PDA

View Full Version : Buizenamps ten dode opgeschreven?



dml
29 januari 2024, 11:45
Kan me zo voorstellen dat onderdelen voor buizenamps steeds schaarser worden. Een technologie die al ruim 100 jaar oud is kan heden ten dage toch niet meer lang gefabriceerd dan/ wel ondersteund worden? Worden fabrikanten van buizenamps gedwongen steeds frequenter bij brokers aan te kloppen? Judgement day is coming?

Fusion
29 januari 2024, 12:00
oooooooooh, edgy, provocative knuppel in het hoenderhok enzo!

Let the shore-less discussion and unidirectional rant begin!

Pepe
29 januari 2024, 13:15
Ik wacht even met reageren totdat ik de urgentie voel neerdalen.

Rinze
29 januari 2024, 14:52
Als ik de prijzen van buizen zo zie dan is het wat mij betreft wel voorbij ja. Geloof dat er ook nog maar 1 fabriek kan leveren. Nog afgezien van het feit dat je tegenwoordig al boos wordt aangekeken als je met een half stack binnen komt. Ik ben ook wel klaar met het gesjouw. Verder mag iedereen het lekker zelf weten.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
29 januari 2024, 21:35
€80 voor een kwartet EL84 die eens in de zes jaar misschien vervangen moeten worden. Er zijn sporten die meer kosten per jaar.

MarkS
29 januari 2024, 22:03
Marktplaats staat vol met bakken van dik een kwart eeuw oud en jonger. Duurt wel ff voor het schaars spul wordt.

Han S
29 januari 2024, 22:22
De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.

Zo had ik in de studio een jazzband en de gitarist had zo'n digitaal geval, maar kreeg maar niet het geluid wat hij wilde.
Ik vroeg hem om even een van de Fender buizenamps te proberen en hij was in een keer klaar, precies het geluid wat hij zocht.

En dan die buizenmicrofoons. De beroemdste is de Neumann U47 en die is nog nieuw te koop bij Thomann voor € 11.499 en ze zeggen dat daar de VF14 buis in hangt, een van oorsprong militair buisje, maar als ik goed ben geïnformeerd wordt die al heel lang niet meer gemaakt en zo'n buisje bracht 20 jaar geleden al een paar duizend euro op, mits nieuw in doosje.

Mogelijk zijn ze die weer gaan maken, maar we weten dat buizen van hetzelfde type verschilend kunnen klinken en origineel zat er een Telefunken in.

Die werd vaak vervangen door een nuvistor en dan klonk de microfoon niet meer zoal het hoorde.

Ik denk dat het fabriceren van buizen niet zal gaan stoppen want ook in de audiofiele kringen is men er gek mee en er zijn hi fi versterkertjes met vier keer EL34 die te koop zijn voor € 60.000. Dat is een vrachtwagen vol bier.

Rinze
29 januari 2024, 23:31
€80 voor een kwartet EL84 die eens in de zes jaar misschien vervangen moeten worden. Er zijn sporten die meer kosten per jaar.Een half jaar geleden heb ik gekeken en toen lagen de prijzen aardig hoger, 12ax7 deed toen al tussen de twintig en dertig euro. Eindbuizen waren nog een stuk duurder. Een fabriek afgebrand, een staat in Rusland en dan is er nog een over.

En zes jaar, dat hangt er een beetje vanaf hoeveel en hoe hard je speelt. Het lag bij mij meer in de buurt van twee tot drie jaar per setje.



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Thiez
30 januari 2024, 07:18
Zoals Han zegt, het buizengeluid is redelijk uniek en er is weinig nodig om het goed te laten klinken. Vervolgens zijn we momenteel aan het proberen om het buizengeluid na te bootsen in digitale amps, wat overigens de kemper heel aardig lukt, maar het heeft wel de input nodig van een buizenamp. Eigenlijk heb je niet meer dan een kopieerapparaat. Dus zolang mensen die sound zoeken, blijft de 'real deal' ook gewoon ernaast bestaan.

Ik denk ook zeker niet dat onderdelen een probleem gaat zijn. Alles in een buizenamp is nog steeds in productie. De reden dat buizen zo duur zijn geworden is enerzijds gasprijzen om een glasoventje de hele dag op temperatuur te houden, stukje export en gewoon omdat het kan, alles is toch onverklaarbaar duur momenteel?

De reden dat de buizenbakken te leiden hebben is meer de reden die Rinze noemt denk ik. Mensen zijn klaar met het gesjouw. Waarom nog met een 100w buizenbak gaan leuren met het liefst een 4x12 eronder (ja ik behoor tot deze groep) als je een 'prima' sound uit een eenvoudig lichtgewicht pedaaltje kan halen? De mensen in de kroeg waar je speelt horen het verschil toch niet. Of ook de reden waarom er veel 100w buizenbakken op marktplaats staan en mensen liever naar een 10w broodroostertje pakken. Wel het buizengeluid (al dan niet overtuigd) maar minder sjouwen.

Fobo
30 januari 2024, 08:57
dat hangt er een beetje vanaf hoeveel en hoe hard je speelt. Het lag bij mij meer in de buurt van twee tot drie jaar per setje.
Dat vind ik knap. Kan toch niet alleen van het spelen zijn?

Rinze
30 januari 2024, 11:51
Dat vind ik knap. Kan toch niet alleen van het spelen zijn?Spelen, sjouwen, dronken bandleden die sjouwen, buizenbak die elke repetitie en optreden in de buurt van zijn maximale volume zit (harde drummer, toen we een nieuwe drummer kregen met een minder hard en beter afgesteld drumstel kon de versterker meteen een stukkie zachter.. bassist met svt op standje oorlog helpt ook niet, het gekke is dat ik niet een keer een mixer tegen de drummer of bassist heb horen zeggen kan het wat zachter 🤔)..

Maar ik heb het in vroeger dagen met mijn JCM 800 ook gemerkt, na een jaar of twee à drie waren de eindpitten op. In die tijd speelde ik er een keer of zes per week over op redelijk hoog volume, hoe vaak het ding op zijn donder krijgt maakt ook uit natuurlijk.

Met een band die niet te hard speelt en zeker wanneer je de enige gitarist bent dan valt het wel mee denk ik. Ik had vroeger als enige gitarist in een band de master van mijn 800 op 1 staan en sprak dan met de geluidsman af dat ik na het eerste nummer aan gaf hoeveel gitaar er in de monitor moest. Dat werkte prima maar niet in een band met twee gitaristen, een keiharde drummer en bassist die ook nog eens niet over het beperken van hun volume willen praten. Hoe harder je speelt des te harder slijten je eindbuizen. Je krijgt er wel wat voor terug: doofheid en tinnitus 😅 De genoegens van het voor je lol in een amateur bandje spelen. Toch heb ik er geen spijt van, voel me nu wel te oud voor dat gedoe, zeker dat gesjouw en die herrie.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
30 januari 2024, 13:08
Nou moet iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar zelfs als je elke twee jaar je eindbuizen moet vervangen, heb je nog steeds best lage onderhoudskosten per maand. Snaren maandelijks vervangen is haast duurder. Ik laat de keuze er in elk geval niet van afhangen.

Rinze
30 januari 2024, 14:24
Nou moet iedereen natuurlijk doen wat ie wil, maar zelfs als je elke twee jaar je eindbuizen moet vervangen, heb je nog steeds best lage onderhoudskosten per maand. Snaren maandelijks vervangen is haast duurder. Ik laat de keuze er in elk geval niet van afhangen.En dat is je goed recht. Maar eerst twijfel je aan mijn verhaal over hoe vaak ik buizen moet vervangen, nu kom je met een ander argument wat aangeeft dat je mijn eerdere post niet goed gelezen hebt.

De prijs die jij noemt voor een kwartet el84's kun je verdubbelen tegenwoordig. Er zijn nog maar twee fabrieken over waarvan een in Rusland staat en dus hier niet mag leveren. Er is al heel lang geen fabriek bijgekomen, ik vermoed omdat het niet lucratief is ook door de milieu eisen (voor zover die in een land gelden, maar het productieproces is niet bepaald schoon). Dus zullen die prijzen eerder stijgen dan dalen en de beschikbaarheid en kwaliteit zal ook niet altijd gegarandeerd kunnen worden. Het is maar een hele kleine markt he.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat in ear spelen zonder versterkers op het podium steeds meer de norm lijkt te worden.

Ik hoop voor mensen die erg aan buizen hechten dat ze beschikbaar blijven maar denk dat het wel lastiger wordt en blijft worden. Persoonlijk vind ik het prachtige dingen, vooral Marshalls. Maar gezien mijn leeftijd en gebrek aan ambities heb ik ze de deur uit gedaan. Wat niet wil zeggen dat er niet zomaar weer eentje binnen kan sluipen 😆

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
30 januari 2024, 14:52
Ik heb geen ander argument gebruikt hoor. Ik heb gisteren opgezocht wat een el84 kost, en dat is 18 euro. Ik heb er zes jaar mee gedaan, jij doet er minder lang mee. Dus ik heb alleen die twee jaar aangehouden, verder ben ik bij mijn punt gebleven.

ik denk dat je mij verwart met iemand anders.

Rinze
30 januari 2024, 15:55
Ik zie dat de prijzen inderdaad weer zijn gedaald het afgelopen half jaar. Zit nog wel veel verschil in tussen verschillende shops. Laten we hopen dat de prijzen een beetje schappelijk blijven.


ik denk dat je mij verwart met iemand anders.
Tja, maar met wie :chicken:

Dirk_Hendrik
30 januari 2024, 17:56
Jaaaa!!! Goeie discussie! Dank Dennis!:cheerup:

Wat betreft fabrieken. Volgens mij is er meer. Het enige irritante is dat die in China staan, de kwaliteit al decennia wisselend te noemen is en dat die buizen sinds de oorlog in Oekraiene fors in prijs zijn gestegen. Waar China altijd probeert de concurrentie uit te schakelen met het verzieken van de markt zagen ze dit keer hun kans schoon. En dus is met het verdwijnen van Sovtek het Tsjechische JJ het enige dat nog consistent levert. Ik weet niet wat JJ met z'n prijzen heeft gedaan maar de verkoopkanalen van JJ zijn zeker meer gaan vragen.

De enige? Nee, je hebt nog wat meer HiFi buizenboeren die eindbuizen leveren tegen prijzen waar de gemiddelde Nederlander met een dubbel-modaal inkomen en rolberoerte van krijgt. En verder zijn ze voor gitaargebruik niet echt geschikt. Voorbeeld?
https://www.straditube.com/

Andere discussie; De kosten van het vervangen.
Als je versterker anders gaat klinken of last heeft van microfonie is dat een prachtreden om eens te gaan kijken of er buizen moeten worden vervangen (vraag is of ze allemaal vervangen moeten worden). Ik kan me echter erg goed voorstellen dat er wereldwijd bijzonder veel reparateurs rondlopen die jarenlang een prima stock aan buizen hebben gehad die werd gefaciliteerd en gesubsidieerd werden door lui die ergens gelezen hadden dat je je buizen om tijdsinterval moet vervangen en dus klakkeloos om de paar jaar met geld begonnen te gooien.

En dan Dennis eerste vraag; Zijn buizenversterkers ten dode opgeschreven?
Jee.
Er zal altijd vraag zijn en als ik zie hoe actief Faceboek buizenbouw en reparatie groepen zijn, en hoe actief er gebouwd wordt, is er leven genoeg. Ook verkrijgbaarheid van onderdelen, anders dan buizen, is gemakkelijker dan ooit. Of dat "leven genoeg" ook geldt voor grote merken als Fender, Marshall almede de kleinere groten a la Bogner, Engl enzo vraag ik me dat af. Er is minder vraag naar grote versterkers (Doe maar via de PA), er is minder vraag naar gitaristen in het algemeen en modeling versterkers worden steeds meer gemeengoed.

Ik vermoed dus eerder dat buizenversterkers een niche gaan worden.... maar volgens mij werd dat in de jaren 80 ook al gezegd...


Nog ff nadruppelen... Dozen vol buizen op MP. Jep. Herkomst onbekend, geschiedenis onbekend, vaak niet courante types voor TV toestellen, tuners en andere meuk en nog vaker kaalgegraasd van wet wél leuk zou zijn. En als dat wel leuke er bij zit zie je de biedingen ineens sky-high gaan of wil de verkoper de absolute hoofdprijs. Stel je voor dat de koper ook een leuke deal zou kunnen maken!

Fusion
30 januari 2024, 18:52
De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereikenHahahaHAHAHA!!!!!!! Oh wacht, je meent het?

Kim Wilson
30 januari 2024, 20:13
HahahaHAHAHA!!!!!!! Oh wacht, je meent het?

Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.

Han S
30 januari 2024, 20:16
Natuurlijk meen ik het en ik ben al 20 jaar mod op een audiofielenforum en daar gaat het om hi fi, dus vervorming is uit den boze.
En daar zegt men: een buis klinkt alleen anders als hij op een stenen vloer valt.

En in die kringen heb je mensen die technisch weinig kennis hebben en het ook niet begrijpen en dan weer wel het voordeel hebben dat ze genoeg geld hebben om uit te geven aan onzin.

Zo kopen ze dan een netsnoer voor duizenden euro's en vinden die ook beter klinken. En als ik je vertel dat de duurste speakerkabel 54.000 euro kost voor acht meter, dan geloof je me niet.

En een kabeltje tussen de CD speler en de versterker heet daar een interlink en die zijn er ook voor duizenden euro's en als hij een meter lang is vinden ze hem veel te lang, want ze horen het verschil tussen 30 cm en een meter.

En als ik ze dan vertel dat ze naar opnamen luisteren welke zijn gemaakt in studio's waar het signaal over honderden meters aan 'interlink' loopt, dan geloven ze je niet en als ik dan er bij vertel dat een meter van de prima Mogami gebalanceerde kabel een euro kost, vallen ze bijna om.

Buizenversterkers: er was een fabrikant (hij bestaat niet meer) die een buizenversterkertje maakte voor 60 mille, Kanzy was het merk geloof ik en de audiofielen jubelden er over. Vier keer EL34, een hand vol weerstanden en condensatoren, een paar trafo's en hoppa, het rijk worden kun je niet meer tegenhouden.

En ja, we hebben wat afgetest in mijn studio, maar die enorme verschillen waren dan plotseling verdwenen.
Ik moet er wel om lachen, ze zijn compleet van het padje af.

Maar in de studio's waar ik nog contact mee heb via de pro forums is de JCM800 nog altijd heel populair en ik begrijp waarom, want ik had hem niet moeten verkopen.

Riky
30 januari 2024, 20:30
De "vintage correct reissue handwired 60 of 70's inspired amps" vliegen je om de oren. Gibson is back, vox lanceert weer een nieuwe lijn, Friedman komt met de zoveelste Marshall klone. Two rock neemt Revv over omdat ze er voldoende heil in zien. Ik heb het gevoel dat de buizen amp markt meer leeft dan 10 jaar geleden. Dat het allemaal wat duurder word dat zal wel. Wat niet... Een kemper heeft ook niet het eeuwige leven en ik vermoed dat de onderdelen daarvan (als ze al te fixen zijn) sneller uit productie zijn dan een setje buizen.

Duhsjaak
30 januari 2024, 20:47
Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.

Klopt, mijn ervaring ook.
Vandaar dat mijn zo geroemde live geluid ook vooral komt door de compressie van mijn buizen-voor trap. Vraag me niet welke twee buizen daar in zitten (dyscalculie) want dan moet ik m open schroeven.

Ik ben al 15 jaar (nu we toch met aantal jaar ervaring bezig zijn) overtuigd van de “helende’ werking van buizen in mijn bedroom recording kamertje.

Ik volg dit fijne draadje met plezier.
Daaaaaank!
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
30 januari 2024, 20:58
De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.
Als je ziet wat nu al mogelijk is met AI, dan denk ik dat dat een redelijke boude bewering is.

Rinze
30 januari 2024, 21:18
Een heleboel professionele internationaal spelende gitaristen uit de sub top spelen al jaren over Fractal, Kemper en aanverwanten. Vooral omdat het qua logistiek en hoop gedoe en kosten scheelt maar ook omdat het gewoon goed werkt en klinkt. Op een paar leden van gitaarfora met gouden oortjes na hoort niemand het verschil en kan ook niemand dat ook maar iets schelen.

Ik denk niet dat ik zou kunnen horen bij een exacte vergelijking opgenomen met dezelfde gitaarloop wat buis en digitaal is. Er is wel verschil maar dat heb je met twee dezelfde buizenversterkers ook. Prima als mensen bij buizen blijven, ik zou ook het liefst nog steeds in kroegen zonder PA spelen en dan de half stack lekker open trekken als ik wat jonger was. Maar dat gaat meer om de fysieke ervaring dan om het geluid.

@Han: sinds jouw studio tijd is er aardig wat veranderd in de digitale gitaar wereld. Het digitale spul klinkt erg goed, en kan veel wat een buizenbak niet kan. Om nog maar niet te spreken van gebruiksgemak.

Deze discussie loopt altijd weer op hetzelfde uit. Gezellig is dat 😃

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Thiez
31 januari 2024, 08:08
Toen binnen een groepje bevriende gitaristen de eerste kempers kwamen, begon bij ons dezelfde discussie. Uiteindelijk kwamen wij op de conclusie dat kemper een hele goede sound neerzet. Maar je merkt met name het verschil in reactie als je voor de versterker staat. Het randje feedback, de reactie bij het terugdraaien van de volumeknop, de reactie op harde en zachte aanslag, etc is net even anders. Slechter? nee, anders.

