PDA

View Full Version : Echte amp of modeling?



munkie
17 februari 2024, 16:49
https://www.volkskrant.nl/muziek/de-gitaarversterker-verdwijnt-van-het-podium-is-dit-het-einde-van-de-rock-n-roll~bcac3780/

Even op F9 drukken.

Tja. Hot issue. IMHO. Mijn Kemper is een wonderdoosje in de studio maar ik heb er wel 1000 euro afschrijving op.

Op MP koop je momenteel voor pakweg 700 euro een UK Marshall top met 1960 kast met UK Celestions.

Daar kan je je hele carriere op spelen, nul afschrijving, elke 5 jaar nieuwe buizen. Maar je moet er wel mee sjouwen.

Ik snap het wel, geen gesjouw, nul stage volume, makkelijk. Maar het klinkt als een DI box, ik heb het nu een paar keer gehoord.

Ik ben blij dat ik de goede tijd nog heb meegemaakt, echte amps die stonden te brullen, Rock 'n Roll :blast:

Pepe
17 februari 2024, 17:22
[QUOTE=munkie;3568647
Ik ben blij dat ik de goede tijd nog heb meegemaakt, echte amps die stonden te brullen, Rock 'n Roll :blast:[/QUOTE]

Ik ook.
Als je nooit met wapperende broekspijpen in een zee van feedback voor een 4x12 hebt gestaan heb je nooit echt rock'n roll gemaakt.

Fusion
17 februari 2024, 17:58
Dat houden ouwe lullen elkaar voor ja lol

the sure thing
17 februari 2024, 18:42
Bogner 4x12 OS ervaringsdeskundige ✌🏻


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
17 februari 2024, 18:52
Nee, ik denk dat het inderdaad zo is. Er is ook rock n roll gemaakt met kleinere amps (Scotty Moore met Tweed). En er is prima muziek buiten de rock n roll gemaakt. En er wordt van alles gedaan met software, PC en modellers, en dat is goed. Maar het is wel iets anders. Dat heeft met energie te maken (versterken is energie toevoegen aan). Het is een kwestie van de muziek voelen, ervaren, in plaats van in je hoofd zitten.

Op een versterker spelen die hard staat op een podium voor duizend mensen is ook echt anders (en veel moeilijker) dan thuis achter je PC veilig wat zitten te pielen totdat je de solo eindelijk foutloos hebt gespeeld en m uploadt. Maar er wordt tegenwoordig veel moois gedaan met PC, in ears, modellers en dat soort dingen, en dat is fantastisch. Niks mis mee. Er is ook veel te beleven buiten de rock muziek. Maar het is wel echt anders; er is ook verschil tussen het rijden op een elektrische fiets en een Harley.

NLF
17 februari 2024, 19:00
O ja, ter illustratie ...


https://www.youtube.com/watch?v=eoV---tgK2s

Pepe
17 februari 2024, 19:26
Er is ook rock n roll gemaakt met kleinere amps

Zeker. Maar ik heb het over de fysieke ervaring van lucht in beweging wat je kan voelen en manipuleren.
Bell bottoms zijn niet echt noodzakelijk maar het helpt wel.

Pepe
17 februari 2024, 19:33
Dat houden ouwe lullen elkaar voor ja lol

Als jij op een post van mij reageert zit er vaak een verwijzing naar lol leeftijd in.
Krijgt een baard.
Als je toch een Bradje wil doen, iets grappigs & creatief zou dan wel leuk zijn

Fobo
17 februari 2024, 19:38
Ik ben blij dat ik de goede tijd nog heb meegemaakt, echte amps die stonden te brullen, Rock 'n Roll


Ik ook. Als je nooit met wapperende broekspijpen in een zee van feedback voor een 4x12 hebt gestaan heb je nooit echt rock'n roll gemaakt.


Bogner 4x12 OS ervaringsdeskundige


Nee, ik denk dat het inderdaad zo is. Er is ook rock n roll gemaakt met kleinere amps (Scotty Moore met Tweed). En er is prima muziek buiten de rock n roll gemaakt. En er wordt van alles gedaan met software, PC en modellers, en dat is goed. Maar het is wel iets anders. Dat heeft met energie te maken (versterken is energie toevoegen aan). Het is een kwestie van de muziek voelen, ervaren, in plaats van in je hoofd zitten.
Kortom: vroegâh was het allemaal beter....
Hou toch op.


