PDA

View Full Version : Mijn nieuwe bas: Danelectro Longhorn



www.vanafvandaag.tk
12 augustus 2003, 11:40
Moet het gewoon even kwijt, gisteren een Danelectro Longhorn gekocht. Je kunt hem (haar..) te gek vinden, of spuuglelijk.. maar ik ben er zo ontzettend blij mee. Waarschijnlijk mijn main axe voor de komende tijd.

Wat een geluid uit zo'n klein ding zeg! (de versterker op het plaatje is de kleine 25 watter die mijn buren gelukkig gaat maken...)

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/basgitaren/4288.jpg

Nu nog even opzoek naar een ander slagplaatje, RVS? Iemand nog een leuk idee? En andere stemmechanieken.. en hoeveel werk zou het zijn om hem actief te maken??? (Droomt verder...)

Venomer
12 augustus 2003, 11:59
Een bijzondere bas, dat is het!

Klopt het dat het een short scale is?

Kun je eens laten horen hoe hij (zij...) klinkt?

www.vanafvandaag.tk
12 augustus 2003, 12:08
TJa, bijzonder.. dat is ie zeker!
Ik zal eens wat MP3'tjes gaan maken binnenkort. Komen dan wel op de site van de band ofzo te staan. (staan nu MP3'tjes op van onze demo.. luister eens (PLUG) )

Het is een shortscale inderdaad, niet gedacht dat me dat zoveel plezier zou bezorgen.

AntY
12 augustus 2003, 12:38
maar is het een hij of een zij?

bazzo
12 augustus 2003, 13:08
Rinus Gerritsen (Golden Earring) heeft erop gespeeld.

www.vanafvandaag.tk
12 augustus 2003, 13:16
Klopt, en hij heeft ook een dubbele die veel hier op lijkt. Maar die schijnt gebouwd te zijn door zijn vader.

En is gitaar nu mannelijk of vrouwlijk? Tja, mooie body, lange nek.. je zou het vrouwelijk kunnen noemen :???:

Clunk
12 augustus 2003, 13:17
ik vind ze er niet uitzien :) * lees --> ik zou wat anders kopen*
maar heb er ook nooit op gespeeld.. :D

ben zeer benieuwd naar hoe die klinkt ;)
veel plezier ermee :P

AntY
12 augustus 2003, 13:19
brede heupen.... smalle kop....

Clunk
12 augustus 2003, 13:22
waar zit eig je straplock?

www.vanafvandaag.tk
12 augustus 2003, 13:22
ik vind ze er niet uitzien :) * lees --> ik zou wat anders kopen*
veel plezier ermee :P

Dank je wel! Smaken verschillen gelukkig! Ik zoek nog even een goede manier om het geluid van deze bas te capturen zonder teveel klankkleur van de versterker erin te stoppen..

Clunk
12 augustus 2003, 13:25
dat probeer ik ook, maar dan moet je eig een neutrale versterker hebben... :) het leukste zal zijn gewoon dat er alleen maar een poweramp dan was :) die alleen je bas kraakzuiver versterkt.

lijkt me dope :D
maarreh... waar zat die straplock nou?

www.vanafvandaag.tk
12 augustus 2003, 13:28
maarreh... waar zat die straplock nou?

Verstopt achter de hals.. de tweede gewoon aan de onderkant. Ik zal er binnenkort even met de digitale camera langs lopen..

Clunk
12 augustus 2003, 13:34
ok :)

Lize
12 augustus 2003, 22:58
Ik vind ze ook niet echt mooi qua looks, wel grappig, maar ze klinken absoluut! Verbazingwekkend wat een laag er uit zo'n klein licht dingetje komt rollen. 't Is een hele specifieke klank, maar wel lekker, vind ik.
Schijnt trouwens ook te gelden voor de Danelectro versterkers. Kleine oefenbakjes, 20 watt maar geloof ik, maar volgens Olaf van Stand By (en die geloof ik :-) ) is het laag erg goed, klinkt een beetje contrabassig. Maar ze zijn erg moeilijk te krijgen, jammer genoeg.

