PDA

View Full Version : Wijze gebruiken plectrum

Plantje
31 juli 2024, 20:04
Ik speel al dik 30 jaar gitaar en ik ben verre van virtuoos, maar ik kan gewoon lekker mijn dingen spelen.

Nu heeft mijn dochter onlangs het gitaarspelen ook ontdekt en ze heeft afgelopen woensdag haar eerste elektrische gitaar gekregen: een mooie Squier Affinity Strat. Paar plectrums erbij, een Positive Grid Spark 40 en spelen maar!

Nu zag ik dat ze wat moeite had met het plectrum en ik heb de wijsheid niet in pacht, dus ben k eens gaan kijken hoe je dat ding eigenlijk hoort vast te houden, Meeste wat ik zie is: tussen duim en wijsvinger. En nu kom ik erachter, dat ik het dus blijkbaar al jaren fout doe. Ik heb het plectrum als een pen vast. Dus: tussen duim, wijsvinger en middelvinger. En dan tussen de vingertoppen.

Als ik het nu probeer zoals het "hoort" klinkt het voor geen meter. Ik blijf meer achter snaren hangen, dan dat ik ze gericht bespeel. Als ik de overige vinges relax, draai ik onbewust telkens de voluime knop steeds verder dicht, het plectrum draait meer toeren tussen mijn vingers dan een F1 motor enz enz. Kwestie van oefenen? En waarom is hoe ik het doe eigenlijk zo slecht? Gaat het me tegenhouden in snelheid ontwikkelen?

Pepe
31 juli 2024, 20:30
D'r is, om te beginnen, geen goed of fout,
gitaristen spelen met vingers, vinger plectrums, plectrum, muntjes, uitgeknipte American Expres en hybrids daarvan...
whatever works

Ik hou een dunlop jazz tussen duim en wijsvinger en middel en ringvinger gebruik ik voor twee, drieklanken en appergio's.

Belangrijker (vind ik) dat je snapt dat je je rechterhand moet syncen met de tel zodat wanneer je deelt door 2'n en 3'n je altijd in het frame blijft.

Erik de Perik
31 juli 2024, 20:30
Mijn dochter is zelfs een tijdje drummer geweest, tot genoegen van haar leraar Jacques Groen. Maar dit had niet haar voorkeur dus uiteindelijk is zij iets anders gaan doen. Ze zong ook best goed trouwens.

Fusion
31 juli 2024, 21:11
Natuurlijk is er wel goed of fout, fout is al je plectrumtechniek de oorzaak er van is dat je dingen die je wilt spelen niet kunt spelen. En ja voor slome blues zal 't minder nauw luisteren dan voor hypersnelle tech death.

Harald
31 juli 2024, 21:15
Vooral wat Pepe zegt eigenlijk. Als je echt een totale nerd-out op het onderwerp wil doen kun je de youtube filmpjes van Troy Grady bekijken. Maar ik gok dat de gitaristen die hij interviewt en analyseerd zelf gewoon ooit iets hebben opgepakt dat voor hun werkt, en er helemaal niet zo veel over nadenken. Echt toepasbaar is die overkill aan informatie trouwens ook niet.

Als er ergens geen goldstandard voor bestaat op gitaargebied, dan is het plectrumtechniek. Bekende gitaristen die het plectrum met duim en twee vingers vasthouden zijn er niet veel. Maar ze zijn er wel. Metheny is er eentje, dacht ik, en dan ook nog met zeer dunne plectrums. Dus gewoon doen, als het voor jou werkt.

Voor je dochter wellicht wel aanwennen met duim en wijsvinger. Dan heb je bij hybrid picking nog 2 vingers beschikbaar (of 3, als je bij de pinken bent) En mocht ze zonder plectrum makkelijker spelen, is dat ook een optie. Matteo Mancuso is met plectrum ook aanzienlijk minder waard dan zonder.

