PDA

View Full Version : bestaan er telecasters met een tremolo



motorhan
7 december 2023, 14:31
Ik vraag me af of het mogelijk is om een tremolo op een telecaster te maken met b.v een andere brug wie heeft er ervaring mee of weet wel onderdeel je dan nodig hebt. voor een moderne telecaster.

duckman
7 december 2023, 15:01
verschillende opties. Bigsby natuurlijk, maar ook moderne oplossingen zoals dit https://www.guitarworld.com/magazine/review-super-vee-maverick-telecaster-tremolo-system
Verder zijn er al fabriek af telecasters zoals de Schecter PT van nuys en Suhr


Ik vraag me af of het mogelijk is om een tremolo op een telecaster te maken met b.v een andere brug wie heeft er ervaring mee of weet wel onderdeel je dan nodig hebt. voor een moderne telecaster.

Pepe
7 december 2023, 15:38
Ik heb een kennis die zweert bij zijn Stetsbar, heeft ook een tele met een Vega trem dacht ik

Orpheo
7 december 2023, 18:33
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/367376482_6735294193176435_8722600412377166842_n.j pg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=3635dc&_nc_ohc=GXQyj14pGSEAX_su35f&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBqc1tsQ0frA0DtnQg0Tysy1wszxen_eqF94-s11rQklQ&oe=65761E21

Blijkbaar...?

Dit is er eentje van mij. 2-delig hard ash body, Original Floyd Rose, custom-made Lundgren humbuckers, LP Wiring, 5 delige maple neck, ebben fretboard met maple binding, 24.75" scale, 22 frets, luminlay sidedots, Jescar fretdraad. Het F-Gat is visueel. Doet helemaal níks. Hooguit 200 gram gewicht besparen maar dat is 't dan ook wel.

Orpheo
7 december 2023, 18:37
Een tremolo op een telecaster is eigenlijk heel eenvoudig. Er zit genoeg ruimte op de gitaar om dat voor elkaar te krijgen.

Je hebt nodig:

freesmachine
freesbits met kogellager (een langere, een kortere)
malletjes (eentje voor de voorkant, eentje voor de achterkant, eentje voor de tremolo cavity plate)
En de trem zelf natuurlijk.

Ik denk dat al met al, je hooguit een uur of 2 kwijt bent aan het inbouwen van een tremolo op een telecaster. Ik kan het weten; ik heb de gitaar van zojuist omgebouwd van hardtail naar trem. Hell, ik heb die héle gitaar gebouwd.

motorhan
8 december 2023, 13:45
Een tremolo op een telecaster is eigenlijk heel eenvoudig. Er zit genoeg ruimte op de gitaar om dat voor elkaar te krijgen.

Je hebt nodig:

freesmachine
freesbits met kogellager (een langere, een kortere)
malletjes (eentje voor de voorkant, eentje voor de achterkant, eentje voor de tremolo cavity plate)
En de trem zelf natuurlijk.

Ik denk dat al met al, je hooguit een uur of 2 kwijt bent aan het inbouwen van een tremolo op een telecaster. Ik kan het weten; ik heb de gitaar van zojuist omgebouwd van hardtail naar trem. Hell, ik heb die héle gitaar gebouwd.

Dank jullie voor je reacties. Ik ben genezen dat gaat het voor mij niet worden ik ga er niet aan resen met risico dat ik iets verkeerd doe en zo nodig heb ik het nou ook weer niet op mijn E.C. strat zit al een tremolo en ik heb er nog een paar met een Bigsby
Met vr gr
Han

Napoje
8 december 2023, 14:46
Als je nog nooit gefreesd hebt niet aan beginnen. Te gek voor woorden dat iemand dat als een simpel klusje voorstelt.

Pepe
8 december 2023, 14:51
Orpheo he,
het is gewoon zijn autistische manier om te zeggen dat ie awesome is
isie natuurlijk ook maar vergeet wel 's dat wij gewone stervelingen zijn.

Orpheo
8 december 2023, 15:26
Nee, Pepe, ik geef gewoon heel direct antwoord op zijn vraag. Hij vraagt wat er voor nodig is, ik geef precies antwoord.

Een bigsby kan natuurlijk, Stetsbar ook, de nieuwe tele-trem van Vegatrem kan ook (speciaal gemaakt voor een tele) maar die diven niet echt, whobblen een beetje.

Orpheo
8 december 2023, 15:27
Frezen ís ook niet lastig. Nooit als lastig ervaren. Ik zie oprecht niet waarom meten, uitlijnen, vastplakken met dubbelzijdig tape, en je frees aanzetten, zo lastig is.

Pepe
8 december 2023, 15:33
Ik zie oprecht niet waarom meten, uitlijnen, vastplakken met dubbelzijdig tape, en je frees aanzetten, zo lastig is.

Dat bedoel ik, niet het inlevingsvermogen om je voor te stellen dat het voor iemand anders wel moeilijk is.
Stel dat iemand je advies volgt en dan blijft zitten met een verklote gitaar en een paar honderd euro aan overbodige apparatuur afgezien dat ie niet op de ehbo eindigt.
Ik geloof gelijk dat je alles oprecht meent.

