PDA

View Full Version : Tunings



freesoul
24 maart 2024, 08:53
Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.

grayfink
24 maart 2024, 09:18
Zonder te googelen denk ik dat dat een broodje aap is. Met een hoge snaarspanning zou je de halsholling wellicht wat moeten aanpassen, maar met open D of G zet je een paar snaren wat losser.

Fusion
24 maart 2024, 09:24
Op zich heb ik geen verstand van gitaren maar als je een andere tuning gebruikt, pas je toch ook de dikte van de snaren aan om ongeveer dezelfde snaarspanning te houden? Dus is er eigenlijk niets aan de hand?

Rinze
24 maart 2024, 10:40
Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.Nee hoor, is onzin. Een gitaar kan heel wat hebben en zal hooguit wat bijgesteld moeten worden qua halskromming en intonatie.

Als je op een gitaar met een hele dunne hals hele dikke snaren zet is het wel goed om de stemming geleidelijk omhoog te brengen en de kromming in de gaten te houden en bij te stellen met de halspen. Ik heb ooit een set 012 tot ik meen 070 op een gewone gitaar gezet en in standaard D gestemd. Ging prima toen de hals en intonatie goed afgesteld waren. Het speelde alleen meer als een bas op de lage snaren..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

no 1 hops
24 maart 2024, 11:13
En volgens de bekende gitaar tech Dan Erlewin snaren los en d.m.v clamping de hals helpen te buigen tijdens het aandraaien van de stelpen/trussrod.

mijn ervaring is wel dat de ene hals de andere niet is qua reageren op andere snaardikte en spanning dus dat zal bij elke gitaar anders zijn

Duhsjaak
24 maart 2024, 12:06
Ik heb me eens laten vertellen dat regelmatig veranderen van tuning slecht is voor je gitaar, klopt dit eigenlijk.
Daarmee experimenteer ik eigenlijk nogal graag, vandaar.

Grappig genoeg ben ik het er wel een beetje mee eens.
Als je je stemming verandert en je halspen en brug hebt aangepast, dan kan dat in de regel niet veel kwaad als dat zo blijft staan.

Ik speel met pakweg 5 verschillende stemmingen die ieder zo hun eigen eisen stellen aan de gitaar, de snaren en de afstelling.
Ik doe die verschillende stemming (per stemming dus) ieder op hun eigen gitaar.

Gisteravond nog de Yvette Young stemming op een andere gitaar gestemd en (standaard) hoge E naar de verdommenis gedraaid. Terwijl ik al in geen 15 jaar een snaar gebroken heb.

In short:
Iedere stemming stelt zijn eigen eisen aan gitaar, snaren en afstelling. Die verschillen kunnen vrij groot zijn.
Die verschillende stemmingen telkens op dezelfde gitaar doen lijkt mij om die reden geen goede gedachte.

Ik ben overigens benieuwd naar welke stemmingen je voorkeur uitgaan.

Vriendelijke groet, Gus


https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_guitar_tunings

Tupelo
24 maart 2024, 14:58
Mijn favo is Ostrich.
Had daar ooit een apart stratje voor, verkocht i.v.m. ruimtegebrek, maar eerdaags regel ik er opnieuw een gitaartje voor.

Pepe
24 maart 2024, 15:15
Ik had een experimentele tuning periode, aantal zelfbedachte gebruikt voor opname van een album maar dat kwam als een boomerang terug toen ik die nummers live moest spelen en tussendoor stemmen ingewikkeld en onpraktisch was.
1 stemming zal ik niet snel vergeten, dat was er eentje van Neil Young die hij gebruikte voor het nummer Bandits namelijk de double dropped D maar dan in Bes.
Kan je verder niks mee maar vergeten ho maar.

Enige wat ik nog wel 's wil doen in een Ry Cooder bui is voor slide de E verlagen naar D.

freesoul
25 maart 2024, 19:42
Ik ben overigens benieuwd naar welke stemmingen je voorkeur uitgaan.


momenteel B F#BEG#C#

Fusion
25 maart 2024, 20:23
Das C# standard maar dan drop B? Ik speel in E standaard, D standaard en Bb standaard

freesoul
25 maart 2024, 21:46
Das C# standard maar dan drop B? Ik speel in E standaard, D standaard en Bb standaard

Deze heb ik ergens gevonden op internet en wordt gebruikt door de band cult of luna.
Ik ben nog steeds een groot fan van sonic youth vandaar ik daarmee veel speel.
http://www.sonicyouth.com/mustang/tab/tuning.html

Harald
26 maart 2024, 07:11
Die wijkt behoorlijk af in snaarspanning. Dan zul je sowieso andere snaardiktes nodig hebben, anders speel je op elastiekjes. Als je die veel gebruikt lijkt een tweede gitaar daarvoor gebruiken wel zo handig. Die kun je daar dan ook op afstellen evt.

