PDA

View Full Version : Wijze gebruiken plectrum

Plantje
31 juli 2024, 20:04
Ik speel al dik 30 jaar gitaar en ik ben verre van virtuoos, maar ik kan gewoon lekker mijn dingen spelen.

Nu heeft mijn dochter onlangs het gitaarspelen ook ontdekt en ze heeft afgelopen woensdag haar eerste elektrische gitaar gekregen: een mooie Squier Affinity Strat. Paar plectrums erbij, een Positive Grid Spark 40 en spelen maar!

Nu zag ik dat ze wat moeite had met het plectrum en ik heb de wijsheid niet in pacht, dus ben k eens gaan kijken hoe je dat ding eigenlijk hoort vast te houden, Meeste wat ik zie is: tussen duim en wijsvinger. En nu kom ik erachter, dat ik het dus blijkbaar al jaren fout doe. Ik heb het plectrum als een pen vast. Dus: tussen duim, wijsvinger en middelvinger. En dan tussen de vingertoppen.

Als ik het nu probeer zoals het "hoort" klinkt het voor geen meter. Ik blijf meer achter snaren hangen, dan dat ik ze gericht bespeel. Als ik de overige vinges relax, draai ik onbewust telkens de voluime knop steeds verder dicht, het plectrum draait meer toeren tussen mijn vingers dan een F1 motor enz enz. Kwestie van oefenen? En waarom is hoe ik het doe eigenlijk zo slecht? Gaat het me tegenhouden in snelheid ontwikkelen?

Pepe
31 juli 2024, 20:30
D'r is, om te beginnen, geen goed of fout,
gitaristen spelen met vingers, vinger plectrums, plectrum, muntjes, uitgeknipte American Expres en hybrids daarvan...
whatever works

Ik hou een dunlop jazz tussen duim en wijsvinger en middel en ringvinger gebruik ik voor twee, drieklanken en appergio's.

Belangrijker (vind ik) dat je snapt dat je je rechterhand moet syncen met de tel zodat wanneer je deelt door 2'n en 3'n je altijd in het frame blijft.

Erik de Perik
31 juli 2024, 20:30
Mijn dochter is zelfs een tijdje drummer geweest, tot genoegen van haar leraar Jacques Groen. Maar dit had niet haar voorkeur dus uiteindelijk is zij iets anders gaan doen. Ze zong ook best goed trouwens.

Fusion
31 juli 2024, 21:11