PDA

View Full Version : HNGD: El Maya 1976 Les Paul Custom



guitarkid
17 februari 2024, 15:33
Totaal niet van plan, maar soms overkomt het je. Een paar maand geleden mijn 1978 Gibson Les Paul Standard met natural top erg goed verkocht, want ik speelde er gewoon te weinig op. Toch verrassend, want ik dacht echt dat ik die nooit weg zou doen. Maar, dat heb ik wel vaker gedacht bij sommige gitaren.... ;)
Ik had ook nog een andere gitaar die weg mocht en die heb ik geruild voor een 1996 MIM Fender Stratocaster Deluxe. Zo één met dat knopje waarmee je het brugelement inschakelt bij standjes 4 en 5. Fijn gitaartje en m.i een beter ruil- of verkoopobject dan die andere gitaar en ik heb een hele toffe oude Fender Strat, maar die gebruik ik ook al (te) weinig. Iets met Telecasters... :)
Die MIM Strat heb ik eergisteren dus geruild voor een El Maya Les Paul Custom uit ong. 1976.
Ik kende de reputatie van deze gitaren, heb me nog even laten voorlichten door deze en gene, want er is niet heel veel te vinden over dit model. Wel over de veel goedkopere Maya-modellen met geschroefde hals.
De El Maya heeft een gelijmde neck, serieuze gold hardware en electronica en goed klinkende pick up's, hoewel de brug pu wel een wax-beurtje mag hebben na bijna 50 jaar.
Het meest bizarre is echter dat hij beter klinkt dan de 1978-er. Een opener toon, meer sustain en de gehele feel van de gitaar is echt geweldig. De hals is prettig, niet de dik en ik vind hem ook fijner voelen dan de Standard, die een maple hals heeft.
En eerlijk gezegd vind ik een zwarte les Paul Custom wel erg mooi (samen met een mooie 1959 unburst :seriousf:)
Ik ga 'm de komende tijd zeker meenemen met mijn 60s classic rockband waar mijn 1985 MIJ Paisley Telecaster op dit moment wel de boventoon voert. Die heb ik in oktober vorig jaar gekocht en is echt heel fijn!!
Maar, nu eerst genieten van de Wittebroodsweken met deze Les Paul! :)

https://i.ibb.co/2FGn6RY/20240216-150413.jpg

munkie
17 februari 2024, 16:45
Mooi man. Ik ben begonnen op een zwarte MIJ Morris LPC kopie, daarna een echte uit 1974. Mid 1980's verkocht op het dieptepunt van de markt voor Les Pauls...The story of my life. Rock on!

Pepe
17 februari 2024, 17:13
Het meest bizarre is echter dat hij beter klinkt dan de 1978-er.

Beter vertaal ik doorgaans als "smaak".
Ik heb bijv. 3 Gibson juniors, een oude, een CS en een cheap ass SGjr uit 2014.
De eerste 2 zijn onmiskenbaar rijker & complexer van toon, beschaafder, ronder. De Sgjr is een brutale aap, niet te moeilijk maar ook lekker focused rauw in your face met belachelijk veel diphtongue.
Is dus de favo.

1 van mijn eerste gitaren was een Rokkomann BB, zelfde fabriek.
Niet heel geweldig geloof ik maar dat donderde niet, ik was zo trots als een aap met 7 lullen.

Maar goed, het gaat niet om mij maar om U en de el Maya dus gefeliciteerd.

guitarkid
17 februari 2024, 17:15
Mooi man. Ik ben begonnen op een zwarte MIJ Morris LPC kopie, daarna een echte uit 1974. Mid 1980's verkocht op het dieptepunt van de markt voor Les Pauls...The story of my life. Rock on!

Ik heb ook een aantal LP's gehad. De eerste in 1975 was een zwarte Klira met een geschroefde hals. Dat bleek wel een "echte" want die kreeg een nekbreuk, die gelukkig hersteld kon worden. Daarna in 1976 een Ibanez LP Goldtop (2350CS), ook met een geschroefde hals. Die heb in ingeruild in 1977 op een Framus Jan Akkerman (telt dat als een LP?? :soinnocent: ). Die heb ik een paar jaar later weer verkocht. Ik sta er overigens wel mee op de foto in het Framus-museum! Daarna heel lang geen LP's meer, tot 1993, toen ik weer een sunburst Ibanez uit 1977 kocht, met Super 70's pu's en een geschroefde hals, gewoon omdat hij goedkoop was. Dat zorgde ervoor dat ik toch wel weer enthousiast werd over Lp's en ik liep eind 1994 toevallig tegen een Gibson Les Paul deLuxe Goldtop aan uit 1980. Daar een tijd op gespeeld, maar kon niet wennen aan de maple hals (stroef!), dus weer verkocht. In 2005 kocht ik voor de lol een Kasuga Les Paul Deluxe LG-480 BS en eigenlijk was dat best een tof ding, dus ja hoor, weer gas voor een echte. Dat werd in 2007 de 1978 Gibson les Paul Standard natural top, ook weer een maple hals, maar niet stroef. Die dus een paar maand geleden toch van eigenaar verwisselde. En nu dus de El Maya.... :seriousf:
Gelukkig heb ik nog een behoorlijk serieus bedrag van de Standard die ik natuurlijk geheel naar eigen inzicht mag uitgeven aan iets moois. ;) En 20 april organiseer ik hier in Zuidbroek mede natuurlijk weer de Noorder Gitaardag, dus maar eens even kijken..... :crazyhappy:

