View Full Version : Bereik van tremolo
Kan iemand mij uitleggen waarom gitaristen als Jimi Hendrix en Jeff Beck (en nog vele anderen) met hun - ogenschijnlijk - gewone tremolo-systeem zulke hoge/lage duikvluchten konden maken.
Zijn/waren dat toch andersoortige tremolo’s, bijvoorbeeld FR-achtige, of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?
Hendrix stond bij tijd & wijle meer dan een beetje vals.
Beck is een verhaal apart, ik ben wel 's in zijn set-up gedoken en dat is een vrij gecompliceerd verhaal wat betreft bend & harmonics, ik geloof ook dat Bill Callaham speciaal voor hem wat dingen aanpaste.
Ik herinner me bovendien uit een interview dat Beck dezelfde indianentruc als ik gebruikte door met een valse snaar door trem gebruik iets te spelen waarbij je die snaar met je vingers omhoog drukt, trek je hem weer terug over de nut frictie.
Hendrix stond bij tijd & wijle meer dan een beetje vals.
Was me nog nooit opgevallen :seriousf:, maar dan nog wordt het moeilijk om zulke afstanden te overbruggen.
......door met een valse snaar door trem gebruik iets te spelen waarbij je die snaar met je vingers omhoog drukt, trek je hem weer terug over de nut frictie.
Dat gaat alleen als je ‘gewone’ tonen maakt. Bij flageoletten kan dat niet; toch deed hij bends van wel vijf tonen tussen hoogste en laagste klank op dezelfde snaar.
Ja, kan.
In mijn mind speelde Beck vanaf floyd Rose, eind 70, pas met duikvluchten en dat zijn superstrats,
toen hij weer met "standard" strats ging spelen zat die trem continue in zijn hand voor vocal qualities waarmee hij eventuele flats net zo makkelijk weer met sharpies kan herstellen.
Echte divebombs op standard Strats zijn er wel maar niet zo veel en dan kom je met een goede setup en een roller nut een heel eind,
Het zou me trouwens ook niks verbazen dat dit de reden was waarom hij altijd met een handvol exaxt dezelfde gitaren toerde.
... voor vocal qualities waarmee hij eventuele flats net zo makkelijk weer met sharpies kan herstellen.
Kun je dit ook in regular Nederlands uitleggen?
Maar ik begrijp dus goed dat de superstrats wel zulke bends kunnen maken?
Die hele 80's waren shred & divebombs, van Vai weet ik niet beter dan dat ie zo diep ging dat zijn snaren als slappe touwtjes langs zijn neck bungelden en voor extreem omhoog had hij zijn body laten uitfrezen zodat de finetuners die niet raakten.
De Floyds (en consorten) zijn enkel ontworpen om stemproblemen bij extreem trem gebruik op te lossen maar het heeft een paar minpunten en Fender heeft daarom de 2 punts trem plus rollernut en dat werkt ook bijna net zo goed mits je setup goed is.
Setup is een verhaal apart maar in feite doe je dat met veer afstand, aantal veren, snaardiktes en harmonische.
Grafiet en nut saus kan ook, iedereen heeft zijn eigen recept.
In Nederlands (zover dat kan):
vocal qualities wil zeggen dat Beck zijn gitaarsound min of meer als stem zag en zo benaderde. Dus normaal gesproken is dat linkerhand frasering, bending en diphtongue manipulatie maar hij gebruikte ook zijn trem in de traditie van Hank B Marvin. Dat is niet iets wat shredders doen en staat dus ook los van divebombs maar wat ik zei, dat geeft hem ook de mogelijkheid om snaren weer terug op stemming te pitchen.
https://www.youtube.com/watch?v=hHHY3eRUMsM
Ik heb niet zoveel met gitaristen als Vai. Ik vroeg me gewoon af hoe Beck op één snaar met een flageolet een melodie van - pak ‘m beet - vijf uiteenlopende tonen kan spelen ‘simpelweg’ door het gebruik van de tremolo. Kennelijk kan dat dus met een superstrat.
