PDA

View Full Version : Potmeters reinigen



Fobo
26 april 2024, 21:32
Enkele potmeters van mijn Laney IRT Studio 15 beginnen verontrustende krakende geluiden te maken, wat mijns inziens duidt op een noodzaak ze schoon te maken.
Ik heb begrepen dat ‘zomaar’ contactspray inspuiten wel op korte termijn schijnt te helpen, maar dat dit op langere termijn leidt tot het samenklonteren van vuil.
Bottom line: wat is de enige echte manier van het afdoend schoonmaken van potmeters en - niet geheel onbelangrijk - kan ik dat als erkend prutser zelf ook?

Kim Wilson
27 april 2024, 08:11
Remmenreiniger.

Fobo
27 april 2024, 09:44
Remmenreiniger.
WD-40 dus? Moet die rommel er dan niet weer uit?

Kim Wilson
27 april 2024, 10:28
Nee, WD-40 is geen remmenreiniger! Remmenreiniger is vluchtig en ontvettend, WD-40 is een smeermiddel. Niet echt bedoeld om op je remmen te spuiten, wel?

https://www.powertools.nl/motip-remmenreiniger-ontvetter-motib?channable=03e1db6964003331353635c9&campaignid=17923898084&adgroupid=&network=x&device=m&keywords=&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0Lq5dMp0eAm4i9le1JJq Pn_Ax3VcYoMoDSTit3cPvQ4uQhm95mSFhRoCiQQQAvD_BwE

Fobo
27 april 2024, 11:01
Is inderdaad wat anders :chicken:. Dat dat nog verkocht mag worden....
Ik ga het eens proberen; dank voor het meedenken.

Kim Wilson
27 april 2024, 11:18
Helemaal goed. Succes, komt vast goed. Ik heb zo ook al eens een oude Philips receiver gered. Goed inspuiten, een paar keer draaien of drukken en klaar. Het spul vervliegt vanzelf en alles is gegarandeerd vetvrij.

Dirk_Hendrik
27 april 2024, 12:19
Hans oplossing ken ik niet maar het vluchtige onderschrijf ik wel. Wat betreft de contactspays heb je ook varianten met die werking. En dus niet dat klonterverhaal wat ik vnl het resultaat uit de praktijk ken maar waar ik best eens een produktnaam bij zou willen zodat ik weet wat ik moet vermijden.

WD-(fukking)-40 is NOOIT een oplossing voor issues met elektronica en maakt het gedonder alleen maar erger. Jammergenoeg zijn er volksstammen die bij dit soort issues altijd weer WD40 roepen omdat ze dat ook weer ergens geho0rd hebben.

Fobo
27 april 2024, 13:09
....altijd weer WD40 roepen omdat ze dat ook weer ergens gehoord hebben.
Dat dus, inclusief klonterverhaal, ja. Vandaar mijn vraag wat dan wél.
Is nu beantwoord, alleen alle winkels nu effe dicht.

no 1 hops
27 april 2024, 16:49
Van een oudere Yamaha service monteur ooit het trucje gekregen van wasbenzine.
Kocht bij de apotheek een fijn injectiespuitje of insuline spuitje, je spuit er een beetje in en de potmeter goed heen en weer draaien daarna en meestal leverde dat wel een goed resultaat op.
Als het een potmeter is die bijna niet te krijgen is en wel open kan, dan kapje eraf, en in een badje alcohol leggen en met een penseeltje de , weet even niet wat voor naam het heeft, maar de baan waarover de glijder gaat, schoonvegen, goed laten drogen en dan weer in elkaar zetten

Fobo
27 april 2024, 18:04
Van een oudere Yamaha service monteur ooit het trucje gekregen van wasbenzine.
Kocht bij de apotheek een fijn injectiespuitje of insuline spuitje, je spuit er een beetje in en de potmeter goed heen en weer draaien daarna en meestal leverde dat wel een goed resultaat op.
Als het een potmeter is die bijna niet te krijgen is en wel open kan, dan kapje eraf, en in een badje alcohol leggen en met een penseeltje de , weet even niet wat voor naam het heeft, maar de baan waarover de glijder gaat, schoonvegen, goed laten drogen en dan weer in elkaar zetten
Dank voor de suggestie, maar ik heb mij geprofileerd als erkend prutser; daar is in deze korte tijdspanne vooralsnog geen verandering in gekomen.

Han S
27 april 2024, 18:34
65 jaar geleden werkte ik bij een elektronicawinkel waar ook apparatuur werd gerepareerd en mijn baas gebruikte trichoorethyleen waarin hij wat vaseline had opgelost en dat werkte toen prima.