Napoje
8 december 2023, 16:15
Als je nog nooit iets meer met hout hebt gedaan dan een schroef ergens indraaien dan moet je niet beginnen met frezen he. Dat jij het niet moeilijk vindt is omdat je wel meer iets met hout hebt gedaan geloof ik. Maar doe danniet van die elon musk uitspraken.

Kim Wilson
8 december 2023, 17:51
Er zijn mensen die nog geen spijker in een blok hout kunnen slaan. Voor sommige mensen is houtbewerking wel lastig, laat staan het werken met een bovenfrees. Inderdaad, als je weet wat je moet doen is het niet moeilijk, maar dat is ook precies het punt. Gitaarspelen is ook niet lastig, als je maar weet welke noten je moet pakken.

no 1 hops
8 december 2023, 19:14
een bovenfrees is een gevaarlijk stuk gereedschap in ondeskundige handen.
Net zoals een zaagtafel en ander 'verspanend gereedschap'
Dus zeggen dat het een makkie is, is wel wat kort door de bocht ;)

je hebt mensen die wel een rijbewijs hebben maar geen gevoel voor het verhaal gas en koppeling.
ze hebben het niet en krijgen het ook niet.

Maar on topic, misschien ie er wel ergens iets te krijgen dat kant en klaar is.
een body die klaar is voor een strat trem, dan zou het bijna een makkelijk klusje kunnen zijn.

Had laatst nog even contact met iemand die een Brian May DIY project had en zijn manier van trem was, met van de achterkant naar de headstock : strat trem, LP achtige roller bridge

dacht toen wel dat dit op zich niet een gek idee was, maar ja, moet er wel wat gefreesd worden vrees ik ;)

alias
8 december 2023, 19:22
Dit is er eentje van mij. 2-delig hard ash body, Original Floyd Rose, custom-made Lundgren humbuckers, LP Wiring, 5 delige maple neck, ebben fretboard met maple binding, 24.75" scale, 22 frets, luminlay sidedots, Jescar fretdraad. Het F-Gat is visueel. Doet helemaal níks. Hooguit 200 gram gewicht besparen maar dat is 't dan ook wel.Een hele opsomming van specificaties van iets dat overduidelijk geen Telecaster is. En nog steeds geen antwoord op de vraag van de TS.
Alleen zelfbevrediging van een dommelul.

lcvanderhelm
8 december 2023, 19:29
Vrees(of frees) niet er is een mooie digitale oplossing en wel de virtuall jeff.Hij bestaat uit 2 houders om op je gitaren te plakken(zijn ook los leverbaar) een tremelo arm en een pedaal.Er gaat een mini jack plug van de tremelo arm naar het pedaal die doorgeeft in welke stand de tremelo arm is.Via het pedaal kan je de mate van duikvlucht bepalen(tot 2 oktaven omlaag en tot 1 oktaaf omhoog.Verder heeft het pedaal een blend en een hold functie.
Ik heb de houder op een telecaster en een les paul DC zitten en kan dus makkelijk switchen met de tremelo.

Pepe
8 december 2023, 19:39
Tremolo's waar niet voor gefreesd hoeft te worden zijn, afgezien van de bigsby, de Duesenberg Les trem en Stetsbar.
Misschien nog iets, do your own research.
Het is allemaal te googlen hoor.

Napoje
8 december 2023, 20:15
Hij is al genoemd maar deze vegatrem is toch een mooie, niet invasieve oplossing. Heen koopje helaas..

https://vegatrem.com/vt2-teletrem-telecaster-tremolo/

Dirk_Hendrik
9 december 2023, 14:58
Ik zie oprecht niet waarom meten, uitlijnen, vastplakken met dubbelzijdig tape, en je frees aanzetten, zo lastig is.
Ik zie ook niet wat daar lastig aan is. Maar met wat je bovenstaand opdreunt sta je met een draaiende frees in je handen.

Maar dat gat zit nog steeds niet in het hout.

En je maakt mij niet wijs dat iemand die nog nooit met een bovenfrees heeft gewerkt de eerste keer foutloos werk aflevert. Ja, behalve jij misschien God, of God z'n moeder ofzo.

Dirk_Hendrik
9 december 2023, 15:01
Hij is al genoemd maar deze vegatrem is toch een mooie, niet invasieve oplossing. Heen koopje helaas..

https://vegatrem.com/vt2-teletrem-telecaster-tremolo/


Mooi! Inderdaad niet goedkoop maar ook niet extreem duur.

motorhan
9 december 2023, 18:51
Als je nog nooit gefreesd hebt niet aan beginnen. Te gek voor woorden dat iemand dat als een simpel klusje voorstelt.

Ik heb ooit wel eens een ronde kant aan een blad gefreest maar dat uitfresen met een mal en dan moet ie precies op de goede plaats zitten durf ik op een goede gitaar niet aan dus laat ik het maar zo kan ook met de snaren fibreren als is dat minder goed voor je fretten

motorhan
9 december 2023, 18:52
Mooi! Inderdaad niet goedkoop maar ook niet extreem duur.