Op een versterker spelen die hard staat op een podium voor duizend mensen is ook echt anders (en veel moeilijker) dan thuis achter je PC veilig wat zitten te pielen totdat je de solo eindelijk foutloos hebt gespeeld en m uploadt. Maar er wordt tegenwoordig veel moois gedaan met PC, in ears, modellers en dat soort dingen, en dat is fantastisch. Niks mis mee. Er is ook veel te beleven buiten de rock muziek. Maar het is wel echt anders; er is ook verschil tussen het rijden op een elektrische fiets en een Harley.
Open deuren geen gebrek.;) maar je enthousiasme is aanstekelijk.

Da Vinci
17 februari 2024, 21:25
[QUOTE=munkie;3568647
Mijn Kemper is een wonderdoosje in de studio maar ik heb er wel 1000 euro afschrijving op.

Op MP koop je momenteel voor pakweg 700 euro een UK Marshall top met 1960 kast met UK Celestions.

[/QUOTE]

Dat iemand anders fors heeft afgeschreven op die Marshall maakt het in de basis geen betere investering. Het heeft enkel te maken met het moment waarop je dat ding aanschaft en of je dat dan nieuw of gebruikt doet.

Ik heb op mijn Engl Powerbal setup in een jaar of vijf meer afgeschreven dan op mijn Kemper setup.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
18 februari 2024, 05:22
Als jij op een post van mij reageert zit er vaak een verwijzing naar lol leeftijd in.
Krijgt een baard.
Als je toch een Bradje wil doen, iets grappigs & creatief zou dan wel leuk zijn
Ah zoals jouw post hier? Ik ben me er verder niet van bewust dat ik bij jouw altijd over je leeftijd begin. Ik ben waarschijnlijk net zo oud zo niet ouder (53). Maar je maakt t er bij mij ook naar met je hem sorry ouwe lullenpraat

D3nnis
18 februari 2024, 08:25
Kortom: vroegâh was het allemaal beter....
Hou toch op.

Beter is denk ik niet het goede woord, maar er zit zeker een stukje beleving.
Kan zijn dat je daar zelf niet voor warm loopt natuurlijk.

Fobo
18 februari 2024, 10:24
Beter is denk ik niet het goede woord, maar er zit zeker een stukje beleving.
Kan zijn dat je daar zelf niet voor warm loopt natuurlijk.
Dat is het punt niet; meer dat 4x10 of 12” het non ultra plus zou zijn. Ik heb altijd met combo’s gespeeld met 1x12”. soms met een extra cab erbij, maar ik heb nooit na een gig 's avonds staan te janken dat ik die 4x12” zo miste.

lcvanderhelm
18 februari 2024, 11:33
Hoe kan je iets missen,wat je nooit hebt gebruikt?

dml
18 februari 2024, 12:55
Ik kan een 4x12 bouwen met 4 Mesa Thiele’s, met EVM’s. Dat telt toch ook?

Rinze
18 februari 2024, 14:22
Hoe kan je iets missen,wat je nooit hebt gebruikt?Dat was mijn gedachte ook.

Wel jammer dat ik bier, cola en chips al jaren heb afgezworen. Dit topic en het tribute bands topic lenen zich er goed voor..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
18 februari 2024, 15:19
Dat is het punt niet; meer dat 4x10 of 12” het non ultra plus zou zijn. Ik heb altijd met combo’s gespeeld met 1x12”. soms met een extra cab erbij, maar ik heb nooit na een gig 's avonds staan te janken dat ik die 4x12” zo miste.

Oh, ik had jouw "vroeger was alles beter" niet als een 1x12 vs 4x12 opgevat.



Zelf houd ik van 4x12's.
2x12 gaat ook nog, maar 1x12 kan me op eoa manier eigenlijk nooit bekoren.

Fobo
18 februari 2024, 16:17
Oh, ik had jouw "vroeger was alles beter" niet als een 1x12 vs 4x12 opgevat.
Dat was het ook niet.


Zelf houd ik van 4x12's.
2x12 gaat ook nog, maar 1x12 kan me op eoa manier eigenlijk nooit bekoren.
Dat kan; ieder z’n ding.

@ Icvanderhelm: bijdehand doen? :soinnocent:

lcvanderhelm
18 februari 2024, 18:09
Dat kan ik van jou niet zeggen!

denis.hermans
19 februari 2024, 08:10
Ik begrijp het standpunt van de TS in principe wel maar vind de Kemper niet echt het goede voorbeeld om de "wegwerp"-mentaliteit van digitale apparatuur aan te tonen. De oorspronkelijke Kemper is al jaren op de markt maar krijgt nog steeds updates en nieuwe "features". Ik ken geen enkele fabrikant binnen de gitaarwereld die dit zo lang blijft doen...