Hoe meer je er tussen gaat zetten aan microfoon, PA live of in de studio een microfoon, interface etc, hoe kleiner het verschil wordt. Zeker als je thuis opneemt met een focusrite usb interface en twee leuke hobby monitor speakers hebt staan, ga jij het verschil niet horen tussen een buizenbak en een kemper. (overigens valt en staat bij de kemper alles met wie de profiles gemaakt heeft en in wat voor studio dit gebeurd is, en heb je dus ook nog steeds de real deal nodig om het profile uberhaupt te maken).
Ik denk dat dit ook het grote probleem is met 1 op 1 vergelijken. Als je in de ruimte zelf staat kun je het verschil horen. Als het eenmaal afgemixt is in studio of over PA denk ik niet dat veel mensen nog het verschil gaan horen. (hoewel ik het idee heb dat de metalbands tegenwoordig gort en gortdroog klinken op plaat, maar vermoed dat dit eerder met het mixen te maken heeft en wat ze willen horen dan met de sound van de amps).

Kun je het allemaal exact nabootsen digitaal? Ja dat geloof ik best dat dit uiteindelijk zal lukken. Echter een buis doet het allemaal uit zichzelf, een buisje, wat weerstanden en condensatoren, een trafo en klaar. Om de reactie digitaal na te gaan bootsen denk ik dat je behoorlijk wat meer componenten nodig gaat hebben.

Ik heb altijd een erg conventioneel setje gebruikt, een wah, een stempedaal, een buizenbak en een 4x12. Momenteel merk ik dat de bandjes inderdaad zoals hierboven gezegd steeds meer naar een stil podium willen, de tafel in en in ears. Dus recent heb ik mezelf een two notes captor x aangeschaft, zodat ik nog steeds mijn buizenamps kan gebruiken en toch naar digitaal kan gaan. Ik moet zeggen dat de sound zeker niet tegenvalt. Maar je mist zeker een stukje aan beleving, ook live op het podium vind ik het met een inear moeilijker om in de 'vibe' te komen. Maar dat lijkt me een stukje gewenning, het is voor mij nog vrij nieuw dat in ear spelen.

@rinze je hebt al een paar keer je leeftijd als reden gegeven voor afschalen. De gouden uitspraak van lemmy "if you think you are too old to rock n roll, then you are" ;-) No offense uiteraard, maar het viel me gewoon op. Ik merk ook dat je niet altijd zin hebt in die buizenbak en 4x12 sjouwen, maar dat staat los van de leeftijd haha.

Gewoon even een nutteloze voetnote: ik vind een buizenbak met 4x12 ook gewoon een stukje uitstraling op het podium (met name in de rock en metal), beter dan die rare roll up banners waar steeds meer bands mee aankomen als podiumvulling...

Fusion
31 januari 2024, 08:50
Snaren maandelijks vervangen.
Wow das best frequent?

Fusion
31 januari 2024, 08:59
Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.Nou ja, toegegeven, ik heb zelf geen uitgebreide doulbe-blind placebo nocebo vaccinatie A/B vergelijkingen gedaan enzo, en ik baseer me alleen maar op wat ik bekende en minder bekende gitaristen hoor zeggen (na aftrek van evt commerciele belangen uiteraard). Maar volgens mij kun je de karakteristieken van een buizenamp meten, en ja, meten op verschillende volumes, op verschillende momenten, met verschilllende inputs (gitaren, elementen, gitaristen etc etc), en kun je zo een model maken van iedere buis, punt. Wat ik wel weet is dat het menselijk oor en, nog erger, het 'gevoel' van de gitarist, echt extreem subjectief is en echt enorm door de hersenen in de maling wordt genomen. Vertel een gitarist dat iemand buis X in zijn amp heeft gedaan, verpak die boodschap met marketing trucjes, raak de juiste snaar (no pun etc) en de kans is groot dat ie zal zeggen 'verhip, hoor dat sprankelende hoog opeens! en ik weet niet hoe ik t moet zeggen, maar, maar, ik VOEL het in hoe ie reageert op mijn respons!

Nu is dit ook slechts allemaal mijn mening enzo. Wat wel degelijk een belangrijk argument is voor mij persoonlijk, naast gemak en kosten, is dat niemand in een zaal- of studiomix het verschil hoort dus why bother? Maar dat mag iedereen zelf bepalen uiteraard. Ik ben gewoon niet overtuigd van de bewering dat buizen niet te modellen zijn.

Pepe
31 januari 2024, 09:40
Dat buizen vs trans... ik zit op een totaal ander spoor,
kan ik snel er een goed geluid uit krijgen, meer niet eigenlijk
bij een Princeton, Deluxe of Matchless duurt dan ongeveer 10 seconden,
klaar. niks meer aan doen. er valt ook niks meer aan te doen. hoera.

een Kemper of iets anders met 1001 mogelijkheden wordt ik gek van, ik blijf draaien aan die knoppen
dat soort amps lijken me ook vooral in het tribute gebeuren te vinden, vroeger de top 40 bandjes,
of de bandje waar ik naar toe ga delen mijn voorliefde voor het keep it simple adagium

Maar goed, dat vergelijk op de vierkante centimeter gaat compleet langs mij heen

Thiez
31 januari 2024, 09:56
Dat buizen vs trans... ik zit op een totaal ander spoor,
kan ik snel er een goed geluid uit krijgen, meer niet eigenlijk
bij een Princeton, Deluxe of Matchless duurt dan ongeveer 10 seconden,
klaar. niks meer aan doen. er valt ook niks meer aan te doen dus hoera.

een Kemper of iets anders met 1001 mogelijkheden wordt ik gek, ik blijf draaien aan die knoppen
dat soort amps lijken me ook vooral in het tribute gebeuren te vinden, vroeger de top 40 bandjes,
of de bandje waar ik naar toe gaan delen mijn voorliefde voor het keep it simple adagium

Maar goed, dat vergelijk op de vierkante centimeter gaat compleet langs mij heen

Die mening deel ik wel. Het enige waar het om gaat is of je er een goede sound uit krijgt, en ook dat is nog relatief wat goed is, het gaat er om of je de sound er uit kan krijgen die je wil horen. Als je een vuile fuzzy low-fi sound zoekt, dan kan wellicht een versterkertje van de Aldi de sound geven die je zoekt.

Met de 1001 mogelijkheden ben ik het ook eens. Ik heb het vaak al met een meerkanaals amp dat je twijfelt of je het low gain kanaal pakt met hoge gainstand of het high gain kanaal met lagere gainstand.... Keuzestress, maar met een kemper wordt dat nog eens zo erg.
Ik kan inderdaad een kemper inbeelden voor de allround coverbands. En voor studio's lijkt het me ideaal. Je hoeft geen wand met ampmogelijkheden meer te hebben om toch een grote diversiteit aan sounds aan te kunnen bieden aan bands.

Da Vinci
31 januari 2024, 10:08
De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.

[...]

En dan die buizenmicrofoons. De beroemdste is de Neumann U47 en die is nog nieuw te koop bij Thomann voor € 11.499 en ze zeggen dat daar de VF14 buis in hangt, een van oorsprong militair buisje, maar als ik goed ben geïnformeerd wordt die al heel lang niet meer gemaakt en zo'n buisje bracht 20 jaar geleden al een paar duizend euro op, mits nieuw in doosje.

[...]

Die werd vaak vervangen door een nuvistor en dan klonk de microfoon niet meer zoal het hoorde.



Ik vind dit wel tekenend voor dit onderwerp want waar het altijd op neerkomt is dat het erg subjectief is. Ik meen hier te lezen dat jij de klant van die microfoon erg goed vind en jij het klankverschil in buis onderschrijft? Of zit hier al wat sarcasme in dat me ontgaat?

Enniewee; Ik durf te wedden dat het verschil in buisje in een microfoon mij volledig zou ontgaan bij het luisteren naar twee verschillende opnames. En als ik al klankverschil zou horen nadat ik er op gewezen ben en ik zou moeten kiezen wat wat is, laat staan wat beter is...

Dat maakt het voor mij vrij absurd om zo'n bedrag uit te geven aan een microfoon, terwijl het voor jou helemaal het einde kan zijn.
Als volgt is het volgens jou dan weer gekkenwerk dat mensen duizenden euro's aan kabels uitgeven. Terwijl dat die mensen er echt van overtuigd zijn het verschil te horen, net zoals jij dat bij die microfoon en die JCM 800 bent. En als ze het niet horen in de studio zullen ze daar vast een hele goede redenering op los kunnen laten waaruit blijkt dat het niet aan hen ligt.




[...]

En een kabeltje tussen de CD speler en de versterker heet daar een interlink en die zijn er ook voor duizenden euro's en als hij een meter lang is vinden ze hem veel te lang, want ze horen het verschil tussen 30 cm en een meter.

[...]

En ja, we hebben wat afgetest in mijn studio, maar die enorme verschillen waren dan plotseling verdwenen.
Ik moet er wel om lachen, ze zijn compleet van het padje af.

Pepe
31 januari 2024, 10:09
@ thiez
Zeker.
Komt ook nog bij de grote voorliefde voor de schoonheid van de beperking,
werkt voor mij,
geef me opties en dan wordt ik achterdochtig, dat het altijd beter kan dan wat je nu hebt,
is waarschijnlijk ook zo, kom je later dan achter ook..
afijn. niets voor mij.
ignorance is bliss

Rinze
31 januari 2024, 10:10
Wow das best frequent?In de tijd dat ik optrad verving ik voor ieder optreden mijn snaren. Na één keer optreden waren ze af. Na een flinke repetitie ook. Het was me te duur om nog vaker te wisselen maar na een optreden of repetitie van 2 a 3 uur met flink wat zweet plus veel opdrukken en een harde aanslag zat er geen leven meer in. Bovendien heb ik met verse snaren nooit een gebroken tijdens het spelen, maar met gebruikte wel. Heb wel het idee dat ik vrij agressief zweet heb wat dat betreft. Maar een keer per maand vind ik vrij weinig, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel je speelt.

@Thiez: je hebt gelijk over die leeftijd hoor. Maar ik voel me toch wel te oud om het hele land door te tuffen in een busje met een stel lui (scheelt ook dat ik niet drink en de rest wel). Vind optreden eigenlijk ook niet zo belangrijk. Ik ben snel overprikkeld en had bij de karaoke band elke keer een halve week nodig om me weer een beetje normaal te gaan voelen. Zou best weer met mensen willen spelen maar merk dat ik er nogal wat voorwaarden en beperkingen aan hang dus denk niet dat dat snel gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Da Vinci
31 januari 2024, 10:22
Wat ik wel weet is dat het menselijk oor en, nog erger, het 'gevoel' van de gitarist, echt extreem subjectief is en echt enorm door de hersenen in de maling wordt genomen. Vertel een gitarist dat iemand buis X in zijn amp heeft gedaan, verpak die boodschap met marketing trucjes, raak de juiste snaar (no pun etc) en de kans is groot dat ie zal zeggen 'verhip, hoor dat sprankelende hoog opeens! en ik weet niet hoe ik t moet zeggen, maar, maar, ik VOEL het in hoe ie reageert op mijn respons!

Ik durf nog wel een stapje verder te gaan; als je verschil wil horen kan je het ook creëren.
Toen ik nieuwe 'snellere' bandjes op mijn racefiets gooide die een mijl per uur sneller zouden zijn reed ik mijn PR direct aan flarden. Idd zo'n 1,5 km/u sneller op een vast rondje, wat echt een aardig verschil is. En daar is weinig subjectiefs aan. Maar na een paar ritten zat ik weer dicht bij mijn normale gemiddeldes. Het is dus niet alleen zo dat je hersenen je foppen, als je er in gaat met het idee dat er een andere output moet zijn stop je er misschien zonder je er zelf wat van merkt ook wel wat anders in. Toch wat dieper zitten, wat harder trappen. Meer dynamiek in je aanslag, noten wat langer aanhouden, whatever. En ineens heeft het nét dat extra's waar je op hoopte.

alias
31 januari 2024, 11:08
1 ding is zeker: Niets is zeker!

tmms
31 januari 2024, 11:19
Tourende muzikant: digitale proletenbak, geur, smaak en feel: Philips NOS EL34:crazyhappy:

Fusion
31 januari 2024, 11:20
Ik durf nog wel een stapje verder te gaan; als je verschil wil horen kan je het ook creëren.
Toen ik nieuwe 'snellere' bandjes op mijn racefiets gooide die een mijl per uur sneller zouden zijn reed ik mijn PR direct aan flarden. Idd zo'n 1,5 km/u sneller op een vast rondje, wat echt een aardig verschil is. En daar is weinig subjectiefs aan. Maar na een paar ritten zat ik weer dicht bij mijn normale gemiddeldes. Het is dus niet alleen zo dat je hersenen je foppen, als je er in gaat met het idee dat er een andere output moet zijn stop je er misschien zonder je er zelf wat van merkt ook wel wat anders in. Toch wat dieper zitten, wat harder trappen. Meer dynamiek in je aanslag, noten wat langer aanhouden, whatever. En ineens heeft het nét dat extra's waar je op hoopte.
Psies, dat oort dingen. Je hersenen vullen van alles voor je in.

@Rinze: ik vervang ze denk ik 2x per jaar (en ik speel metal en heb toch ook best een pitte aanslag met 1.5m of 2mm picks haha).

En voor hen die voor eenvoud c.q. simpelheid c.q. weinig keuzen gaan, ik heb dat ook. Ik ken de Kemper niet, maar met een Fractal of Helix begin je ook gewoon met een leeg scher, voeg je 1 amp en bijv 1 IR of cab toe (of als je écht simpel wilt gaan 1 amp/cab combo) en hoef je ook alleen maar aan een handvol knopjes te draaien, net als bij een echte amp ;) Maar goed, ieder zijn eigen ding

Lekker lullen over gear, altijd leuk, bijna nooit productief, maar wel leuk ;)

Thiez
31 januari 2024, 11:57
Je kunt zeker 1/1000 deel van een kemper of fractal of helix gebruiken, echter blijf je altijd de mogelijkheid houden om met een handomdraai iets anders te proberen. Waardoor ik zelf nooit zal kunnen settelen op 1 sound. Als er maar 1 sound op zit, dan 'heb je het daar maar mee te doen' haha.

Ik zelf gebruik al bijna 15 jaar mn engl blackmore met marshall 4x12 met dezelfde pedalen. Als diverse malen andere amps getest, en hoewel er genoeg gave amps zijn met erg goede sounds, heb ik nooit de behoefte gevoeld om te wisselen. Zo ook de overstap naar digitaal. Er zijn best prima sounds uit te halen, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om de stap te nemen.
Een groot ding wat me tegenhoud is dat ik mijn buizenversterkers zelf kan bouwen/repareren en dat wordt met zo een kemper of welk ander digitaal stuk gear een groter probleem voor mij denk ik. Ik hou van de simplicity en eenvoud van die buizenbakkies.

Maar dit zijn inderdaad eindeloze 'discussies' waar nooit een conclusie uit gaat komen. Het is erg smaakgevoelig en gewoon leuke materie om lekker eindeloos over te bakkeleien. Iets waar overigens de audiowereld bol van staat. En zoveel dingen eigenlijk, zo ook discussies over politiek, ieder heeft zn eigen standpunt/mening en zal dat verdedigen of de discussie gewoon uit de weg gaan.

tmms
31 januari 2024, 12:23
Sterkste straaltje vond ik in een zaakje hier in de buurt: een gouden stop voor in de meterkast. Heb niet gevraagd hoe het zat daarmee, voordeel van de twijfel, maar daar houd ik niet van. Proletrij next level. Die mensen zijn op zoek, die draai je geen poot uit (heb ik wel gedaan, dank ervoor)
Verder: mocht u een ongematched setje vinden:
https://i.ibb.co/CvDcK3j/IMG-20240131-121508496.jpg (https://ibb.co/Npbv2d0)
Maar u begrijpt het idee

Remork1970
31 januari 2024, 12:39
1 ding is zeker: Niets is zeker!

En zelfs dat niet!

Pepe
31 januari 2024, 12:46
En zelfs dat niet!

Belasting & de dood, die wel
en niet perse in die volgorde

NLF
31 januari 2024, 13:41
Strikt genomen is de technologie achterhaald. Vroeger was alles buis (gloeilamp, radiobuis, televisiebuis, rontgenbuis), vanaf de jaren zestig is dat al aan het veranderen. De gitaarversterker is zo'n beetje de enige die nog buis gebruikt. Geldt eigenlijk ook voor de rest: de platenmaatschappij, grammofoonplaat, de platenwinkel, de radiozender die elpees draait, de opnamestudio, allemaal weg, net zoals de zeilschepen plaatsmaakten voor de stoomschepen en daarna de grote oceaanlijners die het lood/tje (spelling?)moesten leggen.

Zelf speel ik over een buizenamp (meestal zonder pedalen), heb er meerdere en de rest (dus via speakersimulator over je monitor of via isocab of direct met pedaal of via Kemper) vind ik niet leuk. Ik zou niet met in-ears willen spelen (als ik nog live zou spelen). Vermoedelijk wordt er van alles en nog wat moois gedaan met computers en simulatie spul, maar dat is niet voor mij.

Prijzen van buizen zullen wel omhoog gaan, maar het omgekeerde is natuurlijk de essentie: ons geld wordt snel minder waard, met dank aan de ECB en onze politieke leiders en dat soort reptilians.