MarshallSG
12 augustus 2003, 23:22
Ik vind ze heel erg gaaf zo'n long horn. Bent van Motorpsycho speelt er ook op. Klinkt heel erg lekker. Gefeliciteerd!

niels_r
13 augustus 2003, 00:30
Ik vind ze echt lelijk, maar smaak is persoonlijk. Als jij hem mooi vind, hij goed klinkt en fijn speelt kun je er toch veel plezier aan beleven?

Succes ermee!

Niels

Wouter J
13 augustus 2003, 01:22
Ik heb een halve danelectro.

DWZ: ik heb een Dano hals gekocht en daar een body voor gemaakt. Hij ziet er ook niet uit als een Dano maar via die dikke Dimarzio klinkt en speelt hij als de beste.

Dit is 'em.

http://community.webshots.com/photo/81675393/85465161DKhLWD

www.vanafvandaag.tk
13 augustus 2003, 08:06
Gaaf zeg! Wat voor element heb je er precies in? Zal nu wel niet meer klinken als de Longhorn :wink:

Heeft er ook iemand ervaring met het laten maken van een slagplaat? Kan dat gezaagd worden of moet dat echt met een laser gesneden worden? Ik zit er aan te denken om er een spiegelende plaat op te zetten.. Terug "flashen" naar het publiek..

Wouter J
13 augustus 2003, 09:00
Gaaf zeg! Wat voor element heb je er precies in? Zal nu wel niet meer klinken als de Longhorn :wink:

Heeft er ook iemand ervaring met het laten maken van een slagplaat? Kan dat gezaagd worden of moet dat echt met een laser gesneden worden? Ik zit er aan te denken om er een spiegelende plaat op te zetten.. Terug "flashen" naar het publiek..

Het element is een Dimarzio alchemy die helaas vanwege zijn tegenvallende response van spelers niet meer word gemaakt. Hij klinkt erg houterig en warm.

Wat slagplaten betreft, je kunt hem het beste laten frezen, dan gebruiken ze de originele slagplaat als pas vorm en dan krijg je er een die precies de vorm van je oude slagplaat heeft.

www.vanafvandaag.tk
13 augustus 2003, 09:06
Dank je wel, ik ga eens opzoek naar iemand met een goede freesbank.
Zal wel te vinden zijn bij een goede gitaarbouwer / restaurateur neem ik aan?

De Teng
13 augustus 2003, 10:52
'Ik vind ze ook niet echt mooi qua looks..'

Olaf van Stand By (en die geloof ik :-) )

Ben het met beide punten eens ;) Zo'n Longhorn bas is niet echt wat voor mij, als ik eerlijk ben vind ik ze erg lelijk. Klank maakt daarentegen veel/bijna alles goed, dus als ze echt goed klinken doet het uiterlijk er een stuk minder dus. Gefeliciteerd.

Olaf is erg geloofwaardig/ ok, al die lui van Stand-By wel trouwens. (Ofschoon ik laatst wel de opmerking kreeg van een van hen -noem geen namen- dat ik toch gewoon gitarist was en wat ik dan bij die bas spullen moest ? Damn... ben muzikant ja!)
Over Olaf: heeft ook bij Staffhorst gewerkt, wist je dat? Omdat het zo'n kutwinkel met dito beleid is, is ie weg gegaan daar. Gelijk heeft ie, al heb ik gisteren een leuk gesprek gehad met die techneut van Staffhorst. Die gast heeft er echt verstand van zeg. Samen met gitarist/vriend van me de Bonneville van Trace Elliot uit zitten te proberen. Devine sound! Heel verhaal had ie erover, maakt Staffhorst weer iets toegankelijker.

www.vanafvandaag.tk
18 augustus 2003, 09:12
Zo, dit weekend even mijn bas verwend, nieuwe snaren, toets ge-olied, electronica schoongemaakt met contactspray, actie wat lager.. Hij speelt en klinkt nu helemaal als een zonnetje. En dat voor een gitaar die uit plastic en spaanplaat is opgebouwd. Ik blijf me verbazen..

Semafoor
18 augustus 2003, 12:08
Ze hebben ook geen truss rod toch?
Ik vond ze altijd wel wat hebben, hele aparte dingen.

www.vanafvandaag.tk
18 augustus 2003, 12:17
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet naar gekeken heb :-) Afstelling van de hals was perfect, dus niet meer aankomen. Ik ben hem niet tegengekomen, maar ik kan me voorstellen dat ie ergens onder de kam verstopt zit? (die kun je er wel afschroeven).

