View Full Version : Advies snaren
cruncher
28 augustus 2024, 11:21
Ik zoek helder klinkende gitaar snaren voor mijn Fender Stratocaster Standard USA. Pickups zijn Fat 50's. Momenteel gebruik ik Ernie Ball Paradigm strings 10-46. Die bevallen mij qua geluid goed maar merk dat de helderheid toch snel minder wordt. Heeft iemand tips/advies welke snaren helder blijven?
Duhsjaak
28 augustus 2024, 15:57
Ikzelf ben happy met 0.10 stainless steel van Fender. Die snaren gebruik ik voor al mijn gitaren. Voor mijn bassen ook stainless steel.
Ten eerste omdat ze knijter helder zijn (de omwonden).
Ten tweede, het is al 15 of langer verboden sieraden te verkopen in de EU, die zijn gecoat met het spul waar 95% van onze snaren mee gewonden.
Het zijn dus Fender 350R stainless steels.
Helderder, geen allergische reacties.
Ik zeg kat in het bakkie.
Kijk wel even naar de prijsverschillen. Die liegen er niet om.
Ik bestel ze per 10 of 12 sets. Voor het laatst (dacht ik) bij Thoman.nl.
Laat maar horen wat je hebt gedaan.
Vriendelijke groet, Gus
denis.hermans
28 augustus 2024, 17:52
Gecoate snaren vb. Elixir.
cruncher
28 augustus 2024, 20:21
Dank voor jullie tips en advies!
cruncher
28 augustus 2024, 20:33
Ikzelf ben happy met 0.10 stainless steel van Fender. Die snaren gebruik ik voor al mijn gitaren. Voor mijn bassen ook stainless steel.
Ten eerste omdat ze knijter helder zijn (de omwonden).
Ten tweede, het is al 15 of langer verboden sieraden te verkopen in de EU, die zijn gecoat met het spul waar 95% van onze snaren mee gewonden.
Het zijn dus Fender 350R stainless steels.
Helderder, geen allergische reacties.
Ik zeg kat in het bakkie.
Kijk wel even naar de prijsverschillen. Die liegen er niet om.
Ik bestel ze per 10 of 12 sets. Voor het laatst (dacht ik) bij Thoman.nl.
Laat maar horen wat je hebt gedaan.
Vriendelijke groet, Gus
Ik lees ook dat Stainless Steel je fretten consumeert. Heb je daar ook ervaring mee?
R.J
29 augustus 2024, 01:11
Over gecoatte snaren, ik lees dat D'addario een nieuwe superdunne coating heeft die haast voelt als een gewone, de XS.
Iemand daar ervaring mee? Ik hoor dat die dingen nogal eens breken, wat ik raar zou vinden voor een D'addario.
Duhsjaak
29 augustus 2024, 18:23
Ik lees ook dat Stainless Steel je fretten consumeert. Heb je daar ook ervaring mee?
Ik persoonlijk ben altijd een beetje voorzichtig met wat men zegt.
Men zegt altijd dat je vette vis moet eten. Dat is zo goed voor de gezondheid.
Stel maar eens op neutrale toon aan een bioloog de vraag waar de meeste levende wezens hun afvalstoffen in opslaan. Want opslaan is immuniteit, anders raken ze vergiftigd.
Alle mensen en alle vissen (koeien, varkens etcetera) slaan het op in hun vetlagen.
Ik mag nog wel eens een gitaartje wisselen, maar ik heb er toch ook de nodige al meer dan 15 jaar. En dat (dat vinnik leuk) zijn geen dure gitaren. Ik heb geen enkele fret wear gemerkt.
Ook degene die ooit ieder jaar #1 of #2 werd van de beste zelfbouw op dit forum, heeft niets bemerkt in dat opzicht.
Relativerend. Als je nu 20 bent en je wilt 60 jaar op een gitaarspelen, zou je dan met normale snaren ook niet aan vernieuwing van de frets toe zijn?
Alle drie hoogste snaren zijn stainless steel. Alleen de omwonden drie dikste maken het verschil.
Heb je wel eens gehoord van fret wear ter hoogte van de hoogste drie? Dat is wat bijgeloof doet met je, als je van gitaarspelen houdt (geintje hè?).
Ben serieus benieuwd naar je beslissing. Echt waar.
Vriendelijke groet, Gus
cruncher
29 augustus 2024, 19:14
Ik persoonlijk ben altijd een beetje voorzichtig met wat men zegt.
Men zegt altijd dat je vette vis moet eten. Dat is zo goed voor de gezondheid.
Stel maar eens op neutrale toon aan een bioloog de vraag waar de meeste levende wezens hun afvalstoffen in opslaan. Want opslaan is immuniteit, anders raken ze vergiftigd.
Alle mensen en alle vissen (koeien, varkens etcetera) slaan het op in hun vetlagen.
Ik mag nog wel eens een gitaartje wisselen, maar ik heb er toch ook de nodige al meer dan 15 jaar. En dat (dat vinnik leuk) zijn geen dure gitaren. Ik heb geen enkele fret wear gemerkt.
Ook degene die ooit ieder jaar #1 of #2 werd van de beste zelfbouw op dit forum, heeft niets bemerkt in dat opzicht.
Relativerend. Als je nu 20 bent en je wilt 60 jaar op een gitaarspelen, zou je dan met normale snaren ook niet aan vernieuwing van de frets toe zijn?
Alle drie hoogste snaren zijn stainless steel. Alleen de omwonden drie dikste maken het verschil.
Heb je wel eens gehoord van fret wear ter hoogte van de hoogste drie? Dat is wat bijgeloof doet met je, als je van gitaarspelen houdt (geintje hè?).
Ben serieus benieuwd naar je beslissing. Echt waar.
Vriendelijke groet, Gus
Zal ik doen!
Napoje
29 augustus 2024, 20:02
Ik zou voor toonstaal kiezen…
D3nnis
29 augustus 2024, 20:23
Ik lees ook dat Stainless Steel je fretten consumeert.
Bij hardere snaren slijten -bij gelijkblijvende overige omstandigheden- je frets harder.
Tot zo ver begrijp ik de gedachte, maar ik heb nog nooit gezien dat een snarenboer op zijn verpakking vermeld wat voor materiaal het exact over gaat (zowel in stainless als in nickel plated) en met welke exacte behandeling, dus ik heb geen idee over welke hardheid we het hebben.
Fobo
29 augustus 2024, 20:38
Bij hardere snaren slijten -bij gelijkblijvende overige omstandigheden- je frets harder.
Dat hangt af van welk materiaal de frets zijn; daar heb je net zo goed verschillende soorten in.
D3nnis
29 augustus 2024, 20:51
Dat hangt af van welk materiaal de frets zijn; daar heb je net zo goed verschillende soorten in.Uiteraard, bij hardere frets zullen die -wederom bij gelijkblijvende omstandigheden- minder hard slijten dan zachtere, maar dat doet niks af aan wat ik schreef.
Het is namelijk niet zo dat als je twee metalen langs elkaar rost per definitie alleen de zachtere slijt.
Fobo
29 augustus 2024, 21:10
Het is namelijk niet zo dat als je twee metalen langs elkaar rost per definitie alleen de zachtere slijt.
Dat beweert ook niemand, maar het lijkt me evident dat zachter materiaal sneller/erger slijt dan hard materiaal.
D3nnis
29 augustus 2024, 21:16
Ja
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt.