PDA

View Full Version : Tele ontstemt



ronsmit
17 november 2023, 21:31
Ik heb een mooie Fender Telecaster Pro II (Pine). Maar verdorie, mijn hoge E en B snaar gaan omhoog en omlaag. Te laag, dan stem ik omhoog. Te hoog, dan stem ik omlaag. Het blijft echter heen en weer gaan als ik mijn dag niet heb. Ik word er soms wat tureluurs van.

Bij het stemmen hoor ik soms een tikje nabij de body.

Iemand een idee? Locking tuners erop of zo (en welke?)?

Rinze
17 november 2023, 22:06
Ik heb een mooie Fender Telecaster Pro II (Pine). Maar verdorie, mijn hoge E en B snaar gaan omhoog en omlaag. Te laag, dan stem ik omhoog. Te hoog, dan stem ik omlaag. Het blijft echter heen en weer gaan als ik mijn dag niet heb. Ik word er soms wat tureluurs van.

Bij het stemmen hoor ik soms een tikje nabij de body.

Iemand een idee? Locking tuners erop of zo (en welke?)?Bij stemproblemen zou ik als eerste naar de topkam kijken. Als de sleuven in de topkam niet goed zijn uitgevijld, te nauw, scheef of er zit vuil in, dan kun je dat het beste eerst oplossen want zolang de topkam niet goed is zal je gitaar blijven ontstemmen omdat de snaren niet vrij door de gleuven kunnen bewegen. Dat helpen betere tuners niks aan.

De tikjes die je hoort bij het stemmen zijn waarschijnlijk snaren die klemmen en dan ineens losschieten.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

no 1 hops
18 november 2023, 09:13
ik gok ook op de topkam, maar zou eerst eens controleren of de hals wel goed vast zit.
je weet maar nooit of daar wat beweging zit die dan ook veranderd bij een andere spanning van de snaren.

zitten er ook stringtree's op, geen ruwe randen daarop?

en wie weet dat dit helpt
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

dml
18 november 2023, 11:00
Een valide argument om een nieuwe gitaar te kopen, zou ik zeggen.

Dirk_Hendrik
18 november 2023, 11:19
Een valide argument om een nieuwe gitaar te kopen, zou ik zeggen.
Eens!! Met topkammen invijlen, Loszittende halzen, ruwe stringtrees en andere lapmiddelen blijf je toch altijd achter de feiten aanlopen. Gun jezelf een dagje rustgevend gitaarshoppen en laat je zorgen voor altijd achter je!

:crazyhappy:

FNaRK
18 november 2023, 12:29
Tsja ... een Fender

Wat was het gezegde ook al weer ?

Fobo
18 november 2023, 13:22
Dat toch...? :seriousf:


Tsja ... een Fender

ronsmit
18 november 2023, 14:08
Ik speel maar weer even op mijn PRS...

Gearjunkie
18 november 2023, 15:43
Snaren goed oprekken met de hand, en naar boven stemmen. Is een snaar al te hoog, dan eerst zakken en dus weer naar boven om te stemmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

ronsmit
19 november 2023, 01:04
Kam weer gepotlood. Gaat nu beter (maar het blijft gek).

Orpheo
20 november 2023, 12:06
Kam weer gepotlood. Gaat nu beter (maar het blijft gek).
Nee hoor, is niet gek. Grafiet 'smeert' de snaar in de topkam dus je snaar blijft minder knellen. Die topkam is gewoon te strak voor je snaren. Soms denk ik dat het gros van gitaren op de markt gewoon barslecht opgebouwd zijn. Glossy lak is tof hoor, maar een stringtree die wiebelt, een topkam die knelt, (niet)-afgewerkte freteindjes, of locking zadels die niet vastgedraaid zitten, zijn toch wat fundamenteler voor een goedwerkende gitaar dan een glossy lak.

Napoje
20 november 2023, 13:47
Een kam van grafiet kost misschien 1€ meer voor een fabrikant. Waarom zouden ze niet gewoon zoiets erop zetten.

Orpheo
21 november 2023, 10:40
Een kam van grafiet kost misschien 1€ meer voor een fabrikant. Waarom zouden ze niet gewoon zoiets erop zetten.

Heel goede vraag. Het vijlt prettiger dan plastic, het is consistenter, en op je specsheet zetten 'Graphtech Black Tusq Nut' is toch wel een mooi marketing dingetje. Het is echt onnodig. Maar goed, zelfs dat spul moet je goed, netjes vijlen, anders blijft het knellen.

Da Vinci
21 november 2023, 14:17
Ik heb een mooie Fender Telecaster Pro II (Pine). Maar verdorie, mijn hoge E en B snaar gaan omhoog en omlaag. Te laag, dan stem ik omhoog. Te hoog, dan stem ik omlaag. Het blijft echter heen en weer gaan als ik mijn dag niet heb. Ik word er soms wat tureluurs van.

Bij het stemmen hoor ik soms een tikje nabij de body.

Iemand een idee? Locking tuners erop of zo (en welke?)?

Ik had dit bij één van mijn Lukes. Die heeft ook een tremolo dus die tikjes waren daarmee goed op te wekken. Had ook veel last van snaarbreuk bij de brug dus meteen een setje graphtec zadels en topkam op laten zetten.

the sure thing
30 november 2023, 21:34
Snaren goed oprekken met de hand, en naar boven stemmen. Is een snaar al te hoog, dan eerst zakken en dus weer naar boven om te stemmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Mee eens!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk