PDA

View Full Version : Harlley Benton vloerprocessor

Fobo
19 juli 2024, 19:51
Half jaar geleden tweedehands Boss GT 100 (honderd) als probeersel gekocht. Ik had griep, dus verzachtende omstandigheid.
Poos mee zitten keutelen, maar vind zowel de geluiden als het ‘bedieningsgemak' niks, dus die gaat eruit.

Nu komt de Harley Benton DNAfx-reeks, met resp. de Pro (€269), Advanced(€189) en de Git (€139) in beeld.
Bij de voorbeelden komen natuurlijk de prachtigste geluiden voorbij. De techniek komt bij alle drie nagenoeg overeen, en navraag over de verschillen hierover, alsmede over prijs en kwaliteit, worden onbevredigend beantwoord.
Mijn vraag: heeft iemand van jullie hier ervaringen mee, en zo ja, welke raden jullie me dan aan/af?
De voorliggende vraag is natuurlijk, of het überhaupt wel het zinvol is om me op deze reeks te richten, als ik de Boss GT 100 al niks vind....

Fusion
19 juli 2024, 20:02
Vond de BossGT100 echt ruk. Ken de HB niet, maar als bedrijf zorgen ze wel steeds voor verbazingwekkende kwaliteit tegen een zeer lage prijs. Ik verwacht dat dit ook gaat scoren.

Fobo
19 juli 2024, 20:44
Vond de BossGT100 echt ruk.
Had het gevoel dat het aan mij lag; te ongeduldig, te veel/snel aan knoppen draaien, et cetera. Ben blij dat ik niet de enige ben.
Ik weet niet in hoeverre de geluidsvoorbeelden de werkelijkheid verbeelden, hoewel ze ook een aantal filmpjes op YouTube hebben staan. Maar inderdaad hoor/lees je veel positieve berichten over HB.

Erik de Perik
20 juli 2024, 04:15
Ik heb geen ervaring met die processors, maar je kunt 'm natuurlijk rustig uitproberen en als het niet bevalt terugsturen.

Fusion
20 juli 2024, 07:48
@Fobo: nou ja, gebuikersgemak vond ik niet megaruk, te doen, maar de geluiden van Boss (hoewel ik vroegah altijd op Boss speelde, maar toen was er eigenlijk niet veel keus) en in het bijzonder hun overdrives en distortions heb vind ik echt niet van deze tijd, varierende van at best karakterloos tot at lelijk its worst.

Verder wat EdP zegt. Gewoon bestellen en uitproberen. En ondanks dat natuurlijk mensen op YouTube die de mooiste geluiden eruit krijgen niet altijd haalbaar is voor gewone stervelingen, maar toch, het kan dus wel. Als t goed klinkt op YouTube betekent het dus dat er mooie geluiden uit te halen zijn. Even aannemende dat je een gitaar hebt met pickups die ook een mooie basis vormen

Fobo
20 juli 2024, 09:08
Verder wat EdP zegt. Gewoon bestellen en uitproberen.
Ja, ik weet dat dat kan, en het wordt kennelijk vaak gedaan, maar ik vind het nog steeds een gek idee om iets te bestellen dat je dan weer terug kunt sturen als het niet bevalt. Maar ja, misschien moet ik me daar maar eens overheen zetten.
Ik ga er over nadenken; wordt (waarschijnlijk) vervolgd. Voor nu, dank voor het meedenken.

Fusion
20 juli 2024, 09:40
Ik snap het want ik doe dat eigenlijk ook niet zo graag. Sterker nog, met gitaar gear geloof ik maar één keer gedaan (met clip on tuners), voor de rest nooit. Reviews afstruinen, inschatten of je uit dat review kunt halen wat voor jou realistische en van toepassing is, en dan pas bestellen.

Fobo
20 juli 2024, 10:13
Yep, zoiets zal het worden....

tmms
20 juli 2024, 10:54
Heb de Zoom GnX3 ofzo gehad, met schaamrood op de kaken weer verkocht omdat ik die interface niet kan snappen. Maar klonk niet verkeerd, ik denk dat dit ding de zelfde kwaliteit heeft of zelfs al beter. Je weet het nooit met die chippies:).

