PDA

View Full Version : Rack is back (Soldano ;-)

tnijland
17 november 2024, 17:03
Rack is blijkbaar weer in. Althans volgens de legendarische versterkerbouwer Mike Soldano en rack goeroe Bob Bradshaw ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=9X_sX59dREM

Rack gear:

De X88 preamp met IR en power amp simulatie: https://www.soldano.com/products/classic/amplifiers/x88-ir/?srsltid=AfmBOooY0x7QoZPKp_dxwcSbZkzjbOhuBVLPBxgXs l6BnAAva8CXV6R_

en

de SLO100 rackversie: https://www.soldano.com/products/classic/amplifiers/slo-100-rack

Remork1970
17 november 2024, 18:53
Fraaie apparaten weer! Goed te betalen ook voor de gemiddelde gitarist.

miyaru
17 november 2024, 22:18
Maar dan heb jij ook wel wat met die prachtige Soldano spullen!

Remork1970
18 november 2024, 07:58
Jááááá, 't kost wat, maar daar betaal je dan ook voor!

miyaru
18 november 2024, 14:27
Jááááá, 't kost wat, maar daar betaal je dan ook voor!

Hoe komt het toch dat we niet voor zeer goede kwaliteit willen betalen. Je koopt zo iets als pro, of als erg enthousiaste gitarist……

Thiez
18 november 2024, 14:52
Ik snap inderdaad wel dat de rack amps weer terug gaan komen. Zeker met een goede IR poweramp/speaker sim.
Steeds meer gitaristen gaan overschakelen op digitaal, preamp en direct naar de tafel. Dan is een rack best handig, preamp erin, eventueel een fx unit erbij, je IEM erin, eventueel van de andere gitarist en van de bassist ook alles erin. 1 rack op het podium en klaar.

Wij doen met onze motley crue tribute al een soort gelijk iets, alleen loop ik nog te kutten met een pedalboard, een los buizenbakkie en een torpedo captor x omdat ik nog zo een idiote conservatieve gitarist ben.

Wat betreft prijs, tjah... Ik denk dat je dit soort prijzen toch wel betaald bij spul wat niet in azië gemaakt wordt. Andere betalen 300 euro voor een "boutique tube screamer kopie".

Erik de Perik
18 november 2024, 20:33
Hoe komt het toch dat we niet voor zeer goede kwaliteit willen betalen. Je koopt zo iets als pro, of als erg enthousiaste gitarist……

Het gros van de dure spullen wordt echt niet door profs gekocht. Daar zouden de fabrikanten de schoorsteen niet van kunnen laten roken. Van al die Murphy Labs meubels met snaren, dikke buizen tops, etc. Even op Thomann.de gekeken en de populairste buizen tops zijn de Mesa Boogie Dual Rectifier à 3.390 EUR en de JP-2C van 4.559 EUR. Zouden die echt allemaal naar pro's gaan of zelfs maar de helft? Je ziet geregels peperdure spullen te koop staan, die nog nooit de deur uit zijn geweest.
Ik zag ook nog een filmpje van een schattige Engelse gitaarbouwer, die een basisprijs van 36.000 USD heeft en er eentje aflevert in Florida bij exact het type dat zoiets aanschaft.

Filmpje!!! (vanaf 50:40 is ze in Florida, hoor je de gitaar en ontmoet je de koper en zijn vrouw)

https://www.youtube.com/watch?v=18scWjZHXZE

Thiez
19 november 2024, 08:07
Tja er zijn er genoeg die investeren in instrumenten. Maar dan heb je het inderdaad over mensen die een aanstormend talent zien in gitaarbouw (in deze Daisy tempest) of mensen die investeren in vintage gitaren. Ze kunnen niet spelen, maar ze moeten hun centen omzetten in materiaal omdat anders de belasting er mee vandoor gaat.