Dirk_Hendrik
19 februari 2024, 09:56
maar ik heb er wel 1000 euro afschrijving op.
, nul afschrijving,

Nou heb ik in de afgelopen dik 35 jaar een stapel gitaren verzameld en soms ook weggedaan, Een stapel versterkers zien komen en sommige ook weer weggedaan, ongeveer 300 effectpedalen zien komen en een fractie weggedaan, en een stapel multieffects en modelers zien komen en het gros weer weggedaan...

Maar geen moment in al die jaren heb ik ook maar een moment naar al die meuk gekeken vanuit het perspectief dat ik er "afschrijving" op zou hebben. Wél dat ik er een hoop lol aan beleefde.

Afschrijving kanik me echt alleeen voorstellen op het moment dat je volledig professioneel bezig bent, elk jaar de waarde van je inventaris bij je boekhouding moet opgeven, en je gitaargear is als een ladder voor een dakdekker. Puur functioneel benodigd voor uitoefening van je vak en verder 100% vervangbaar zonder enige emotie.

En volgens mij ben ik nog nooit een gitarist en of muzikant tegengekomen die z'n gear vanuit dat perspectief bekijkt.

Kim Wilson
19 februari 2024, 10:51
Nee, afschrijving boeit mij ook minder. Als ik wat dingen wil uitproberen om te kijken of het wat voor me is, koop ik het tweedehands zodat ik er voor ongeveer hetzelfde geld weer vanaf kan. Maar ik hou meestal geen rekening met enige restwaarde.

dml
20 februari 2024, 09:18
Sowieso, hoe schrijf je 1000 euro af op een Kemper? Heb je dan de Powered versie?

NLF
20 februari 2024, 09:50
Kortom: vroegâh was het allemaal beter....
Hou toch op.


Ik zeg niet dat het vroeger allemaal beter was. Maar ik denk wel dat de periode na de uitvinding van de elektrische gitaar (zo ongeveer rond de oorlog) tot in de jaren zeventig met uitlopers naar de jaren 80 de meest vruchtbare is geweest. Op een bepaald moment is het allemaal wel zo'n beetje gedaan en wordt het tijd voor iets nieuws. In die tijd leven wij nu. De dj's die op al die festivals en in al die clubs draaien hebben echt geen gitaar nodig om volle zalen te trekken hoor. En voor de komst van de elektrische gitaar was de gitaar helemaal niet zo'n belangrijk instrument. De blazers waren de solisten in de vroege jazz en de bigbands, de piano was het instrument in de kroegen (ragtime, boogie woogie), en de gitaar kwam niet eens boven de banjo uit. Je had natuurlijk wel die country blues artiesten maar de gitaar was zeker niet dominant.

Dingen gaan voorbij. Ik geloof dat mensen als Slash en dat soort figuren nu ook inears spelen (wel met een amp + isocab), anderen stappen over op digitale apparaten. Ik denk wel dat deze trend doorzet (dus meer inears, meer digitale versterking etc). Maar wij leven in de nadagen van de rockmuziek. De (korte) periode dat harde elektrische gitaren nieuw waren ligt ver achter ons, de verassing is er vanaf.

Maar goed. Jij krijgt van mij voor je verjaardag een elektrische fiets met een app voor je telefoon waarop je 300 Harley modellen kunt downloaden, die kun je dan op je oortjes zetten. Is net echt.

Fusion
20 februari 2024, 10:09
Sorry maar het ligt denk ik echt aan jou NLF dat je niet ziet wat er nu nog allemaal gebeurt op gitaargebied. De gitaar is levend als nooit te voren. Er blijven maar nieuwe technieken uitgevonden worden, nieuwe inventieve gitaren en onderdelen, er is modelling etc etc

Da Vinci
20 februari 2024, 10:20
Sowieso, hoe schrijf je 1000 euro af op een Kemper? Heb je dan de Powered versie?


Ach, ik heb net nog ff de factuur erbij gezocht. Ik heb in 2017 € 1614 betaald voor mijn powered Kemper. Denk dat die nu nog 900 - 1000 euro zou opleveren.

Een Marshall JCM 800 kost nu € 1699 bij Thomann en een voor een 1960 kast komt er € 799 bij en als ik hoor wat die op MP doen...




Op MP koop je momenteel voor pakweg 700 euro een UK Marshall top met 1960 kast met UK Celestions.