Remork1970
31 januari 2024, 15:56
Belasting & de dood, die wel
en niet perse in die volgorde

Och ja, en dat mooi weer in NL nooit lang duurt. Zo hebben we ze allemaal wel, dacht ik.

beruk
31 januari 2024, 16:06
Kijk dan, high end voorversterker voor hifi:
https://www.hobo.nl/media/catalog/product/cache/4a2d886784d7dff9126fd95371d99cc2/c/8/c8-front-top_1.jpg
"Voor de uitvoer via de ‘tubes’ worden een 12AT7-buis en een 12AX7A-buis toegewezen aan zowel het linker- als aan het rechteraudiokanaal."
huppekee. het zou me verbazen als zo'n firma buizen zou gebruiken als die techniek stervende zou zijn.

benwave
31 januari 2024, 16:49
Dat buizen vs trans... ik zit op een totaal ander spoor,
kan ik snel er een goed geluid uit krijgen, meer niet eigenlijk
bij een Princeton, Deluxe of Matchless duurt dan ongeveer 10 seconden,
klaar. niks meer aan doen. er valt ook niks meer aan te doen. hoera.



Ik ben het hier mee eens, en de grap van dat digitale spul van Boss tot Kemper,
ik heb het allemaal gehad en geprobeerd en goed bevonden ,.. is
dat je net zo lang zit te draaien totdat, en nu komt het "een mooi buizen geluid eruit heb"

Fobo
31 januari 2024, 17:49
Ik ben het hier mee eens, en de grap van dat digitale spul van Boss tot Kemper,
ik heb het allemaal gehad en geprobeerd en goed bevonden ,.. is
dat je net zo lang zit te draaien totdat, en nu komt het "een mooi buizen geluid eruit heb"
Allemaal goed en wel, maar die brom erbij lukt toch mooi niet.

Rinze
31 januari 2024, 17:59
Allemaal goed en wel, maar die brom erbij lukt toch mooi niet.Ik haal overal brom en ruis uit. Net zoals ik overal mijn eigen kutgeluid uit tover.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

tmms
31 januari 2024, 18:03
:D, ruis geeft niet, brom is kloten.

duckman
31 januari 2024, 18:36
Een Marshall 100W 1959 met een 4x12 G25 speaker is fantastisch mooi, maar totaal niet praktisch voor mij thuis. Gelukkig zijn er alternatieven in kleinere buizenamps, maar die klinken niet als een 100w. Opnemen met een 100w is ook lastiger, vandaar dat vroegah veel studio opnames men lagere wattage buizenamps werden gebruikt.
Nog geen attunator tegengekomen die mij hetzelfde gevoel geeft. Dan liever een plugin om s'avond laat te spelen.

Anno 2024 hebben we veel meer keuze, voor live, studio of thuis.
Conclusie buizen verdwijnen niet, er is meer keuze en iedereen is blij.Gelukkig maar :-).

dml
31 januari 2024, 19:05
Misschien ook nog wel aardig om te weten, wat is jullie leeftijd?
In hoeverre komt de “jeugd” nog in aanraking met buizenamps? Dat gaat zeker invloed hebben.

Han S
31 januari 2024, 20:14
Sterkste straaltje vond ik in een zaakje hier in de buurt: een gouden stop voor in de meterkast. Heb niet gevraagd hoe het zat daarmee, voordeel van de twijfel, maar daar houd ik niet van. Proletrij next level. Die mensen zijn op zoek, die draai je geen poot uit (heb ik wel gedaan, dank ervoor)
Verder: mocht u een ongematched setje vinden:
https://i.ibb.co/CvDcK3j/IMG-20240131-121508496.jpg (https://ibb.co/Npbv2d0)
Maar u begrijpt het idee

Er zijn audiofiele stopcontacten van vele honderden euro's en het netsnoer van een paar duizen had ik al genoemd.

Wat deze a-technische mensen niet begrijpen is dat het enige wat zo'n stopcontact en netsnoer doen is de 230 volt netspanning naar de voeding van het apparaat transporteren en die voeding maakt daar een aantal lagere of hogere spanningen van, maar heeft totaal geen invloed op het geluid.

Maar zij horen het verschil. Ze zitten op een zaterdagmiddag bij elkaar en zetten blokjes mdf onder de cd speler en menen het verchil te horen tussen drie en vier blokjes.

Je gelooft het niet, maar ik heb het meegemaakt.

Zo belde mijn oudste broer mij zojuist en die is ook volkomen a-technisch en heeft verwarming/airco welke een 'klopgeest' heeft. En dan vraag ik of het geluid regelmatig en ritmisch is, wat kan duiden op een mechanisch probleem, of dat het onregelmatig gepruttel is en ik probeer hem uit te leggen hoe het in principe werkt, dus net als de koelkast.

Maar hij begrijpt er geen letter van en het interesseert dat soort mensen ook helemaal niet.

O ja, en goud geleidt minder goed dan koper en zilver, dus volslagen onzin.

Fobo
31 januari 2024, 21:36
Misschien ook nog wel aardig om te weten, wat is jullie leeftijd?
In hoeverre komt de “jeugd” nog in aanraking met buizenamps? Dat gaat zeker invloed hebben.
Mee eens. Buizengeluid wordt - grosso modo - geassocieerd met blues/rock/metal en aanverwanten; (inmiddels) ouwelullenmuziek dus.

Pepe
31 januari 2024, 22:07
Zo gaan die dingen, vooruitgang heet het.
Neem de tuba, ingeruild voor de contrabas die weer verdween voor de Fender P. en die hebben we ook niet meer nodig, tis enkel dat de bassist ook de bus rijdt en alles in en uit sjouwt.
Heb ik het nog niet eens over de dulcimer.

Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.

Han S
31 januari 2024, 22:29
Zo gaan die dingen, vooruitgang heet het.
Neem de tuba, ingeruild voor de contrabas die weer verdween voor de Fender P. en die hebben we ook niet meer nodig, tis enkel dat de bassist ook de bus rijdt en alles in en uit sjouwt.
Heb ik het nog niet eens over de dulcimer.

Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.

Maar hoe zit het met de dempingsfactor?

Pepe
1 februari 2024, 00:39
De technische dingen, de factoren en getallen, hoe het werkelijk zit, daarvoor hebben we juist jou toch?
Ik doe enkel het commentaar waar niemand wat aan heeft.

dml
1 februari 2024, 08:30
Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.

Daar kunnen wij, snobisten pur sang, werkend in een beperkt frequentiegebied, nog veel van leren. En nog even aanvullend, die 500 watten zijn dan ook nog eens superefficient opgewekt met een versterker die geen licht geeft en ook de ruimte nauwelijks verwarmt.

tmms
1 februari 2024, 09:30
Er zijn audiofiele stopcontacten van vele honderden euro's en het netsnoer van een paar duizen had ik al genoemd. ......

Schetste slechts mijn ervaring met dergelijke windhandel. Waarom nemen die handelaren hun clientele niet een beetje in bescherming? Nerdje afzetten, de Nederlandse handelsgeest, hulde. Proletenbende.
Overigens iets meer correcte schakeling voor als je gaat experimenteren met buizen uit de oude doos.

https://i.ibb.co/WF32kPx/IMG-20240201-091556311.jpg (https://ibb.co/L6PZxJk)

Fobo
1 februari 2024, 09:56
Waarom nemen die handelaren hun clientèle niet een beetje in bescherming?
Ik denk dat die handelaren clientèle bedient die dat zelf heeft verzonnen.
Ik heb trouwens plectra waarmee je onmogelijk vals kunt spelen; iemand?

Da Vinci
1 februari 2024, 09:59
Ik ben het hier mee eens, en de grap van dat digitale spul van Boss tot Kemper,
ik heb het allemaal gehad en geprobeerd en goed bevonden ,.. is
dat je net zo lang zit te draaien totdat, en nu komt het "een mooi buizen geluid eruit heb"

Ik heb ook niet de indruk dat de vraag of het geluid dat is gecreëerd met buizenamps als referent ter discussie staat.

Henry Ford zei ooit “If I would have asked people what they wanted, they would have said faster horses.” en de discussie nu is meer ofdat we anno 2024 nog buizen nodig hebben om een goed geluid te bereiken, zoals we nu ook geen paarden meer nodig hebben om ons zo efficiënt mogelijk te verplaatsen. En waar vroeger het geluid van een verbrandingsmotor maar een rotherrie was, maar de voordelen t.o.v. een paard wogen zwaarder, loopt half internet nu te janken over hoe mooi een ronkende motor klinkt t.o.v. een saaie EV. Het is maar waar je mee opgroeit.

Ik snap de nostalgie van het geluid van hoeven in galop en er zullen altijd mensen zijn die blijven paardrijden. Maar de vraag van Dennis naar leeftijd is natuurlijk spot on want als mijn zoon van 11 (die de laatste tijd ineens regelmatig mijn gitaar pakt) serieus iets wil gaan doen krijgt hij van mij een moddeling apparaat met een line-in voor z'n telefoon en koptelefoon en hij gaat leren daar z'n geluid mee te maken ipv met een buizenversterker, pedaaltjes, volgordes, voedingen, buffers etc.
Die nostalgische gevoelens zullen daarmee ook gaan uitfaseren net zoals ik voor vervanging van mijn vervoersmiddel dit jaar echt geen paard meer overweeg.

Thiez
1 februari 2024, 10:35
Je weet nooit wat het gaat doen. Onder de jeugd is momenteel vinyl draaien ook weer hip (al dan niet als hipdoenerij).
Ik zelf draai ook nog veel vinyl. En niet vanwege het welgewaardeerde antwoord binnen de audiowereld dat de geluidskwaliteit vele malen beter is dan de andere geluidsdragers. Maar gewoon omdat ik de hoezen, de lp's, de beleving en het bewust naar muziek luisteren leuker vind dan het achteloos door spotify heenzappen voor een achtergrond muziekje (ja dit doe ik ook).

Onder de gigantische hoeveelheid indiepop bandjes is het momenteel ook helemaal hip om op allerlei onbekende jaren 60 en 70 gitaren te spelen, al dan niet van matige tot kutkwaliteit. Of gebruik te maken van de geweldig onbetrouwbare tape echo's in de studio ipv een digitale of analoge delay.

Dus ondanks dat de eenheidsworst gewoon spotify luistert ipv vinyl en fender speelt ipv hondo, zal er altijd een groep voorstanders zijn en blijven van ouwe meuk. Of dit voldoende is om een buizenfabriek open te houden? Geen idee, de paar vinyl perserijen die er zijn draaien overuren en kunnen de vraag niet aan, wat er voor zorgt dat er vanzelf weer nieuwe perserijen bij gaan komen. Wie weet gebeurd dat over een paar jaar ook met buizen.

Pepe
1 februari 2024, 12:59
Instrumenten, techniek en geluid bepalen min of meer het genre.
Als je leeftijd aan genre wil koppelen is daar niks op tegen maar glad ijs, beter is tijdspanne.

Ooh... wat klink ik toch wijs he!

Fusion
1 februari 2024, 14:46
Nou ja, metal niet echt hoor. Metal was er wel als eerste bij denk ik met de Line6 POD, de eerste Fracal etc

Pepe
1 februari 2024, 15:26
Metal is een goed voorbeeld denk ik.
Naarmate de Marshall gain toenam ging het van blues rock naar hard rock naar metal enz met alle competitie op dat vlak tot gevolg
Of, Floyd Rose gaf gitaristen de duikvlucht, Ibanez de wizzard en DiMarzio de middy high output dus die combinatie bepaalde de 80's sound, bij die tak van sport dan.

De metal jongens staan ook meer open voor digitaal want dat heeft de erfenis van old skool buizenamp niet en dus interessant voor de producenten die zich richten op nieuwe producten voor de nieuwe lichting.

harrie-beton
1 februari 2024, 17:55
Harrie Beton was lang lid van de modeling kerk. Alle modellen Line6 gehad inclusief de PRO. Heb veel erna getest inclusief de Fractal en de Kemper en ik bezit nog een Headrush Pedalboard. Maar het is het gewoon net niet.

Mijn geluid komt uit een 100 watt Carvin legacy met 2 buisjes uit, 50 watt. Victory speaker voor thuis. 2x12. Heb nog voor doven en slechthorenden een 4x12 Legacy.

Dirk_Hendrik
1 februari 2024, 18:08
De metal jongens staan ook meer open voor digitaal want dat heeft de erfenis van old skool buizenamp niet
Is dit echt zo? Uit de metalhoek komt juist die versterkermuur. En daarna denk ik aan Soldano, Mesa (en in het speciaal de rectifiers), In zekere mate Rivera, Engl maar toch ook wel H&K, om er een paar te noemen die hun furore toch behoorlijk te danken hebben aan de metal-scene.

Han S
1 februari 2024, 18:09
Onder de jeugd is momenteel vinyl draaien ook weer hip (al dan niet als hipdoenerij).

de paar vinyl perserijen die er zijn draaien overuren en kunnen de vraag niet aan, wat er voor zorgt dat er vanzelf weer nieuwe perserijen bij gaan komen. Wie weet gebeurd dat over een paar jaar ook met buizen.

Daar begrijp ik niets van, want vrijwel alles wat op vinyl uitkomt is digitaal opgenomen om de simpele reden dat het in vergelijking met analoog opnemen bijna gratis is.

Een 2 inch analoge audiotape kost bijna 400 euro en is in 16 minuten vol op high speed en dan heb je 24 sporen. Een snelle computer kan wel 1000 sporen aan en die kun je geautonatiseerd mixen.

En dan moet het resultaat op zo'n achterlijk stuk kunststof met rumble geknetter en de geluisdkwaliteit schiet ook niet op in vergelijking met de digitale master.

Het is een merkwaardige wereld.

Dirk_Hendrik
1 februari 2024, 18:11
https://i.ibb.co/WF32kPx/IMG-20240201-091556311.jpg (https://ibb.co/L6PZxJk)

Wel eens overwogen iets meer inhoud te geven bij dit soort schetsjes? Ik vrees oprecht dat je probeert iets te illusteren met dat tekeningetje maar het ontgaat me in het algemeen volkomen en binnen deze thread al helemaal.

Dirk_Hendrik
1 februari 2024, 18:21
Daar begrijp ik niets van,
Het is een merkwaardige wereld.

Die laatste ben ik het mee eens maar;
Er lijkt een tendens dat mensen na jaren streaming weer iets in handen willen hebben. Met de ontwikkeling van een stream "gekocht" hebben en de content kwijt zijn omdat de streamingdienst die content uit het programma heeft gegooid.

Plaatjes draaien dus? Cd spelerts zijn op hun retour en staads minder gangbaar te krijgen, DVD spelers idem. CD spelers zitten ook niet meer in auto's. CD is dus het stervende medium. En als je dan dus je muziek als hardware wil kopen en wss alleen thuis gaat draaien en er toch al een afspeelapparaat voor moet kopen? Dan koop je toch lekker die plaat me die hoes met uitgewerkt artwork?

Ik vond plaatjes draaien op m'n 8e al leuk en dat is in de 41 jaar nadien nooit veranderd. Dus als ik tegenwoordig iets koop, en da's vrij sporadisch want in de auto en op werk is streamen echt gemakkelijker, dan is dat als het kan op plaat. En of de source digitaal is geweest of niet maakt me niet zoveel uit. Audiofiel vind ik al jaren stom.

dml
1 februari 2024, 19:22
Is dit echt zo? Uit de metalhoek komt juist die versterkermuur. En daarna denk ik aan Soldano, Mesa (en in het speciaal de rectifiers), In zekere mate Rivera, Engl maar toch ook wel H&K, om er een paar te noemen die hun furore toch behoorlijk te danken hebben aan de metal-scene.

Metal en Soldano? Soldano vond zijn weg met name bij de gevestigde sessie gitaristen.

dml
2 februari 2024, 08:44
Daar begrijp ik niets van, want vrijwel alles wat op vinyl uitkomt is digitaal opgenomen om de simpele reden dat het in vergelijking met analoog opnemen bijna gratis is.

Een 2 inch analoge audiotape kost bijna 400 euro en is in 16 minuten vol op high speed en dan heb je 24 sporen. Een snelle computer kan wel 1000 sporen aan en die kun je geautonatiseerd mixen.

En dan moet het resultaat op zo'n achterlijk stuk kunststof met rumble geknetter en de geluisdkwaliteit schiet ook niet op in vergelijking met de digitale master.

Het is een merkwaardige wereld.

Hier gaat het duidelijk om iets hips, de "experience" zoals hiervoor beschreven is dan belangrijker dan de geluidskwaliteit. Beetje vergelijkbaar met de Replifex van Rocktron, de goegemeente vond de Intellifex te digitaal klinken (ik meen dat dat ook gold voor de Chameleon). Weet je wat, dan kappen we het frequentiebereik na 6,3kHz (zoiets) gewoon af, dan klinkt het opeens allemaal veeeeeeel warmer.

Wat betreft Spotify, dat gebruik ik op de manier zoals ik LP's luisterde, ik luister volledige albums. Dankzij Spotify heb ik aardig wat nieuwe bands leren kennen.