Nou kan ik de uitdrukking ‘vocal qualities’ inderdaad wel plaatsen: Beck liet zijn gitaar letterlijk zingen.
Nou nog effe gauw oefenen dus....:supercool:
Nouja superstrat, het gaat om het type trem die erop zit.
Zo hoor je hier bijvoorbeeld een run (20sec) die, zo herinner ik mij, enkel met whammy gespeeld moest worden en even later de notatie "pull the whammy up and then go as low as you can". Dat hele nummer had een enorm geinige notatie die Vai zelf moest bedenken want door die Floyd kon je dingen spelen die daarvoor niet konden.
Er waren toen nog geen produktie superstrats maar Vai schroefde een Floyd op zijn strat en een Dimarzio X2n en gaan met die geit.
https://www.youtube.com/watch?v=ZePXc9xlt0U
Ja, precies dat dus. Op ‘Amused to death’ van Roger Waters laat Beck zich met die techniek - wat mij betreft - ook van z’n beste kant zien. Ook laat hij de gitaar fluisteren, maar ook gillen - over vocal qualities gesproken.
Ook al een paar keer gezien dat hij op de derde positie van de hals een flageolet speelt, en dat zonder met de rechterhand het ‘octaaf te vormen’ (weet even niet hoe ik dat anders moet uitleggen).
fluisteren, maar ook gillen .
Ja, die dynamiek, doet bijna verder niemand.
Bandjes ook niet trouwens, nirvana keek het af van de Pixies... & Radiohead af & toe
Harald
28 juli 2024, 12:44
Ook al een paar keer gezien dat hij op de derde positie van de hals een flageolet speelt, en dat zonder met de rechterhand het ‘octaaf te vormen’ (weet even niet hoe ik dat anders moet uitleggen).Voorbeeld? Er zit een harmonic op de 3e fret, quint van de snaar, 3e octaaf. Als hij daadwerkelijk fret op de lage E, en dan een G als harmonic krijgt, zou ik gokken op een palm harmonic, zonder het te zien.
Je kan pinch harmonics maken a la Buchanan (plectrum & index )
Beck gebruikte sinds halverwege de 70's geen plecturm meer though, geen idee of je dan nog kan pinchen.
Bovendien bedenk ik me nu is dat ook weer rechterhand dus vergeet wat ik gezegd heb.
D3nnis
28 juli 2024, 13:52
Voorbeeld? Er zit een harmonic op de 3e fret, quint van de snaar, 3e octaaf.
2e fret zit met genoeg gain ook wel wat, getuige het einde van Cemetery Gates van Pantera.
Tupelo
28 juli 2024, 16:18
Wat geinig.
Eigenlijk nooit over nagedacht dat je flagioletten kunt veranderen door tremolo gebruik.
Je kan pinch harmonics maken
Had er zelfs niet eens over gehoord.....:makeup:
Filmpje gezocht en gekeken: dát zou dus de oplossing moeten/kunnen zijn.
Nooit te oud om te leren.
pasqual
28 juli 2024, 22:53
Ik heb op mijn no.1 Strat deze tremelo: Gotoh 510TS-FE1 ST-Style Tremolo C
2 punts vintage style tremelo die in mijn geval zwevend is afgesteld en een behoorlijk bereik heeft. Daarnaast stemvast (mits de topkam ook uitstekend is ingevijld en gesmeerd!) en erg soepel.
In mijn American Deluxe Strat zit de originele Fender 2 punts trem met pop-in arm en dit is ook een zeer fijne tremelo!
Eigenlijk kun je stellen dat het een kwestie van goede afstelling is.
Maar het bereik van een Floyd Rose (style) tremelo is niet te overtreffen met vintage style trems.
Billy Gibbons speelde ook hele solo's met de linkervinger op een positie op de toets en dan flageoletten knijpen met de rechterhand op verschillende posities op de snaar.
