveel kwijt. Ik moet er nog eentje teruggeven aan een maat van me en ik schrok van de prijs.

Thiez
21 november 2024, 08:51

Ben bang van niet, had die buis al vanaf augustus in de kast liggen. Dus dat is gewoon 28 euro naar de ballen. Het was trouwens een svetlana ipv een shuguang.
Ik heb hem een sticker gegeven en laat hem nog even liggen. Wellicht dat hij in een andere amp of andere positie nog voldoet zonder brom te geven.

Erik de Perik
21 november 2024, 16:53
Oké nog duurder dus dan ik dacht. De nos voorraadjes bij oude radioboeren zal inmiddels ook wel helemaal op zijn.

Thiez
22 november 2024, 07:23
Ze zijn inderdaad flink duur geworden

Dirk_Hendrik
22 november 2024, 10:28
Het wegvallen van Sovtek als supplier heeft ook niet echt meegeholpen. En, op het moment dat handel uit Rusland op slot ging, gingen de prijzen van Chinese buizenboeren in 1 stap omhoog. En de NOS voorraadjes bij radioboeren zijn al jaren op. Opgekocht door HiFi nerds die die dingen mythische klankeigenschappen toedichten.