Pepe
2 februari 2024, 10:50
Voor mensen als Han & DML zal het volkomen bezopen en onbegrijpelijk voorkomen maar geluidskwaliteit is een relatief begrip en hangt samen met de context en bovendien subjectief,
Het begrip context is natuurljk een onzinnige factor in een meetbaar wereldbeeld, snap ik

tmms
2 februari 2024, 11:05
Even de feiten, excusez le arrogance :D. Analoge tape, waar per slot van rekening de beste muziek op staat (pun intended) klinkt op goede apparatuur het beste analoog, dus (gekoppelde) analoge 2,5 inch tapes, persen op een mal, drukken op vinyl is AAA, meest zuiver op de ruis van de naald na. Komt er AD/DA conversie bij hangt het af van de kwaliteit ervan. Waarbij opgemerkt kan worden dat een 220 euro element op de pick up anders klinkt dan eentje van 120 euro.
Han, is dit correct of is het onzin?

pimmetje
2 februari 2024, 11:32
Ik zit vooral over die "pun" in...

Kim Wilson
2 februari 2024, 11:58
Metal is een goed voorbeeld denk ik.
Naarmate de Marshall gain toenam ging het van blues rock naar hard rock naar metal enz met alle competitie op dat vlak tot gevolg
Of, Floyd Rose gaf gitaristen de duikvlucht, Ibanez de wizzard en DiMarzio de middy high output dus die combinatie bepaalde de 80's sound, bij die tak van sport dan.

De metal jongens staan ook meer open voor digitaal want dat heeft de erfenis van old skool buizenamp niet en dus interessant voor de producenten die zich richten op nieuwe producten voor de nieuwe lichting.

Ik denk (correct me if I’m wrong) dat (moderne) metal vooral gebaat is bij transistor versterkers met een hoge dempingsfactor. Het moet vooral strak. En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.

tmms
2 februari 2024, 12:10
Ik zit vooral over die "pun" in...

Dat is vanwege m'n depressie, dacht aan die elektronische proletenshit

en maak je niet ongerust, ik denk dat ik weet waar je het over hebt

tmms
2 februari 2024, 12:12
Ik denk (correct me if I’m wrong) dat (moderne) metal vooral gebaat is bij transistor versterkers met een hoge dempingsfactor. Het moet vooral strak. En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.

Precies. Wat dat betreft ben ik eigenlijk heel benieuwd naar de AC30 CC, kun je schakelen tussen lichte filtering in de voeding en wat comfortabelere filtering.

Fusion
2 februari 2024, 13:28
Voor mensen als Han & DML zal het volkomen bezopen en onbegrijpelijk voorkomen maar geluidskwaliteit is een relatief begrip en hangt samen met de context en bovendien subjectief,
Het begrip context is natuurljk een onzinnige factor in een meetbaar wereldbeeld, snap ik
Volgens mij benadrukt DML best vaak dat alles relatief is

Fusion
2 februari 2024, 13:29
Ik denk (correct me if I’m wrong) dat (moderne) metal vooral gebaat is bij transistor versterkers met een hoge dempingsfactor. Het moet vooral strak. En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.Hmzzz...

Ik denk overigen dat vooral die high gain sounds net zo moeilijk of misschien zelfs wel moeilijk zijn dan randjes.

pimmetje
2 februari 2024, 13:55
Hmzzz...

Ik denk overigen dat vooral die high gain sounds net zo moeilijk of misschien zelfs wel moeilijk zijn dan randjes.
het gaat niet zo zeer om EEN geluid waar Kim het over heeft. En welk geluid dan moeilijker is, zou ik niet weten.

Maar als je een buizenbak op dat randje instelt, heb je een redelijk groot spectrum van oversturing waarmee je puur met de volumeknop van je gitaar en de kracht in je aanslag flink kan varieren.
Het is bij modeling al snel (voor wat ik dan heb geprobeerd) meer echt een volume-iets. Daar speelt dat verschil in oversturing volgens mij (veel) minder.
Het gaat dus niet om dat randje als één geluid, maar dat meer dynamische randje.

Overigens vind ik het geluid van veel best simpele modeling-oplossingen tegenwoordig al best OK voor veel toepassingen. Ik hoef echt niet meer voor iedere gig per se een buizenbak achter me, ook niet voor dat randje.
Ik vind het nog steeds wel, afhankelijk van genre, lekkerder spelen. Verschil in sjouwen weegt alleen niet altijd op tegen verschil in geluid (en voor het publiek al helemaal niet :D).

Fusion
2 februari 2024, 14:02
Ik begon niet over wat moeilijker is he ;) Maar wellicht heb je/jullie gelijk over die dynamische response. Maar hebben jullie dat van horen zeggen of zelf ondervonden (en ook echt tijd aan gespendeerd) Ook dynamische respons is gewoon te meten en te reproduceren he.

Voor mij is het allemaal geen issue want ik heb (bijna) altijd mijn volume knop open en randjes etc stel ik in op de amp (model huh huh) zelf.

tmms
2 februari 2024, 14:24
Joo:) Trouwens, weet niet of het zo is, maar kun in een Axe FX ook niet de mate van tegenkoppeling in de eindversterker nabootsen? En voeding parameters?

AoDf
2 februari 2024, 16:17
In de Line6 Helix kun je dingen als "sag", "bias" en "ripple" instellen. Digitaal via modellers is vooral praktisch, licht van gewicht, betrouwbaar en geven een exact reproduceerbare sound. Maat van mij speelt vaak live, veel clubs door europa, legt zijn Helix floor op het podium, klikt het aan en is zo goed als klaar om te spelen. Gaat direct naar PA voor zaalversterking en monitoring. Alle benodigde sounds beschikbaar onder de presets.

Ook voor recording doeleinden is het ideaal. Eenmaal opgenomen hoor je niet meer of het om een buizenbak of (goede) modeller gaat.

Enige wat je wellicht mist is de ervaring van een blazende buizenbak op je podium.

tmms
2 februari 2024, 17:04
Ripple zou met de voeding te maken kunnen hebben. Bias lijkt me interessant om twee extremen te proberen, zal subtiel zijn.
Met name de interactie van verschillende harmonischen lijikt me lastig digitaal te vangen. Iedere milliseconde een andere sample? En dat dan wat gelikt aan mekaar smeren stel ik me erbij voor. Eigenlijk zoals het gemiddelde brein werkt alleen wat mathematischer.
Voor een toerend muzikant is zo'n energievretend chippen ding natuurlijk helemaal te gek:D

Han S
2 februari 2024, 17:27
Even de feiten, excusez le arrogance :D. Analoge tape, waar per slot van rekening de beste muziek op staat (pun intended) klinkt op goede apparatuur het beste analoog, dus (gekoppelde) analoge 2,5 inch tapes, persen op een mal, drukken op vinyl is AAA, meest zuiver op de ruis van de naald na. Komt er AD/DA conversie bij hangt het af van de kwaliteit ervan. Waarbij opgemerkt kan worden dat een 220 euro element op de pick up anders klinkt dan eentje van 120 euro.
Han, is dit correct of is het onzin?

Ik ben bijna 81 en hoor het niet meer, maar mijn zoon hoort 20.000 Hz en als je die toon welke een heel complexe golfvorm kan hebben gaat digitaliseren op CD norm, dus opmeten met 44.100 keer per seconde, dan heb je die golf twee keer opgemeten.

Als hij dan weer gereproduceerd wordt maakt de converter er een perfecte sinus van en ook een blokgolf wordt sinus.

De vraag is of je dat hoort.

Vinyl komt uit de helft van de vorige eeuw en is in feite een beperkt medium. Rumble, ruis, gespetter, fouthoek en meer van dat gelul. Maar de hoes ziet er mooi uit.

tmms
2 februari 2024, 17:35
Dat waag ik te betwijfelen. Harmonischen boven audiogebied hoor je niet, maar je voelt ze wel, ik denk omdat het 'trekt' aan de frequentie die je wel hoort.

Han S
2 februari 2024, 17:50
Ik lig vaak de halve nacht wakker en dan lig ik na te denken en zo dacht ik vannacht na over dit buizentopic.
Wat ik me afvraag: heeft iemand van jullie wel eens naast een Hammond B3 toonwielorgel gestaan met een 122 buizenLeslie er naast en uiteraard iemand of jezelf die er op speelde?

De Hammond B3 heeft 96 toonwielen, dat zijn ronde metalen schijven met aan de rand een soort vingertjes en die draaien langs een elementje wat je kunt vergelijken met een gitaarelement.

En hoe meer vingertjes er aan dat toonwiel zitten, hoe hoger de toon. En dat orgel zit stampvol met buizen en die maken van die tonen een soort orgelgeluid, wat op een kerkorgel moest lijken volgens de heer Hammond.

En toen kwam Don Leslie en die bedacht een ingewikkelde speakerbox met buizenversterker, welke flink kan oversturen. De lage tonen worden weergegeven door een 15 inch basspeaker waaronder een soort glijbaan in het rond draait en de tonen boven de 600 Hz worden weergegeven door een driver waar een roterende hoorn bovenop zit.

En die hoorn draait tegengesteld aan die bas glijbaan. En het spul heeft twee snelheden en als je dan van chorus naar tremolo schakelt, is die hoorn eerder op snelheid dan die glijbaan en dat geeft een heel apart effect.

Bovendien verandert de fase bij elke omwenteling 180 graden en dat geeft een fantastisch effect.
Ik heb drie van die orgels met Leslie gehad en er veel mee opgenomen, maar dat effect is niet goed te reproduceren. Mensen die het live wel eens hebben gehoord weten wat ik bedoel.

En waarom dit hele verhaal? Omdat ik denk dat het geluid van zo'n Hammond heel moeilijk of niet valt na te maken in het digitale domein en het effect van zo'n Leslie? Ik heb het nog niet gehoord.

tmms
2 februari 2024, 18:07
.....En toen kwam Don Leslie en die bedacht een ingewikkelde speakerbox met buizenversterker, welke flink kan oversturen. De lage tonen worden weergegeven door een 15 inch basspeaker waaronder een soort glijbaan in het rond draait en de tonen boven de 600 Hz worden weergegeven door een driver waar een roterende hoorn bovenop zit.

En die hoorn draait tegengesteld aan die bas glijbaan. En het spul heeft twee snelheden en als je dan van chorus naar tremolo schakelt, is die hoorn eerder op snelheid dan die glijbaan en dat geeft een heel apart effect.

Bovendien verandert de fase bij elke omwenteling 180 graden en dat geeft een fantastisch effect.
Ik heb drie van die orgels met Leslie gehad en er veel mee opgenomen, maar dat effect is niet goed te reproduceren. Mensen die het live wel eens hebben gehoord weten wat ik bedoel.

En waarom dit hele verhaal? Omdat ik denk dat het geluid van zo'n Hammond heel moeilijk of niet valt na te maken in het digitale domein en het effect van zo'n Leslie? Ik heb het nog niet gehoord.

Eén keer gehoord, lekker lekker. Hoe dat werkt wist ik niet, sleepcontact ja, idd beter glijbaan.
Ben overigens op zoek naar een L100-series motor. Gitaaringang komt denk ik eerst, wil daartoe degelijke randaarde, geen toestanden. Moet ik kabelschoen-soldeerlipjes/oog voor montage aan de chassistjes aanschaffen en poweramp-ground komt daar ook aan. Plus een euro chassisdeel. Buizenchorus, ben benieuwd :).

dml
2 februari 2024, 18:30
Voor mensen als Han & DML zal het volkomen bezopen en onbegrijpelijk voorkomen maar geluidskwaliteit is een relatief begrip en hangt samen met de context en bovendien subjectief,
Het begrip context is natuurljk een onzinnige factor in een meetbaar wereldbeeld, snap ik

Geen idee waar dit vandaan haalt, doet me zelfs een beetje pijn dat je dit zegt. Auw.
tmms in de verdediging, dank!

Om het plat te slaan, het interesseert me werkelijk geen bal wat de techniek achter geluid is, zolang ik er maar "mijn geluid" uit kan krijgen. Wat dat betreft heb ik van alles wat in huis - buizen, modeling, transistor, klasse D, een voorraadje EVM12L's, Thiele cabs, enz. Je moet ook wat te kiezen hebben.
Zo ook met muziekdragers. Moet er niet aan denken om mijn gehele cd-verzameling weer van zolder te halen, een cd-speler aan te schaffen en op de ouderwetse manier cd's luisteren. Zelfde voor mijn LP-verzameling. Ja, heb nog steeds een platenspeler maar ik moet vaker het stof van de stofkap vegen dan dat ik die stofkap open doe. Het gemak om met mijn telefoon m'n streaming versterker (klasse D) even een album te luisteren weegt daar gewoonweg niet tegenop. En het klinkt gewoon goed.



En waarom dit hele verhaal? Omdat ik denk dat het geluid van zo'n Hammond heel moeilijk of niet valt na te maken in het digitale domein en het effect van zo'n Leslie? Ik heb het nog niet gehoord.

Waarschijnlijk heb je de digitale variant niet in levende lijve gehoord maar wellicht wel via een digitale geluidsdrager. Wie zal het zeggen?
Maar snap wat je bedoelt, ben nog niet zo oud als jij maar in mijn geluidstechneutentijd heb ik diverse bandjes mogen mixen die de betreffende Leslie combi in de vrachtwagen lieten staan en ik extra lange mickabels moest uitrollen. Minimaal 3: 1 voor de MD421 bij de rotor en 2 voor 2 SM57's bij de hoorn, onder een hoek van 90 graden. Zeker genieten.

Grappig om te zien dat het snel weer een modeling versus buizen discussie wordt.
Vroeger was zeker niet alles beter, wel anders.

Han S
2 februari 2024, 18:56
Waarschijnlijk heb je de digitale variant niet in levende lijve gehoord maar wellicht wel via een digitale geluidsdrager. Wie zal het zeggen?
Maar snap wat je bedoelt, ben nog niet zo oud als jij maar in mijn geluidstechneutentijd heb ik diverse bandjes mogen mixen die de betreffende Leslie combi in de vrachtwagen lieten staan en ik extra lange mickabels moest uitrollen. Minimaal 3: 1 voor de MD421 bij de rotor en 2 voor 2 SM57's bij de hoorn, onder een hoek van 90 graden. Zeker genieten.

Grappig om te zien dat het snel weer een modeling versus buizen discussie wordt.
Vroeger was zeker niet alles beter, wel anders.

Ik deed het met twee MD441's boven en een D202, of een D12 beneden, maar het blijft een zwak aftreksel van het origineel.

En heb je wel eens een blazersectie opgenomen met dikke Neumanns op een 2 inch tape met 76cm/sec en een Studer A827? Dan weet je echt niet wat je hoort, buitengewoon geweldig.

D3nnis
3 februari 2024, 09:35
Ik kan inderdaad een kemper inbeelden voor de allround coverbands. En voor studio's lijkt het me ideaal. Je hoeft geen wand met ampmogelijkheden meer te hebben om toch een grote diversiteit aan sounds aan te kunnen bieden aan bands.

Ik gebruik de Kemper nu sinds 2019 in mijn ene bandje.
Ik gebruik 4 sounds en that's it, beetje hetzelfde als dat ik met een normale versterker zou doen.
De geluids meneer vindt het heerlijk, en het is logistiek ook erg gemakkelijk.
Al onze zooi staat op drum+toetsen riser, dus op festivals op dooie gemak opbouwen, en dan is de change-over minutenwerk.
We zijn zelfs al een paar keer geboekt mede door snelle change over, dus het heeft voor ons zeker nut.

Des te leuker is het ook als ik wel weer een keer een top met 4x12 open trek bij mijn andere bandje.

Maar live, zeker in zo'n festival setting, mis ik het totaal niet. Vooral niet toen ik met twee 4x12's speelde en een rack met een hoop zooi die ik eigenlijk allemaal niet nodig had maar dat wel voor problemen kon zorgen (en dat ook deed). Hoe minder zooi hoe gemakkelijker.



En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.

Ik denk dat zowel die break up sounds als high gain sounds digitaal even anders (slechter?) zijn, en dat het misschien ook aan je referentiekader ligt. Ik ben helemaal niet zo thuis in de vintage semi cleane sounds en ik vind dat prima gaan in de Kemper, waarschijnlijk omdat ik het dan al snel goed vind of zo.
Maar ik ben nog geen profile tegengekomen die een beetje klopt (of zelfs kloppend te krijgen is) met mijn mesa en Soldano.



In de tijd dat ik optrad verving ik voor ieder optreden mijn snaren. Na één keer optreden waren ze af. Na een flinke repetitie ook.

Dat is wel heel klote als dat structureel zo vaak moet.
Ik kan meestal 2 of 3 optredens doen met een setje. Dan zijn ze dood.
Tijdje geleden ook een keer na 1x, maar dat had denk ik ook te maken met het stro dat in die tent naar binnen gebracht was. Wat een teringzooi.

Rinze
3 februari 2024, 09:49
Dat is wel heel klote als dat structureel zo vaak moet.
Ik kan meestal 2 of 3 optredens doen met een setje. Dan zijn ze dood.
Tijdje geleden ook een keer na 1x, maar dat had denk ik ook te maken met het stro dat in die tent naar binnen gebracht was. Wat een teringzooi.

Ik vermoed dat het aan iets chemisch met mijn handen ligt, zweet of zo. Thuis spelend is het lang zo erg niet, ik bespeel steeds een periode hoofdzakelijk één gitaar om snaren te sparen en dan kan ik er een week of drie mee doen. Maar dan zijn ze echt op, dof en levenloos. En dan hebben we het over hooguit een half uur tot drie kwartier per dag spelen. Ik maak na elke keer spelen ook nog mijn snaren schoon met een doekje, als ik dat niet doe zijn ze binnen een week zwart. Is ook altijd al zo geweest. Het zou gemakkelijker zijn als het niet zo was, maar ach.


