View Full Version : Gibson Les Paul 2008 wiring
Da Vinci
31 oktober 2024, 20:11
Ik heb een 2008 standard met zo’n fantastische printplaat. Mijn pickup switch heeft de geest gegeven, de middelste stand geeft enkel nog de neck pup. We zijn het punt van contactspray blijkbaar ook al voorbij.
Nu viel me wat op; als de switch in het midden staat heb ik dus geen brug pup. Als ik de volumepot van de neck dichtdraai is het geluid helemaal weg. Maar… als ik op het middenstandje dan de tonepot van de brug dichtdraai heeft dat effect op het geluid (instant money for nothing achting).
Dat moet eigenlijk helemaal niet kunnen toch?
Iemand toevallig ervaring met die printplaten? Is er wellicht meer mis dan alleen de switch?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tupelo
31 oktober 2024, 20:39
Geen idee, sorry.
Maar 30 jaar geleden ofzo, gitarist waarmee ik speelde, met een LP custom uit 1970, die had zonder printplaat hetzelfde met zijn tonepots, en had ze daarom gebypased.
Erik de Perik
31 oktober 2024, 20:43
Ik denk dat het probleem oplost als je de schakelaar vervangt, maar ik heb echt geen ervaring met die printplaten. Zit niet in een HB hè ;)
Da Vinci
1 november 2024, 07:43
Geen idee, sorry.
Maar 30 jaar geleden ofzo, gitarist waarmee ik speelde, met een LP custom uit 1970, die had zonder printplaat hetzelfde met zijn tonepots, en had ze daarom gebypased.
O ik dacht dat bij normale wiring die signalen echt pas bij de switch bij elkaar komen en dat dat dan fysiek niet een mogelijk is.
Zo’n printplaat maakt het allemaal een beetje diffuus.
Eerst maar eens de switch laten vervangen dan. Heb met die gitaar al een paar keer overwogen om de hele wiring opnieuw te laten doen, dat is ook nog een optie…
Zonno
1 november 2024, 11:15
Heb met die gitaar al een paar keer overwogen om de hele wiring opnieuw te laten doen, dat is ook nog een optie…
....of bestellen bij Arty's Custom Guitars. Dat is ook nog een optie.
Orpheo
1 november 2024, 11:52
De kans dat het aan díe schakelaar ligt is klein. Het is een switchcraft en daar kan heel weinig aan fout gaan. Het is een tuimelaar die twee veren opzij drukt die in het midden wel of geen contact maken. Als de tuimelaar 'klikt' naar boven, beneden, of midden, is de kans dat de schakelaar kapot is, niet groot.
De kans is groter dat de pot gaar is.
De signalen van de pickups kómen ook pas bij de switch bij elkaar. die tonepots zitten op de volumepots gekoppeld, en die zitten per pickup, vóór de switch.
Een switch is ongeveer 20 euri; als je meer dan 50 moet betalen om dit voor elkaar te krijgen, word je serieus getild.
Pots zijn 10E/stuk; schakelaar 20, dus 60 in totaal. Condensatoren hoeven niet vervangen te worden noch de jack; als de hele rebuild van de wiring meer dan 120E kost gaat er iets fout. (60E parts, 40E arbeid, 20E BTW). 150 is imho écht de bovengrens.
Da Vinci
1 november 2024, 16:22
De kans dat het aan díe schakelaar ligt is klein. Het is een switchcraft en daar kan heel weinig aan fout gaan. Het is een tuimelaar die twee veren opzij drukt die in het midden wel of geen contact maken. Als de tuimelaar 'klikt' naar boven, beneden, of midden, is de kans dat de schakelaar kapot is, niet groot.
De kans is groter dat de pot gaar is.
De signalen van de pickups kómen ook pas bij de switch bij elkaar. die tonepots zitten op de volumepots gekoppeld, en die zitten per pickup, vóór de switch.
Een switch is ongeveer 20 euri; als je meer dan 50 moet betalen om dit voor elkaar te krijgen, word je serieus getild.
Pots zijn 10E/stuk; schakelaar 20, dus 60 in totaal. Condensatoren hoeven niet vervangen te worden noch de jack; als de hele rebuild van de wiring meer dan 120E kost gaat er iets fout. (60E parts, 40E arbeid, 20E BTW). 150 is imho écht de bovengrens.
Thx voor de info!
