PDA

View Full Version : Afstand brug-topkam?



Manusdr
12 augustus 2003, 12:08
Een hele simpele vraag, maar ik kan nergens de precieze definitie vinden:

Hoe ver moet de brug van de topkam afzitten?


Ik heb namelijk een gitaar gekregen :-D waarvan ik de snaren simpel weg niet geintoneerd krijg. De brug is duidelijk niet de originele, en zit zelfs scheef. Om nu die gitaar perfect afgesteld te krijgen wil ik dus weten wat de formule is om de afstand te berekenen, of iets anders waarmee ik zeker weet waar ik die brug kan plaatsen.

Alvast ernstig bedankt!

fred dons
12 augustus 2003, 12:13
de afstand vanaf de kam tot aan de 12 fret en dat maal 2 (en dan finetunen door de flagolet van de 12 en de 19 fret met ingedrukte snaar op die plek te vergelijken)

Manusdr
12 augustus 2003, 12:18
Bedankt!!

Eigenlijk dus heel simpel, maar goed je moet er maar net opkomen...

:)

Raffel
12 augustus 2003, 14:19
veren al eens bijgesteld?

Manusdr
12 augustus 2003, 15:00
Ja de veren heb ik al bijgesteld, en eigenlijk alles wat er fine-tuning te doen is, alleen dit is geen fine-tuning meer. De brug zit echt op de verkeerde plaats, en daarom wil ik de juiste afstand graag weten, dan plaats ik de brug op de juiste afstand en dan kan ik daarna aan het tunes gaan, maar voorlopig moet ik die brug nog centimeters (!) verplaatsen. :cry:

wietse
12 augustus 2003, 20:26
wat voor gitaar heb je dan dat de brug op de verkeerde plaats zit als ie nieuw is bracht ik hem terug.
want dat hoort gewoon niet voor te komen zelfs op goedkope koreanen tref je dat niet.

Manusdr
12 augustus 2003, 20:56
Het is natuurlijk geen 'winkel-gebouwd' model.... Het is een custom-ding met allerlei verschillende onderdelen. Dus terugbrengen naar de gulle gever zal ik maar niet doen he :lol:

wietse
12 augustus 2003, 21:03
vind eerst uit wat voor scale de gitaar is fender gebruikt namelijk een andere scale dan gibson.
weet je dat ga je gewapend met een rolmaat naar een gitaarboer en meet je daar bij een paar gitaren de afstand op.

Manusdr
12 augustus 2003, 21:08
Oei, dat is een belangrijk punt ja! Maar het is een squier-hals dus dat zal wel fender-scale zijn toch?

wietse
12 augustus 2003, 22:05
dat lijkt mij wel ja ,hoef je alleen nog maar effe te meten bij een fender ,of een fender kopie.