PDA

View Full Version : Gitaarkit importeren



Rogueny
6 maart 2024, 11:25
Dag allemaal,

Ik wil het toch graag eens gaan proberen: een gitaar bouwen naar mijn eigen specificaties. Het lijkt me tof om een flying V te doen, met een bigsby B7 en één P90 dogear pickup. Ik kreeg het idee vanuit onderstaande afbeelding. Ik heb helaas weinig ervaring/materiaal/gereedschap, dus het zal een kit moeten worden. Ik lees veel lovende reviews over Precision Guitar Kits. Zou hoge kwaliteit moeten zijn, én je kunt zelf de specs deels kiezen.

Nu zit dit bedrijf in Amerika, en ik heb nog nooit iets van buiten de EU besteld. Mijn vraag is dus, waar moet ik rekening mee houden als ik dit bestel? Op onderstaande website lees ik dat er in ieder geval wel kosten bij gaan komen. Maar moet ik nog verdere acties ondernemen om er voor te zorgen dat het product daadwerkelijk bij mij beland?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/zijn-er-extra-kosten-als-ik-een-pakket-bestel-buiten-de-eu#:~:text=Reken%20op%2021%25%20btw%2C%20voor,een% 20verlaagd%20tarief%20van%209%25.&text=Is%20uw%20aankoopbedrag%20%E2%82%AC%20150,op% 200%20tot%2017%25%20invoerrechten.

https://cdn.gearnews.com/wp-content/uploads/2022/04/777-White.jpeg

Pepe
6 maart 2024, 14:52
Importere is duur, reken +25% extra dus enkel als het gaat om iets wat we hier in de eu niet hebben makes sense.
Gitaaronderdelen zijn hier plenty van diverse ned/duitse webwinkels.

Bij importeren hoef je geen extra actie te onderneme., de douane weet jou wel te vinden.


Die P90 ring bij die humbucker is enkel esthetica toch?

Rogueny
6 maart 2024, 15:38
Top, goed om te weten! Heb verder nog niet echt een goede gitaar kit bouwer in de eu weten te vinden, dus eigenlijk noodzaak om te importeren. 25% had ik al wel een beetje rekening mee gehouden.

Ja op die afbeelding wel. Ik wil er zelf daadwerkelijk een P90 dogear in hebben. Ga ook de slagplaat wat anders maken dan op de afbeelding.

Duhsjaak
6 maart 2024, 22:08
Hoi hoi
Iets van nuance wil ik toch wel even melden.
Spullen van axesRus, en warmanguitars (allebei pickups van grote klasse) met prijzen waar de germaanse jongens met hun pretaporter niet aan kunnen tippen…. Die gasten kunnen de concurrentie ook met invoerrechten extra makkelijk aan.

Veel mod plezier. Ehmmmm fun dus.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
6 maart 2024, 23:35
25% had ik al wel een beetje rekening mee gehouden.

Houd er rekening mee dat ook de transportkosten vanuit de USA momenteel niet mals zijn.

Bij Precision zit je al dicht tegen de 150 dollar aan voor het verzenden.
En ook over die verzendkosten komt invoer + btw.
Ik vind dat al vrij snel niet meer grappig.

Thiez
7 maart 2024, 07:28
Hou er ook rekening mee dat zo een kit niet helemaal plug and play is... Ik heb ooit een flying V kit gekocht (toen was er nog niet zo veel keuze). Was een goedkoop kitje van lindenhout met een bolt on neck. Na het lakken de boel ik elkaar gezet en de actie die nodig was om geen fretbus te krijgen was tamelijk hoog, waardoor het ding redelijk onbespeeld in de hoek kwam te staan.
Later toen ik iets meer ervaring met gitaarbouw had, heb ik dat ding nog wel eens aangepakt. Frets gevlakt, andere brug erop, ander elementje erin. Die maakte een hoop verschil, en dan nog steeds had ik voor het geld wat er uiteindelijk in gegaan is beter gewoon een epiphone kunnen kopen. Maar goed, de lol van het bouwen mag ook wat kosten natuurlijk ;-)