Fobo
20 juli 2024, 12:21
Hier op het forum heb al vaker gelezen dat Zoom qua geluid niet erg wordt gewaardeerd....

tmms
20 juli 2024, 13:06
Flikker dan maar op:D
Wist ik niet.

Fobo
20 juli 2024, 15:16
Flikker dan maar op:D
Wist ik niet.
Don’t shoot the messenger....:seriousf:

Dirk_Hendrik
20 juli 2024, 16:11
Hier op het forum heb al vaker gelezen dat Zoom qua geluid niet erg wordt gewaardeerd....

Had ik hier al verteld dat ik redelijk onlangs een Zoom 9000 heb gekocht? Door mezelf afgelopen vakantie qua gear 2 weken te beperken tot een tele en dat ding ben ik em erg gaan waarderen.

Dan, meer zoom,
Ik heb een Zoom R8 Multitrackje. Handig snel "scratchpadje" waar ik heel blij mee ben. Zitten dus ook 1001 gitaarprocssingdingetjes in. Klinken allemaal leuk maar hebben ook allemaal het nadeel dat ze ontiegelijk slecht bruikbaar zijn in een mix met andere dingen. Te overgeprocessed, te ver naar achteren in de mix, te HiFi, allemaal "te". En dus gebruik ik ze allemaal niet. Idem voor de Line6 PodXT waar ik er op op gegeven moment 3 van had liggen (iets met repareren) Inprikken en je bent instant gitaargod en sterker nog, je kan zelfs kiezen welke gitaargod je wil zijn. Maar wederom, too much. Niet bruikbaar, tenzjj je helemaal alleen bent. En dat merkt iedereen en dus zijn die technologisch mega vet doorontwikkelde dozen aan de straatstenen niet kwijt te raken.

Fobo
20 juli 2024, 19:38
Kijk, daar heb je ’t al...

fastfolkert
22 juli 2024, 00:02
Ik heb sinds kort een Zoom G3n (op MP gescoord) en afgelopen vrijdagavond live gebruikt op een feest in de open lucht.
Interface is even wennen, maar het ding bleek verrassend bruikbaar. Ik heb vanaf scratch 4 “patches” gemaakt: clean, clean met chorus, JCM800 met medium gain, en een dikke Diezel lead sound. Output ging via de effect-in van mijn buizenamp.

Ik doe m’n Pedalboard niet meteen weg, maar voor mij was die Zoom prima bruikbaar met voor mij bruikbare sounds. De prefab sounds zijn idd over the top en gebruik ik niet.

YMMV

Tupelo
23 juli 2024, 12:27
Ja, ik weet dat dat kan, en het wordt kennelijk vaak gedaan, maar ik vind het nog steeds een gek idee om iets te bestellen dat je dan weer terug kunt sturen als het niet bevalt. Maar ja, misschien moet ik me daar maar eens overheen zetten.
Ik ga er over nadenken; wordt (waarschijnlijk) vervolgd. Voor nu, dank voor het meedenken.
Ik vind dat ook moeilijk.
Ding met muziekinstrumenten is dat je altijd met de wittebroodsweken zit, veel van die meuk is precies 5 weken leuk, en daarna kan het op MP, zgan. :)

Fobo
23 juli 2024, 15:27
Ding met muziekinstrumenten is dat je altijd met de wittebroodsweken zit, veel van die meuk is precies 5 weken leuk, en daarna kan het op MP, zgan. :)
Nee, toch niet, in die zin ben ik niet van de impulsieve aankopen. Ik zou dat wel hebben bijvoorbeeld bij GAS voor een Indiaas harmonium..... ;)
Doorgaans ben ik lang aan het wikken en wegen (lezen, luisteren, YouTube) voordat ik overstag ga.
Als het apparaat terug zou moeten, is dat omdat het kapot is.

Erik de Perik
23 juli 2024, 23:11
Nee, toch niet, in die zin ben ik niet van de impulsieve aankopen. Ik zou dat wel hebben bijvoorbeeld bij GAS voor een Indiaas harmonium..... ;)
Doorgaans ben ik lang aan het wikken en wegen (lezen, luisteren, YouTube) voordat ik overstag ga.
Als het apparaat terug zou moeten, is dat omdat het óf kapot is, óf niet aan mijn verwachtingen voldoet.