Maar op zich kun je prima op één gitaar meerdere stemmingen gebruiken. Akoestische gitaristen doen niet anders. Denk aan John Renbourn, of Michael Hedges. Die gebruiken beide behoorlijk verschillende stemmingen. Kan me van allebei ook geen foto's of video's herinneren waar ze een heel arsenaal aan gitaren op het podium hebben.

Speel je elekrisch met een zwevende brug voor de wammy wordt het een ander verhaal. Dan zou ik er niet aan beginnen. Snap eerlijk gezegd al niet dat de drop D hendel bij zo'n van Halen gitaar dan geen probleem oplevert voor de andere snaren. Tenzij die brug tegen de body aan lag.

Fusion
26 maart 2024, 07:34
Ik gebruik altijd de string tension calculator van D'Addario om van standard mensuur en 010 de nieuwe tuning om te rekenen naar gewenste snaardiktes. En dat voelt meestal nooit helemaal lekker in een keer, dus dan experimenteer ik een beetje met setjes van dikte eromheen tot ik iets heb wat lekker voelt qua spanning. Soms betekent dat ook dat ik de tuning aanpas. Ik kreeg met een langere mensuur 26.5" en de bedschikbare setjes nooit een lekkere C# standaard dus toen ben ik naar D standaard gegaan met een andere set, en dat speelt heerlijk.

Sowiieso is het mij altijd een raadsel waarom gitaren met dezelfde mensuur in E standaard met 010 onderling best verschillend kunnen spelen, behoorlijk anders. Zelfs hele goede gitaartechnici geven daar niet echt een goede verklaring voor

munkie
26 maart 2024, 16:28
Je kan natuurlijk ook een GK element op je gitaar zetten en modeling gebruiken. Of een line6 gitaar.

Fusion
26 maart 2024, 16:51
Ik heb een GK element maar en dan kun je of MIDI genereren, klinkt niet meer als een gitaar. Of speciale bakken gebruiken als de VG99 die uiteindelijk nog steeds gewoon het audio signaal van je gitaar gebruiken en dan wordt real time pitch shfting echt niet geloofwaardig van. Ik kan achter lopen, maar ik heb nog nooit echt goede real-time tuning gehoord?

freesoul
26 maart 2024, 19:08
Die wijkt behoorlijk af in snaarspanning. Dan zul je sowieso andere snaardiktes nodig hebben, anders speel je op elastiekjes. Als je die veel gebruikt lijkt een tweede gitaar daarvoor gebruiken wel zo handig. Die kun je daar dan ook op afstellen evt.

Maar op zich kun je prima op één gitaar meerdere stemmingen gebruiken. Akoestische gitaristen doen niet anders. Denk aan John Renbourn, of Michael Hedges. Die gebruiken beide behoorlijk verschillende stemmingen. Kan me van allebei ook geen foto's of video's herinneren waar ze een heel arsenaal aan gitaren op het podium hebben.

Speel je elekrisch met een zwevende brug voor de wammy wordt het een ander verhaal. Dan zou ik er niet aan beginnen. Snap eerlijk gezegd al niet dat de drop D hendel bij zo'n van Halen gitaar dan geen probleem oplevert voor de andere snaren. Tenzij die brug tegen de body aan lag.

Ik speel altijd ongeacht mijn tuning met een setje 11-56 van d'adario omdat ik bij fijnere snaren meer de neiging heb om ze te breken.

Ik heb eigenlijk nog nooit veranderd van merk, zou er een groot verschil zijn tussen de verschillende merken ???

Harald
27 maart 2024, 13:15
Op elektrische gitaar gebruik ik al tijden Ernie Ball. Lang geleden dat ik daar andere snaren op had.

Op akoestische gitaar wil ik best wel eens experimenteren, zowel nylon als steelstring. Verschillen tussen verschillende sets (ook zelfde dikte) kunnen fors zijn. Savarez vond ik altijd wat stug voor nylon, en met steelstring heb ik dat met d'Addario. Martin snaren (vooral de FX) voelen dan weer heel soepel. (bij dezelfde diktes) Elixir heeft dan weer een heel andere feel.