Juist die buizentops + 4x12" zijn volgens mij een beetje de dikke diesels onder de versterkers. Neemt niet weg dat het niet lekker kan zijn en dan is er een markt voor.

dml
20 februari 2024, 10:36
Sorry maar het ligt denk ik echt aan jou NLF dat je niet ziet wat er nu nog allemaal gebeurt op gitaargebied. De gitaar is levend als nooit te voren. Er blijven maar nieuwe technieken uitgevonden worden, nieuwe inventieve gitaren en onderdelen, er is modelling etc etc

Welke nieuwe technieken worden er dan uitgevonden? Welke nieuwe inventieve gitaren en onderdelen?
Modeling bestaat ondertussen meer dan 25 jaar. Zeker, iedere nieuwe modeler is weer beter dan de vorige maar de techniek blijft in wezen gelijk.

munkie
20 februari 2024, 15:52
Ik ben laatst naar het afscheidsconcert van een rock coverband geweest waar een vriend van mij in speelt. Hij had een oldskool buizen Marshall top en een kast mee met ouwe Celestions. Die stond op hem gericht dus van het publiek af. Ik stond in de zaal en hoorde alleen maar drums, bas en zang. Bleek dat de PA jongen niet van gitaar hield. En die moet je dan 500 euro betalen...

Ik heb vroeger de meeste gigs gewoon op de backline gedaan, 2 zangboxjes voor de zang, ging prima. En dan was je tenminste te horen.

Ik heb mijn Kemper unpowered Toaster gekocht bij TFOA voor 1700 euro. 2dehands footswitch erbij, 300. BM profiles voor 300. Maakt 2300 euro. Krijg ik misschien nog 1000 voor terug.

Ik heb laatst een bluesrock powertrio gezien waarbij de gitarist geen backline had, modeling pedaal zo op de PA. Het klink als een direct box, je mist toch wat. Ik heb de laatste tijd vaker gitaristen live gehoord op Kempers enz., zelfde verhaal.

Da Vinci
20 februari 2024, 16:07
Ik ben laatst naar het afscheidsconcert van een rock coverband geweest waar een vriend van mij in speelt. Hij had een oldskool buizen Marshall top en een kast mee met ouwe Celestions. Die stond op hem gericht dus van het publiek af. Ik stond in de zaal en hoorde alleen maar drums, bas en zang. Bleek dat de PA jongen niet van gitaar hield. En die moet je dan 500 euro betalen...


Kutgeluidsman = kutgeluid. Dat is gelukkig universeel en niet afhankelijk van of je op buizen speelt of digitaal :)

duckman
20 februari 2024, 16:23
Misschien niet "nieuw" als in revolutionaire , maar wel vernieuwend: bijv. evertune bridge, fan frets, gitaren met modeling ingebouwd, boss eurus synth gitaar.


Welke nieuwe technieken worden er dan uitgevonden? Welke nieuwe inventieve gitaren en onderdelen?
Modeling bestaat ondertussen meer dan 25 jaar. Zeker, iedere nieuwe modeler is weer beter dan de vorige maar de techniek blijft in wezen gelijk.

Fobo
20 februari 2024, 16:44
Maar ik denk wel dat de periode na de uitvinding van de elektrische gitaar (zo ongeveer rond de oorlog) tot in de jaren zeventig met uitlopers naar de jaren 80 de meest vruchtbare is geweest. Op een bepaald moment is het allemaal wel zo'n beetje gedaan en wordt het tijd voor iets nieuws.
Wat bedoel je nou met ‘meest vruchtbare’ en wat is 'allemaal wel een beetje gedaan’? En hoezo ’tijd voor wat nieuws’? Ik snap serieus niet wat je bedoelt. De (elektrische) gitaar heeft sinds de jaren dertig een volwaardige rol in de muziek. In de zeventiger jaren was er heel veel belangstelling voor, inmiddels weer wat minder want rock ’n roll is uit de gratie, en life goes on, en dat is het.
Jij refereert aan muziekstijlen, da’s heel wat anders.

dml
20 februari 2024, 18:21
Misschien niet "nieuw" als in revolutionaire , maar wel vernieuwend: bijv. evertune bridge, fan frets, gitaren met modeling ingebouwd, boss eurus synth gitaar.

Evertune bestaat al sinds 2010, fanned frets bestaat al sinds de jaren 90, gitaren met modeling….. wanneer kwam de Variax ook al weer uit? Boss synth gitaar, eind jaren ‘70 de eerste Roland gitaarsynth? Okay, was wel een losse gitaarcontroller en losse synthmodule maar gezien het steeds kleiner worden van elektronica is de Eurus een logisch vervolg. Mijns inziens nog steeds niets vernieuwend. Is ook erg lastig in een markt die met name teruggrijpt naar het verleden.

Fusion
20 februari 2024, 20:22
Welke nieuwe technieken worden er dan uitgevonden? Welke nieuwe inventieve gitaren en onderdelen?
Modeling bestaat ondertussen meer dan 25 jaar. Zeker, iedere nieuwe modeler is weer beter dan de vorige maar de techniek blijft in wezen gelijk.
Nieuwe technieken zoals in complexere hybrid picking, muted legato, complexere getapte arrpegios, extreem snelle en strakke alternate of economy picking, slappen met hybride picking etc.