Dat verandert de zaak natuurlijk. :soinnocent:

Fobo
23 juli 2024, 23:36
Als het apparaat terug zou moeten, is dat omdat het kapot is.

Dat verandert de zaak natuurlijk. :soinnocent:

Je bent scherp Erik. Niet goed nagelezen door mij, dank voor de ‘correctie’....

Erik de Perik
23 juli 2024, 23:51
Je bent scherp Erik. Niet goed nagelezen door mij, dank voor de ‘correctie’....

Maar om even op het originele onderwerp terug te komen; bedrijven als Thomann bieden hun waren aan met de expliciete vermelding dat je het altijd terug kunt sturen binnen 30 dagen of zo. Sommige nadelen ontdek je ook pas later. Maar je kunt natuurlijk ook naar Treppendorf rijden om 'm te testen. Mooie omgeving en een hele grote winkel :ok:

Fobo
24 juli 2024, 00:33

Maar om even op het originele onderwerp terug te komen; bedrijven als Thomann bieden hun waren aan met de expliciete vermelding dat je het altijd terug kunt sturen binnen 30 dagen of zo. Sommige nadelen ontdek je ook pas later
Ik weet het; we hadden het er al over. Maar ik denk wel dat ik er wel een ga bestellen. Moet nog even ‘landen’...

Fobo
2 augustus 2024, 17:30
Toch maar gedaan; ik heb de Harley Benton DNAfx GiT (met €139 de goedkoopste van het trio) gekocht.
Eerste indruk: stevige aluminium behuizing, goeie anti-slip eronder, geleverd inclusief voeding, USB-kabeltje en Duitstalige gebruiksaanwijzing. Goede stevige draaiknoppen, die secuur werken. Dat geldt ook voor het voetpedaal.
Heb alleen nog maar de twee honderd kant & klare geluiden geprobeerd.
Paar opvallende zaken: vergeleken bij de Boss GT 100 is dit ding helemaal stil, geen ruis brom of wat dan ook.
De geluiden zijn best wel oké, punchy, het verzuipt niet.
Bij enkele geprogrammeerde effecten stierf het geluid behoorlijk ‘onecht’ uit. Misschien een rekenkracht-issue: hoe kleiner de samenstelling van de geluiden, hoe ’natuurlijker’ het klinkt.
Het kostenplaatje in aanmerking genomen, houd ik er vooralsnog een overwegend positieve eerste indruk aan over.

Erik de Perik
3 augustus 2024, 01:59
Terugsturen zou echt verwerpelijk zijn. :soinnocent:

Fobo
3 augustus 2024, 08:58
Dacht ik toch echt dat je iets zinnigs ging zeggen; wat ’n teleurstelling...:)

Erik de Perik
3 augustus 2024, 11:08
Dacht ik toch echt dat je iets zinnigs ging zeggen; wat ’n teleurstelling...:)

Tja wat een teleurstelling dan weer....... :makeup:

Tupelo
4 augustus 2024, 18:23
Jammer dat 'ie geen draadloze hoofdtelefoonaansluiting heeft.

Tupelo
8 oktober 2024, 23:19
Ik heb er ook 1 besteld.
Ben benieuwd of ik geduld genoeg heb met de interface.

Fobo
8 oktober 2024, 23:51
Ik heb er ook 1 besteld.
Ben benieuwd of ik geduld genoeg heb met de interface.
Wijst zich nagenoeg vanzelf. En als je gaat tweaken, doe dat dan vooral met je computer. Dat werkt zo veel makkelijker.

Tupelo
9 oktober 2024, 00:13
Ik hoop gewoon op de presets vooruit te kunnen.

Erik de Perik
9 oktober 2024, 03:17
Jammer dat 'ie geen draadloze hoofdtelefoonaansluiting heeft.

Vergeleken met welke processor dan?

<edit> en gefeliciteerd natuurlijk!

Fobo
9 oktober 2024, 09:15
Ik hoop gewoon op de presets vooruit te kunnen.
Dat zal dan een lichte teleurstelling worden, Tuup; je krijgt overwegend zwaar overstuurde geluiden.