Rogueny
9 maart 2024, 17:18
Hou er ook rekening mee dat zo een kit niet helemaal plug and play is... Ik heb ooit een flying V kit gekocht (toen was er nog niet zo veel keuze). Was een goedkoop kitje van lindenhout met een bolt on neck. Na het lakken de boel ik elkaar gezet en de actie die nodig was om geen fretbus te krijgen was tamelijk hoog, waardoor het ding redelijk onbespeeld in de hoek kwam te staan.
Later toen ik iets meer ervaring met gitaarbouw had, heb ik dat ding nog wel eens aangepakt. Frets gevlakt, andere brug erop, ander elementje erin. Die maakte een hoop verschil, en dan nog steeds had ik voor het geld wat er uiteindelijk in gegaan is beter gewoon een epiphone kunnen kopen. Maar goed, de lol van het bouwen mag ook wat kosten natuurlijk ;-)

Dat is dus exact de reden waarom ik die kit uit Amerika haal. Volgens de veelal goede reviews is het fretwerk en de fit&finish van deze bouwer erg goed. Die kits die je in Nederland kunt krijgen verwacht ik weinig van. Moet zeggen dat je er dan ook wel meer voor betaald, maar hopelijk scheelt dat uiteindelijk een hoop werk. Heb hem vandaag besteld. productie + levering gaat nog wel enige maanden duren. De kit komt ook zonder elektronica, wat ik niet erg vind. Kan ik mooi zelf bepalen wat er op komt :)

freesoul
10 maart 2024, 07:37
Waarom koop je hier geen goedkope gitaar desnoods tweedehands, ja kan die uit elkaar halen de verf eraf schuren en zo kan je die herbouwen met hier en daar iets te veranderen.

motorhan
10 maart 2024, 09:17
Importere is duur, reken +25% extra dus enkel als het gaat om iets wat we hier in de eu niet hebben makes sense.
Gitaaronderdelen zijn hier plenty van diverse ned/duitse webwinkels.

Bij importeren hoef je geen extra actie te onderneme., de douane weet jou wel te vinden.


Die P90 ring bij die humbucker is enkel esthetica toch?
Klopt ik kocht een pakketje in Australië lag heel lang in depot en na weken bij de douane in nederland den Haag en kreeg een rekening van 80.00 douanekosten voor een pakketje wat minder dan 400.00 koste maar je hebt geen keus als je niet betaald gaat het retour en heb je niks dus slikken en betalen

Fobo
10 maart 2024, 11:48
Heb verder nog niet echt een goede gitaar kit bouwer in de eu weten te vinden, dus eigenlijk noodzaak om te importeren. 25% had ik al wel een beetje rekening mee gehouden.
Oprechte vraag dus no offence: wat maakt dat bijvoorbeeld een Vox Humana niet bij jou in de belangstelling staat? Is dat (gebrek aan) kwaliteit?

Pepe
10 maart 2024, 12:02
Oprechte vraag dus no offence: wat maakt dat bijvoorbeeld een Vox Humana niet bij jou in de belangstelling staat? Is dat (gebrek aan) kwaliteit?

Ik had een soortgelijke vraag maar dan over de kit van Tone Factory (https://www.tonefactory.nl/guitar-assembly-kit-fv-model-mahogany-body-mahogany-set-neck-pauferro-f?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0bWvBhBjEiwAtEsoW7-k3WnrIMjjCTswrS-rTouKbFkQmr58eMHtPu0nhoDWw89rzMMvKBoCnGIQAvD_BwE), dat is gewoon mahonie en pau ferro toets,
moet je wel zelf de neck inlijmen

maar goed, is dirt cheap en niet onbelangrijk, je kan gewoon bellen als je klachten hebt of andere vragen.

zitten in Hasselt, woont kim wilson daar niet?

Kim Wilson
10 maart 2024, 12:35
Ja, de jongens van Tonefactory ken ik wel.

Rogueny
10 maart 2024, 22:07
Oprechte vraag dus no offence: wat maakt dat bijvoorbeeld een Vox Humana niet bij jou in de belangstelling staat? Is dat (gebrek aan) kwaliteit?

Wist eerlijk gezegd niet dat zij dit verkopen. Kwaliteit lijkt me bij hen niet het probleem. Ik heb gewoon een specifiek idee in gedachten om te bouwen. P90 rout op een V body vind je helaas nergens, is gewoon vrij specifiek.