Het dikgedrukte stuk past bij wat mij al logisch leek, maar dan snap ik alsnog niet hoe het kan dat de tone van de brugpup effect heeft op de neckpup. Vandaar ook dat ik me afvraag of dit door die printplaat komt. Draadjes volgen in een wiring diagram lukt me nog wel maar wat er in zo'n circuit board gebeurt... ?
benwave
1 november 2024, 20:03
https://nl.aliexpress.com/item/32770648163.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_m ain.285.d18279d2dAdrFV&gatewayAdapt=glo2nld
Die werken perfect dan hoef je alleen de pickups erop te solderen
Da Vinci
1 november 2024, 20:21
https://nl.aliexpress.com/item/32770648163.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_m ain.285.d18279d2dAdrFV&gatewayAdapt=glo2nld
Die werken perfect dan hoef je alleen de pickups erop te solderen
Ha mooi :)
Ik heb ook van die connectors aan mijn pick-ups, kan nog makkelijk dan 😅
Da Vinci
8 november 2024, 15:18
Zaterdag even bij Guitarfactory geweest en daar heeft Francois zich, nadat we de sprintrace hebben gekeken, met een busje spray ontfermt over de potmeters. Hoewel nog wel wat kraakjes bij het draaien nu in de middenstand weer beide pickups.
Blijft voor een boerenlul als mij gek dat een potmeter er voor zorgt dat de pup in één stand geen geluid geeft en in een andere wel. Maar, het werkt voor nu. En daarna gaat de printplaat er denk uit.
Tupelo
8 november 2024, 15:35
Snel op MP dat ding, nu die werkt; het is geen echte liefde voor je. ;)
Da Vinci
8 november 2024, 17:32
Snel op MP dat ding, nu die werkt; het is geen echte liefde voor je. ;)
haha we gaan het zien. Nu een paar repetities mee gedaan en ik merk dat ik 'm dan toch wel weer ga waarderen als ik weer een beetje aan de neck etc aan het wennen ben.
Dat die nu standaard in de huiskamer staat ipv op een wat koudere zolder lijkt de stemvastheid ook wel ten goede te komen.
D3nnis
8 november 2024, 18:46
Snel op MP dat ding, nu die werkt; het is geen echte liefde voor je. ;)Precies, voor echt weinig geld haal ik m snel op :D
Da Vinci
3 december 2024, 15:25
Nou, vorige week toch maar gekozen voor een compleet nieuwe wiring. De potmeters kraakte behoorlijk dus die gingen sowieso richting hun eindfase en ik vond het altijd al kutpots omdat ze van 10 - 4 bijna niks deden en dan draai je niet ff snel wat bij.
Denk liniaire potmeters voor volume gebruikt door Gibson...?
Ik liet bij het wegbrengen in de winkel vallen dat ik toch altijd een beetje een haat/liefde verhouding met die gitaar heb gehad en dat ik afgezien van (gebrek aan) ergonomie en het snelle ontstemmen. Bob van Guitarfactory beweerde dat een Gibson prima stemvast te krijgen is bij goede afstelling dus ik dacht, niet geschoten... Ik zou willen zeggen dat ik positief verrast ben, maar het is meer verbaasd eigenlijk.
Heb 'm sinds zaterdag terug en zelfs na een uitgebreide GibSunday blijft die al dagen goed in tune.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241203/9fd9c0df4d66cff54885f6fa12a69043.jpg
Omdat ik mede door een nieuwe band sowieso na een hele tijd weer intensief op die LP ging spelen begint de ergonomie al wel te wennen en nu die ook nog eens super is afgesteld en om stemming blijft wordt het misschien wel pure liefde haha :mmmm:
Erik de Perik
3 december 2024, 17:25
Sommige dingen veranderen ook. Ik begon met Gibsons, stapte over op Superstrats en inmiddels maakt het mij allemaal wat minder uit.
Tupelo
4 december 2024, 13:42
Ah good for you!
Scheelt weer een bom duiten.
En weinig leukers dan weer verliefd worden op je eigen gear.
Tupelo
4 december 2024, 13:47
Bijkomstig...
Ik ken aardig wat mensen die hun eigen gitaren afstellen en klein onderhoud verrichten die erg tevreden zijn over hun werk.
Ik ben dat over mezelf minder, en ga altijd naar Luthiers in Den Bosch.