Fusion
9 oktober 2024, 09:32
Ik heb geloof ik nog nooit van een floorboard een preset gebruikt, niet in de laatste plaats omdat ze altijd als bagger klinken, maar ook omdat ik het leuk vind zelf presets te maken en (vooral) ik vind dat je je apparaat goed moet leren kennen, zodat je eigenlijk alles wat je in je hoofd hebt ook daadwerkelijk kunt uivoeren qua sounds en opties

tmms
9 oktober 2024, 09:59
Mijn tactiek was, hoor je in de verte een mooi soundje, skip die preset dan van modulatie, galm en delay, en voila lekker lekker. :)

Tupelo
9 oktober 2024, 11:51
Ik heb gewoon een hardvochtige hekel aan menuutjes spitten en instellen.
Speel al meer dan een decennium voornamelijk akoestisch, en sluit ik een amp aan dan speel ik clean.
Juist nu wel zin om weer eens wat herrie te maken (met hoofdtelefoon natuurlijk).
Dus wordt dit niets, dan kijk ik naar iets heel anders, dan gaat mijn AC4 er misschien uit voor een JC22.

Tupelo
9 oktober 2024, 11:52
Mijn tactiek was, hoor je in de verte een mooi soundje, skip die preset dan van modulatie, galm en delay, en voila lekker lekker. :)

Haha, je werkwijze kan ik volgen, maar juist Reverb, Delay & Tremelo zijn mijn lievelingseffecten. :D

Fusion
9 oktober 2024, 12:30
Ik speel thuis idd ook zo goed als altijd onversterkt

Tupelo
9 oktober 2024, 13:20
Ik heb er een aux/bluetooth transmitter bij besteld voor mijn bluetooth hoofdtelefoon, kan ik ook op mijn piano prikken, kan ik lekker de beest uithangen wanneer ik in nachtritme verkeer.

Tupelo
12 oktober 2024, 15:54
Eerste indruk is wel positief.
I.i.g een stevig ding.
Ik kan er eigenlijk redelijk intuïtief op vooruit v.w.b. pre sets selecteren & tweaken.
Het klinkt en voelt niet als een amp, maar om in stilte wat te kutten gaat 'ie het voor mij wel doen, vermoed ik.
Qua geluid?
Er komt geluid uit.
Weet nog niet of ik zin heb om er verder in te duiken dan dat.
Mss loopertje nog ff uitzoeken. :)

Tupelo
12 oktober 2024, 15:55
Ik heb er een aux/bluetooth transmitter bij besteld voor mijn bluetooth hoofdtelefoon, kan ik ook op mijn piano prikken, kan ik lekker de beest uithangen wanneer ik in nachtritme verkeer.
Dit feest gaat dan weer niet door, want vertraging op de ontvangst.

Tupelo
13 oktober 2024, 02:25
Ja, good fun.
Drummetje, looper, ennuh je kan het met 3 noten afronden als je wilt, maar er zitten ook wel waarheidsgetrouwe standjes op.
Ben eigenlijk aangenaam verrast.
Interface is ook prima, eenvoudig om mee aan de slag te gaan wanneer je eens wat met jezelf wilt jammen.
Een ander ding dat ik niet verwacht had is hoe het net als een echte amp samenwerkt met.je gitaar.
Mijn Mustang komt er lekker door op eigenlijk alle standjes wel.
Bedenk, I'm a n00b op dit soort spul, lange aversie voor gekoesterd.
Pragmatisme wint.

Tupelo
18 oktober 2024, 23:32
Mijn Mustang is de enige gitaar die erop te pruimen is...
Combi hollowbody klinkt echt bagger, en mijn tele doet er ook geen wonderen op.
Maar de Mustang is prijs.

Fobo
19 oktober 2024, 22:16
Mij n ervaring is dat je beter op nul kunt beginnen dan dat je een bestaande program gaat wijzigen.
Misschien helpt dat je.

Erik de Perik
20 oktober 2024, 14:30
Ik ben eigenlijk met alle multieffects altijd uitgegaan van een fabrieksgebakken preset. Met de oudere was het een kwestie van vooral heel veel naar onder draaien of zelfs uitschakelen (Digitech, Boss), maar het kan ook een kwestie van levels en EQ zijn.
Kan het zijn dat jij misschien iets teveel verwacht?

Tupelo
20 oktober 2024, 14:39
Oh nee hoor, mijn Mustang doet het er lekker op, dat is tenminste 1 gitaar, en dat is voldoende.
Ik heb ook amps die de ene gitaar beter lusten dan de andere.