Maar ik denk ook niet dat dit het publiek is wat een soldano preamp gaat kopen. Ik denk dat het toch echt de semi pro gitarist is die er het podium mee op gaat. Die wellicht via een endorsement deal nog een beetje korting kan krijgen. En de amp uiteindelijk via de 2e hands markt bij de slaapkamergitarist terecht komt.

Ik zou het zelf nooit betalen voor een amp of een gitaar, maar sommige mensen zijn wel bereid om dat te spenderen, dat is hobby toch?
De ene rijdt in een afgetrapte nissan micra en is tevreden en de ander wil kosten wat het kost een audi A8 onder zijn reet. Verschil moet er wezen.

dml
20 november 2024, 11:31

Ik wil best voor zeer goede kwaliteit betalen, maar het moet ook wel je smaak zijn. Laat Soldano nou juist niet mijn smaak zijn. En wat is de definitie van "zeer goede kwaliteit"?

miyaru
20 november 2024, 14:36
Ik wil best voor zeer goede kwaliteit betalen, maar het moet ook wel je smaak zijn. Laat Soldano nou juist niet mijn smaak zijn. En wat is de definitie van "zeer goede kwaliteit"?

Ik denk dat goede kwaliteit ook een beetje subjectief is, maar in dit geval van Soldano is het een stuk van erg geliefd bij velen en onmiskenbare bouwkwaliteit. Het is erg doordacht en mooi uitgevoerd vind ik dan…….

tmms
20 november 2024, 15:57
Al die brikkies zijn 4000 toch? Marshall, Fender, Mesa, Soldano, Magnatone. Goed is goed, en het kost ook redelijk wat aan onderdelen. Vind het niet zo gek.

Remork1970
21 november 2024, 08:32
Nou goed, als ik een klapper maak in de loterij dan koop ik er wel één. Kèk wel, dat paarse kleurtje. En rack gear heb ik altijd tof gevonden. Nooit begrepen ook waarom dat ineens uit de gratie raakte.

Pepe
21 november 2024, 10:55
Nooit begrepen ook waarom dat ineens uit de gratie raakte.

De 19" zijn de jongens die veel controle over hun geluid willen hebben,
dat doortrekkend is digitaal/in-ear een logisch vervolg,
maximale controle in minimale package,
de vraag is dan meer waarom je weer naar 19" (terug) wil

Fobo
21 november 2024, 12:30
De 19" zijn de jongens die veel controle over hun geluid willen hebben,
dat doortrekkend is digitaal/in-ear een logisch vervolg,
maximale controle in minimale package,
de vraag is dan meer waarom je weer naar 19" (terug) wil
Dat antwoord heb je zelf al gegeven...

Thiez
21 november 2024, 13:01
Precies. Ik denk dat dit soort amps een ideale tussenweg is voor de conservatieve gitarist die toch een stapje richting digitaal wil zetten.
De feel (buisjes) en control (lekker knoppen draaien ipv 1001 menu's doorscrollen) is nog het ouderwetse buizenampje, terwijl er toch een digitaal signaaltje uit komt. Wat mij betreft een ideale combi, basicly heb ik hetzelfde met mijn buizenamp + captor x, alleen dat zijn 2 losse kastjes.

Pepe
21 november 2024, 16:09
Ok.
Ik bedoel met meer controle meer controle over general sound shaping, niet over wat al getuned is door in dit geval meneer Soldano en zoals dml zegt, not my cup of tea.

Een ander ding is, toen ik destijds naar rack ging realiseerde ik dat ik daar eigenlijk een fender/Vox combo geluid uit wilde, wat er niet in zat omdat het dat niet was. Ik heb nog even een Fender super 60 rack version geprobeerd maar sound & feel is toch anders dan zijn combo versie.
Maw een rack creeert ook zijn eigen niche, wat logisch is want dat doen een combo en stack ook.
Afgezien van meer controle over pre tuned zit het ook min of meer vast aan een genre.