Waar het om gaat is dat het koolstofbaantje in de potmeter is vervuild en tri is een geweldige schoonmaker en zuurvrije vaseline voorkomt denk ik opnieuw vervuiling en het lopertje van de potmeter maakt wel contact.

Maar ik denk dat de oplossing van Hans ook goed zal werken, dus remmenreiniger.

cluseau
27 april 2024, 18:42
Wasbenzine is een goed middeltje, vandaar dat remmenreiniger het ook goed doet want dat is zo'n beetje wasbenzine in een spuitbus.

WD40 kan je voor veel klusjes gebruiken maar niet om je pots te reinigen.

Ik hoorde dat het ook wel goed is voor je versleten knieen https://basgitaarforum.nl./images/smilies/icon__oude_zak.gif

lcvanderhelm
27 april 2024, 20:05
Moet ik dat er op smeren of ermee inspuiten?

no 1 hops
28 april 2024, 09:11
Moet ik dat er op smeren of ermee inspuiten?

als je het over de wasbenzine hebt een heel klein beetje inspuiten en de potmeter heen en weer draaien in de hoop dat eventuele viezigheid er zo afgeveegd word.
Natuurlijk zonder dat er stroom op de versterker staat en daarna de tijd geven totdat de vloeistof ook verdampt is.

Fobo
28 april 2024, 10:10
als je het over de wasbenzine hebt een heel klein beetje inspuiten en de potmeter heen en weer draaien in de hoop dat eventuele viezigheid er zo afgeveegd word.
Natuurlijk zonder dat er stroom op de versterker staat en daarna de tijd geven totdat de vloeistof ook verdampt is.
Blij dat er met mijn beperkte technische vaardigheden rekening wordt gehouden, maar zó erg was het nou ook weer niet...:D

cluseau
28 april 2024, 22:25
Nou ik doe het altijd onder spanning hoor. Zet er zelfs signaal op dan zoe je gelijk het effect van je actie.

Fobo
28 april 2024, 23:15
Nou ik doe het altijd onder spanning hoor. Zet er zelfs signaal op dan zoe je gelijk het effect van je actie.
Ik besteed er liever wat meer tijd aan.

cluseau
1 mei 2024, 13:27
Ik besteed er liever wat meer tijd aan.

Gaat niet om de tijd hoor maar om de kwaliteit. Als je met signaal er op cleaned kun je ook zien wat het effect is. Soms wordt de ruis of kraakgeluiden veroorzaakt door lekkende condensatoren. Het verschil is behalve meetbaar ook hoorbaar. Let je daar niet goed op dan worden er weer potmeters vervangen wat totaal zinloos blijkt achteraf. De amp wordt er meestal ook niet beter op moet ik helaas vaak constateren.

Fobo
1 mei 2024, 14:56
Gaat niet om de tijd hoor maar om de kwaliteit. Als je met signaal er op cleaned kun je ook zien wat het effect is. Soms wordt de ruis of kraakgeluiden veroorzaakt door lekkende condensatoren. Het verschil is behalve meetbaar ook hoorbaar. Let je daar niet goed op dan worden er weer potmeters vervangen wat totaal zinloos blijkt achteraf. De amp wordt er meestal ook niet beter op moet ik helaas vaak constateren.
Ik snapte wel wat je bedoelde. Ik kwast eerst wat spul erin, dan aan de potmeter draaien, even wachten, en dan pas aanzetten om te horen of het is gelukt. Inderdaad wat omslachtiger, maar (voor mij) wat veiliger.

Thiez
1 mei 2024, 15:29
Ik heb zelf goede ervaringen met Deoxit D5, maar wel een duur spulletje. Kontakt 60 werkt vaak ook en is een kwart van de prijs. Overigens is een beetje spray al voldoende vaak, sommige mensen proberen een halve bus spray in de potmeter te krijgen, maar dat heeft het even tijd nodig om te vervliegen.

Soms is het zelfs enkel stof in de potmeter en helpt doodgewone perslucht al.

Als het echt hardnekkig is dan soldeer ik de potmeter eruit, maak hem open en reinig hem even met een wattenstaafje en alcohol (mits orginaliteit belangrijk is, anders is de potmeter vervangen zeker zo snel).

WD40 gebruiken sommige mensen voor alles, maar dat is voor electronica niet bruikbaar, net als balistol.

Fobo
1 mei 2024, 16:04
Als het echt hardnekkig is dan soldeer ik de potmeter eruit, maak hem open en reinig hem even met een wattenstaafje en alcohol (mits originaliteit belangrijk is, anders is de potmeter vervangen zeker zo snel).
In zulke situaties wend ik me tot mensen als Cluseau...;)