Fusion
20 oktober 2024, 14:41
Ik zou echt bij 0 beginnen idd, kijken hoe ie unprocessed klintk en dan mooi maken

Tupelo
20 oktober 2024, 14:46
Ja, dat ga ik sowieso doen.
Maar er zitten best aardige pre sets tussen.

Da Vinci
8 november 2024, 17:28
Mijn 2 cents;
vergeet zeker de lowshift en mn de highshift niet. Omdat je dat ding luistert op full range speakers kan je soms met wat frequenties te maken krijgen die je eigenlijk niet herkent van je versterker. En dan klinkt het allemaal heel onnatuurlijk, omdat dat frequenties zijn die je niet kent in je gitaargeluid. Een gitaar kan daardoor met wat gain ineens 'fizzy' gaan klinken, een beetje tegen digitale oversturing aan ofzo. Kan het even niet beter omschrijven. De een gitaar heeft heeft daar vanwege het eigen frequentiegebied wat meer last van dan de ander.

Via koptelefoon en oortjes vind ik het eigenlijk altijd matig klinken. Gek eigenlijk, want als ik dan gewoon een nummer luister via de koptelefoon klinken de gitaren wel goed. Wellicht omdat het er dan wat beter in verhouding is dan wanneer je gitaar er bovenop ligt? Ik heb het eigenlijk nooit begrepen.

Zo betrapte ik me er laatst weer op dat ik mijn geluid op een opname van een bandrepetitie (via een digitale tafel) echt hele dikke prima vond, terwijl het op mijn oortjes altijd ergens wel 'té' klinkt. Te veel hoog, juist teveel hoog eruit gedraaid, of te veel delay.

Ik heb een tijdje met een uitversterkte buizenamp in ear gespeeld en daar had ik eigenlijk dezelfde ervaring.

Fusion
8 november 2024, 18:39
Zeker, standaard een high pass filter van zeg 70 Hz en een low pass van ehm, tsja, dat hangt dan weer erg van de sound af. Maar je hebt dat met een modeller ECHT nodig. Meeste amp en cab modules in een modeller hebben ook low/high cut opties, maar vind het altijd prettig een lo/hi cut helemaal in t begin van de chain te doen, en dan alsnog cutten bij iedere next unit in the chain. En dan nog zie je op het eindresultaat in je DAW wat rumble in the lows en wat fizz in the highs. Dus cut ik dat daar nog een keer eruit, Sorry voor alle Engelse woorden mja

Erik de Perik
8 november 2024, 20:19
Ik heb met verschillende IEM oortjes geëxperimenteerd en heb er nooit aan kunnen wennen. Het geluid wat ik daar op hoorde verschilde zo van mijn podium geluid, dat ik regelmatig één oortje uit deed. Inmiddels gewoon weer een wedge voor m'n neus.

Fobo
8 november 2024, 21:47
Voor mij werkt het prettigst: gitaar/HB-processor/input amp/line out amp/DAW/monitors. Oortjes gebruik ik niet en de headphone eigenlijk liever ook niet.
Af en toe test ik via de speaker - amp op standje 1,5 Watt - en dan klinkt het overwegend toch wel ongeveer zoals ik had bedacht. Maar nog niet in een live-setting dus.

Tupelo
9 november 2024, 13:11
Hele insteek voor mij is gebruik van een hoofdtelefoon.
Ik speel primair akoestisch.
Wanneer ik elektrisch speel gaat mijn voorkeur uit naar mijn Vibrochamp met Surfy Bear & MM Deluxe.
Meer heb ik niet nodig.
Maar 's nachts is dat geen optie, om die reden de HB, en ook om eens met wat gain te spelen.
Ik heb wel drives, maar doorgaans geen zin om die voor mijn VC of AC4 te proppen; is meer iets voor in bandverband, en ik ben al sinds lang solo.
Eigenlijk best tevreden over het aangeschafte apparaat, zo verhoudingsgewijs prijs - wat je krijgt.
Er zal best een beter geluid uit te krijgen zijn, maar voor mij is dat niet eens zo relevant; ik red het er zo wel op.
Misschien dat ik op een dag met jullie tips aan de slag ga, maar vooralsnog wint mijn hardvochtige hekel aan tweaken het.
Anyhoe; dank voor de tips. :)