Moet je daar ook voor fresen of past dat 1 op 1

lcvanderhelm
9 december 2023, 19:01
Ga naar google en tik in vegatrem.Hoe moeilijk kan het zijn.

Napoje
9 december 2023, 19:36
Ga naar google en tik in vegatrem.Hoe moeilijk kan het zijn.

Zelfs dat hoeft biet want ik heb het hele linkje voorgekauwd

Napoje
9 december 2023, 19:42
Ik heb ooit wel eens een ronde kant aan een blad gefreest maar dat uitfresen met een mal en dan moet ie precies op de goede plaats zitten durf ik op een goede gitaar niet aan dus laat ik het maar zo kan ook met de snaren fibreren als is dat minder goed voor je fretten

Je wilt niet weten wat er fout kan. Sjablonen die niet goed vast zitten, lagers die loszitten, teveel hout in een keer willen weghalen, freesbits die niet diep genoeg vast gezet zijn. Proberen te werken met bits die te kort of te lang zijn. Sjablonen uit ondeugdelijk materiaal die afslijten bij gebruik. Ik noem zo maar wat ervaringen uit het verleden. En dan hebben we het nog niet eens over veiligheid gehad.

Napoje
9 december 2023, 19:50
Nou vooruit motorhan, een installatie video. Dit kan je zeker zelf.

https://youtu.be/lEZUVisxEro?si=poja_hyzus6KdbIo

motorhan
10 december 2023, 11:20
Nou vooruit motorhan, een installatie video. Dit kan je zeker zelf.

https://youtu.be/lEZUVisxEro?si=poja_hyzus6KdbIo

Dank je wel, Dat ziet er inderdaad redelijk te doen uit. Nu nog even zoeken welke je dan nodig hebt /waar te koop

no 1 hops
10 december 2023, 15:46
Je wilt niet weten wat er fout kan. Sjablonen die niet goed vast zitten, lagers die loszitten, teveel hout in een keer willen weghalen, freesbits die niet diep genoeg vast gezet zijn. Proberen te werken met bits die te kort of te lang zijn. Sjablonen uit ondeugdelijk materiaal die afslijten bij gebruik. Ik noem zo maar wat ervaringen uit het verleden. En dan hebben we het nog niet eens over veiligheid gehad.

als je nagaat dat ik bij de opleiding machinale houtbewerking dus maar de helft van de diameter van de frees aan diepte mocht wegfrezen, juist vanwege de mogelijkheid van happen in het hout.
Wie was ook alweer de gitaarnetter die de frees uit het bovenvrees vloog tijdens het frezen en het op haren en snaren net goed ging?

Als je bijna je vingers bent kwijtgeraakt, zoals ik, dan heb je respect voor dit soort gereedschap ;)

jan jansen
11 december 2023, 06:30
Wie was ook alweer de gitaarnetter die de frees uit het bovenvrees vloog tijdens het frezen en het op haren en snaren net goed ging?

Als je bijna je vingers bent kwijtgeraakt, zoals ik, dan heb je respect voor dit soort gereedschap ;)[/QUOTE]

Bij mij is ie een keer door de schutting gevlogen,het freesje.Nu draai ik altijd voor het frezen alles vast en geen inzetstukken meer.Met beleid en logisch nadenken is frezen geen wetenschap,maar opletten en nadenken moet je altijd.

piezo
17 december 2023, 10:57
Dank je wel, Dat ziet er inderdaad redelijk te doen uit. Nu nog even zoeken welke je dan nodig hebt /waar te koop
Ik zou toch eerst even ook deze video bekijken, zeker als je niet technisch begaafd bent.
https://www.youtube.com/watch?v=QzRTcIxzh2w
NB, de kritiek richt zich op de telecaster trem, niet op de andere trems van dat merk.

motorhan
17 december 2023, 13:41
Ik zou toch eerst even ook deze video bekijken, zeker als je niet technisch begaafd bent.
https://www.youtube.com/watch?v=QzRTcIxzh2w
NB, de kritiek richt zich op de telecaster trem, niet op de andere trems van dat merk.

Dank je wel ik heb het inmiddels uit mijnn hoofd gezet. dus zie er vanaf.

Da Vinci
18 december 2023, 10:49
Gitaarnet.nl.
Het einde aan jouw illusies.

:seriousf:

AriaProII
26 december 2023, 11:34
Alstu
https://www.schecterguitars.com/Sun-Valley-Super-Shredder-PT-FR-S?quantity=1&custitem_color_master_list=758

motorhan
27 december 2023, 12:40
Alstu
https://www.schecterguitars.com/Sun-Valley-Super-Shredder-PT-FR-S?quantity=1&custitem_color_master_list=758

Ik heb een fender telecaster dus is deze voor mij niet van toepassing Ik zou het alleen overwegen als het plug and Play is dus niet boren en of frezen maar ik heb het inmiddels opgegeven en er een andere Burns gitaar bij gekocht met tremolo was niet duur en is veel handiger dan aanpassen dit is no 12