Maar nogmaals, zou best kunnen dat ie er niet inzit. Nu maar hopen dat de hals niet krom gaat trekken :cry:

Semafoor
18 augustus 2003, 15:05
Net even wat research gedaan, ze schijnen wel een truss rod te hebben. Alleen moet je de nek daarvoor eraf halen.
Heb je 'em in e-a-d-g of in a-d-g-c staan? :) Als ik nog eens een goede deal tegenkom koop ik er ook 1.

www.vanafvandaag.tk
18 augustus 2003, 15:08
Hummmm.. ik laat hem dus maar effe zitten waar hij zit geloof ik :-)
Ik hem hem "gewoon" in EADG staan. Mijn oude Samick stem ik nog wel eens anders.. Kan ik toch weinig aan verkloten.

Overigens klinkt ie na deze "onderhoudsbeurt" een stuk luider en veller.. Zal door de afstelling en schoonmaakbeurt van de electronica + toets komen gok ik.

niels_r
18 augustus 2003, 16:13
...of door de nieuwe snaren

www.vanafvandaag.tk
18 augustus 2003, 16:15
....... ik draafde door.. effe vergeten dat ik er een nieuwe set op heb gegooid :-?

Overigens kun je je amper voorstellen wat er voor rotzooi op een toets zit, zelfs al is ie amper bespeeld in drie jaar.

Easy Rider
18 augustus 2003, 21:26
Hee, leuk basje dude!
En zo'n slagplaatje is snel gemaakt hoor, freesbank is een beetje overkill (maar overkill is uiteraard een geheel legitieme keuze! :) ) Je oude overtrekken op het nieuwe materiaal en figuurzagen maar. Even de randjes netjes schuren en gaatjes voor de schroefjes erin en presto. Gepolijst aluminium ziet er bijv. ook heel flashy uit.
En zo'n ding ga je toch niet actief maken? De hele sound is gebaseerd op het passief zijn.
Leuke aanwinst! Veel plezier ermee.

EZ

www.vanafvandaag.tk
19 augustus 2003, 08:01
Hey EZ,

Bedankt voor je tips! Gepolijst Alu heb ik inmiddels in huis, ik laat hem overigens wel snijden, ben niet zo'n held met een figuurzaag. En dat ding actief maken was natuurlijk een geintje.. :-D

Harry
19 augustus 2003, 11:45
geweldige bas!!! Frank Kraaijeveld van de Bintangs speelt al ruim 30 jaar op zo'n ding. Prachtig geluid, en doordat ie shortscale is kun je de snaren lekker opdrukken. Kraaijeveld speelt nog wel eens stukjes a la Chuck Berry tussendoor.

http://www.bintangs.nl/images/fotoalbum/denhaag/frank-bas-1.jpg

www.vanafvandaag.tk
19 augustus 2003, 12:51
Ik wist inderdaad dat Frank er ook op speelde. Ik weet alleen niet wat hij met die stemmechanieken heeft gedaan? Of zou dit ook een custom a la Rinus Gerritsen zijn?

Harry
19 augustus 2003, 13:40
voor zover ik weet heeft ie er een paar gekocht in de jaren '60 en is er niks meer aan veranderd. Ziet het er bij jou anders uit dan?

www.vanafvandaag.tk
19 augustus 2003, 13:48
Ja, mijn stemmechanieken zijn "los", dus vier losse mechaniekjes. Ze zijn niet al te best, dus kan best dat ze vervangen zijn natuurlijk. Voor de rest is hij dezelfde..

Wouter J
19 augustus 2003, 15:58
Ja, mijn stemmechanieken zijn "los", dus vier losse mechaniekjes. Ze zijn niet al te best, dus kan best dat ze vervangen zijn natuurlijk. Voor de rest is hij dezelfde..

Maar bij originele Dano's zitten de stempnoppen in strips van twee zoals op die foto van Kraaijenveld.

Hier is een andere beroemde Dano speler.

