View Full Version : Lapsteel gitaar
denis.hermans
28 september 2024, 13:41
https://youtu.be/0_A0V_HYjds?si=5TtKEEooP1Dg7kR8
Ik zit de laatste tijd veel te kijken naar covers zoals deze op YT.
Vooral de lapsteel vind ik tof.
Zijn er hier leden die dit instrument bespelen ?
Is het moeilijk om in deze stijl te leren spelen ( dus niet zozeer in de traditionele country stijl met A6 (? ) stemming maar eerder bluesy in open D (?) ) in vergelijking met gewone slide gitaar ?
Lapsteel gitaren zijn kennelijk niet zo duur. Waarop moet je letten als je een lapsteel aankoopt ?
Heeft er iemand links naar goede tutorials ?
Mvg,
Denis
Erik de Perik
28 september 2024, 23:32
Geen idee en ik vind hen ook niet echt inspirerend als ik eerlijk ben en dat ben ik altijd.
denis.hermans
29 september 2024, 01:04
Dat mag hoor, geen probleem ;-)
lcvanderhelm
29 september 2024, 11:18
Mag ik dan ook eerlijk zijn en zeggen dat ik ze al een tijdje volg en dat doe je niet als je er geen reet aan vind.
Ben zelf ook aan het overwegen om een lapsteel aan te schaffen.
David Gilmour en Steve Howe wisten er ook leuke dingen mee te doen,dus het instrument is goed bruikbaar buiten het country genre.
Woml
29 september 2024, 12:11
Een van de eerste apparaten die ik heb geknutseld, vooral omdat je over enge dingen als actie, intonatie, frets, en halsprofielen nauwelijks na hoeft te denken ;)
Ik weet weinig van de officiële theorie, maar ik kan er intussen best wat grappig klinkend geluid uit krijgen. Open D en open G vooral. Ik ben begonnen met kijken naar John Fahey en David Lindley, om er nog een paar te noemen.
Intussen heb ik ook een Weissenborn, die ik voornamelijk beschouw als een akoestische variant van mijn lapsteel, en er komt ook nog eens een tri-cone resonator met een vierkante nek, die ik dan in de "echte" lapsteel-stemming (G-B-D-g-b-d) wil proberen.
En waar je bij aanschaffen op zou moeten letten... tsja... Ik heb zelf het idee dat er weinig mis mee kan zijn. Er valt zo goed als niks af te stellen aan de brug, snaarhoogte en dergelijke, je moet het toch allemaal zelf doen met die slide. Doet het element een beetje wat je ervan verwacht, dat lijkt me het voornaamste. Idealiter moeten de bovenkanten van de snaren in één vlak liggen, zodat een rechte slide ze allemaal tegelijk raakt, zonder daarvoor extra kracht te hoeven zetten. Maar zelfs als dat bij aanschaf niet zo is, valt daar nog wel wat aan bij te vijlen.