PDA

View Full Version : Typisch!

dml
10 juni 2024, 13:28
Valt me op dat, zodra het om losse pedalen gaat, de goegemeente oversturingspedalen meestal van rechts naar links in mate van oversturing plaatst, dus van clean naar lo gain naar hi gain - van rechts naar links.
Echter, als het om multiFX gaat, zie je dat gebruikers net andersom werken, dus van links naar rechts. In deze vaak gedwongen door de visuele presentatie, in het scherm loopt de chain veelal van links naar rechts, terwijl de fysieke input bijna altijd rechts en de output bijna altijd links zit.

Ik heb zojuist m'n QC op de "analoge" manier geprogrammeerd, dus van clean rechts naar hi gain links.
Live gebruik ik Gig View dus maakt voor mij niet uit dat de chain van links naar rechts loopt.

Any thoughts?

Pepe
10 juni 2024, 13:46
IK heb de digitale UI altijd bekeken als afspiegeling van een fysieke amp waar de tone knobs weer een afspiegeling zijn van de interne amp structuur dus van input, pre amp, tone stack, power amp naar speaker.

Dat pedaaltjes meestal andersom gebruikt worden zal te maken hebben met rechtvoetig waarbij je van buiten naar binnen werkt wat gevoelsmatig meer controle geeft dan van buiten naar nog meer naar buiten, min of meer analoog aan het opdrukken van een snaar.

Het gaat natuurlijk niet op als je vaker op je delay pedaal trapt dan op een drive.

Riky
10 juni 2024, 18:31
We lezen en schrijven ook van links naar rechts in onze westerse cultuur. Wellicht is dat ook een reden?

Qua pedalen is het denk ik wat Pepe zegt + de pedalen zitten boven je hals als je rechts bent. Dan hebt je net wat meer controle en zicht erop bij het intrappen.

Ik heb met overdrives trouwens de voorkeur om je favo drive als laatste te plaatsen. Met de drives ervoor schaaf je dat geluid alleen lichtjes bij.

NLF
11 juni 2024, 10:01
Hangt er ook vanaf hoe de pedalen gebouwd zijn, dus met de input en output pluggen enzo, als je dan pedaal 1 voor pedaal 2 wilt hebben ligt het voor de hand om tussen de output van 1 en input van pedaal 2 de kortste route te kiezen, toch?

Kim Wilson
11 juni 2024, 11:03
Het is inderdaad apart dat het signaal in pedalen van rechts naar links loopt. Ik ben wel benieuwd waar die standaard vandaan komt. Van links naar rechts lijkt logischer.

vosje
11 juni 2024, 13:06
Misschien omdat de gitaar uitgang meestal rechts zit? Zo ligt de kabel aan de rechterkant waar het het eerste pedaal in gaat? Bij digitaal zit de ingang meestal ergens centraal en kun je voor de UI kiezen wat logisch is

Pepe
11 juni 2024, 13:16
Google Reddit zelf zegt erover:

Because most people are right handed, and the output on a right handed guitar is on the right. Early pedals had inputs on the left, and outputs on the right, but then you'd have your guitar lead crossing over in-between you and the pedal which would get in the way. So they changed the order around.

Kim Wilson
11 juni 2024, 15:44
Klinkt inderdaad ook wel logisch. Thanks Pepe!

dml
11 juni 2024, 16:46
En dan de multiFX met een "analoge" bediening, zoals
- Boss ME90: lay out van links naar rechts
- Mooer Black Truck: lay out van rechts naar links.
Typisch!

Dirk_Hendrik
11 juni 2024, 19:24
Wat Pepe googlede klinkt idd aannemelijk. Maar het is zo jammer dat het dan weer niet consequent is doorgevoerd. Als je naar die pedalen gaat kijken (met de input rechts en input links) , en dan met name die pedalen die versterken/vervormen etc, dan is de knoppenlayout weer van links naar rechts.
Ik vond dat in het layouten van pedaal printplaten nogal eens lastig. Je komt binnen, rechts, moet dan over je PCB naar links, het circuit door, en dan vanaf je output level contol rechts naar de output jack. Links dus. Juist met high gain pedalen vergroten die rechts naar links en weer terug signaalpaden de kans op crosstalk en eventuele oscillaties.

NLF
12 juni 2024, 12:38
Misschien loopt de stroom wel van links naar rechts?

NLF
12 juni 2024, 12:39
In Engeland rijden ze trouwens ook aan de linkerkant van de weg, daar kwamen veel bands en pedalen vandaan zoals de fuzz face, de Vox wah en de tonebender, dus misschien is het toch logischer dan je denkt.

Pepe
12 juni 2024, 12:54
Ik vond dat in het layouten van pedaal printplaten nogal eens lastig. .

Op zich niks op tegen om schema & knop layout ook om te draaien? Zolang de input maar rechts zit.

Kim Wilson
12 juni 2024, 13:01
Ik dacht iets vergelijkbaars. Het houdt je toch niet tegen om het hele circuit te spiegelen? Of loop je dan tegen andere dingen aan?

dml
12 juni 2024, 16:13
EBS Red Twister versie 1:
https://max.guitars/media/catalog/product/cache/67d9904956bdde20264534f37f83c4dd/e/b/ebs_red_twisterred-twister_dsc07627.jpg

EBS Red Twister versie 2:
https://www.tonepedia.com/wp-content/uploads/2021/10/EBS_Red20Twister.png

Typisch!!

freesoul
12 juni 2024, 20:18
en hoe klinkt die ???

Dirk_Hendrik
15 juni 2024, 11:09
Op zich niks op tegen om schema & knop layout ook om te draaien? Zolang de input maar rechts zit.

Uiteraard is daar niets op tegen. Maar uiteindelijk vind ik links naar rechts gemakkelijker en vind ik een knoppenlayout die precies tegendraads is helemaal niet handig.