PDA

View Full Version : Koptelefoon



freesoul
12 april 2024, 19:16
Bestaat er eigenlijk een goeie koptelefoon om gitaar te spelen zonder moeder de vrouw te storen, die van mij maakt als je met distortion speelt een krakend smerig en storend geluid, en je mag aan alle knopjes draaien om het geluid te regelen het geluid blijft gelijk, een mens zou voor minder onder de trein springen.

Fobo
12 april 2024, 19:49
Misschien handig als je even je set-up bekend maakt....

freesoul
12 april 2024, 20:00
Misschien handig als je even je set-up bekend maakt....

Ik begrijp deze opmerking niet echt goed, om de huisvrede te bewaren speel ik graag gitaar met een koptelefoon, om mijn vrouw en kinderen niet te storen met mijn herrie.
Deze gebruik ik nu https://www.bol.com/be/nl/p/sony-mdrrf895rk-koptelefoon-over-oor/9200000074549493/?bltgh=k6DRZhGS96U-srXUV3tB-Q.2_18.45.ProductTitle
Dit is wel een goeie koptelefoon om naar muziek te luisteren, maar als ik die aansluit op mijn gitaarversterker is het een ramp.

lcvanderhelm
12 april 2024, 20:26
Gitaarversterkers hebben over het algemeen slechte hoofdtelefoonversterkers,dus het zal niet aan de koptelefoon liggen.
Je kan beter voor een gitaarkoptelefoonversterker gaan.
Ik heb voor dat doel pas de boss katana go aangeschaft en die bevalt goed.Er zijn echter veel goedkopere opties.

Pepe
12 april 2024, 20:39
Of simpel gezegd, een koptelefoon is een koptelefoon, gemaakt om natuurgetrouw weer te geven wat je er in stopt zoals een hifi speaker dat ook doet,
er zijn door de jaren heen tal van oplossingen bedacht voor datgene wat je ervoor stopt kwa direkt gitaar, de eerste was Tom Scholz en zijn Japanse copycat van Boss,
maar we zitten nu in het digitale tijdperk he dus alles gaat nu via een app, Apple geeft je de gratis Garageband bijvoorbeeld maar Fender heeft ook zijn eigen app enz enz

https://static.bax-shop.nl/image/product/136123/271630/06dae28b/450x450/vox_amplug2_ac30_front.jpg

duckman
12 april 2024, 21:19
ik heb verschillende koptelefoons : KRK 8400 (150 USD) ,AKG K72 (65 USD) en Beyer Dynamics T5P (1400 USD) . Allemaal werken ze "met gitaar zonder vervorming" . Wat Pepe zegt, waarop sluit je het aan? Multi FX/Modeler , versterker, computer etc.

freesoul
12 april 2024, 21:36
ik heb verschillende koptelefoons : KRK 8400 (150 USD) ,AKG K72 (65 USD) en Beyer Dynamics T5P (1400 USD) . Allemaal werken ze "met gitaar zonder vervorming" . Wat Pepe zegt, waarop sluit je het aan? Multi FX/Modeler , versterker, computer etc.

Rechtstreeks op de versterker.

duckman
12 april 2024, 21:52
welk merk en model? Dan kan ik beter advies geven...


Rechtstreeks op de versterker.

alias
13 april 2024, 10:46
Zou het kunnen zijn dat freesoul zijn koptelefoon in een luidsprekeruitgang heeft geprikt?

freesoul
13 april 2024, 11:19
welk merk en model? Dan kan ik beter advies geven...

een Cort CM 15R

Pepe
13 april 2024, 11:35
Maar dat werkt dus niet goed dus moet je iets anders verzinnen.
Heb je de gratis opties die ik aandroeg al geprobeerd?

Plant
13 april 2024, 13:10
Probleem is dat een hoofdtelefoon een HiFi speaker is, zoals je zegt prima om muziek mee te luisteren maar niet geschikt als gitaarspeaker. Gitaarspeakers gaan niet verder dan ongeveer 4 à 5 kHz en hebben nog ergens in het bereik een resonantiepiek. Dat heeft een hoofdtelefoon niet en daarom klinkt het zo krasserig.
Je zult iets moeten hebben met een speakersimulator o.i.d.

Fobo
13 april 2024, 20:08
welk merk en model? Dan kan ik beter advies geven...
Nee, die vraag begrijpt hij niet...;)

lcvanderhelm
13 april 2024, 20:46
Het gaat om een Cortcmr15 ofzo

duckman
14 april 2024, 00:57
dank je . Deze heeft inderdaad een headphone jack en deze zou met elke koptelefoon met mini (3.5mm) jack moeten werken.
Uiteraard verwacht ik van een 120 euro versterker geen wonderen. Maar goed, dit zou wel moeten functioneren.
Heb je nog garantie op deze versterker? Neem dan aub contact op met de verkoper.



https://www.cortguitars.com/product/item.php?ca_id=104040&it_id=1709883484&page=1


een Cort CM 15R

duckman
14 april 2024, 00:59
Volgens mij heeft hij gewoon goed antwoord gegeven....wel lief blijven he :cheerup:


Nee, die vraag begrijpt hij niet...;)

Pepe
14 april 2024, 07:45
Heb je nog garantie op deze versterker? Neem dan aub contact op met de verkoper.


Garantie? Zou hij stuk zijn?
Ik gok dat een 100 euro ampje geen geweldige ingebouwde speakersimulator heeft.