Fobo
21 november 2024, 17:40
Afgezien van meer controle over pre tuned zit het ook min of meer vast aan een genre.
Vind ik een vreemde aanname. Dat je van dat geluid houdt, wil niet persé zeggen dat je daarmee juist en/of alleen een specifiek muziekgenre speelt, waarmee jij dat kennelijk associeert.

Pepe
21 november 2024, 18:13
Vind ik een vreemde aanname. Dat je van dat geluid houdt, wil niet persé zeggen dat je daarmee juist en/of alleen een specifiek muziekgenre speelt, waarmee jij dat kennelijk associeert.

Het is geen aanname maar constatering.
Persoonlijk ben ik van het "whatever works/floats your boat" principe.
Elk geluid heeft zijn charme, zoals elke muzieksoort zijn charme heeft en wanneer in de juiste context is het thuiskomen.

Maar daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, van mij mag u best heel streng in de leer zijn (overdrachtelijk)

tnijland
21 november 2024, 19:59
In mijn rack tijd (die nog steeds in een soort van koude oorlog situatie in mijn studiootje staat), had ik als optreden setup altijd de Triaxis preamp van Mesa Boogie maar vulde de sound toch aan met een paarse Soldano SP77 series II preamp om dat typische lukather-achtige solo soundje erbij te hebben.

@Pepe: er is destijds ook een 19" preamp speciaal ontworpen die je wellicht wel leuk had gevonden. Dat is namelijk de Reussenzehn Tube preamp mk2 met een California en een Brittisch channel en zowaar vintage gevoiced ;-) Helemaal heeft Reussenzehn het rack-concept qua standaard afmetingen volgens mij niet helemaal goed begrepen want het ding is 1.5 HE hoog...

Ook Egnater en tegenwoordig Synergy timmeren nog aan de weg met preamp modules (o.a. Fender, Vox, Marshall, USA high gain etc.).

Erik de Perik
21 november 2024, 23:58
Er was natuurlijk zoveel te koop op rack gebied, maar volgens mij waren het met name de studio gitaristen die een bepaalde sound ingeregeld kregen door de engineer, die (peper)dure 19" spullen gebruikten van Eventide, Lexicon, Valley People, etc. Toen dachten de Lukathers, Huffs en Landaus: "dat wil ik ook, maar dan wel met nog wat pedaaltjes, versterkers etc." Waardoor lui als Bradshaw ineens in beeld kwamen. Leuke video trouwens van Bradshaw en Soldano. :ok:

Pepe
22 november 2024, 00:25
Die Duitsers waren, begin '90 super vooruitstrevend met programmable tube 19". Zo kwam Lain Barbier een keertje binnenwippen met zo'n Reussenzehn die full tube pre and power was met een footcontroller erbij die zo uit een F16 leek te komen, alles midi natuurlijk.

Ik had wel wat 19"Duits spul van H&K en Kitty Hawk maar mijn oren willen toch iets Engels of Amerikaans horen, merkte ik. Soldano vond ik altijd wel lekker, meer vintage (middy & rond) dan de concurrentie die doorgaans, voor mij dan, te scooped klinkt.
Dat verschil hoor je ook weer terug in hun pedalen vind ik, de Slo en GTO vs bijvoorbeeld Mesa V-twin.

Maar ik heb niet zo'n rack geschiedenis zeg ik erbij, ik heb alles verkocht, heb enkel nog een Peavey Valverb, Kitty Hawk testarossa en Chandler tube driver. Over die laatste speel ik nog dagelijks, ik heb gewoon nog geen beter drive pedaaltje gevonden.

Erik heeft gelijk, mijn 19" had helemaal niks te zoeken in een studio, zo'n engineer gebruikte dan een Lexicon 224 waar je gemakkelijk 2 keer mijn hele rack van kon kopen.