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
3 februari 2024, 10:15
Heb je dat ook met alle snaren?
Ik had dat in mijn jongere jaren altijd met d'addario. Na jaren DR, en daarna Curt Mangan (plus een bende andere probeersels) nu weer d'addario (want die waren goedkoop), en dat zwart worden heb ik geen last meer van.

Fobo
3 februari 2024, 11:15
Ik vermoed dat het aan iets chemisch met mijn handen ligt, zweet of zo. Thuis spelend is het lang zo erg niet, ik bespeel steeds een periode hoofdzakelijk één gitaar om snaren te sparen en dan kan ik er een week of drie mee doen. Maar dan zijn ze echt op, dof en levenloos. En dan hebben we het over hooguit een half uur tot drie kwartier per dag spelen. Ik maak na elke keer spelen ook nog mijn snaren schoon met een doekje, als ik dat niet doe zijn ze binnen een week zwart. Is ook altijd al zo geweest. Het zou gemakkelijker zijn als het niet zo was, maar ach.
Dat moet bijna wel zoutzuur zijn...Ongelooflijk!


Ik had dat in mijn jongere jaren altijd met d'addario. Na jaren DR, en daarna Curt Mangan (plus een bende andere probeersels) nu weer d'addario (want die waren goedkoop), en dat zwart worden heb ik geen last meer van.
Ik heb wel gemerkt dat ik, naarmate ik ouder werd, minder ging transpireren. Al gaande merkte ik dat aan de frequentie van het wisselen van snaren - en aan mijn sokken. Het type snaren speelde daarbij geen merkbare rol.

piezo
3 februari 2024, 11:51
Ik vermoed dat het aan iets chemisch met mijn handen ligt, zweet of zo. Thuis spelend is het lang zo erg niet, ik bespeel steeds een periode hoofdzakelijk één gitaar om snaren te sparen en dan kan ik er een week of drie mee doen. Maar dan zijn ze echt op, dof en levenloos. En dan hebben we het over hooguit een half uur tot drie kwartier per dag spelen. Ik maak na elke keer spelen ook nog mijn snaren schoon met een doekje, als ik dat niet doe zijn ze binnen een week zwart. Is ook altijd al zo geweest. Het zou gemakkelijker zijn als het niet zo was, maar ach.


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Ik ken dat, van een vriend gelukkig. Was een kwestie van nooit of te weinig groene groente eten. Als je dat echt niet lust, eens chlophylpillen proberen.

Pepe
3 februari 2024, 12:45
Geen idee waar dit vandaan haalt, doet me zelfs een beetje pijn dat je dit zegt. Auw.
tmms in de verdediging, dank!.

Het enigszins smalende "hip" en "experience" zette mij op het verkeerde been denk ik.
Ben zelf iemand die wat er van mijn vinyl komt net wat lekkerder vind klinken dat wat streaming er van maakt.
Maar wat ik zei, subjectief en context.
Als je digitaal door een computerspeakertje hoort en analoog door de Bowers & Wilkins is dat geen verrassing.

Rinze
3 februari 2024, 13:29
Ik ken dat, van een vriend gelukkig. Was een kwestie van nooit of te weinig groene groente eten. Als je dat echt niet lust, eens chlophylpillen proberen.Ik eet best veel groente.. vroeger speelde ik jaren op Ernie Ball Stainless Steel snaren, dat ging wel beter en die hadden een lekkere groink in het laag in mijn beleving. Maar die waren op een gegeven moment nauwelijks meer te krijgen. Ik ben eraan gewend onderhand, vind snaren van een dag of twee oud ook erg lekker spelen en klinken, dus regelmatig wisselen heeft ook voordelen. Al zou het kunnen zijn dat met andere handen de snaren langer die klank zouden houden 🤔

Bij de karaoke band waren optredens ook wel 2 tot 2,5 uur durende zweetfestijnen, op een gegeven moment door stevig zweten waarschijnlijk zelfs een elementspoel om zeep geholpen.

Mijn oudste gitaar kan er ook over meepraten https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=http%3A%2F%2Fwww%2Egitaarnet%2Enl%2Fshow thread%2Ephp%3Ft%3D169499&share_tid=169499&share_fid=18259&share_type=t&link_source=app

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

NLF
3 februari 2024, 14:23
Iets anders. Vroeg of laat komen er natuurlijk mensen die gaan zeggen dat buizenamps teveel stroom gebruiken en slecht zijn voor het klimaat, dat ze achterhaald zijn en dat er alternatieven zijn. Moet je straks illegaal je peperdure buizen kopen bij mensen die ze met gevaar voor eigen leven smokkelen uit het land van ome Poetin.

NLF
3 februari 2024, 14:27
Mee eens. Buizengeluid wordt - grosso modo - geassocieerd met blues/rock/metal en aanverwanten; (inmiddels) ouwelullenmuziek dus.

Precies. In de jaren 80 en negentig hoorde je overal (benzinestation, friettent, bouwmarkt, werkvloer) popmuziek met gitaren op de radio (Toto, Status Quo, Boston, Foreigner). Nu niet meer. Nergens niet: in het fitnesscentrum niet, bij de supermarkt soms nog wel maar bijna nooit, in de binnenstad niet meer als je langs de kroegen loopt, in de eetcafés waar ze capuchinos verkopen die 12,50 euro kosten: overal draaien ze van die computermuziek zonder gitaar.

Pepe
3 februari 2024, 15:51
overal draaien ze van die computermuziek zonder gitaar.

Kan ook zo maar zijn dat je in je cafe rechtenvrije muziek draait, zeker als het geen bekende artiesten/non descript is.

Gitaar is niet verdwenen, er draait nog een hele industrie op. Sterker, het aanbod is groter dan ooit.
In de Super Seventies kon je uit een dozijn gitaar merken kiezen, Thomann heeft er nu 600.

Dus ja, rock'n roll is uit het straatbeeld verdwenen en marge muziek geworden en dat is btw een goed ding, als je er toch geen geld mee verdient geeft het je de vrijheid te doen wat je zelf leuk vindt.
Maar nog steeds een heel grote marge lijkt me.

Riky
3 februari 2024, 17:50
Ik eet best veel groente.. vroeger speelde ik jaren op Ernie Ball Stainless Steel snaren, dat ging wel beter en die hadden een lekkere groink in het laag in mijn beleving. Maar die waren op een gegeven moment nauwelijks meer te krijgen. Ik ben eraan gewend onderhand, vind snaren van een dag of twee oud ook erg lekker spelen en klinken, dus regelmatig wisselen heeft ook voordelen. Al zou het kunnen zijn dat met andere handen de snaren langer die klank zouden houden 🤔

Bij de karaoke band waren optredens ook wel 2 tot 2,5 uur durende zweetfestijnen, op een gegeven moment door stevig zweten waarschijnlijk zelfs een elementspoel om zeep geholpen.

Mijn oudste gitaar kan er ook over meepraten https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=http%3A%2F%2Fwww%2Egitaarnet%2Enl%2Fshow thread%2Ephp%3Ft%3D169499&share_tid=169499&share_fid=18259&share_type=t&link_source=app

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Al eens GHS fastfret geprobeerd?

Rinze
3 februari 2024, 19:50
Al eens GHS fastfret geprobeerd?Nee, helpt dat tegen corrosie van snaren (want dat is het denk ik)?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

cluseau
3 februari 2024, 22:02
.... ik denk dat ik weet waar je het over hebt
Zou wensen dat ik dat kon zeggen

dml
4 februari 2024, 06:58
Ik denk (correct me if I’m wrong) dat (moderne) metal vooral gebaat is bij transistor versterkers met een hoge dempingsfactor. Het moet vooral strak. En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.

Ben heel benieuwd of dat gevoel anders is door de wetenschap dat je op een buizenamp of op modeling speelt dan dat de geluidsbron "anders" reageert. Sowieso, dat edge of break up is een ding van de beginjaren van modeling.

Verzoek aan de zweetvingerboys: misschien handig elders een apart topic te openen? Dan houden we het hier lekker droog.

Kim Wilson
4 februari 2024, 10:51
Wellicht is dat gevoel ook wel anders op echt goed spul. Ik heb vooral ervaring met Fender Mustang, Vox Valvetronix en dat werk. Overal hoor je dat die korrel, dat randje, enigszins geknutseld klinkt.

Maar wat je zegt, het is natuurlijk behoorlijk ontwikkeld de laatste 5 tot 10 jaar.

Pepe
4 februari 2024, 11:18
De stelling is, zolang digitaal met buizen vergeleken wordt verliest digitaal.
Het kan namelijk altijd minder, nooit meer.
Als digitale fan zou ik die stelling dan ook nooit aangaan. Ik zou hem omdraaien.
Dus: buizen kunnen nooit zo klinken als digitaal.

Maar goed, op de een of andere manier is het digitale kamp zo gefixeerd op buizen dat je er gemakkelijk op af zou kunnen studeren.

dml
4 februari 2024, 11:18
Wellicht is dat gevoel ook wel anders op echt goed spul. Ik heb vooral ervaring met Fender Mustang, Vox Valvetronix en dat werk. Overal hoor je dat die korrel, dat randje, enigszins geknutseld klinkt.

Maar wat je zegt, het is natuurlijk behoorlijk ontwikkeld de laatste 5 tot 10 jaar.

Echt, dat is niet meer te vergelijken met de modelers van de laatste 7 - 8 jaar.

Voor de gein paar weken geleden een GX-700 gekocht. Als mensen met droge ogen durven te beweren dat dat ding de tand des tijds heeft doorstaan, staan ze of regelrecht te liegen of weten niet beter.

Dirk_Hendrik
5 februari 2024, 09:01
Echt, dat is niet meer te vergelijken met de modelers van de laatste 7 - 8 jaar.

Voor de gein paar weken geleden een GX-700 gekocht. Als mensen met droge ogen durven te beweren dat dat ding de tand des tijds heeft doorstaan, staan ze of regelrecht te liegen of weten niet beter.

Nou weet ik niet of ik dit een eerlijk vergelijk vind. Modelers van de laatste 7-8 jaar vs een non-modeling multieffect van 28 jaar geleden. Maar dat van dat liegen, daar ben ik het wel mee eens.

dml
5 februari 2024, 09:31
Nou weet ik niet of ik dit een eerlijk vergelijk vind. Modelers van de laatste 7-8 jaar vs een non-modeling multieffect van 28 jaar geleden. Maar dat van dat liegen, daar ben ik het wel mee eens.

Heb je een punt. Tegenwoordig worden dat soort apparaten ook al onder modeling geschaard.
De Line6 AX212 en heel eventjes later de Yamaha DG-1000 waren dan wellicht de eersten, dan hebben het nog steeds over 28 jaar geleden. Met de AX212 heb ik geen ervaring, met de DG-1000 des te meer, maar ook die gaat het anno nu niet meer redden.

NLF
5 februari 2024, 14:22
Kan ook zo maar zijn dat je in je cafe rechtenvrije muziek draait, zeker als het geen bekende artiesten/non descript is.

Ik was laatst in Den Bosch voor de Breughel tentoonstelling. Was iets te vroeg dus eetcafe ingedoken. Klonk als een soort liftmuziek, een soort "muzak". Kan best "rechtenvrije muziek" zijn geweest. Snap er weinig meer van. Kwam hier vroeger op Stratumseind in een kroeg waar ook dan hij van Armand kwam en dus ook naast de alcohol ook andere dingen geconsumeerd werden. Altijd vette platen, dus Santana, Stones, Funkadelic, Rare Earth live, Bob Marley, Ike & Tina en Stooges met het raam open in het voorjaar, draaide barman gewoon de hele LP. Weet niet of er ooit iemand bezig was met of er "rechten" op die muziek zat. Kan niet aan deze tijd wennen.

Pepe
5 februari 2024, 15:18
Afgezien dat de Buma/Stemra een boevenbende is,
er is op zich wel iets voor te zeggen dat er betaald wordt wanneer jouw muziek door anderen voor commerciële doeleinden gebruikt wordt.

Rinze
5 februari 2024, 19:45
Afgezien dat de Buma/Stemra een boevenbende is,
er is op zich wel iets voor te zeggen dat er betaald wordt wanneer jouw muziek door anderen voor commerciële doeleinden gebruikt wordt.Dat is toch ook al heel lang zo? In de horeca bedoel ik?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Riky
5 februari 2024, 19:59
Nee, helpt dat tegen corrosie van snaren (want dat is het denk ik)?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Je ‘poetst’ er je snaren als het ware mee. Het haalt vuil en dus ook zweet van je snaren. Je snaren blijven daardoor langer als nieuw voelen en klinken.

Ik hou van het gevoel van nieuwe snaren en ik kan het wisselen van een setje er behoorlijk mee uitstellen.

NLF
5 februari 2024, 20:24
Afgezien dat de Buma/Stemra een boevenbende is,
er is op zich wel iets voor te zeggen dat er betaald wordt wanneer jouw muziek door anderen voor commerciële doeleinden gebruikt wordt.

Ja snap ik, maar dat geldt toch vooral voor de radio en TV of gebruik in speelfilms en reclames? Of moet je ook betalen als je als kroegbaas een plaatje op zet voor de mensen op het terras? Dat heb ik nooit geweten.

AoDf
5 februari 2024, 21:03
Ook als je een (klein) bedrijfje hebt en muziek afspeelt voor 2 of meer medewerkers en/of klanten moet je al een licentie betalen. Ook bijv. bij kappers, huisartsen, mkb etc.

Rinze
5 februari 2024, 22:54
Je ‘poetst’ er je snaren als het ware mee. Het haalt vuil en dus ook zweet van je snaren. Je snaren blijven daardoor langer als nieuw voelen en klinken.

Ik hou van het gevoel van nieuwe snaren en ik kan het wisselen van een setje er behoorlijk mee uitstellen.Ok, interessant. Ga ernaar kijken

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

NLF
6 februari 2024, 12:55
Ook als je een (klein) bedrijfje hebt en muziek afspeelt voor 2 of meer medewerkers en/of klanten moet je al een licentie betalen. Ook bijv. bij kappers, huisartsen, mkb etc.

Ongelooflijk. En als je gewoon de radio aanzet ook?

AoDf
6 februari 2024, 13:52
Ja volgens mij wel.

https://bumastemra.nl/app/uploads/2023/03/BUM.412.0124_30-Tarief-2024-Werkruimten.pdf

https://www.muziekenrecht.nl/muziekgebruik-en-buma

Pepe
6 februari 2024, 15:05
Goed is dat verdienmodel he!
No1 maakt muziek, No2 koopt dat en No3 vangt van beide geld.
Nog winstgevender dan een jumbo stroopwafel van 13 euro.

Het hele idee dat vooruitgang wordt gebouwd op de fundamenten van het verleden is sinds 1886 in een verdienmodel bedacht en still going strong.

dml
6 februari 2024, 15:49
Van de vraag of buizenamps ten dode opgeschreven zijn naar modeling naar zweethandjes naar buma/stemra.
Het kan verkeren.

Rinze
6 februari 2024, 16:58
Van de vraag of buizenamps ten dode opgeschreven zijn naar modeling naar zweethandjes naar buma/stemra.
Het kan verkeren.Het blijft gitaarnet he. Het verbaast me dat er nog geen vieze praat voorbij is gekomen.

Ik verwacht zelf dat buizenversterkers en steeds kleiner deel zullen innemen in het arsenaal van gitaristen, met name op het podium. Ik zie te weinig voordelen en een hoop nadelen. Denk dat het niet los willen laten van buizen ook zeker een vasthouden aan het verleden is door onze generatie gitaristen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

NLF
7 februari 2024, 10:01
Van de vraag of buizenamps ten dode opgeschreven zijn naar modeling naar zweethandjes naar buma/stemra.
Het kan verkeren.

Sorry. Omdat ik het over vroeger had (buizenamps, buizentechnologie, vroeger), kwam ik op het onderwerp radio, de grammofoonplaat, de hitparade en dat je vroeger overal gitaarmuziek hoorde. Toen bleek dat je voor het draaien van een plaatje een licentie moest betalen aan Buma/Stemra. Kon ik ook niks aan doen.

Maar om bij het onderwerp te blijven, ik denk dus dat de buizenamp nog wel even zal blijven maar dat hij net als andere dingen van vroeger steeds meer naar de achtergrond zal schuiven. Bij mijzelf uiteraard niet, want ik wil niks anders, maar ja, dat telt niet.

Pepe
7 februari 2024, 10:44
De dynamiek van GN topics is juist een goed ding vind ik,
topics worden er behalve breder ook langer van.

pimmetje
7 februari 2024, 11:46
Ik verwacht zelf dat buizenversterkers en steeds kleiner deel zullen innemen in het arsenaal van gitaristen, met name op het podium. Ik zie te weinig voordelen en een hoop nadelen. Denk dat het niet los willen laten van buizen ook zeker een vasthouden aan het verleden is door onze generatie gitaristen.
Idd. Het is leuk, maar meestal niet (meer) echt nodig en er zitten gewoon ook onhandige kanten aan.

Ik zie dat besef ook indalen bij een jonger bandlid dat een paar jaar geleden, ongeacht podium, nog per se 100W buizen + 4x12 MOEST hebben om volgens zijn eigen idee lekker te klinken. Helemaal kut in de meeste situaties... maar zo lang hij het zelfs sleepte en ik mijn oordoppen bij me had, ging ik niet te moeilijk doen :D.