Wat dat betreft heel persoonlijk. Als je happy bent met de snaren die je gebruikt, gewoon gebruiken. Zo niet, iets anders proberen. Of als je gewoon eens zin hebt om te experimenteren.

Kim Wilson
27 maart 2024, 14:39
Ik speel al jaren met GHS Boomers (het is de leeftijd denk ik). Erg fijne soepele snaren die lang meegaan.

Fusion
27 maart 2024, 14:52
En over snel wisselen van stemmingen, je kunt altijd je vrouw nog tips vragen, die is er vast expert in

freesoul
27 maart 2024, 21:40
En over snel wisselen van stemmingen, je kunt altijd je vrouw nog tips vragen, die is er vast expert in

Ja dat hangt vooral af van waar je zit in de maand :-)

Duhsjaak
28 maart 2024, 07:35
Ik vind dit een heel leuk draadje.
Er zijn er hier op GN die nog kunnen horen als er een messing schroefje in de slagplaat wordt gedraaid. Maar het effect van verschillende stemmingen op de klank van een gitaar, daar hoor je eigenlijk vrijwel niks over.

Ook daarom ben ik niet zo’n voorstander van allemaal verschillende stemmingen op een en dezelfde gitaar.
Een gitaar die heerlijk klinkt bij een ‘Brother’ stemming (variatie op slack uit Hawaï), klinkt ineens behoorlijk minder op een Curtis Mayfield stemming (de zwarte toetsen op de piano).

De veranderde snaar spanningen zijn daar key in.
Vriendelijke groet, Gus

Riky
31 maart 2024, 15:43
Ik speel al jaren met GHS Boomers (het is de leeftijd denk ik). Erg fijne soepele snaren die lang meegaan.

Hoor ik steeds vaker mensen over. In ben in het verleden al eens aan het experimenteren gegaan, maar uiteindelijk bij d’addario exl 110 gebleven vanwege de betrouwbaarheid en feel.
Vind alleen dat de klank snel dof wordt. Hoe is dat met de boomers?

Kim Wilson
31 maart 2024, 18:10
Nee, dat vind ik erg meevallen. Ze gaan bij mij lang mee.

D3nnis
1 april 2024, 09:37
Vind alleen dat de klank snel dof wordt.

Dat heb ik ook met de EXL d'addario snaren.
Jaren geleden kon ik niks met die snaren. Werden bij mij binnen een kwartier spelen pikzwart, stroef, roestig.
In de tussentijd van alles geprobeerd. Lang bij DR blijven hangen, dat op een gegeven moment veel snaarbreuk mee gehad (op alle gitaren), via omzwervingen bij Curt Mangan aanbeland.
Die gaan bij mij echt langer mee dan d'addario, maar zijn ook flink duurder. Een jaar of twee terug weer eens d'addario exl geprobeerd, en van het zwart worden geen last meer. En ik heb ze veel sneller stabiel vwb stemming dan de Curt Mangans.
Gezien de prijs neem ik het sneller dof worden maar voor lief, zeker op de gitaren die ik in mijn bandje gebruik leg ik dan gewoon vaker nieuwe.

Fusion
1 april 2024, 09:50
Ik speel mijn hele leven lang D'Addario en verwissel ze bijna nooit. Gaan maanden, soms langer :D , overheen. Spelen prima en klinken volgens mij ook prima?

pasqual
1 april 2024, 11:19
Hier ook D'Addario EXL110. Dat doffer worden merk ik eigenlijk pas op als ik er net nieuwe op heb gelegd;). Voor de rest blijven ze nadat de helderheid er eenmaal vanaf is ook erg lang hetzelfde geluid geven. Meestal vervang ik de snaren om de 3 maanden of als ze aan de onderkant plat worden bij de frets. En even ontopic dan maar: ik speel alleen met standaard stemming. Ik heb me eigenlijk nooit de moeite genomen om eens wat anders te proberen behalve ooit eens een open stemming geprobeerd om slide te spelen. Maar met een zwevende brug is dat niet te doen, dan zou ik een gitaar moeten op offeren alleen voor alternatieve stemming en ik heb er maar 5:)

Fusion
1 april 2024, 11:38
Oh, plectrums daarentegen! Zo lang als ik snaren laat liggen, ik wissel echt om de zoveel dagen al van plectrum. Ik speel in E standaard en D standaard met Dunlop Delrin 1.5mm (en in Bb met 1mm en een andere gitaar in E standaard met 2.0mm). Maar echt na een paar uur spelen vind ik de puntigheid niet meer genoeg en moet ik een nieuwe :( Hebben jullie dezelfde ervaring? Tips?!