Jack Bruce had een Danelectro als back up voor zijn fender Bass VI maar omdat de bass VI beschadigd raakte door de refinish werd het zijn belangrijkste bas voordat hij zijn Gibson EB 3 bas kocht.

http://twtd.bluemountains.net.au/cream/jbass.htm

Wouter J
19 augustus 2003, 16:15
Kijk eens hier, een jaren tachtiger kijk op dano's dit is een Hondo basgitaar.

http://www.elderly.com/vintage/items/images/55U/55U-3103_body-front.jpg

http://www.elderly.com/vintage/items/images/55U/55U-3103_front.jpg

Vergis je niet deze dingen zijn top kwaliteit met Gotoh hardware en dimarzio elementen. plus dat ze goedkoper dan de originele dano's zijn.

Semafoor
19 augustus 2003, 17:00
Die kende ik eerlijk gezegd niet, het kleurtje vind ik echt mooi.
Maar is dat nog wel een shortscale?

Bastijn
19 augustus 2003, 17:44
nou hij heeft 24 frets....zijn er dan shortscales met 24 frets???

dikkie dik
19 augustus 2003, 18:22
kheb nog nooit een shortscale gezien met 24 frets. mja, wil er 1. zaag een stuk er van af :)

bassopotmus
19 augustus 2003, 19:41
het heeft iets..Ikzelf vertoon me er niet mee, maar dat denken mensen van mijn bassies ook vast.

En actief maken is heilig schennis

Wouter J
19 augustus 2003, 20:32
Uh kijk eens even goed naar de Dano foto waarmee dit topic begon, Echte dano's (en dan bedoel ik ook de originelen) kwamen standaard met 24 frets.

Tel ze desnoods maar.



http://www.bassnw.com/Used%20Basses/danelectro_1964_longhorn_bass.htm

basswasp
19 augustus 2003, 22:33
En op een of andere manier voel ik me nog geroepen om de frets te gaan tellen ook :-?
Het zijn er inderdaad 24...

www.vanafvandaag.tk
20 augustus 2003, 08:27
Helemaal correct. Thuis nog even geteld.. en ja hoor.. 24 frets :-)

Harry
20 augustus 2003, 09:54
en toch shortscale volgens mij, zitten de frets niet dichter tgen elkaar aan dan bij een 'normale' bas?

(en ik zou 'm ook origineel laten....)

www.vanafvandaag.tk
20 augustus 2003, 10:28
Ja, de fretjes zitten gewoon iets dichter bij elkaar.
Heeft bijna de zelfde mensuur als een "gewone"gitaar.

Clunk
20 augustus 2003, 14:03
vaag :D

www.vanafvandaag.tk
20 augustus 2003, 14:31
Vaag? Hoezo?

Clunk
20 augustus 2003, 14:50
die fretjes in een gitaarmensuur, en dan nog 24 ook.. waar je denk weinig aan heb... klinken ze goed die hoge noten?

www.vanafvandaag.tk
20 augustus 2003, 14:53
Ik klaag niet :-D

Ben erg tevreden over deze bas, ik mag ook graag wat hoger op de hals pielen overigens. Leuk ter afwisseling en voor de solo's. En juist op een shortscale bas soleert het erg lekker (bijna net als gitaar solo's.. bijna....)

Harry
20 augustus 2003, 15:31
toen ik dit topic zag ben ik op marktplaats gaan zoeken omdat ik eigenlijk ook een Longhorn wil, en ik kwam zowaar een advertentie tegen. Foto geopend, bleek dezelfde te zijn als die van jou :lol: (helaas voor mij, fijn voor jou).
Hij mag die ad wel eens weghalen voordat er meer liefhebbers komen....

www.vanafvandaag.tk
20 augustus 2003, 15:35
Ik zal hem eens vertellen dat die ad verwijderd kan worden.. Je mag hem kopen voor zeg... uuhhh.. 1200 Euro? :razz:

Ik ben zelf ook lang (twee jaar) naar een mooie, goede, niet te dure Longhorn opzoek geweest. Ben er wel een paar tegengekomen in die tijd, maar dan weer niet precies wat ik zocht. Als ik er weer eens eentje tegenkom zal ik het je laten weten.