PDA

View Full Version : HND water en vuur

Misery Signals
12 juli 2024, 11:13
Ook al speel ik zelf nog maar weinig gitaar, wanneer ik iets tegenkom dat me leuk lijkt, ga ik ervoor.

Zo heb ik onlangs nog twee gitaren aan de collectie toegevoegd, beiden in absolute nieuwstaat:

* Jackson Dinky 7-string met Duncan JB-Jazz combo erin. Elementen waren reeds geswapt, handig. Want ik steek overal op zijn minst in de brug een JB. Klinkt super vet op een Mesa, Bogner, Diezel, Soldano. Ideale gitaar om de mogelijkheden van 7 snaren te ontdekken.

* Yamaha SG-1000 Custom. Wat een geweldige gitaar is me dit. Ik had meerdere LP Customs, deze veegt daar gewoon de vloer mee aan. Elementen splitsbaar. Brugelement swappen voor een JB was nog een opgave. Want de pickup ring van de originele elementen hebben één vijs aan ene kant en twee vijzen aan de andere kant. Nergens een standaard pickup ring te vinden, exemplaar moest via Ebay vanuit Iowa US komen. Gouden hardware kan blijkbaar veel beter tegen vocht en zweet dan bij een Gibson. Deze Yamaha is 15 jaar oud, hardware blinkt als nieuw.
Gek weetje: Deze Yamaha Custom Shop modellen worden eerst afgewerkt en dan in een hal gezet, waarbij er wekenlang trillingen door de gitaren worden gejaagd. Zo krijg je blijkbaar een gitaar nieuw uit de koffer die akoestisch jarenlang ingespeeld is geweest. Anyway, klinkt fantastisch. Jaag deze gitaar door een SLO-100, los in je broek.

https://i.postimg.cc/hPp2STZK/IMG-20240712-105914484.jpg

Tupelo
12 juli 2024, 12:01
Bijzonder weetje.
Leuke gitaar, die Yamaha.
Speulze!

Jan Buurman
12 juli 2024, 13:02
Ik heb ooit een SG-2000 gehad. Mooie gitaar maar uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar mijn LP Custom.

Misery Signals
12 juli 2024, 14:48
Een Yamaha SG-2000 heeft een neck through en dat moet ik absoluut niet hebben. De set neck met long neck tenon van de SG-1000 klinkt veel beter. Meer attack, rockender. Ik mis mijn Customs niet. Heb trouwens ook nog een Burny Super Grade van 1982, dus op vlak van LP ben ik covered.

Enig nadeel: Ze weegt nog meer den een LP Custom. Die trouwens minder afgewerkt zijn dan deze.

Remork1970
12 juli 2024, 15:17
Wat is er mis met neck through? Dat geeft toch veel sustain juist?

Erik de Perik
12 juli 2024, 15:49

Dat ligt natuurlijk ook aan de lak en of het goed hout is.

Da Vinci
12 juli 2024, 16:00

Dat ligt eraan aan wie je het vraagt.
https://www.liutaiomottola.com/PrevPubs/Sustain/Sustain.htm

Jan Buurman
12 juli 2024, 16:40
Een Yamaha SG-2000 heeft een neck through en dat moet ik absoluut niet hebben. De set neck met long neck tenon van de SG-1000 klinkt veel beter. Meer attack, rockender. Ik mis mijn Customs niet. Heb trouwens ook nog een Burny Super Grade van 1982, dus op vlak van LP ben ik covered.

Enig nadeel: Ze weegt nog meer den een LP Custom. Die trouwens minder afgewerkt zijn dan deze.

Dat gewicht van die SG2000 vond ik juist een plus. Ik hou van zware gitaren.
Misschien was de SG1000 beter voor mij geweest. Ik wilde heel graag vrienden worden met die SG-2000 maar her klikt gewoon niet.

Fobo
12 juli 2024, 17:17
Felicitades & happy playing!

En ik weet nu ook wat een vijs en/of twee vijzen is/zijn. Waar dit forum al niet goed voor is.

Misery Signals
12 juli 2024, 20:12

Dat wil ik niet persé. Als noten te lang doorklinken gaat de attack van een een nieuwe aanslag deels verloren. Klinkt de gitaar iets minder agressief.
Ik heb gitaren met neckthrough gehad (ESP Carpenter) maar ik had er geen klik mee.

Misery Signals
12 juli 2024, 20:12
Felicitades & happy playing!

En ik weet nu ook wat een vijs en/of twee vijzen is/zijn. Waar dit forum al niet goed voor is.

Schroeven sorry haha!

Riky
14 juli 2024, 08:17
Die Yamaha spreekt me aan. Mooie gitaarmuziek. Veel plezier met beide aanwinsten.

munkie
14 juli 2024, 13:03
Yammie, mooie Yammie! :ok: Heb nog een SA2100, fijne semisolid. Recentelijk een Pacifica 621 gehad, beste powerstrat voor weinig.