pasqual
1 april 2024, 11:59
Nee....plectrums gaan bij mij erg lang mee. Ja, ze slijten maar ik heb daar geen last van/mee om een of andere reden. Ik gebruik die van Dunlop 1.8 mm

benwave
1 april 2024, 20:52
Oh, plectrums daarentegen! Zo lang als ik snaren laat liggen, ik wissel echt om de zoveel dagen al van plectrum. Ik speel in E standaard en D standaard met Dunlop Delrin 1.5mm (en in Bb met 1mm en een andere gitaar in E standaard met 2.0mm). Maar echt na een paar uur spelen vind ik de puntigheid niet meer genoeg en moet ik een nieuwe :( Hebben jullie dezelfde ervaring? Tips?!

Probeer eens een Chickenpick daar speel ik mee, loeihard, zijn gemaakt van een of ander ceramisch materiaal. Niet goedkoop
Snaren die ik gebruik op al mijn gitaren D'Addario EXL110 al jaren

Riky
1 april 2024, 20:55
Nieuwe plectrums vind ik dan weer niks. Ik hou van een afgesleten kant aan een plectrum.

freesoul
1 april 2024, 21:33
Nieuwe plectrums vind ik dan weer niks. Ik hou van een afgesleten kant aan een plectrum.

Ik ook, maar al die cirkelvormig worden dan gooi ik ze weg :-)

Da Vinci
1 april 2024, 22:45
Ik doe er wel iets langer dan een paar uur mee…

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240401/ccf422468bdb5f868c2b71865202e596.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
2 april 2024, 14:17
Harder aanslaan en sneller spelen dan :)

pimmetje
2 april 2024, 16:02
Probeer eens een Chickenpick daar speel ik mee, loeihard, zijn gemaakt van een of ander ceramisch materiaal. Niet goedkoop
Snaren die ik gebruik op al mijn gitaren D'Addario EXL110 al jaren
Ik vond ze niet prettig spelen, maar ze zijn idd goed slijtvast :ok:.
Nu meestal dunlop stubby 3mm. Slijten wel, kwestie van grote hoeveelheden inslaan.

Qua stemmingen gooi ik over het algemeen een of hooguit twee snaren even omlaag. Voor een simpel slide-riffje oid. Vaak alleen A->G, evt de hoge E->D. Ik heb niet het idee dat mijn gitaar het onprettig vindt of ervan slijt. Alleen vooral als het om 2 snaren gaat, moet ik live toch wat meer tijd pakken als ik een git met tremolo beet heb, maar dat heeft niet zo veel met de hals te maken :D.

Fobo
2 april 2024, 17:01
Qua stemmingen gooi ik over het algemeen een of hooguit twee snaren even omlaag. Voor een simpel slide-riffje oid. Vaak alleen A->G, evt de hoge E->D. Ik heb niet het idee dat mijn gitaar het onprettig vindt of ervan slijt.
Daar komt het bij mij ook wel op neer.
Ik heb een aardige verzameling pics, nagenoeg allemaal het hetzelfde merk en maat, in een ver verleden met een paar tussenpozen gekocht. Heb nooit naar de maat gekeken maar pakte er altijd een tussen duim en wijsvinger en voelde vervolgens met de ringvinger de dikte en hard-/zachtheid. Indien goed bevonden nam ik er zo’n 15 á 20 van per keer. Ze zijn bijna allemaal versleten maar ik gebruik ze nog steeds; om de een of andere reden komt het er niet van om nieuwe te kopen.

Da Vinci
2 april 2024, 19:45
Ze zijn bijna allemaal versleten maar ik gebruik ze nog steeds; om de een of andere reden komt het er niet van om nieuwe te kopen.

Ja stom is dat...
Ik heb denk ooit wat plectrums gekocht toen ik begon met elektrisch gitaar rond mijn 16e ofzo. Nog ergens voordat ik mijn rijbewijs heb gehad, dus minimaal 20 jaar terug, een Ibanez RGR570 gekocht en in de koffer zat een zakje met een stuk of 20 plectrums. Met wat ik had plus die nieuwe heb ik letterlijk tot een week of wat terug mee gedaan en toen besloten dat het toch écht een keer tijd was voor nieuwe en eigenlijk blind dezelfde besteld. Die foto had ik toevallig gemaakt vanwege het toch wel vrij grote verschil.