En ik denk vaak dat mijn gitaar spelende maatjes dat beter ook zouden doen. :sssh:
Maar iedereen in zijn waarde laten enzo he. ;)
tmms
4 december 2024, 14:08
Oh nee, als een gitaar niet geintoneerd is, heel simpel, tuner en een schroevendraaiertje. Octaaf zuiver afstellen. Je moet alleen de andere kant op draaien dan je denkt:D.
motorhan
4 december 2024, 14:27
Het is alleen jammer dat zo'n goede afsteller meestal een eind weg zit. en als je gepensioneerd bent heb je al zo weing tijd.
Ik vind de gitaarfactory ook een fijne zaak heb altijd contact met Francois. Bob ken ik niet.
zal mijn gibson met robot tuners daar ook eens brengen voor afstellen en nieuwe snaren dat vind ik nogal een gedoe op dezee gitaar.
Fobo
4 december 2024, 15:38
...en als je gepensioneerd bent heb je al zo weing tijd...
Zou je dat uit kunnen/willen leggen?
Da Vinci
4 december 2024, 19:08
Sommige dingen veranderen ook. Ik begon met Gibsons, stapte over op Superstrats en inmiddels maakt het mij allemaal wat minder uit.
Ja dat herken ik ook wel hoor. Vroeger had ik echt bepaalde nummers die ik op bepaalde gitaren wilde spelen want blabla. Bemoeide mee ook altijd om die reden met de setlist. En dan stond ik nog regelmatig te wisselen tijdens een set.
Nu is dat veel meer praktisch ingegeven, bijv. je hebt een tremolo nodig of je wil juist naar drop-D en dat bepaalt dan de keuze voor dat nummer en alles daaromheen. Tot een hele set aan toe als het ff kan :)
Zo heb ik de laatste jaren vooral op mijn Luke gespeeld in mijn rockbandje maar ik verwacht dat het nu weer even wat meer de LP wordt. Hoewel ik op beide gitaren de hele set zou kunnen voelt dit nu ff als waar ik zin in heb. Verandering van spijs doet eten denk :)
In mijn inmiddels ex band met blazers etc. speelde ik sowieso alles op m'n Suhr.
Da Vinci
4 december 2024, 19:14
Het is alleen jammer dat zo'n goede afsteller meestal een eind weg zit. en als je gepensioneerd bent heb je al zo weing tijd.
Ik vind de gitaarfactory ook een fijne zaak heb altijd contact met Francois. Bob ken ik niet.
zal mijn gibson met robot tuners daar ook eens brengen voor afstellen en nieuwe snaren dat vind ik nogal een gedoe op dezee gitaar.
Ja Francois is eigenlijk al 20 jaar mijn vaste adres als ik iets moet laten doen. Afgezien dat hij het heel goed doet ken ik 'm ook privé dus als ik iets nodig wat hij kan leveren probeer ik het altijd via hem te doen. Nu heeft Bob 't gedaan en dat is ook naar volle tevredenheid.
Uiteindelijk ben ik blij dat er tussen alle dozenschuivers nog mensen met verstand van zaken zijn dus die moet je dan ook wat gunnen. Het is ook altijd gezellig om ff bij te kletsen en dan rijd ik er graag een stukje verder voor.
Ik heb natuurlijk het gelukt dat ik een behoorlijk drukke baan heb want anders zou ik er geen tijd voor hebben.
lcvanderhelm
4 december 2024, 20:12
Ik deed altijd alles aan mijn gitaren zelf maar de topkam bij een les paul moet wel heel precies uitgesneden worden om de d en g snaar niet te laten klemlopen.Het raakvlak moet zo klein mogelijk zijn.Helaas moet ik nu echter ook een goede vakman zoeken omdat ik nu ook gepensioneerd ben.
Pepe
4 december 2024, 23:05
Maar zo'n topkammetje vijlen is toch juist iets wat je zelf heel goed kan? Beetje kutten & pielen, wat geduld...
Die kammetjes kosten geen drol en je gaat pas plakken wanneer een kammetje perfect is.
Dat gezegd hebbende, ik heb ook ergens een tele liggen die al jaren op een topkam wacht dus note to self
Fobo
5 december 2024, 10:05
Maar zo'n topkammetje vijlen is toch juist iets wat je zelf heel goed kan? Beetje kutten & pielen, wat geduld...
Jawel, dat is wel zo, maar daar moet je wel de tijd voor hebben; jij werkt zeker nog.