PDA

View Full Version : Hals pickup bijgeluid



Han55
30 januari 2024, 21:45
Hallo gitaarvrienden,

Onlangs heb ik mijn pick-ups en pods laten vervangen op mijn Ibanez AS73 semi-hollowbody gitaar.
Ze klinken mooi, maar als ik met mijn plectrum de hals pick-up raak, hoor ik een tik.
Ligt natuurlijk ook aan mij, maar is dit normaal dat je het hoort als je met de plectrum tegen de pick-up tikt?
Bij de brug pick-up hoor ik het niet.

pasqual
30 januari 2024, 22:03
Lijkt mij dat je hals pickup nogal microfonisch is, in tegenstelling tot je brug pickup.

Riky
31 januari 2024, 07:25
Lijkt mij dat je hals pickup nogal microfonisch is, in tegenstelling tot je brug pickup.

Ook mijn eerste gedachte

motorhan
31 januari 2024, 13:54
Lijkt mij normaal Ik tik ook wel eens op een element om te horen welke er is ingeschakeld zeker bij een nieuwe aangeschafte gitaar
niks mis mee lijkt me.

munkie
31 januari 2024, 15:36
Als je wil checken of je pickup microfonisch is. Dan je amp voluit zetten met veel gain. Krijg je feedback. Demp de snaren. Als ie dan nog steeds piept heb je microfonische pickups.

Tupelo
31 januari 2024, 18:57
En er zijn mensen, die geven een kapitaal aan pedaaltjes uit voor dat geluid.

Pepe
31 januari 2024, 21:47
Jon Spencer bralde af en toe door zijn gitaarpickups en dan hoorde je ZZeeeBLUeSSeXplOSSSIonnnn... nuMMBerrrOOnnnee!
Pretty cool.

Maar goed, hoe losser de windingen hoe microfonischer de pickups, waxen lost dat op. Andere pickup ook.
Als het een elektrische kwestie is kan je terug naar degene die de pickups er in eerste instantie heeft ingezet, ook voor het eerste euvel natuurlijk, maar dat zal je ongetwijfeld ook zelf al bedacht hebben.

Maar toch leuk weetje, dat van Jon Spencer niet?

Han55
31 januari 2024, 22:56
Jon Spencer bralde af en toe door zijn gitaarpickups en dan hoorde je ZZeeeBLUeSSeXplOSSSIonnnn... nuMMBerrrOOnnnee!
Pretty cool.

Maar goed, hoe losser de windingen hoe microfonischer de pickups, waxen lost dat op. Andere pickup ook.
Als het een elektrische kwestie is kan je terug naar degene die de pickups er in eerste instantie heeft ingezet, ook voor het eerste euvel natuurlijk, maar dat zal je ongetwijfeld ook zelf al bedacht hebben.

Maar toch leuk weetje, dat van Jon Spencer niet?

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al een berichtje gestuurd naar mijn luthier. Misschien idd waxen. Mijn plectrum wat minder diep steken zal ook helpen denk ik.

Duhsjaak
1 februari 2024, 11:16
Hoi hoi
Een beetje off topic: @Pepe
Dat van Jon Spencer wist ik niet.
Ik liet wel (met een klein cassette spelertje) soms Koningin Juliana een deel van de aankondiging doen:
Geachte leden van de Ssssstaten Generaal, en dan gaan we nu over tot…..
En dan blèrde ik de naam van het volgende nummer; en dan gelijk op die snaren meppen.
En zzzzzze swssssliste natuurlijk, daaraan kon je horen dat zzzzzij het wasssss.

Mijn idee voor microfonisch of niet aan TS:
Kijk eerst of je er last van hebt.
Microfonisch klinkt opener dan gewaxt. Je verandert doorgaans de specs van je pup. De vraag is dus: hoe happy ben je met het huidige geluid; of laat je techniek prevaleren boven geluid.

Ik zou het wel weten. Ik heb bepaalde gitaren juist vanwege kleine hebbelijkheden of onhebbelijkheden. Maar ja, ik ben niet de TS.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
1 februari 2024, 12:34
Ik herinner mezelf dat ik weleens leuk achtergrond geluid heb gemaakt met slide & een microfonische pickup.

Pepe
1 februari 2024, 12:48
Kijk, van de nood een deugd, veel rock'n roller wordt het niet.
Of zoals Jacques Presser zou zeggen; die hele 2e wereldoorlog heeft toch maar een mooi boek opgeleverd!

munkie
1 februari 2024, 15:27
die hele 2e wereldoorlog heeft toch maar een mooi boek opgeleverd!

:seriousf:

Iets heel anders. Slechte kabels. Ik heb vroeger wel eens radio-ontvangst gehad via mijn gitaarkabel. Was Radio Moskou :soinnocent:
Had Hendrix ook in sommige van zijn live opnames. Hou ze in de gaten die Russen :punk:

Fobo
1 februari 2024, 16:07
Iets heel anders. Slechte kabels. Ik heb vroeger wel eens radio-ontvangst gehad via mijn gitaarkabel. Was Radio Moskou
Herkenbaar; bij mij was dat op een versterker met de uiterst misleidende naam 'True Sound’....

Han55
1 februari 2024, 17:34
Hoi hoi
Een beetje off topic: @Pepe
Dat van Jon Spencer wist ik niet.
Ik liet wel (met een klein cassette spelertje) soms Koningin Juliana een deel van de aankondiging doen:
Geachte leden van de Ssssstaten Generaal, en dan gaan we nu over tot…..
En dan blèrde ik de naam van het volgende nummer; en dan gelijk op die snaren meppen.
En zzzzzze swssssliste natuurlijk, daaraan kon je horen dat zzzzzij het wasssss.

Mijn idee voor microfonisch of niet aan TS:
Kijk eerst of je er last van hebt.
Microfonisch klinkt opener dan gewaxt. Je verandert doorgaans de specs van je pup. De vraag is dus: hoe happy ben je met het huidige geluid; of laat je techniek prevaleren boven geluid.

Ik zou het wel weten. Ik heb bepaalde gitaren juist vanwege kleine hebbelijkheden of onhebbelijkheden. Maar ja, ik ben niet de TS.
Vriendelijke groet, Gus

Dit antwoord kreeg ik ook van mijn luthier. Hij wil en kan er wel wat aan doen dmv waxen, maar adviseerde het zo te laten als ik er verder geen last van heb. Speel altijd thuis met laag volume en meestal clean.