Rogueny
10 maart 2024, 22:14
Waarom koop je hier geen goedkope gitaar desnoods tweedehands, ja kan die uit elkaar halen de verf eraf schuren en zo kan je die herbouwen met hier en daar iets te veranderen.

Zijn vaak (dikke) poly finishes. Daar heb ik simpelweg het gereedschap en de ervaring niet voor om zoiets te doen. Ik overweeg ook om het spuiten van de gitaar uit te besteden om diezelfde reden. Moet nog kijken waar. Wil dit project in een keer goed aanpakken om een mooie custom gitaar voor mezelf te (deels laten) bouwen. Ga zelf wel de elektronica, hardware en de custom slagplaat doen, gezien ik daarbij (vrijwel) geen risico's loop om de body en hals te vernaggelen.

Kim Wilson
11 maart 2024, 10:35
Dikke poly is juist het makkelijkst. Plamuurmes en een verfstripper en je steekt die rommel er zo af.

Thiez
11 maart 2024, 11:09
No offense, maar je gaat een amerikaanse kit kopen a 450 dollar, daar komen nog invoerkosten bij, dan ga je hem extern laten spuiten a 250/300 euro, dan ga je hardware kopen en monteren a 300 euro. Dan zit je op 1000 euro en dan hoop je dat de kit zo goed is dat je hem niet zelf hoeft af te stellen of te vlakken.
Dan heb je een gitaar zonder echt restwaarde. Dan kun je beter een goede flying v kopen van een genormeerd merk die je opnieuw laat lakken, die behoud altijd nog wat restwaard.


Ben je een beetje handig en heb je wat affiniteit met hout?

Dan zou ik zeker de stoute schoenen aantrekken en zelf aan de slag gaan. De meeste mensen zijn terughoudend, maar eerlijk is eerlijk, een elektrische gitaar stelt niet zo gek veel voor. Het fretzagen en fretten is het lastigste van een gitaarbouw. Desnoods koop je een preslotted fretboard https://www.tonefactory.nl/fingerboard-slotted-64-7-rosewood?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w2fNMEQ8kdUmYKHP5RtF R6i950sOAwy64gDvo698He-GwwKzQCNbjhoCTM8QAvD_BwE.

Of als je de hals ook niet aandurft een https://www.tonefactory.nl/paddle-hals-24-75-63cm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w3H27-ECM_yl_97gRup3zXamCkolxPWeau4IydHUesImRkGcZwXkeBoC qUMQAvD_BwE

Hoe meer je zelf doet hoe goedkoper het gaat worden. En zoals ik al zeg. Niet te bang zijn voor het onbekend, het valt allemaal best wel mee. Als je geduldig bent en secuur kan werken, dan moet naar mijn idee iedereen een prima resultaat kunnen behalen met gitaarbouw. En het eindresultaat is ook nog eens bevredigender ook.

Pepe
11 maart 2024, 11:36
Het is natuurlijk geen verhaal dat enkel over kosten gaat,
Ik heb alle mogelijke varianten wel gehad, van zelf creabea tot laten maken in de USA,
wat voor mij werkt zijn mongrels, oude F bodies en nekken in elkaar flansen, mix & match

Wat iig niet voor mij werkt zijn goedkope chinese zooi die een eigen standaardisatie erop nahouden,
neckpockets die te ruim zijn, slecht uitgelijde frezingen en pickguardsgaten waar schroefjes zich schuin indraaien.

Thiez
11 maart 2024, 12:34
Zeker niet alleen een kosten verhaal, maar ik vind het altijd zo zonde dat mensen gaan voor een kit terwijl ze zelf veel meer kunnen dan ze denken. Meestal is het een kwestie van durven. Tuurlijk, als je echt twee complete linkerhanden hebt is het misschien niet het beste idee, maar als je een beetje handig bent, secuur kan werken en geduld hebt, moet je een eind kunnen komen. Al dan niet met een berg hulp van dit forum.

Ik denk dat er zelfs als je de stap zou durven zetten om het zelf te gaan doen, je ook nog wel een hobbybouwer in de buurt kunt vinden die je op weg wil helpen. Zwolle is voor mij wat ver, maar ik zou zoiets zelf geen probleem vinden om iemand op weg te helpen in zijn eerste gitaarbouw.