Erik de Perik
22 november 2024, 01:03
H&K en Kitty Hawk hadden, zeker in die tijd echt hun eigen sound. Daar was niets Brits of Amerikaans bij. Ik heb nog steeds een KH buizentop, maar da's geen Duitser, "made in Doetinchem" staat er op en hij klinkt als een Marshall. Ook een stuk betrouwbaarder dan het spul waar ze bekend mee geworden zijn, je weet wel dat Music Maker kliekje uit Arnhem. Ik heb ook nog een H&K Access preamp. Onverwoestbare kwaliteit en voor een fractie van de originele prijs.

Dirk_Hendrik
24 november 2024, 13:14
@Pepe: er is destijds ook een 19" preamp speciaal ontworpen die je wellicht wel leuk had gevonden. Dat is namelijk de Reussenzehn Tube preamp mk2 met een California en een Brittisch channel en zowaar vintage gevoiced ;-) Helemaal heeft Reussenzehn het rack-concept qua standaard afmetingen volgens mij niet helemaal goed begrepen want het ding is 1.5 HE hoog...

Geinig dat je deze ter sprake brengt, Ik heb er hier eentje staan, is nog van Peter Heijnen geweest. Die was er ook lyrisch over. Ik moet bekennen dat ik zelf zwaar moeite had om er iets uit te halen wat de moeite was, laat staan een blijvertje. Daarnaast maken alle jacks hun massa-aansluiting via het chassis dus als je ook maar iets anders uithaalt dan het ding met een eigen power-amp in hetzelfde rack plaatsten heb je meteen aardlussen en jetsers van brommen te pakken.

En die standaarden... Tsja ik stond anderhalve week terug op de elektronik beurs in Munchen ook te kijken naar 19"" kasten van een halve unit hoog. Vond het wel prakrisch eigenlijk.

tmms
24 november 2024, 16:45
Is die Peter niet gewoon een nationalistische, godsdienstwaanzinnige gek die dacht ik zal die versterkertechnicus een poot uitdraaien met een mooi bakkie vol rotte onderdelen? Ik kijk nergens meer van op, nergens meer van.

Pepe
24 november 2024, 17:47
Peter was de gitarist van Karin Bloemen (maar had toen een amp van Aspen Pittman geloof ik).

Dirk_Hendrik
25 november 2024, 14:43
Is die Peter niet gewoon een nationalistische, godsdienstwaanzinnige gek die dacht ik zal die versterkertechnicus een poot uitdraaien met een mooi bakkie vol rotte onderdelen? Ik kijk nergens meer van op, nergens meer van.

Peter Heijnen is, zowel binnen als buiten dit forum, één van de meest sympathieke mensen die ik in alle jaren dat ik dit forum ken ben tegengekomen. Je post zal vast grappig bedoelt zijn maar ik mis de clou geloof ik. Al was het maar omdat het lastig is iemand een poot uit te draaien als je hem iets cadeau doet.

tnijland
25 november 2024, 15:50
Inderdaad, hij is een keertje helemaal afgereisd naar mijn studio hokje om... jawel het 19" Vintage Revolution PedalPro rack eens uit te proberen. Speelde meteen een paar geweldige mooie lickjes met een timing die de pro toch een beetje van de amateur doet onderscheiden en het was inderdaad ook nog eens een heel plezierig iemand.

tmms
26 november 2024, 08:54
Trek de wereld erg slecht de laatste tijd, was een spinsel uit pure frustratie. Niks persoonlijks.

Erik de Perik
26 november 2024, 22:03
Trek de wereld erg slecht de laatste tijd, was een spinsel uit pure frustratie. Niks persoonlijks.

Veel persoonlijker kan het niet worden.

Remork1970
27 november 2024, 10:04

Wil je d'r over praten?

tmms
27 november 2024, 12:58
Af en toe een potje schelden lucht op.:ok:

Remork1970
27 november 2024, 14:35
Dát ben ik geheel met u eens!