Fobo
14 april 2024, 09:47
Volgens mij heeft hij gewoon goed antwoord gegeven....wel lief blijven he :cheerup:
Niet op mijn vraag; daarnaast, ik ben altijd lief ;)
TS geeft aan dat het gebeurt bij gebruik van distortion; wellicht is dat de oorzaak. Goedkope ampjes hebben doorgaans geen hoog kwalitatieve effecten.

freesoul
14 april 2024, 12:01
Niet op mijn vraag; daarnaast, ik ben altijd lief ;)
TS geeft aan dat het gebeurt bij gebruik van distortion; wellicht is dat de oorzaak. Goedkope ampjes hebben doorgaans geen hoog kwalitatieve effecten.

Ik weet dat je geen wonderversterker voor die prijs moet verwachten, maar het is best te pruimen om terug te herbeginnen, zonder koptelefoon ben ik er eigenlijk niet zo ontevreden mee. ik kan mijn laptop aansluiten erop en meespelen met de muziek wat voor mij heel leuk is. Ik overweeg de laatste weken toch om die tekoop te zetten en te gaan voor een Boss Katana

Fobo
14 april 2024, 17:39
Ik weet dat je geen wonderversterker voor die prijs moet verwachten, maar het is best te pruimen om terug te herbeginnen, zonder koptelefoon ben ik er eigenlijk niet zo ontevreden mee. ik kan mijn laptop aansluiten erop en meespelen met de muziek wat voor mij heel leuk is. Ik overweeg de laatste weken toch om die te koop te zetten en te gaan voor een Boss Katana
Ik vind het heel slim om klein/goedkoop te ‘herbeginnen’. Kennelijk ben je op het punt gekomen dat je herstart zo geslaagd is, dat je toe bent aan wat beters. Ik heb zelf geen ervaring met de Boss Kantana, maar de verhalen zijn enthousiast.
Toch van tevoren eerst (met koptelefoon) proberen. lijkt me.

Pepe
14 april 2024, 21:13
Katana is digitale emulatie, moet je van houden.
Ik zou zelf de route van de Cort nemen dwz, 1 goeie basis sound en zelf paar effecten ervoor,
liefst dus een 1 channel ding zonder franje want je weet, hoe meer fratsen hoe meer op de basissound bezuinigd wordt en hoe minder het aandeel van je gitaar erin terughoort,
maar goed, zo heeft ieder zijn eigen opvatting natuurlijk

roger
15 april 2024, 07:33
Of een audio interface op je computer/laptop. Dan nog een gitaar amp simulator en je bent klaar. Kun je ook met bv youtube of spotify meespelen. Ikzelf heb een presonus interface en scuffham s-gear als amp sim en een AKG (type weet ik niet) koptelefoon en dat werkt perfect.

Da Vinci
15 april 2024, 11:36
Ik heb de Boss Katana Waza Air en ik moet zeggen dat ik het qua oefenen een onovertroffen ding vind. Vrij recent nog een 1x12 cab gekocht voor mijn Kemper omdat ik juist zonder koptelefoon wilde gaan oefenen maar ook met een modeling ding moet zo'n 1x12 toch vrij snel redelijk wat volume maken om lekker te klinken. Plus het is een groot ding icm mijn Kemper, die ik na iedere repetitie weer ff moet uitpakken en inpakken etc.

In de praktijk blijkt de combi tussen gemak en geluid toch dat ik altijd met de Waza zit te spelen. En je ruimt 'm makkelijk op, geen kabels in huis etc.

Ik kocht dat ding toen die net uit kwam, en toen werd mn het surround achtige effect bejubeld voor het 'amp in te room' gevoel. Dat vind ik persoonlijk dermate irritant dat ik dat direct heb uitgezet. Neemt niet weg dat de gitaargeluiden wel echt beter klinken dan mijn Kemper via een AKG koptelefoon of in-ear, dus ergens hebben ze toch wel iets gevonden dat wat meer het 'amp in de room' gevoel geeft t.o.v. een normale koptelefoon.

Het was wel een vrij duur ding destijds, ruim 400 euro meen ik.
Sinds kort heb je ook de Katana Go. Ben erg benieuwd hoe dat ding + koptelefoon zich verhoudt tot de 'volledige' Katana Waza Air die, uitgaande dat je al wel een prima koptelefoon hebt liggen, aanzienlijk goedkoper is.
Of tot bijv. een reguliere Katana versterker met koptelefoonaansluiting (kan je daar ook bijv. via bluetooth je spotify/youtube heen streamen?), waar je natuurlijk ook nog wat aan hebt als je níet met koptelefoon wil spelen.

duckman
15 april 2024, 16:09
ik denk dat je zomaar gelijk hebt, maar los daarvan als je iets koopt zou het wel moeten functioneren. Als ik lees" krakend smerig en storend geluid, en je mag aan alle knopjes draaien om het geluid te regelen het geluid blijft gelijk" ,dan klinkt dat niet als normaal functioneren.



Garantie? Zou hij stuk zijn?
Ik gok dat een 100 euro ampje geen geweldige ingebouwde speakersimulator heeft.

Tupelo
15 april 2024, 16:20
Op mijn beurt, ik ken de hoofdtelefoon, heb er zelf eentje gehad die in aan stand zonder input allerlei dingen uit de buurt op pikte, geluid van de televisies elders on the block bv.

freesoul
15 april 2024, 18:30
Op mijn beurt, ik ken de hoofdtelefoon, heb er zelf eentje gehad die in aan stand zonder input allerlei dingen uit de buurt op pikte, geluid van de televisies elders on the block bv.

Ja inderdaad, al vindt ik het best nog grappig. maar ik ben er wel heel content van