guitarkid
17 februari 2024, 17:18
Beter vertaal ik doorgaans als "smaak".

Maar goed, het gaat niet om mij maar om U en de el Maya dus gefeliciteerd.

Zeker. En dank!! :ok:

wietse
17 februari 2024, 17:33
El Maya was de highend line van het budget merk Maya, eigendom van Rokkomann en gebouwd door Tahara, ik heb vorig jaar in zuidbroek mijn EM1100 verkocht ik hoop dat de nieuwe eigenaar er veel op speelt dat was echt een topgitaar.
verbaast me dus niks dat die les paul van je zo goed klinkt, ze gaan tegenwoordig ook voor serieus geld vooral in de USA.

Fobo
17 februari 2024, 17:38
Opvallend: zwarte schoonheid naast roze hoerenkast ;)
Felicitades & happy playing!!

guitarkid
17 februari 2024, 18:10
El Maya was de highend line van het budget merk Maya, eigendom van Rokkomann en gebouwd door Tahara, ik heb vorig jaar in zuidbroek mijn EM1100 verkocht ik hoop dat de nieuwe eigenaar er veel op speelt dat was echt een topgitaar.
verbaast me dus niks dat die les paul van je zo goed klinkt, ze gaan tegenwoordig ook voor serieus geld vooral in de USA.

Hee, die is me vorig jaar even ontgaan. Jammer dat je er dit jaar niet bij bent in Zuidbroek....

guitarkid
17 februari 2024, 18:12
Opvallend: zwarte schoonheid naast roze hoerenkast ;)
Felicitades & happy playing!!

Hoerenkast... Ok, kan ik wel mee leven, want mijn (ex-?? :seriousf: ) muziekvrienden noemen haar Barbie. Het is dus een zij.
Maar wel een hele fijne Telecaster! :mmmm:

Pepe
17 februari 2024, 18:38
De Custom was in de 70's min of meer de guitar to have in Nederland,
Hans Vermeulen, Akkerman, Chris Koerts, Ferdinand Bakker, George Kooymans, Hollestelle, Jan de Hont enz enz.
Leuk weetje toch?
Algehele redenatie was dat het de duurste Lp was dus ook de beste, begin '80 draaide dat langzaam om naar de sunburst en kreeg de custom iets belegens,
in wit kwam je er nog mee weg als je in de Sex pistols speelde
je ziet ze nu nog wel 's als mode accessoire


https://i.pinimg.com/564x/9d/8c/58/9d8c589843c66b6194a0a636bcd4378c.jpg

no 1 hops
17 februari 2024, 19:07
zover ik mij herinner waren er wel diverse japanse kopieen met 'humbuckers' die onder de kap maar 1 spoel hadden.
als dat zo bij die van jou is zou dat je wens naar een wax beurt kunnen verklaren ;)

Rinze
17 februari 2024, 20:52
De Custom was in de 70's min of meer de guitar to have in Nederland,
Hans Vermeulen, Akkerman, Chris Koerts, Ferdinand Bakker, George Kooymans, Hollestelle, Jan de Hont enz enz.
Leuk weetje toch?
Algehele redenatie was dat het de duurste Lp was dus ook de beste, begin '80 draaide dat langzaam om naar de sunburst en kreeg de custom iets belegens,
in wit kwam je er nog mee weg als je in de Sex pistols speelde
je ziet ze nu nog wel 's als mode accessoire


https://i.pinimg.com/564x/9d/8c/58/9d8c589843c66b6194a0a636bcd4378c.jpgDat is een Standard..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rinze
17 februari 2024, 20:56
zover ik mij herinner waren er wel diverse japanse kopieen met 'humbuckers' die onder de kap maar 1 spoel hadden.
als dat zo bij die van jou is zou dat je wens naar een wax beurt kunnen verklaren ;)Klopt maar dat waren alleen de goedkopere modellen met geschroefde halzen. Heb er een paar jaar geleden nog een onder handen gehad om een en ander aan op te knappen. Wat een bagger, moet altijd lachen als mensen het over lawsuit Japanners hebben met een geschroefde hals en dan net doen alsof dat iets te maken heeft met een Les Paul of SG. Nog afgezien van het feit dat het hele lawsuit verhaal meestal niet op gaat.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

wietse
17 februari 2024, 21:47
Hee, die is me vorig jaar even ontgaan. Jammer dat je er dit jaar niet bij bent in Zuidbroek....
ben je dus toen niet zo scherp geweest :D, dit jaar probeer ik veenendaal daar komt meer publiek voor het spul wat ik heb.