Napoje
7 februari 2024, 11:58
Ik zie dat veel mensen voorbijgaan aan de trend dat veel buizenversterkers kleiner worden, minder vermogen hebben en veel veelzijdiger zijn (vermogensbegrenzer bv) dan die 100 watt bakken van vroeger. Ook die enorme kasten zijn niet echt meer nodig. Want wat wel vaak goed gaat tegenwoordig zijn die speakersimulators, al dan niet ingebouwd in moderne versterkers of via een extern kassie.

Pepe
7 februari 2024, 14:38
Dat grote vermogen is nooit nodig geweest.
Zolang ik me kan heugen waren gitaristen bezig om dat enorme vermogen te temmen,
schermen, power soaks, master volumes, pedaaltjes, 19" racks... enz enz

Ik gebruikte halverwege de 90's een Fender pro junior of een Dynacord twen
in kroegjes was dat voldoende, bij grotere gigs kreeg je een mic voor je speaker
snap ook wel dat het niet enkel om volume gaat, de klankkleur en optiek van een 4x12 is anders dan een 1x 10,
bovendien ben ik lui, ik sleep niet graag,
zie bijvoorbeeld bij het pedalentopic een foto van mijn gear voor Paradiso: 4 pedaaltjes en een Fender Princeton,
wereldgeluid/zero hassle, niks meer aan doen
maar wel buizen :crazyhappy:
dat grommende geluid van een Gretsch en een em akkoord klinkt toch anders met een digitaal ding

NLF
8 februari 2024, 01:15
Idd. Het is leuk, maar meestal niet (meer) echt nodig en er zitten gewoon ook onhandige kanten aan.



Hoe het klinkt is één ding, hoe het "werkt" of "speelt" is weer iets anders. Ik denk dat de vraag of het "nodig" is nogal subjectief is, het is allemaal heel persoonlijk, iedereen heeft zijn/haar eigen systeem. Dat geldt voor wel meer dingen: de één houdt van heel veel pedalen en een ingewikkelde set-up, de ander houdt het 't liefst zo simpel mogelijk. De één houdt van bebop, de ander vindt er niets aan en zou het nooit willen spelen, sommige mensen willen een bandje waarin veel ruimte is voor improvisatie, anderen willen iedere noot vastleggen. Iedereen moet zelf maar een beetje uitzoeken wat het beste voor hem/haar werkt, zeker als het gaat om je ampje.

NLF
8 februari 2024, 01:24
Grote vermogen was nodig toen er nog geen PA's waren. PA was oorspronkelijk het plaatselijke omroep/toespraak systeem (public address). Toen The Beatles in het Shea stdion niet te horen waren moest alles harder (meer vermogen). Marshall en Hiwatt maakten ook PA versterkers (Kossoff speelde erop). Hiet idee was dat je als bandje je eigen PA moest meenemen. Ik geloof dat Pink Floyd de eerste band was die een groot PA meenam (Grateful Dead had Wall of Sound niet lang daarna, was ook gaaf maar wel veel sjouwen). Ik heb wel eens een folder gezien van Hiwatt waarin stond welke versterker voor welke zaal was ( in de geest van 50 watt voor 1000 man, 100 wat voor zaal van 3000 man, 200 watt voor alles aan zalen met een capaciteit boven de 5000 toeschouwers etc., aantallen weet ik niet meer precies).

De trend vanaf de eerste gitaarversterkers eind jaren veertig was: ze moesten harder, efficiënter (dus meer vermogen ook daadwerkelijk omzetten in geluid ipv warmte) en cleaner. Later kreeg je precies het omgekeerde: het geluid van een 100 watt Marshall maar dan op lager volume (geldt natuurlijk niet voor de efficiëntie van de amp).

Fusion
8 februari 2024, 07:48
Nou ik lees op pagina 73 wel weer even bij dames ;)

Da Vinci
8 februari 2024, 09:56
Idd. Het is leuk, maar meestal niet (meer) echt nodig en er zitten gewoon ook onhandige kanten aan.

Ik zie dat besef ook indalen bij een jonger bandlid dat een paar jaar geleden, ongeacht podium, nog per se 100W buizen + 4x12 MOEST hebben om volgens zijn eigen idee lekker te klinken. Helemaal kut in de meeste situaties... maar zo lang hij het zelfs sleepte en ik mijn oordoppen bij me had, ging ik niet te moeilijk doen :D.

Ligt ook wel aan de situatie. Als jij met een 1x12 combo'tje naast hem staat in dat kroegje is het wel een kunst om (in de hele ruimte) tot de juiste balans te komen. En dat zou voor mij toch wel een dingetje zijn want uiteindelijk moet je als band een goed totaalgeluid neerzetten en het kan zomaar zijn dat dat botst met de persoonlijke wens van één van bandleden.

pimmetje
8 februari 2024, 11:19
Nou, het waren gelukkig geen kroegJES. Eerder podia waar wel vaker bands met dat soort geweld staan; waar het wel opgelost werd.
Anders zou ik er idd wat minder relaxed instaan :D.

Maar zelfs als de ruimte ervoor is... nog steeds fijn als zo'n zelf gecreëerd probleem niet meer opgelost hoeft te worden natuurlijk.

Thiez
8 februari 2024, 13:26
Veel valt of staat ook met het kroegje waar je speelt.
Ik heb laatste ook weer in een cafe gespeeld waar enkel een klein PA systeem staat voor het uitversterken van de zang en de overige instrumenten gaan gewoon rechtstreeks met eigen amps. Dan moet je dus al een modeling geval hebben met eindversterking er in en een eigen speaker, want in zo een kroegje komt je dus met enkel een helix of line6 pedaal niet ver.
Uiteraard staat dit los van de discussie tussen buizen of digitaal, maar draagt wel bij aan de gemakzucht van sommige gitaristen tegenwoordig die aankomen met enkel hun pedalenbakkie. Ze zullen dan op zn minst al de moeite moeten nemen zo een leuk compact seymour duncan klasse D versterkertje op hun pedalenbord te knopen en een speaker moeten kopen.

Los van het zaalgeluid staat ook nog de monitoring in diverse cafeetjes. Het met de hele band delen van 2 monitor speakers, of een totaal verneukte monitormix omdat er een onbekwame geluidsman staat die toevallig ook barman blijkt te zijn. Met een eigen speaker/amp op het podium kun je hem altijd wel zo positioneren dat je in ieder geval jezelf wel goed hoort en de drummer hoor je altijd, voldoende om in ieder geval niet compleet van het padje af te gaan.

Maar goed, dit zijn voordelen van een amp (los van het feit of het buizen, transistor of digitaal is) ten opzichte van multifx, modeling pedalen waarmee je rechtstreeks naar de tafel gaat.

Remork1970
8 februari 2024, 16:03
Hughes & Kettner heeft tegenwoordig volwaardige 50W versterkers in pedaalvorm hè? Is dat niet handig voor de giggende gitarist die geen zware versterker wil sjouwen? Speakercab moet ie nog wel meenemen.

Da Vinci
8 februari 2024, 16:07
voor het uitversterken van de zang en de overige instrumenten gaan gewoon rechtstreeks met eigen amps. Dan moet je dus al een modeling geval hebben met eindversterking er in en een eigen speaker, want in zo een kroegje komt je dus met enkel een helix of line6 pedaal niet ver.


Klopt. Ik speelde een tijdje met een POD 500 en een actieve monitor maar dat haalt in zulke gevallen niet veel uit. Je mist echt een hoop oompf die ik toch wel lekker vind. En met een gitarist met buizenversterker naast je wordt je volledig weggedrukt dan.
In mijn toenmalige band speelde ik met mijn powered Kemper over een Engl 212 en dat is (voor mij) echt een best of both worlds opstelling want modeling maar tóch een hoop sjouwen ;)

Je krijgt er veel meer de karakteristiek en feel van een traditionele versterker voor terug. Voordeel is dat je in zo'n kroegje ook makkelijk even een lijntje legt naar de PA die, als die het toelaat, voor wat extra spreiding kan zorgen. Of in mijn geval in mijn gelegenheids-rockbandje een lijntje naar mijn eigen mixer waar onze drummer en onze IEM mixen op regelen.

Rinze
8 februari 2024, 16:09
Hughes & Kettner heeft tegenwoordig volwaardige 50W versterkers in pedaalvorm hè? Is dat niet handig voor de giggende gitarist die geen zware versterker wil sjouwen? Speakercab moet ie nog wel meenemen.50 watt aan 4 ohm ja, bij 8 ohm is het 25 watt. Las laatst wel dat de gitarist van GBH tegenwoordig over een Vox MV50 Rock speelt en daar heel tevreden mee is. Die had dus ook geen zin meer in gesjouw.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
8 februari 2024, 16:28
Dat grote vermogen is nooit nodig geweest.
Ik gebruikte een Fender pro junior of een Dynacord twen - of anderszins kleins en gelijkwaardig ;)- in kroegjes was dat voldoende, bij grotere gigs kreeg je een mic voor je speaker.; snap ook wel dat het niet enkel om volume gaat, de klankkleur en optiek van een 4x12 is anders dan een 1x10, bovendien ben ik lui, ik sleep niet graag.
Vier pedaaltjes en een Fender Princeton - of anderszins kleins en gelijkwaardig ;) - , wereldgeluid/zero hassle, niks meer aan doen, maar wel buizen :crazyhappy:, dat grommende geluid van een Gretsch - of anderszins gelijkwaardig ;)- en een Em-akkoord klinkt toch anders met een digitaal ding
Heb Pepe’s bijdrage gebruikt & geredigeerd tot wat voor mij de essentie van buizen is - waarvoor dank, Pepe.

Napoje
8 februari 2024, 16:31
Sommigen missen de oempf en de druk begrijp ik. Maar dat zal het publiek een rotzorg zijn want die ervaren dat niet en daar doe je het voor he. En thuis zal je zwz geen oempf ervaren met een 0,5 watt buizenbakkie. Die discussie kan dus ook wel gesloten worden.

Pepe
8 februari 2024, 17:07
Heb Pepe’s bijdrage gebruikt & geredigeerd tot wat voor mij de essentie van buizen is - waarvoor dank, Pepe.

U got the gist

Han S
8 februari 2024, 17:22
50 watt aan 4 ohm ja, bij 8 ohm is het 25 watt. Las laatst wel dat de gitarist van GBH tegenwoordig over een Vox MV50 Rock speelt en daar heel tevreden mee is. Die had dus ook geen zin meer in gesjouw.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Maar, een Celestion G12 heeft een rendement van meer dan 100dBA bij 1 hele watt en de formule is heel simpel: 10 Log P + eff.

Ik heb in de studio wel eens gemeten voor een 4*12 met de dB meter en die gaat tot 126 en de naald ging in de hoek.

D3nnis
8 februari 2024, 19:51
Veel valt of staat ook met het kroegje waar je speelt.
Ik heb laatste ook weer in een cafe gespeeld waar enkel een klein PA systeem staat voor het uitversterken van de zang en de overige instrumenten gaan gewoon rechtstreeks met eigen amps. Dan moet je dus al een modeling geval hebben met eindversterking er in en een eigen speaker, want in zo een kroegje komt je dus met enkel een helix of line6 pedaal niet ver.

Of er voor kiezen om niet over dat systeem van die kroeg te spelen.
In sommige genres zal dat dan "niet spelen" betekenen, maar over dat soort systemen spelen is 9vd10 keer toch niet echt een visitekaartje voor je band.

Zo redenerend misschien is dan lekker met een eigen versterker blazen inderdaad toch wel de minst slechte optie :)

edje kadetje
8 februari 2024, 20:13
Sommigen missen de oempf en de druk begrijp ik. Maar dat zal het publiek een rotzorg zijn want die ervaren dat niet en daar doe je het voor he. En thuis zal je zwz geen oempf ervaren met een 0,5 watt buizenbakkie. Die discussie kan dus ook wel gesloten worden.

Dit dus.
(plus nog wat tekens.)

Pepe
8 februari 2024, 20:38
Dit dus.
(plus nog wat tekens.)

Ik doe het in de eerste plaats voor mezelf,
als ik een kutgeluid heb heb ik een kutavond,
of het publie het hoort? de een wel, de ander niet, boeien,
maar iedereen ziet het als ik op dat podium loop te balen
mijn mening maar zou Gus zeggen

Wat de "oempf" bij een 0.5 amp betreft, dat heeft een andere functie,
dan gaat, bij mij, 't vooral om wat je speelt, niet hoe je klinkt,
gegeven de context,
daarnaast kan ik uit bijna elke buis & transistor wel iets halen wat werkbaar is,
digitaal ook wel maar dan ben ik weer vooral bezig met de klank en dat is juist niet de bedoeling in die context

Jan Buurman
9 februari 2024, 00:12
Ik doe het in de eerste plaats voor mezelf,
als ik een kutgeluid heb heb ik een kutavond,
of het publie het hoort? de een wel, de ander niet, boeien,
maar iedereen ziet het als ik op dat podium loop te balen

Precies dit!!! En andersom ook. Als je een vette sound hebt speel je heerlijk.

Thiez
9 februari 2024, 07:59
Het hele gitaarspelen, in een band spelen en optreden doe ik voor mezelf. Wij hebben er regelmatig een showtje tussen zitten voor 3 man en een paardenkop, dus voor het publiek hoef je het dan ook niet te doen.

Over oempf en druk hoef je hier niet te gaan discussieren denk ik. Dat heeft vooral te maken met volume ipv met buizen/digitaal/transistor.
En ja, een zeker volume heb ik ook nodig live om lekker in de vibe te komen. Dezelfde reden als dat je thuis of in de auto de radio harder zet bij een lekker nummer. En dezelfde reden waarom live concerten nog steeds niet op huiskamervolume zijn, omdat het vullen van die ruimte met sound deel is van de beleving.

Dat volume en die 'oomph en druk' die je live hebt van een speakerkast op het podium is voor mij nu het meeste wennen aan in ear spelen (waar ik sinds kort aan ben begonnen). Je mist wat ambiance.

Fusion
9 februari 2024, 09:12
Over oempf en druk hoef je hier niet te gaan discussieren denk ik. Dat heeft vooral te maken met volume ipv met buizen/digitaal/transistorDat lijkt mij ook



Dat volume en die 'oomph en druk' die je live hebt van een speakerkast op het podium is voor mij nu het meeste wennen aan in ear spelen (waar ik sinds kort aan ben begonnen). Je mist wat ambiance.Weet je wat ik als enige mis bij de overstap van monitor naar in-ear? De heerlijke feedback aan t eind van een solo als je naar de monitor toestapt, nog even laten uitfeedbacken (met de solo patch met dikke delay nog aan uiteraard) en dan met de whammybar omlaag en wegstappen. Mjammie. Helaas. BEhalve dat vind ik in-ears echt heerlijk spelen

Fobo
9 februari 2024, 09:41
Ik doe het in de eerste plaats voor mezelf,
als ik een kutgeluid heb heb ik een kutavond,
of het publie het hoort? de een wel, de ander niet, boeien,
maar iedereen ziet het als ik op dat podium loop te balen
mijn mening maar zou Gus zeggen
Wederom als had ik het zelf bedacht.

Kim Wilson
9 februari 2024, 10:03
Over oempf en druk hoef je hier niet te gaan discussieren denk ik. Dat heeft vooral te maken met volume ipv met buizen/digitaal/transistor.
.

Ik speelde vorig jaar een paar keer samen met een andere gitarist die een H&K Grandmeister Deluxe had. 40 watt buizen, maar met DI en speakersim aan boord. Eigenlijk een modeller, maar dan met buizen. Hij gebruikte vaak twee losse 12” kastjes voor zichzelf, en via DI naar de tafel. Dat ging idd hard zat, want FOH. Ik vraag me af, is dan dat hele buizencircuit überhaupt wel nodig?

NLF
9 februari 2024, 10:38
Nou ik lees op pagina 73 wel weer even bij dames ;)

Ja, maar dat is vals spelen he? Wij kunnen daar hier natuurlijk niet tegenop met onze verhalen over buizenamps enzo.

NLF
9 februari 2024, 10:48
Precies dit!!! En andersom ook. Als je een vette sound hebt speel je heerlijk.

Exact. Het idee dat het publiek het niet merkt waarover je speelt is een beetje vertekenend: dat veronderstelt dat het voor jou blijkbaar ook niet uitmaakt welke gitaar je in je handen hebt, welke amp of simulator, welke speakers of in ears, welke pedalen, welke delay, jij speelt gewoon hetzelfde. Dat klopt natuurlijk niet. Maar enige flexibiliteit mag er wel zijn denk ik. Zelf vind ik een 4x12 (bijna) altijd vetter voor rock dan een 2x12 hoewel er heel veel 2x12's zijn die ik echt te gek vind (en 1x12 ook, geldt ook voor 1x10 in de juiste context). Wat betreft sjouwen vind ik de 2x12 weer leuker. Tsja ... Het is ook een beetje genre afhankelijk denk ik. En waar je speelt. Thuis is 1x10 bijvoorbeeld fijner dan alles wat groter is. Misschien is het wel vooral de kunst om wat je ook in je handen hebt te laten klinken, om overal een geluid uit te kunnen toveren?

Napoje
9 februari 2024, 11:22
Kortom. Buizenversterkers blijven in ieder geval tot alle gitaarnetters dood zijn.