8 en 9 snaren, fanned frets, long scale (korter dan bariton) etc.

Modeling via VSTs, profilen, IRs laden etc

Dirk_Hendrik
21 februari 2024, 09:09
Nieuwe technieken zoals in complexere hybrid picking, muted legato, complexere getapte arrpegios, extreem snelle en strakke alternate of economy picking, slappen met hybride picking etc.

8 en 9 snaren, fanned frets, long scale (korter dan bariton) etc.

Modeling via VSTs, profilen, IRs laden etc

Schei toch uit.
Ik bracht enkele maanden terug een hele stapel guitar players uit de jaren 90 naar het oud papier. Staan vol met speeltechnielen met allerlei stoere namen... maar uiteindelijk zijn het gewoon andere manieren van met je plectrum aanslaan. Vast heel "innocatief" als je graag navelstaart op techniek minder gitaristen maar anders gewoon een "nieuw" foefje waarmee een 1 of andere (meestal) amerikaan nog meer noten per minuut kan poepen. Vast heul innovatief als notenpoepen is wat je boot doet drijven maar anders is het gewoon notenpoepen en dus een niche dingetje.

8 en 9 snaren.... doorontwikkeling van de stap van naar 7 snaren gaan. Ik vermoed dat als ik even m'n best doe ik al een 8-snaar uit de middeleeuwen kan vinden. Fanned frets... jaren 90... langere schaal... idem.. sinds de middeleeuwen. Profilen, IR's.. da's dus wederom modeling en gaat richting de 25 jaar oud.

Noem eens iets echt recent innovatiefs...

Fusion
21 februari 2024, 10:32
Prima Dirk, er is geen innovatie wat jij wilt. Zo kun je bijna alles eigenlijk wel een voortborduren c.q. uitbreiden van voorgaande uitvindingen noemen. Dan staat de mensheid dus zo goed als stil volgens jouw criteria.

Fusion
21 februari 2024, 10:36
Vertel overigens ook even NLF dat de gitaar en versterking ook al lang voor de jaren 80 bestond en dus de hele gitaarwereld toejuichen al dood als een pier was

Pepe
21 februari 2024, 10:45
Ik las ook niks wat ik al niet kende,
Laatste nieuwe speeltechniek voor mij was Stanley Jordan's TP techniek
en het zou me niks verbazen als iemand zou roepen, oh maar al in 1642....
in die tijd (82) zag ik trouwens King Crimson met een Chapman stick waar je ook zo op speelde bedenk ik me nu

Fusion
21 februari 2024, 10:53
Zoals ik al zei, op wat zaken als wellicht AI na, staat de mensheid stil...

Pepe
21 februari 2024, 11:10
Op een gegeven moment is ook iets uitontwikkeld, er zijn maar altijd zoveel mogelijke varianten voordat je wezenlijk van iets anders kan spreken,
ligt ook aan je criteria,
als je zegt, een banjo is een viool zonder strijkstok met frets in een andere stemmig heb je ook gelijk.

alias
21 februari 2024, 11:24
Wat nooit veranderd is, is het gekissebis op dit forum over onbelangrijke zaken, gewoon omdat de kissebissers daar blijkbaar een voldaan gevoel van krijgen.

Fusion
21 februari 2024, 12:20
Op een gegeven moment is ook iets uitontwikkeld, er zijn maar altijd zoveel mogelijke varianten voordat je wezenlijk van iets anders kan spreken,
ligt ook aan je criteria,
als je zegt, een banjo is een viool zonder strijkstok met frets in een andere stemmig heb je ook gelijk.
Inderdaad ligt aan je criteria, maar als je een betaalbare en gangbare fanned fret gitaar van 9 snaren over een amp modelling/IR VST bespelen met slapping en hybrid technieken slechts een variant vindt van wat er al was, tsja... dan waren langs die lat de jaren 70 ook gewoon een voortzetting van de jaren 30 en dus niets nieuws of hoogtepunt of whatever

Anyway, buiten dat alles, gitaar leeft als nooit te voren, ongeacht of je vindt dat volgens jouw (niet jij, maar de lezer) al dan niet consistent gehanteerde criteria er inventieviteit e ontwaren valt. Dankzij internet en eigen beheer bandcamps etc etc leeft de gitaar georienteerde muziek als nooit te voren.