Ik heb verschillende interviews gelezen waarin bekende strat spelers beweren dat ze op een traditionele strat echt kunnen duiken en dan door hem even omhoog te trekken toch weer op stemming kunnen komen. Heb het nog nooit gezien dat ze het echt doen zonder dat er vlak erna toch even aan een stemmechaniek gedraaid wordt. Bij Hendrix was het wel extreem hoe vals hij na een paar dives werd maar toen was er ook nog niet veel ervaring op dit gebied.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Harald
29 juli 2024, 20:01
pinch harmonics zonder plectrum kan idd. Billy Gibbons doet dat (Rinze was me voor), combinatie rechterduim die de snaar dempt, en wijsvinger die aanslaat, direct tegen die duim aan, dacht ik. Jaco Pastorius lijkt hetzelfde te doen op Birdland, op gefrette bas.
https://www.youtube.com/watch?v=pqashW66D7o
Erik de Perik
29 juli 2024, 23:51
Pastorius was zo ongeveer de eerste die mij te binnenschoot, hij speelt daar op een fretloos gemaakt Jazzbas trouwens.
Steve Morse legt het rustig uit:
https://www.youtube.com/watch?v=q8_YEWmWYRU
https://www.youtube.com/watch?v=KHS55HYx82Y
Harald
30 juli 2024, 09:26
Pastorius was zo ongeveer de eerste die mij te binnenschoot, hij speelt daar op een fretloos gemaakt Jazzbas trouwens.
Verrek, ziet er gefret uit, maar je hebt gelijk. Meen me te herinneren dat onze bassist deze op gefrette bas deed, vandaar dat ik eroverheen luisterde blijkbaar.
Flageoletten kan je op elk stukje van de snaar maken, een effect wat ik Eddie v Halen nog wel 's hoorde doen.
Iemand die dat serieus heeft uitgewerkt is Lenny Breau, die speelde daar vrij complexe akkoorden mee en als niemand je dat nadoet heet dat signature sound.
Erik de Perik
30 juli 2024, 11:26
Steve Morse vertelt in dat filmpje dus ook dat hij het Lenny Breau voor het eerst zag doen.
Fusion
30 juli 2024, 13:09
Flageoletten kan je op elk stukje van de snaar maken, een effect wat ik Eddie v Halen nog wel 's hoorde doen.
Iemand die dat serieus heeft uitgewerkt is Lenny Breau, die speelde daar vrij complexe akkoorden mee en als niemand je dat nadoet heet dat signature sound.
Volgens mij maakten zijn linkerhand de complexe akkoorden en tapte hij daar 12 of 7 etc frets boven de flageolet bij, dan nog wat hammer ons et voilA
Toevallig postte ik vanochtend een filmpje van DG waarbij ik de naam Lenny Breau voor het eerst hoorde,
DG vertelt dan iets over alle technieken die hij speelt, waar dat vandaan komt en over 3.10 zegt hij, dat is allemaal Lenny Breau, I can only tip the surface of what he did
https://www.youtube.com/watch?v=-7R4mwOOyEQ
Remork1970
30 juli 2024, 13:50
Wat is trouwens een betere tremolo, de Schaller Floyd original of de Gotoh?
Orpheo
30 juli 2024, 14:23
Wat is trouwens een betere tremolo, de Schaller Floyd original of de Gotoh?
Gotoh, hands down. Gotoh.
Gotoh is strakker gemaakt, heeft een veel betere plating die minder snel eraf brokkelt of vervaagt, de arm zit er op een heel sexy manier in, het trem block is van beter metaal, de messen zijn harder.
Ik vergelijk de Gotoh met de Original Floyd Rose gemaakt door Schaller, de Schaller Lockmeister, en de Schaller locking tremolo. Er is geen enkel scenario waarin de Gotoh minder scoort dan wat Schaller ook maar maakt (wat de locking trems betreft, over hardtails praten we nu even niet ;) )
Orpheo
30 juli 2024, 14:25
Lenny Breau had een 7 snaar gitaar nog voor Steve Vai daar furore mee maakte (ik geloof als de eerste? De Ibanez Universe is geloof ik (ook) de 1e productie-7snaar)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Lenny_Breau_7-String_Guitar.jpg
Hij had op zijn gitaar een iets kortere mensuur, en een hoge A erbij in plaats van een lage B.