Rogueny
11 maart 2024, 17:36
No offense, maar je gaat een amerikaanse kit kopen a 450 dollar, daar komen nog invoerkosten bij, dan ga je hem extern laten spuiten a 250/300 euro, dan ga je hardware kopen en monteren a 300 euro. Dan zit je op 1000 euro en dan hoop je dat de kit zo goed is dat je hem niet zelf hoeft af te stellen of te vlakken.
Dan heb je een gitaar zonder echt restwaarde. Dan kun je beter een goede flying v kopen van een genormeerd merk die je opnieuw laat lakken, die behoud altijd nog wat restwaard.


Ben je een beetje handig en heb je wat affiniteit met hout?

Dan zou ik zeker de stoute schoenen aantrekken en zelf aan de slag gaan. De meeste mensen zijn terughoudend, maar eerlijk is eerlijk, een elektrische gitaar stelt niet zo gek veel voor. Het fretzagen en fretten is het lastigste van een gitaarbouw. Desnoods koop je een preslotted fretboard https://www.tonefactory.nl/fingerboard-slotted-64-7-rosewood?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w2fNMEQ8kdUmYKHP5RtF R6i950sOAwy64gDvo698He-GwwKzQCNbjhoCTM8QAvD_BwE.

Of als je de hals ook niet aandurft een https://www.tonefactory.nl/paddle-hals-24-75-63cm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w3H27-ECM_yl_97gRup3zXamCkolxPWeau4IydHUesImRkGcZwXkeBoC qUMQAvD_BwE

Hoe meer je zelf doet hoe goedkoper het gaat worden. En zoals ik al zeg. Niet te bang zijn voor het onbekend, het valt allemaal best wel mee. Als je geduldig bent en secuur kan werken, dan moet naar mijn idee iedereen een prima resultaat kunnen behalen met gitaarbouw. En het eindresultaat is ook nog eens bevredigender ook.

Restwaarde is voor mij geen doel. Heb in principe gewoon het plan om een toffe gitaar te kopen om hem zelf te gaan bespelen. En wil dit echt een unieke gitaar maken :)

Wat betreft zelfbouw, zou zoiets heel tof vinden, maar dan zou ik echt meer materiaal/gereedschap/ruimte moeten hebben, is gewoon lastig in een klein huisje. ;)

Rogueny
11 maart 2024, 18:06
Ik had een soortgelijke vraag maar dan over de kit van Tone Factory (https://www.tonefactory.nl/guitar-assembly-kit-fv-model-mahogany-body-mahogany-set-neck-pauferro-f?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0bWvBhBjEiwAtEsoW7-k3WnrIMjjCTswrS-rTouKbFkQmr58eMHtPu0nhoDWw89rzMMvKBoCnGIQAvD_BwE), dat is gewoon mahonie en pau ferro toets,
moet je wel zelf de neck inlijmen

maar goed, is dirt cheap en niet onbelangrijk, je kan gewoon bellen als je klachten hebt of andere vragen.

zitten in Hasselt, woont kim wilson daar niet?

Die van tonefactory had ik al op meer websites gezien. Was daarbij een beetje huiverig voor de kwaliteit van zo'n kit. Lees over die prijscategorie hele wisselende verhalen. Voor sommigen fantastisch, voor anderen een hoop ellende door slecht fretwerk of een neckpocket die niet fatsoenlijk is uitgesneden.

Kim Wilson
11 maart 2024, 19:15
Die van tonefactory had ik al op meer websites gezien. Was daarbij een beetje huiverig voor de kwaliteit van zo'n kit. Lees over die prijscategorie hele wisselende verhalen. Voor sommigen fantastisch, voor anderen een hoop ellende door slecht fretwerk of een neckpocket die niet fatsoenlijk is uitgesneden.

Ik wil weleens voor je op onderzoek uit gaan. Het is toch nodig tijd om weer een keer bij ze langs te gaan.

Rogueny
14 maart 2024, 04:39
Ik wil weleens voor je op onderzoek uit gaan. Het is toch nodig tijd om weer een keer bij ze langs te gaan.

Heb inmiddels die uit Amerika al besteld. Maar wie weet nog eens handig om te weten als ik nog eens een tweede gitaar ga bouwen :)