Rinze
21 februari 2024, 12:33
Wat nooit veranderd is, is het gekissebis op dit forum over onbelangrijke zaken, gewoon omdat de kissebissers daar blijkbaar een voldaan gevoel van krijgen.Hehehe nou inderdaad.

Een hoop gescherm met woorden en de absolute onwil om het gewoon niet met elkaar eens te zijn en het daar dan bij te laten.

Is op andere fora en in Facebook groepen niet anders trouwens. Afgelopen jaar een keer een praktische vraag gesteld in een fiets groep op fb, man man man, dat liep snel uit de hand en het ging ook net zo snel helemaal niet meer over mijn vraag.. Ik dacht nog, het lijkt gitaarnet wel 😅

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
21 februari 2024, 12:37
Wat nooit veranderd is, is het gekissebis op dit forum over onbelangrijke zaken, gewoon omdat de kissebissers daar blijkbaar een voldaan gevoel van krijgen.
Dat raakt aan de essentie van een forum...

Fusion
21 februari 2024, 12:45
Hehehe nou inderdaad.

Een hoop gescherm met woorden en de absolute onwil om het gewoon niet met elkaar eens te zijn en het daar dan bij te laten.

Is op andere fora en in Facebook groepen niet anders trouwens. Afgelopen jaar een keer een praktische vraag gesteld in een fiets groep op fb, man man man, dat liep snel uit de hand en het ging ook net zo snel helemaal niet meer over mijn vraag.. Ik dacht nog, het lijkt gitaarnet wel 😅

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met TapatalkAls je dit al uit de hand lopen vindt.... gelukkig maar dat dan weer wel

Pepe
21 februari 2024, 13:14
Ik dacht eerlijk gezegd dat het allemaal hunky dory was?

@Alias, je mag pas met een postcount van 1000+ meedoen met het gekissebis.
Succes!

Rinze
21 februari 2024, 15:05
Als je dit al uit de hand lopen vindt.... gelukkig maar dat dan weer welHier valt het tegenwoordig reuze mee en blijft het bij wat geneuzel. Waar ik op zijn tijd ook graag even aan mee doe.

In die fiets groep op fb was het wel wat minder gezellig, die twee gasten leken elkaar echt te haten. Vind ik ook best grappig en deed me denken aan hoe het hier vroeger ging. Maar naar een antwoord op je vraag waar je wat mee kunt kun je dan wel fluiten.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

alias
21 februari 2024, 17:48
@Alias, je mag pas met een postcount van 1000+ meedoen met het gekissebis.
Succes!Zóó aanwezig wil ik niet zijn, tenzij het forum weer als vanouds gaat worden en die kans is magertjes.
Vooralsnog is het forum nog juist leuk genoeg om af en toe een opmerking te plaatsen.


Een hoop gescherm met woorden en de absolute onwil om het gewoon niet met elkaar eens te zijn en het daar dan bij te laten. Rinze, je mag de politiek in, lees die zin nog maar eens goed.:sssh:

Rinze
21 februari 2024, 18:08
Rinze, je mag de politiek in, lees die zin nog maar eens goed.:sssh:

Ik weet van niks 😇

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

no 1 hops
23 februari 2024, 08:54
Ik weet van niks 

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

benoemt een bekende nederlander met brilletje dat niet dat hij er geen actieve herinnering meer aan heeft?

Als er dan geen verschrikkelijk grote vernieuwing meer zijn, dan zijn we dan wel weer heel erg blij met al die oude meuk die ons zoveel plezier op kan leveren ;)

Dirk_Hendrik
24 februari 2024, 12:19
Prima Dirk, er is geen innovatie wat jij wilt. Zo kun je bijna alles eigenlijk wel een voortborduren c.q. uitbreiden van voorgaande uitvindingen noemen. Dan staat de mensheid dus zo goed als stil volgens jouw criteria.

Misschien eens verdiepen in wat innovatie is? Zodat je de term niet gebruikt zoals politici en recruiters doen? Die alles wat ze nog niet kenden of hip vinden met het (jeuk-)innovatiewoord te betitelen. Innovatie is iets unieks wat niet zoveel gebeurt. Het gros van wat er gedaan wordt is gewoon toepassen van wat er al is. Eén procent inspiratie, 99 procent transpiratie enzo. En daar is niets mis mee. Tenzij je hipster wil zijn dus te pas en te onpas en het i-woord misbruikt.

Nee. Dan staat de mensheid niet stil. Er is niets mis met het vaardig worden in iets en daar je ding me doen. In sommige gevallen heet dat ook wel "ambacht" en zo. Maar de essentie van innovatie is nou juist het doen van iets dat nog niet eerder gedaan is. De eerste prehistorische Harry die het klaarspeelde om een mes van brons te maken, de harry die lenzen maakte en daarmee ontdekte dat er voor het ook onzichtbaar leven is, de club lui die bij Bell Labs net zo lang doorbuffelden tot ze een versterker met halfgeleidermateriaal konden maken... om er aan paar grote te noemen.