Plantje
31 juli 2024, 21:41
Dank voor de reacties! Krijg er helaas geen E-mail notificatie van, maar dat zal ik wel even ergens anders aankaarten. Fijn om te zien, dat dit forum nog wel in leven is in ieder geval!

Wat ik zo een beetje lees is het prima als het voor mij werkt, maar als ik snellere solos wil kunnen spelen dan doe ik er goed aan om de meest gangbare manier van plectrum vasthouden te hanteren. Ik ga in ieder geval mijn dochter vertellen dat ze zich dat het beste kan aanwennen. Je kunt beter iets in één keer goed leren natuurlijk!

Eigenlijk vind ik dit sowieso wel een interessante gelegenheid. Ik heb zelf al jaren stilgestaan en dan krijg je van die verhalen als van Brandon d'Eon. En nu zie ik mijn dochter ook in een hele andere tijd opgroeien. Ik had vroeger gitaarles van iemand die voor mijn gevoel echt een virtuoos was. Maar alles werd mondjes maat gevoerd en het ging niet zo heel snel (ook omdat je als puber andere prioriteiten hebt). Mijn dochter (en ik ook als ik wil) heeft zo'n enorme overload aan informatie op internet, dat het bijna niet meer te doen is om eraan te beginnen. Ik ga het gewoon samen met haar weer een beetje oppakken en de ontdekkingsreis aan!

Pepe
31 juli 2024, 22:38
Koop een gitaar die je wil oppakken als je er langs loopt & ga dingen leren/spelen waar je energie van krijgt,
dat is het hele idee,
af en toe moet je een hobbel over maar zolang te overzien, nou en,

zolang je er lol in hebt ben je goed bezig, carry on

Plantje
1 augustus 2024, 10:01
https://youtu.be/1XbzX6GyOU4?si=EDKmKPhhKeg90c-L

De tweede methode die zij aanhoudt is dus zo'n beetje hoe ik het doe. Inderdaad, voor strumming veel fijner. En juist met de eerste manier (wat de meesten als correct zien) heb ik het idee dat ik veel sneller mijn plectrum kwijtraak en als ik dat wil voorkomen ben ik juist heel krampachtig bezig.

Fobo
1 augustus 2024, 12:37
Als er ergens geen goldstandard voor bestaat op gitaargebied, dan is het plectrumtechniek. Bekende gitaristen die het plectrum met duim en twee vingers vasthouden zijn er niet veel. Maar ze zijn er wel. Metheny is er eentje, dacht ik, en dan ook nog met zeer dunne plectrums. Dus gewoon doen, als het voor jou werkt.
Had geen idee hoe ik speelde. Het blijkt dus duim-wijsvinger te zijn, afgewisseld met duim-twee vingers. Wanneer en waarom: geen idee.

Fusion
1 augustus 2024, 12:52
Gewoon doen als het voor jou werkt, tot je vastloopt en je je eigengemaakte techniek niet meer kunt ontleren... kweennie hoor. Er zijn natuurlijk wel degelijk golden standards. Gewoon aan de hand van minste weerstand, optimale hoek, optimale meebuigen vs just steving houden van de plectrum etc. En nogmaals voor slow blues zal t allemaal niet veel uitmaken, en er zijn zeker gitaristen met uitdagend spel die een behoorlijk afwijkende plectrumtechniek hanteren, maar dat zijn denk ik toch echt uitzonderingen.

Duhsjaak
1 augustus 2024, 18:48
Ik speel met dunne plectrums op gitaar en dikke op de bas.
Tussen duim en het scharniertje het dichts bij de nagel.
De dunne plectrum duw ik ietsje hol als ik een wat hardere aanslag wil.
Kan wel wijsneuzig hybrid gaan gillen maar het is gewoon luiigheid.

Ieder weet dat ik op gitaargebied in de hogere regionen zit, dus ik leid daaruit af dat dat ook voor plectrum techniek geldt.
Ik vind dit ook de leukere vragen eerlijk gezegd….
En leuk dat je dochter ook haar weg aan het vinden is.
Vriendelijke groet, Gus