Rinze
9 februari 2024, 11:37
Kortom. Buizenversterkers blijven in ieder geval tot alle gitaarnetters dood zijn.Wat op zich niet zo heel lang meer duurt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Da Vinci
9 februari 2024, 11:52
Dat lijkt mij ook

Weet je wat ik als enige mis bij de overstap van monitor naar in-ear? De heerlijke feedback aan t eind van een solo als je naar de monitor toestapt, nog even laten uitfeedbacken (met de solo patch met dikke delay nog aan uiteraard) en dan met de whammybar omlaag en wegstappen. Mjammie. Helaas. BEhalve dat vind ik in-ears echt heerlijk spelen

Nou vind ik de karakteristiek van mijn loodzware slanted Engl 212 met V30's echt wel anders dan van mijn kunststof monitor en dat los je niet alleen op met volume.

En er is natuurlijk een reden dat veel artiesten die met IEM spelen live toch gitaarspeakers op het podium hebben staan ;)

Napoje
9 februari 2024, 11:52
Wat mij aan modelling nogal tegenstaat is dat zo’n apparaat 1000 amps en pedalen nadoet maar er zelf geen nieuw geluid aan toevoegt. En stilstand is niet zo goed voor muziek die het vaak voor ern groot deel moet hebben van technische veranderingen.

Da Vinci
9 februari 2024, 12:38
Wat mij aan modelling nogal tegenstaat is dat zo’n apparaat 1000 amps en pedalen nadoet maar er zelf geen nieuw geluid aan toevoegt. En stilstand is niet zo goed voor muziek die het vaak voor ern groot deel moet hebben van technische veranderingen.

Hoewel ik van alle kampen de beredeneringen begrijp vind ik dit met afstand het grootse kulargument dat ik in de 20 jaar dat ik deze discussies voorbij zie komen gehoord heb. De hele marketing rondom zo'n beetje alles wat op gitaristen gericht is staat bol van termen als vintage, reissue, VOS, NOS, handbuild, hand wirered, point to point, paper in oil, PAF en weet ik wat ons er al een halve eeuw van moet overtuigen dat geluid van vroeger te kunnen benaderen.
Dat iets dat niet bijdraagt aan het creëren van wat nieuws is voor het gros van de overpriced shit in gitaarland niet van toepassing en een Gibson gaat rustig 4 keer over de kop als en ingevlogen Mexicaan onder toeziend oog van Tom Murphy op de zelfde plek een kras heeft gezet als op de gitaar van iemand met wat aanzien.

Daarnaast zou je evengoed het tegenovergestelde zou kunnen beweren. Juist doordat modelling al die bestaande effecten en modellen in één apparaat van een paar honderd euro en ter grote van een schoenendoos beschikbaar maakt kan iedere 16 jarige met een bijbaantje experimenteren met het splitsen van z'n signaal, diverse versterkermodellen naast elkaar laten lopen en meerdere synths, reverb, delay's, phazers, flagners stapelen, er een whammy overeen gooien, opnemen en de wereld in slingeren. Juist door deze technische verandering zijn de mogelijkheden praktisch eindeloos.

Fusion
9 februari 2024, 13:06
Verder is t ook onzin daar er nieuwe model-only 'amps' worden gemaakt. Zo is bijv voor de Line6 Helix één van de meest gebruikte amp modellen (if not de meest gebruikte) voor metal de Line6 Badoonk! Niet op een bestaande amp gebaseerd en desalniettemin echt te gek. Het is een afleiding van een oud Line6 model dat weer een combinatie is van een model dat min of meer lijkt op een Mesa triple rectifier in combinatie met een Rivera Los LoBottomos speaker. Dus totaal niet meer een kopie van één amp maar een soort eigen ding. Er zijn volgens mij ook amp models die helemaal niet (ooit, in vroegere versies) van afgeleid zijn en juist helemaal hun eigen sound willen neerzetten

Fobo
9 februari 2024, 16:02
Wat mij aan modelling nogal tegenstaat is dat zo’n apparaat 1000 amps en pedalen nadoet maar er zelf geen nieuw geluid aan toevoegt. En stilstand is niet zo goed voor muziek die het vaak voor ern groot deel moet hebben van technische veranderingen.
Bull shit; er is geen muzikant die conservatiever is dan de buizen-versterker gebruikende gitarist.

Da Vinci
9 februari 2024, 16:48
Afgelopen weken heeft de NAMM weer plaatsgevonden en die stond ongetwijfeld vol met tientallen buizenversterkers die net uit zijn of op korte termijn uitkomen. Er zal ongetwijfeld een markt voor zijn voor degene die net ff een beetje meer van dit of juist wat minder van dat zoekt, maar laten we nou ook niet doen alsof we nu echt aan de vooravond van een wezenlijke verandering in gitaargeluid staan. Net zoals die honderden versterkers die de afgelopen jaren het levenslicht hebben gezien dat ook niet gedaan hebben.

Of heb ik iets gemist?

Pepe
9 februari 2024, 17:56
De techniek vd buizenam is na de cascading en channel switching kwa signaalpad wel uitontwikkeld lijkt me
digitaal staat nog in de kinderschoenen, tis wachten tot ze me AI op de proppen komen,

wat ik wel fijn vond was de blik van Steve Howe die met zijn 1958 es 175 over een macbook gebogen stond om zijn gitaar aan de praat te krijgen,
zo'n goeie gitarist... nou nog zijn programmeer skills een beetje bijscholen :crazyhappy:

Speeddemon
9 februari 2024, 22:52
We kunnen het wel breder trekken. Ipv buizen-amps, wat te denken van zo'n Bluguitar Amp1?
Geen loadzwaar ding, pedaalvorm, 100W amp aan board, dus direct op een cab aan te sluiten en een volledig analoog signaalpad. Scheelt je weer wat mogelijk lelijke AD/DA conversie. :satisfie:
(FYI, op een RE-20 van Boss en TC Harmonizer na in de fx-loop, zijn al mijn live gebruikte effectpedalen analoog...ik moet de eerste analoge harmonizer met dergelijke tracking speeds nog tegenkomen en een analoge Space Echo is teveel gesjouw, kwetsbaar en te duur).
Ik heb er zelf geen, maar de samples die ik tot nu toe gehoord heb, klinken overtuigend.
In m'n home-studio heb ik nog een Pod X3 'for funsies' liggen, maar vaker prik ik een buizenamp in een Two Notes Torpedo Live; kan ik zonder de buren te storen toch m'n eigen sound beter krijgen.

En live, tja, als het podium het toestaat (Zwarte Cross was een mooie :supercool:), dan gaat de 100W top met 4x12 mee. Maar meestal houd ik het op een 50W buizentop met vertical 2x12. Voldoende oomph en wel prima sjouwbaar.

Rinze
10 februari 2024, 00:23
Ik heb een Amp1 Iridium. Vind hem erg fijn, de reverb is wel digitaal btw. Heb er thuis een Cab M achter hangen. Heb ook een Tonex en een IR-X maar de amp1 is mijn favoriet. En als het moet gaat ie keihard.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

NLF
10 februari 2024, 13:34
Bull shit; er is geen muzikant die conservatiever is dan de buizen-versterker gebruikende gitarist.

Yes, and we are proud of it :crazyhappy:

NLF
10 februari 2024, 13:37
Maar zonder gekheid: pak gewoon iets om op te spelen en kijk of het werkt. Als het niet werkt of niet bij je past doe je het weg. Er zijn talloze schitterende (nieuwe) dingen mogelijk met alle nieuwe apparatuur. Maar ik vind persoonlijk vooral het stemapparaat de beste uitvinding van de afgelopen veertig jaar.

Midwolda
16 februari 2024, 07:26
Zelfs de Volkskrant (https://archive.ph/wCKwW) vindt er iets van.

Fobo
16 februari 2024, 09:29
Zelfs de Volkskrant (https://archive.ph/wCKwW) vindt er iets van.
Ja, grofweg kun je dus zeggen over buizen dat niemand er blij mee is behalve de gitarist, en over modeling dat iedereen er blij mee is, behalve de gitarist. Grofweg dus....

pasqual
16 februari 2024, 10:21
Ja, grofweg kun je dus zeggen over buizen dat niemand er blij mee is behalve de gitarist, en over modeling dat iedereen er blij mee is, behalve de gitarist. Grofweg dus....

Dat is dus grofweg, meer genuanceerd kun je stellen dat de gitarist beter speelt als het geluid hem/haar bevalt. Of dat nu betekent dat dat met buizenversterkers gebeurt laat ik in het midden. Ik zit grotendeels in kamp Pablo. Op het podium en oefenruimte ouderwets met buizen en pedalboard, thuis digitaal...

Kim Wilson
16 februari 2024, 23:39
Ik heb vandaag bij Souman de Katana eens uitvoerig getest. Los van het feit dat je de treble ongeveer dicht moet draaien, klinkt ie echt wel goed. Ik denk dat je met een beetje rommelen in de instellingen een echt prima bruikbaar geluid kunt krijgen. Het is een hele hoop versterker voor het geld.

Rick trodat
22 maart 2024, 08:00
Leuk topic.

Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar er zullen altijd gitaristen (en vergeet niet de mensen met eigen studio's) en audiofielen blijven. Dus de vraag naar buizen zal altijd blijven. Buizen zitten niet alleen in gitaaramps, maar ook in dure microfoons, high end mixers, compressors, noem maar op.

Wat je wel merkt is dat een instrument bespelen onder de jeugd steeds minder populair wordt. Waar in de jaren 80 er altijd wel kinderen in de klas zaten die een instrument bespelen, is dat tegenwoordig minder populair. En toen was de gitaar het meest populaire instrument. Dat is nu de mixtafel.

Maar de jeugd die wel een instrument bespeelt eist wel iets dat goed is en vooral snel en makkelijk werkt. Als iets te moeilijk is, dan skippen ze over het algemeen de taak. En aangezien de computerchips echt waanzinnig goed zijn geworden, zie je allerlei producten op de markt zoals IR loaders en digitale versterkers waarmee je ongekend veel kanten mee op kan.

En omdat men steeds vaker thuis opneemt ipv in een studio, zijn er heel veel digitale producten op de markt gekomen die daarop gericht zijn...en deze zijn echt heel goed. Protools, psp audio, valhalla, focusrite, two notes. Ze bedienen de thuismuzikant op alle gebieden.

En digitaal zijn er ook enorme stappen gezet. Kijk naar de Fender Princeton reverb Tonemaster. Ik heb daarop gespeeld en dat ding klinkt echt fantastisch.ondanks dat ikzelf een buizen versie bezit.

Waar in mijn beleving het voordeel van buizen in zit, is dat deze vaak in producten worden verwerkt die toch al meer high end zijn gemaakt. Ik heb thuis een buizenmicrofoon en dat ding klinkt gewoon te gek omdat ze naast een buis (dat niets toevoegt) de beste capsule gebruiken. En door de voeding die ook een beetje compressed klinkt het al snel een stuk lekkerder. En ditzelfde geld voor mijn Princeton buizenbak. Er is niks in die amp dat ik niet zelf kan vervangen en naast het goede geluid is dat ding gewoon super goed gemaakt. Die digitale versie daarentegen is van een andere bouwkwaliteit. Als 1 chip ermee zou stoppen, dan is het vervangen van dat onderdeel een hel op aarde en dan moet het ook allemaal geherprogrameerd worden. Het is niet gemaakt om voor eeuwig mee te gaan. En buizenproducten wel.

Fobo
22 maart 2024, 10:06
Jouw ‘buizenverhaal’ klinkt enthousiast, maar je stelling dat de buis is gemaakt om eeuwig mee te gaan, deel ik niet. Sterker nog: ik voorzie dat het over een paar jaar over en sluiten is. Overigens: voor mij maakt het niet uit of er een buis of chipje kapot is. In beide gevallen ben ik - vermoedelijk net als de meesten - afhankelijk van derden.
Je stelling dat het bespelen van een instrument door de jeugd steeds minder wordt bestrijd ik absoluut. Alles qua muziek is tegenwoordig binnen bereik van iedereen, en als je daarbij het niveau hoort/ziet: petje af. Niks taken skippen, ze - althans de meesten - gaan ervoor. De muziekopleidingen (MBO/HBO) zitten overvol. Op de middelbare school waarop onze kleinzoon (trompet/drums) studeert, wordt ‘gevochten’ om voor/tijdens/na de lessen de muziekhokken te mogen gebruiken om samen te kunnen spelen.

Fusion
22 maart 2024, 10:17
Leuk topic.

Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar er zullen altijd gitaristen (en vergeet niet de mensen met eigen studio's) en audiofielen blijven. Dus de vraag naar buizen zal altijd blijven. Buizen zitten niet alleen in gitaaramps, maar ook in dure microfoons, high end mixers, compressors, noem maar op.

Wat je wel merkt is dat een instrument bespelen onder de jeugd steeds minder populair wordt. Waar in de jaren 80 er altijd wel kinderen in de klas zaten die een instrument bespelen, is dat tegenwoordig minder populair. En toen was de gitaar het meest populaire instrument. Dat is nu de mixtafel.

Maar de jeugd die wel een instrument bespeelt eist wel iets dat goed is en vooral snel en makkelijk werkt. Als iets te moeilijk is, dan skippen ze over het algemeen de taak. En aangezien de computerchips echt waanzinnig goed zijn geworden, zie je allerlei producten op de markt zoals IR loaders en digitale versterkers waarmee je ongekend veel kanten mee op kan.

En omdat men steeds vaker thuis opneemt ipv in een studio, zijn er heel veel digitale producten op de markt gekomen die daarop gericht zijn...en deze zijn echt heel goed. Protools, psp audio, valhalla, focusrite, two notes. Ze bedienen de thuismuzikant op alle gebieden.

En digitaal zijn er ook enorme stappen gezet. Kijk naar de Fender Princeton reverb Tonemaster. Ik heb daarop gespeeld en dat ding klinkt echt fantastisch.ondanks dat ikzelf een buizen versie bezit.

Waar in mijn beleving het voordeel van buizen in zit, is dat deze vaak in producten worden verwerkt die toch al meer high end zijn gemaakt. Ik heb thuis een buizenmicrofoon en dat ding klinkt gewoon te gek omdat ze naast een buis (dat niets toevoegt) de beste capsule gebruiken. En door de voeding die ook een beetje compressed klinkt het al snel een stuk lekkerder. En ditzelfde geld voor mijn Princeton buizenbak. Er is niks in die amp dat ik niet zelf kan vervangen en naast het goede geluid is dat ding gewoon super goed gemaakt. Die digitale versie daarentegen is van een andere bouwkwaliteit. Als 1 chip ermee zou stoppen, dan is het vervangen van dat onderdeel een hel op aarde en dan moet het ook allemaal geherprogrameerd worden. Het is niet gemaakt om voor eeuwig mee te gaan. En buizenproducten wel.
Afhnekleijk van welk onderzoek uit welk land je mag geloven neemt het percentage kinderen dat een instrument bespeelt juist bejoorlijk toe. Ik denk dat het aantal kinderen dat een mengtafel als instrument ziet erg laag is. Wellicht doel je op kinderen die mbv elektrische apparatuur en/of DAWs muziek maken? Dat is natuurlijk ook gewoon muziek maken.

tmms
22 maart 2024, 10:27
Ik onderschrijf dat, die jongelui kunnen er wat van op zo'n computer. Alleen nog wat doen aan de kwaliteit van de drums, zo noem ik het die irritante beats:D.

Kim Wilson
22 maart 2024, 12:33
Mijn dochter deed laatst voor haar havo examen muziek. Dat zijn twee praktijk momenten (een besloten en een open deel), en tijdens het open examen werd echt serieus muziek gemaakt door 13 leerlingen. En komende dinsdag ga ik naar Leeuwarden voor de cd-presentatie cq eindopdracht van de zoon van goeie vrienden (https://open.spotify.com/album/3rnPCnJBTf2fJWRhlXEp3F?si=66Z-5pszR4irgNO15z6h4g)
Tuurlijk, het is anekdotisch, maar ik zie best veel jongelui die een instrument bespelen.

Fobo
22 maart 2024, 12:55
Mijn dochter deed laatst voor haar havo examen muziek. Dat zijn twee praktijk momenten (een besloten en een open deel), en tijdens het open examen werd echt serieus muziek gemaakt door 13 leerlingen. En komende dinsdag ga ik naar Leeuwarden voor de cd-presentatie cq eindopdracht van de zoon van goeie vrienden (https://open.spotify.com/album/3rnPCnJBTf2fJWRhlXEp3F?si=66Z-5pszR4irgNO15z6h4g)
Tuurlijk, het is anekdotisch, maar ik zie best veel jongelui die een instrument bespelen.

Het is wat wij in onze omgeving zien, maar dat is niet méér anekdotisch dan wat Rick Trodat beweert.

D3nnis
22 maart 2024, 13:40
Een medebandlid is muziekdocent en die loopt er juist tegen aan dat er steeds minder leerlingen te porren zijn voor schoolband en zo.

Hier waar ik woon zijn de bandjes ook wel flink afgenomen; de oefenlocaties zijn ook lang niet meer zo druk als dat ze 15 jaar terug waren.

Dat zegt allemaal niks over het aantal mensen dat muziek maakt, maar het bandjes gebeuren wordt hier toch wel minder heb ik het idee.

Fusion
22 maart 2024, 13:44
Idd, de eerste zin van je laatste alinea. Ik maak ook graag muziek maar 't gemiddelde bandje zit ik niet op te wachten.