Maar dus niet iemand die een trucje vindt om nog meer noten te poepen, iemand die bedenkt dat je een modelingdoosje in een gitaar kunt inbouwen (en bedienen met een app! hoe innovatief!! (alles heeft tegenwoordig en fukking app) of, imho vanuit het oplossen van intonatieissues écht een self-fullfilling prophecy; Fanned frets.

Kim Wilson
24 februari 2024, 12:55
Het is net als met fietsen. Het eerste derailleur was innovatief, het elektrisch schakelen zou je mogelijk ook innovatief kunnen noemen, maar nog meer tandwielen op je cassette of een 1x12 aandrijflijn voor mtb is alleen maar een doorontwikkeling.

Gaudi zei al dat de mens nauwelijks iets heeft uitgevonden, maar dat we alleen maar dingen uit de natuur ontdekken en toepassen.

tmms
24 februari 2024, 13:00
Een chip gestuurde halfgeleider als vervanging van een GZ34. Die dingen kosten rond de 20 euro, maar ze gaan stuk als je het niet moet hebben. Misschien iets voor D_H om zijn creativiteit op los te laten:D

Fusion
24 februari 2024, 14:06
Misschien eens verdiepen in wat innovatie is? Zodat je de term niet gebruikt zoals politici en recruiters doen? Die alles wat ze nog niet kenden of hip vinden met het (jeuk-)innovatiewoord te betitelen. Innovatie is iets unieks wat niet zoveel gebeurt. Het gros van wat er gedaan wordt is gewoon toepassen van wat er al is. Eén procent inspiratie, 99 procent transpiratie enzo. En daar is niets mis mee. Tenzij je hipster wil zijn dus te pas en te onpas en het i-woord misbruikt.

Nee. Dan staat de mensheid niet stil. Er is niets mis met het vaardig worden in iets en daar je ding me doen. In sommige gevallen heet dat ook wel "ambacht" en zo. Maar de essentie van innovatie is nou juist het doen van iets dat nog niet eerder gedaan is. De eerste prehistorische Harry die het klaarspeelde om een mes van brons te maken, de harry die lenzen maakte en daarmee ontdekte dat er voor het ook onzichtbaar leven is, de club lui die bij Bell Labs net zo lang doorbuffelden tot ze een versterker met halfgeleidermateriaal konden maken... om er aan paar grote te noemen.

Maar dus niet iemand die een trucje vindt om nog meer noten te poepen, iemand die bedenkt dat je een modelingdoosje in een gitaar kunt inbouwen (en bedienen met een app! hoe innovatief!! (alles heeft tegenwoordig en fukking app) of, imho vanuit het oplossen van intonatieissues écht een self-fullfilling prophecy; Fanned frets.
Er zijn geen rotsvaste grensen qua definitie tussen innovatie, verbetering, uitbreiding etc, zeker niet als het om relatief complexe zaken met allerlei onderdelen gaat. Dan hangt het van je criteria af en wordt t een subjectief iets.

Fobo
24 februari 2024, 15:58
[...] Maar de essentie van innovatie is nou juist het doen van iets dat nog niet eerder gedaan is. De eerste prehistorische Harry die het klaarspeelde om een mes van brons te maken, de harry die lenzen maakte en daarmee ontdekte dat er voor het ook onzichtbaar leven is, de club lui die bij Bell Labs net zo lang doorbuffelden tot ze een versterker met halfgeleidermateriaal konden maken... om er aan paar grote te noemen.[...]
Strikt genomen kun je dit eerder uitvindingen noemen. De gevolgen van deze uitvindingen zijn innovatief te noemen voor de processen waarin zij een rol spelen: door bronzen messen werd het leven van prehistorische Harry substantieel anders. De uitvinding van lenzen leidden ook tot maatschappelijke veranderingen et cetera. M.a.w: de voordelen van het gebruik van uitvindingen je kun innovaties noemen. (Wikipedia)

Fusion
24 februari 2024, 16:08
De begrippen innovatie, uitvinding, uitbreiding, verbetering etc zijn relatief subjectief bij zaken die uit meerdere componenten en processen etc bestaan.

Fobo
24 februari 2024, 17:58
De begrippen innovatie, uitvinding, uitbreiding, verbetering etc zijn relatief subjectief bij zaken die uit meerdere componenten en processen etc bestaan.
Dit is wel érg vage shizzle Fu: niet elke uitvinding leidt tot innovatie, die overigens wel inherent is aan verbetering, maar niet persé aan uitbreiding.
Met het tweede deel van je zin lijk je zó weggelopen van de Sociale Academie uit de zeventiger jaren :seriousf:
On topic again...