Bij mijn akoestische gitaar zit ook al tig jaar hetzelfde plectrum tussen de snaren die er ook al jaren opzitten. Het setje dat ik alweer een hele tijd terug heb gekocht ter vervangen en ik nonchalant op mijn bureau op zolder heb geslingerd kwam ik laatst, helemaal verkleurd, tegen. Met de snaren er nog in.

Nee, de gitaarboer wordt niet rijk van mij geloof ik...

D3nnis
2 april 2024, 20:49
Ik vervang vaker snaren dan plectra (5-6 plectra per jaar, 10-15 setjes snaren per jaar).

Ik ben ze zelden kwijt, dat scheelt wel.

Ik heb heel lang Dunlop gator grip 2mm gebruikt, en nu alweer een tijdje Tortex TIII 1,5mm.
Ze slijten ook echt wel, maar daar heb ik met het huis tuin en keuken ragwerk geen last van.
Bij tremoleren of arpeggio's wordt het dan lastig, en dan pak ik daar een nieuwe voor.

Verreweg het fijnste en meest slijtvaste plectrum dat ik heb is een Dugain plectrum van hematiet. Maar ook dat slijt (minimaal), en geeft een ijzerhoudende "stof", en dat wordt uiteindelijk dus toch een zooi op/rond je elementen dus dat is het ook niet.

Riky
3 april 2024, 09:35
Probeer eens een Chickenpick daar speel ik mee, loeihard, zijn gemaakt van een of ander ceramisch materiaal. Niet goedkoop
Snaren die ik gebruik op al mijn gitaren D'Addario EXL110 al jaren

Daar heb ik er ook nog wat van liggen. Bij mij sleten ze nog vrij snel vond ik. Ik speelde in die periode ook wel veel, maar die vond ik niet ‘fijn’ afslijten. Kon er steeds minder precies mee spelen. De hoeken worden rond er glad als ze slijten. Dat vind ik niks.

Na jaren van experimenteren met vooral dikkere plectrums ben ik weer terug bij mijn eerste plectrum, een fender medium. Heb er iig een mooie la vol plectrums :D

Fusion
3 april 2024, 10:54
Het kan ook komen door mijn gebrek aan techniek, maar bij 'shredden' dus zeg maar moeilijker spel, snel enzo, heb ik die puntigheid echt heel hard nodig. Voor gewone pop en rock etc maakt t me weinig uit. Behalve dat ik de puntigheid wel ietsjes meer attack vind hebben en daardoor iets beter vind klinken, maar voor mijn spel is t niet zo essentieel als bij shredden. Anyway. Ik heb dit topic mooi gekaapt voor een discussie over plectrums haha sorry

Fusion
4 april 2024, 16:42
Ik heb al best een tijd een gitaar in Bb standaard, maar heb er eigenlijk nooit veel op gespeeld. Het speelt anders, voelt anders, klinkt anders. Ik kon er eigenlijk niet mee overweg. Pas sinds paar maanden, en eigenlijk pas echt laatste week heb ik t idee dat ik er wel iets mee ga kunnen, Zo klinkt t vooralsnog:

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14758959 (https://soundclick.com/share.cfm?id=14758959)

benwave
5 april 2024, 13:22
Daar heb ik er ook nog wat van liggen. Bij mij sleten ze nog vrij snel vond ik. Ik speelde in die periode ook wel veel, maar die vond ik niet ‘fijn’ afslijten. Kon er steeds minder precies mee spelen. De hoeken worden rond er glad als ze slijten. Dat vind ik niks.

Na jaren van experimenteren met vooral dikkere plectrums ben ik weer terug bij mijn eerste plectrum, een fender medium. Heb er iig een mooie la vol plectrums :D

Het mooie is dat je die dan met een vijl weer puntig kan maken zoals hij was maar dan ietsje kleiner , weggooien is zonde anders

freesoul
5 april 2024, 17:46
Het mooie is dat je die dan met een vijl weer puntig kan maken zoals hij was maar dan ietsje kleiner , weggooien is zonde anders

Ja, eigenlijk. Ik had daar nog niet aan gedacht

Fusion
5 april 2024, 17:50
Goede tip eens proberen !

motorhan
5 april 2024, 18:30
Ik heb zo'n tang kun je plectrums maken van plastic pasjes zijn wel wat dikker maar werkt wel voor somige gebruik ik dunne fender plactrums en anders pak ik wat dikkere zelfgemaakte.je hebt er zomaar veel en kost niks. en zien er ook nog leuk uit. afhankelijk van het pasje dat je gebruikt heb.