zover ik mij herinner waren er wel diverse japanse kopieen met 'humbuckers' die onder de kap maar 1 spoel hadden.

dat zal je bij een el maya niet treffen of iemand is er mee aan het prutsen geweest, trouwens die enkele spoel in die nep humbuckers was breder dan normaal en klonken p90 achtig.

guitarkid
18 februari 2024, 00:00
zover ik mij herinner waren er wel diverse japanse kopieen met 'humbuckers' die onder de kap maar 1 spoel hadden.
als dat zo bij die van jou is zou dat je wens naar een wax beurt kunnen verklaren ;)

Nee, het zijn wel humbuckers en klinken ook erg goed. Maar ik heb duurdere gitaren meegemaakt waarbij na pak 'm beet 40 jaar de pu's langzaamaan microfonisch werden. Geen idee hoe dat komt, heb ik geen verstand van. :dontgeti:

piezo
18 februari 2024, 09:11
Dat kwam door verkeerde wax, vaak pure stearinezuur ofwel kaarsvet. Dat kon door schokken bros worden. Met bijenwas of mensel van ca. 80/20 bijenwas/stearinezuur gebeurt dat niet.

piezo
18 februari 2024, 09:14
stearine, niet stearinezuur, achterlijke autocorrectie, die je bent!

no 1 hops
18 februari 2024, 10:30
Klopt maar dat waren alleen de goedkopere modellen met geschroefde halzen. Heb er een paar jaar geleden nog een onder handen gehad om een en ander aan op te knappen. Wat een bagger, moet altijd lachen als mensen het over lawsuit Japanners hebben met een geschroefde hals en dan net doen alsof dat iets te maken heeft met een Les Paul of SG. Nog afgezien van het feit dat het hele lawsuit verhaal meestal niet op gaat.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met TapatalkEr is nu op National Geographic een serie 'made in a day' een 'hoe wordt een gitaar gemaakt' met daarin een factory tour bij gibson. (in mijn geval uitzending 17 februari 7:30/8:00 uur)
wat mij opviel was dat men dus esdoorn voor de gelijmde hals gebruikt, terwijl ik toch altijd dacht dat de LP mahonie was.

waar ik eigenlijk wel van schrok is hoeveel materiaal er verbruikt wordt in een jaar.
fabriek in Nashville waar 500 mensen werken produceert per dag met 320 instrumenten

maar wereldwijd komen er totaal ongeveer 40 miljoen gitaren bij vanuit alle fabrieken over de wereld.

Rinze
18 februari 2024, 14:26
Esdoorn werd vooral in de jaren zeventig gebruikt voor de halzen van les Paul customs. Normaal is een lp of sg hals van mahonie, voor zover mij bekend.

Bijenwas als middel om pickups te draaien heeft als nadeel dat het aan bederf onderhevig is, er zitten bacteriën in en het kan ook nog eens zomaar gaan schimmelen en dat is ook niet goed voor je pup. Ik gebruik daarom een mengsel van paraffine en bijenwas 4:1. Dezelfde pan met dat mengsel gebruik ik ook voor nieuwe fietskettingen. Vet handig.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

piezo
18 februari 2024, 19:04
Je hebt gelijk, Rinze, ik zei stearine, maar bedoelde paraffine, gesmolten waxinelichtjes.

piezo
18 februari 2024, 19:08
Maar ik maak het toch in de verhouding bijenwas/paraffine van 4/1

guitarkid
9 maart 2024, 22:01
Inmiddels de gitaar behoorlijk aan de tand kunnen voelen en ik kan niet anders dan zeggen dat het echt een erg goed instrument is.
Blijft perfect op stemming, heeft een echt geweldige sustain, speelt als boter met de set 10-52, hoewel ik waarschijnlijk wel ga switchen naar 10-46. Hij is wel zwaar, n.l. 4.7 kg. En dat is wel een dingetje voor mij anno nu! :seriousf:
Het waxen moet nog, maar ik heb geen haast! Wel leuk is dat veel gitaristen die de afgelopen tijd mijn studio bezochten wel erg verrast waren over a: dat ik mijn Gibson verkocht had en b: dat deze gitaar zo goed is! ;)