Zij ook niet op mij overigens

Rick trodat
22 maart 2024, 13:46
National Association of Schools of Music (NASM) . Zij geven aan dat het aantal gitaristen/pianisten sinds de jaren 80 met 35% is terug gelopen.

Fusion
22 maart 2024, 13:49
Zoals ik L zei afhankelijk welk onderzoek Un welk land, en voeg in daar nog aan toe welk instrument welke tijdsbestek welke leeftijdscategorie

Enz

Rick trodat
22 maart 2024, 13:51
Dit zijn dan beroepsmuzikanten. Overigens lag de verkoop van gitaren tot de corona periode onder z'n gloriejaren. Echter in corona kochten mensen massaal instrumenten.

Fusion
22 maart 2024, 14:12
Jij zwengelde de hele discussie aan door iets over jeugd te zeggen ;)

Rick trodat
22 maart 2024, 14:12
Hahaah. Ja het spijt me enorm

Fusion
22 maart 2024, 14:23
HAhaha lol we zullen het team dat je gitaren kwam relicen weer terugroepen

Rick trodat
22 maart 2024, 15:47
Hahahahahs

Kim Wilson
22 maart 2024, 18:49
Een medebandlid is muziekdocent en die loopt er juist tegen aan dat er steeds minder leerlingen te porren zijn voor schoolband en zo.

Hier waar ik woon zijn de bandjes ook wel flink afgenomen; de oefenlocaties zijn ook lang niet meer zo druk als dat ze 15 jaar terug waren.

Dat zegt allemaal niks over het aantal mensen dat muziek maakt, maar het bandjes gebeuren wordt hier toch wel minder heb ik het idee.

Het zijn niet alleen de oefenlocaties. Mensen gaan ook niet meer ouderwets bandje kijken in de kroeg. Concerten van bekende artiesten in de bekende zalen zijn een jaar van tevoren al uitverkocht, maar men gaat niet meer kijken bij onbekendere bands. Dat maakt ergens spelen met je coverbandje ook lastig. Snap ik ook, want als kroegeigenaar is een flugelparty goedkoper en drukker bezocht dan een avond live muziek.

Maar goed, er komen nog steeds muzikanten bij, al zullen er ook een aantal daarvan muziek maken met een computer.

Tupelo
23 maart 2024, 11:14
Hoe het ook zij, ik merk dat ik voor het eerst naar modeling begin te neigen.
Mijn uurtjes inspiratie zijn veelal 's nachts, en dan kan ik niets beginnen met mijn amps, hoe licht die ook zijn, 4 & 5 watt.

Dirk_Hendrik
23 maart 2024, 13:03
Het zijn niet alleen de oefenlocaties. Mensen gaan ook niet meer ouderwets bandje kijken in de kroeg. Snap ik ook, want als kroegeigenaar is een flugelparty goedkoper en drukker bezocht dan een avond live muziek.

Eens,
Mag ik daar aan toevoegen dat het voor kroegeigenaren, als ze al zin hebben, vaak volstrekt onmogelijk is om aan live muziek te doen omdat ze daar weer aparte vergunningen voor moeten hebben. En als die al haalbaar zijn er altijd bonje is met d buren die wel gezellig aan dat uitgaansplein wilden wonen maar wel vinden dat "het" na tienen stil moet zijn.

Mitch
4 april 2024, 17:39
Ik heb net via inruil een single ended buizen topje gescoord dat thuis prima klinkt en zo te horen zelfs geschikt is voor kleine kroeg. Voor de grotere kroegen (die in deze regio gelukkig nog vaak genoeg live muziek willen) komt er een Vox AC naar buiten. Daarnaast heb ik nog keus uit drie pedalboards dus modelling kan nog even de boom in :D

Kim Wilson
4 april 2024, 17:49
Haha, goed bezig. Zo staat hier een Vox AC4TV voor de kleine dingen en oefensessies, en die klinkt met een microfoon ervoor ontzettend lekker. En als ik de ruimte en zin heb gaat de AC30 mee.

Riky
11 april 2024, 19:25
Haha, goed bezig. Zo staat hier een Vox AC4TV voor de kleine dingen en oefensessies, en die klinkt met een microfoon ervoor ontzettend lekker. En als ik de ruimte en zin heb gaat de AC30 mee.

Zonder mic ervoor trekt zo’n ac4 een band repetitie niet lijkt me? Overwogen om er 1 te kopen, maar dit weerhield mij.

Heb voor een leuke prijs een mv50clean en een klein bijpassend capje gescoord voor thuis en voor kleine optredens/backup. Ben benieuwd hoe zo’n ‘Nutube’ het doet.

Kim Wilson
11 april 2024, 21:03
Jawel hoor, dat ding gaat echt hard genoeg.

Tupelo
12 april 2024, 10:55
Beaam ik als mede AC4(C1) bezitter; ding gaat hard zat voor oefenruimte of cafeetje.

Kim Wilson
12 april 2024, 11:23
Het hangt natuurlijk wel af van hoe hard je normaal gesproken repeteert. Als je oordoppen in moet tijdens het oefenen trekt ie het waarschijnlijk niet. Maar het ding klinkt zo direct en prikt zo door de mix dat ie echt verrassend lang overeind blijft.

Tupelo
12 april 2024, 13:31
Qua sound en bruikbaarheid thuis overdag doen mijn AC4 en Champ nog wel mee, maar de nachtelijke bruikbaarheid van eoa modelling lonkt. Wil alleen iets met weinig knoppen.

Kim Wilson
12 april 2024, 15:15
Kun je die C1 ook naar minder vermogen schakelen? De mijne kan ik terugdraaien naar 1 of 0,25 watt. En dan klinkt ie ook op laag volume best lekker.

Tupelo
12 april 2024, 15:18
Nee, niet terug te schakelen.
Klinkt op laag volume best aardig.
Maar laag volume is in een appartement 's nachts nog teveel volume, vind ik.

duckman
12 april 2024, 16:40
Heb gisteren een Peavey 6505MH gekocht. 350 USD. 2 x EL84, 3 x 12AX7 maar ook alle nieuwe voordelen van een moderne amp. Schakelbaar van 20,5 naar 1W en zelf ingebouwde attunator om silent te spelen. Mic & USB rec out met speaker sim.

Wil heel graag weer een Marshall JCM800 2203, maar 100W is teveel voor thuis, zelfs de studio versie is te luid.

Speeddemon
13 april 2024, 13:15
Heb gisteren een Peavey 6505MH gekocht. 350 USD. 2 x EL84, 3 x 12AX7 maar ook alle nieuwe voordelen van een moderne amp. Schakelbaar van 20,5 naar 1W en zelf ingebouwde attunator om silent te spelen. Mic & USB rec out met speaker sim.

Wil heel graag weer een Marshall JCM800 2203, maar 100W is teveel voor thuis, zelfs de studio versie is te luid.

EDIT:
dan op zoek naar de JCM1 2e hands.
Hier (https://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&product_id=13841) hebben ze 'm voor 950 euries :nervous:

Remork1970
13 april 2024, 14:38
5 Watt kan nog steeds veel te hard zijn. 1 Watt al.

Kim Wilson
13 april 2024, 17:06
Thuis heb ik idd op de 1/4 watt stand meer dan genoeg.

Speeddemon
13 april 2024, 17:22
Oh, ik lees nu pas dat ie zelfs de Studio versie te hard vindt... nevermind then.
Op zoek dan naar die JCM1 1W versies die naar 0.1W te schakelen zijn. :soinnocent:

dml
17 april 2024, 12:54
F*ck it! Engl Invader II besteld.

Da Vinci
17 april 2024, 15:00
F*ck it! Engl Invader II besteld.

Vette bak! En blauwe LEDjes. Wat wil je nog meer...

Remork1970
17 april 2024, 15:12
Een BC Rich Ironbird.

Fusion
18 april 2024, 08:41
Ieuw.

@DML is dat de VST versie of een Kemper profile?

Remork1970
18 april 2024, 10:00
Ieuw.

Níks mis mee, met een mooie Ironbird!

dml
18 april 2024, 13:16
Ieuw.

@DML is dat de VST versie of een Kemper profile?

Kemper profile? Geen idee, heb al jaren geen Kemper meer.
Ik zal 'm eens opzoeken in de Cortex Cloud en vergelijken met......wait for it....... the real deal. Misschien klinkt die in de Quad Cortex beter dan het origineel. Jij weet tog!!

VST's zijn overigens niet mijn ding, ben ik te ouderwets voor.

Fusion
18 april 2024, 14:29
hehe ik weet jij weet. Anyway veel plezier met je hardware dinges! :)

duckman
18 april 2024, 19:00
hier (USA) zijn UK Marshalls twee of meer keer de prijs dan in NL....



Oh, ik lees nu pas dat ie zelfs de Studio versie te hard vindt... nevermind then.
Op zoek dan naar die JCM1 1W versies die naar 0.1W te schakelen zijn. :soinnocent:

Da Vinci
19 april 2024, 11:18
Kemper profile? Geen idee, heb al jaren geen Kemper meer.
Ik zal 'm eens opzoeken in de Cortex Cloud en vergelijken met......wait for it....... the real deal. Misschien klinkt die in de Quad Cortex beter dan het origineel. Jij weet tog!!


Met door anderen gemaakte profiles of moddeling of wat dan ook ben je natuurlijk altijd overgeleverd aan heel veel variabelen.
Ik ben daarom vooral benieuwd hoe het 'in het echt' klinkt als je een direct profile maakt van een versterker en die dan met een Powered Kemper over dezelfde cab afspeelt. Heb jij dat wel eens gedaan met die Recto bijvoorbeeld?

lcvanderhelm
19 april 2024, 15:00
Ik heb het met de Marshall SLX en de Kemper geprobeerd.Het enige verschil was,dat de Kemper iets donkerder klonk.
Met de toonregeling kon ik hem echter precies hetzelfde laten klinken.

dml
29 april 2024, 10:43
Met door anderen gemaakte profiles of moddeling of wat dan ook ben je natuurlijk altijd overgeleverd aan heel veel variabelen.
Ik ben daarom vooral benieuwd hoe het 'in het echt' klinkt als je een direct profile maakt van een versterker en die dan met een Powered Kemper over dezelfde cab afspeelt. Heb jij dat wel eens gedaan met die Recto bijvoorbeeld?

Poeh, da's al een tijdje geleden, dat ik zelf aan het profilen sloeg met m'n Recto. Weet nog wel dat het vooral een kwestie van trial & error was. Tijdje live gespeeld met mijn profile, later toch gekozen voor een beter klinkende Recto profile die op de Kemper site te vinden was.

Overigens, de Engl Invader is weer retour, toch niet mijn sound, te hard, te zwaar (fysiek) en viel me tegen dat de potmeters niet aan het chassis bevestigd zijn. Van de Deep Punch had ik meer verwacht, had gedacht dat die wat lager in het klankspectrum zou zitten. Maar die blauwe ledjes........

Thiez
29 april 2024, 11:16
Voor amps zou ik zelf altijd een middagje gaan testen in een muziekzaak ipv online bestellen en terugsturen als het niets blijkt te zijn. Maar goed, dat is geloof ik wel een beetje het nieuwe shoppen.

Ik speel zelf al jaren een Engl blackmore naar volle tevredenheid. Overigens vind ik dit ook de beste engl, de overige zijn allemaal wat afgeronder in het hoog (beetje deken over speaker idee). Maar zoals met alle amps, moet het maar net de sound zijn die je zoekt. Of de blauwe ledjes die je zoekt...

dml
29 april 2024, 13:57
Voor amps zou ik zelf altijd een middagje gaan testen in een muziekzaak ipv online bestellen en terugsturen als het niets blijkt te zijn. Maar goed, dat is geloof ik wel een beetje het nieuwe shoppen.


De muziekzaken die een aardige verzameling amps hebben staan is ondertussen op één hand te tellen. En dan moeten het ook nog de amps zijn die jou op voorhand aanspreken. Nee, doe mij maar het nieuwe shoppen, niet deur uit hoeven en lekker de tijd nemen om een amp in jouw vertrouwde omgeving en dito spullen te kunnen testen.

Napoje
29 april 2024, 20:22
De muziekzaken die een aardige verzameling amps hebben staan is ondertussen op één hand te tellen. En dan moeten het ook nog de amps zijn die jou op voorhand aanspreken. Nee, doe mij maar het nieuwe shoppen, niet deur uit hoeven en lekker de tijd nemen om een amp in jouw vertrouwde omgeving en dito spullen te kunnen testen.

Nog erger, de (onafhankelijke) muziekzaken zijn ook op een hand te tellen. Schiet ook niet op dat platendraaien en sequencergepiel tegenwoordig de boventoon voeren in de popimuzak.

Thiez
30 april 2024, 09:17
Wisselwerking, hoe meer je via internet besteld hoe minder fysieke zaken er zullen zijn, want die hebben dan geen bestaansrecht meer.
Ik ben er ook redelijk makkelijk in geworden, omdat je het lekker overdag kan bestellen en het komt vanzelf thuis, je hoeft niet op pad, dus je houdt meer tijd over zelf. Maar met amps zou ik er zelf nog niet aan denken om het te bestellen en als het niet bevalt het weer gewoon terug te sturen. Ik bestel pas iets als ik het ook wil hebben. Met kleding is het momenteel ook redelijk standaard om 4 maten te bestellen, te passen en er dan 3 terug te sturen, ik vind dat vreemd. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, ik zal wel ouderwets zijn.

dml
1 mei 2024, 13:03
Wisselwerking, hoe meer je via internet besteld hoe minder fysieke zaken er zullen zijn, want die hebben dan geen bestaansrecht meer.
Ik ben er ook redelijk makkelijk in geworden, omdat je het lekker overdag kan bestellen en het komt vanzelf thuis, je hoeft niet op pad, dus je houdt meer tijd over zelf. Maar met amps zou ik er zelf nog niet aan denken om het te bestellen en als het niet bevalt het weer gewoon terug te sturen. Ik bestel pas iets als ik het ook wil hebben. Met kleding is het momenteel ook redelijk standaard om 4 maten te bestellen, te passen en er dan 3 terug te sturen, ik vind dat vreemd. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, ik zal wel ouderwets zijn.

Ik noem het evolutie. Bij de opkomst van supermarkten werd de kruidenier ook rudimentair.

Ik snap het niet helemaal, je bent er zelf ook redelijk makkelijk in geworden wat insinueert dat jij ook online besteld. Echter is een versterker voor jou een uitzondering maar daarna bestel je pas iets als je het ook wil hebben.

Maar wat zou jij dan in mijn geval doen? Ik ken geen muziekzaak in NL die een Invader heeft staan, laat staan in de buurt van mijn woon- of werkplaats.

Thiez
1 mei 2024, 13:40
Ik zeg niet dat het verkeerd is he. Ik draai het alleen om. Jij zegt, ik bestel het omdat er geen winkel in de buurt zit. Ik zeg, er zit geen winkel meer in je buurt omdat je het besteld. Mensen beseffen soms nog niet helemaal dat als ze mee gaan in het gemak van online bestellen, dat de winkel steeds meer verdwijnen. En voor een amp is dat opzich ook prima, hoewel je dus niet meer een middagje kan gaan testen in een lokale muziekwinkel. Maar stel dat jij straks ad hoc een setje snaren nodig hebt voor een optreden en bleek dat je thuis net even door je voorraad heen zat, dan zit er geen muziekwinkel meer in de buurt om op route even langs te rijden voor een setje snaren.

Ik ben zelf ook zeker voor het gemak van online bestellen. En dat doe ik ook zeker, maar dan denk ik aan snaren, een gitaarkabel, plectrums, etc. Dingen die je zeker nodig hebt, en dus besteld en zeker van bent niet terug te sturen. Ik heb zelf nog niet de mindset dat ik zeg, ik wil deze amp wel eens een keertje uitproberen, ik bestel hem en stuur hem terug als het niets is. Daarnaast probeer ik zelfs die andere dingen als snaren, kabels, etc zo veel mogelijk te kopen bij de lokale muziekwinkel, puur om bovengenoemd feit. Dus bestellen doe ik als ik het nodig heb en niet in de gelegenheid ben om langs de winkel te gaan.

Als ik in de running zou zijn voor een nieuwe amp, dan zou ik wat vrienden vragen, in de auto springen en naar de dichtstbijzijnde muziekwinkel rijden die hem heeft staan. Daar een zooitje amps testen (voordeel dat je in 1 dag 20 amps naast elkaar kan zetten), daar lekker afsluiten met een biertje op het terras, en weer terug.

Overigens denk ik dat magna music in Roosendaal de Engl invader heeft staan. Ben niet zeker, maar voorheen was dat van Gorp en die hadden hem altijd wel staan, daar heb ik hem zelf ook getest.


Maar zoals ik al zei, ik keur het ook niet af, ik snap je helemaal waarom je het doet. Het is gewoon een tekortkoming aan mijn kant dat ik zover nog niet ben. Ik zou er zelf gewoon niet aan denken om op die manier een amp te testen. Net zoals ik nog niet zover ben om over te stappen van de oude vertrouwde buizenamp met 4x12 naar modeling (om maar even on topic te blijven). Zoals ik al zei, ouderwets.

Remork1970
1 mei 2024, 13:40
....en het viel me tegen dat de potmeters niet aan het chassis bevestigd zijn.

Wááááááááttt?!?!?!?!

Valt me tegen van ENGL, ik dacht dat dat zo'n kwaliteitsmerk was, je weet wel, kleinschalige produktie, scherpe QC etc.