Remork1970
30 juli 2024, 14:38
Gotoh, hands down. Gotoh.
Gotoh is strakker gemaakt, heeft een veel betere plating die minder snel eraf brokkelt of vervaagt, de arm zit er op een heel sexy manier in, het trem block is van beter metaal, de messen zijn harder.
Ik vergelijk de Gotoh met de Original Floyd Rose gemaakt door Schaller, de Schaller Lockmeister, en de Schaller locking tremolo. Er is geen enkel scenario waarin de Gotoh minder scoort dan wat Schaller ook maar maakt (wat de locking trems betreft, over hardtails praten we nu even niet ;) )
Gotoh beter. Ja dat zie ik dus zoveel mensen beweren op het net. Nou dan zal het wel zo zijn.
Fusion
30 juli 2024, 17:10
Als het op het interwebz staat is het waar. D0h
;)
Waarom geen Ibby trem trouwens? Van de 3 of 4 soorten die er zijn geloof ik, zijn er 2 of 3 echt super stabiel. slijtvast etc. Geen enkele klacht hier.
Remork1970
30 juli 2024, 17:20
Me lang geleden wel eens laten vertellen dat die soms in tweeën braken.
Waarom geen Ibby trem trouwens? Van de 3 of 4 soorten die er zijn geloof ik, zijn er 2 of 3 echt super stabiel. slijtvast etc. Geen enkele klacht hier.
De Ibanez edge = Gotoh.
Ibanez maakt nooit iets he, het is een brand dat met contractors werkt, enkel design, distributie & marketing.
Erik de Perik
30 juli 2024, 23:00
Ik heb een paar gitaren met FR en één met Gotoh en ik merk, voel en zie weinig verschil. Twee Floyds zijn zo'n jaar of 30 oud, de Gotoh nog geen 10.
Helemaal gelijk wat betreft Ibanez, maar dat geldt voor veel meer 'fabrikanten'.
Orpheo
31 juli 2024, 10:34
Ik heb een handjevol Gotoh's vergeleken die de afgelopen anderhalf jaar gemaakt zijn, met Schaller-made Floyds van dezelfde periode. Denk dat dat een eerlijker vergelijk is.
Waarom geen Ibanez trem? Omdat die studs en intonatiepunt vaak verschillen van de OFR (lockmeister, schaller tremolo, OFR, gotoh: same story). goeie trems hoor, die Ibanezzen, maar veel minder interchangeable dan OFR/Lockmeister/Schaller. Gotoh is zo ook een vreemde eend in de bijt wat onder andere het tremblock betreft, maar verder zijn die anderen interchangeable qua block, trem arm mounting, etc.
Zijn die minieme verschillen niet gewoon terug te voeren op die rare USA imperiaal maten?
Japanners losten dat vroeger halfslachtig op, dan namen ze de maten van de Fender trem bijvoorbeeld exact over maar voor de trem arm gebruikten ze weer het metriek stelsel, ook al omdat Japanese manufacturing daar restricties in had.
Het leven zou zo veel makkelijker zijn als de Amerikanen zich gewoon aan de rest van de wereld hielden.
Orpheo
31 juli 2024, 12:22
Zeker niet. Floyd Rose gebruikt namelijk geen imperial maar metric maten, net als Schaller zelf. Inches gebruiken ze alleen in de communicatie naar buiten toe, maar niet in hun eigen technische tekeningen. Heb genoeg met Floyd moeten mailen deze week om daar echt zeker van te zijn.
Erik de Perik
31 juli 2024, 12:38
Wat ook wel 'grappig' is, als je denkt aan de geniale Floyd Rose, goudsmid, etc. en je kijkt dan naar zijn eerste productiemodel:
https://vintagefloydrose.com/wp-content/uploads/2022/03/IMG_1435-1024x768.jpg