Dirk_Hendrik
24 februari 2024, 18:34
Een chip gestuurde halfgeleider als vervanging van een GZ34. Die dingen kosten rond de 20 euro, maar ze gaan stuk als je het niet moet hebben. Misschien iets voor D_H om zijn creativiteit op los te laten:D
Als jij een set helder vereisten op weet te stellen ga ik aan de slag. Op zich vind ik het modelen van een gelijkrichter en dat vervolgens tot een hardware component bouwen best een leuke uitdaging. Inoovatief? Nee. Doorontwikkeling. Analoge modellering van buizen en dat tot een hardwarecomponent bouwen zagen we in de jaren 90 in de Seymour Duncan convertable al terug. Om dat in 2024 digitaal te modelleren lijkt me niet meer dan een logische stap. Ik zou wel willen suggereren om het OS-loos te doen.

tmms
24 februari 2024, 19:22
Leuk plan. Technisch kan ik je niet adviseren. Uit het datasheet van de GZ34 maak ik op dat de stroom die de versterker trekt de inwendige weerstand van de buis verandert. Een soort van varierende sag krijg je dan.
Dan zou op een of andere manier de stroom gemeten moeten worden en dan iets dat de weerstand varieert. Word al zenuwachtig als ik er aan denk.

Fusion
24 februari 2024, 19:22
Dit is wel érg vage shizzle Fu: niet elke uitvinding leidt tot innovatie, die overigens wel inherent is aan verbetering, maar niet persé aan uitbreiding.
Met het tweede deel van je zin lijk je zó weggelopen van de Sociale Academie uit de zeventiger jaren :seriousf:
On topic again...
Natuurlijk is dat niet vaag Foob ;) Innovatie is gewoon vernieuwing, letterlijk. Wat Ome Hendrik ook moge vinden. Het is het op een nieuwe manier oplossen van een probleem of beereiken van een doel. Dus ook bijv een analoge modellering van een buis. Dat is namelijk een nieuwe manier van t doel.

On topic? Dit is een forum hoor...

Fobo
24 februari 2024, 19:46
Natuurlijk is dat niet vaag Foob ;) Innovatie is gewoon vernieuwing, letterlijk. Wat Ome Hendrik ook moge vinden. Het is het op een nieuwe manier oplossen van een probleem of beereiken van een doel. Dus ook bijv een analoge modellering van een buis. Dat is namelijk een nieuwe manier van t doel.

On topic? Dit is een forum hoor...
Wat jij wil, maar de term ‘relatief subjectief’ moet je me bij gelegenheid maar eens uitleggen. Maar niet nu.;)

dml
14 maart 2024, 14:21
Terug naar de oorspronkelijke vraag: Echte amp of modeling?

Nu ruim een jaar aan het kloten met losse pedalen en een buizenamp (als pedalenplatform) toch besloten dat modeling/ multi fx veel meer mijn ding is, maar dan wel i.c.m. een buizen poweramp en speakers. Dus het antwoord luidt in mijn geval "Echte amp EN modeling".

lcvanderhelm
14 maart 2024, 17:45
De versterker is bij mij al afgevallen,dus is het hier de keuze tussen profiling en modeling.

AoDf
17 maart 2024, 22:53
Voor mijn gebruik thuis sowieso modelling, via de pc. Dat opent dan wel een nieuw rabbit hole van aanbod van modellers, om van speaker IR's nog maar te zwijgen. Laatste tijd speel ik voornamelijk via Helix Native.

pasqual
18 maart 2024, 00:37
Voor mijn gebruik thuis sowieso modelling, via de pc. Dat opent dan wel een nieuw rabbit hole van aanbod van modellers, om van speaker IR's nog maar te zwijgen. Laatste tijd speel ik voornamelijk via Helix Native.

Thuis modelling (Boss GX-100), repetities en podium Buizen head met 212 cab en pedalen. Modelling een tijdje geprobeerd, 1 keer mee opgetreden. Niet verkeerd maar mistte de "push" en mooie feedback en de manier hoe alles reageert op je spel. Moeilijk onder woorden te brengen maar ik weet nog de keer dat ik na een tijdje met modelling icm poweramp gespeeld te hebben mijn trouwe buizenamp met cab en pedalboard weer eens in de oefenruimte aansloot, ik weer zeer aangenaam verrast was door de respons, warmte en volheid van het clean en de zeer prettige gainstructuur. Is toch wel een blijvertje!