PDA

View Full Version : verzamelaars die niet spelen...



renier
11 augustus 2003, 20:09
... dat zijn dus de portiers van mijn persoonlijke kamertje in de hel. god wat heb ik daar toch een pleurishekel aan!

ik weet het, het is hun goed recht om gitaren als "investeringen" en "collectorsitems" te zien, en objectief gezien kun je er niks tegen inbrengen, maar persoonlijk wordt ik altijd vervuld met walging als ik zo'n ontzettende oetlul zie met 10 van de mooiste gitaren ter wereld en bordjes erbij: nooit bespeeld.

het is godverdomme een gitaar, geen postzegel!!!

een gitaar is gemaakt om op te spelen, niet om in een vitrine te hangen!

hoofd
11 augustus 2003, 20:40
Zeikerd...laat die mensen gewoon. Ik kan ook niet spelen, maar ben wel aan het sparen voor dure spullen...lekker boeiend.

BLOK182
11 augustus 2003, 20:42
Precies, ik ben qua spelen mun spullen ook niet waard :-)

Mithrandir
11 augustus 2003, 20:45
Vooral als ze alleen maar ibanezzen hebben en ze Anders Destium als nikcname hebben, dat zijn de ergste :o

wietse
11 augustus 2003, 21:04
man stel je niet aan , ik verzamel ook meer dan ik speel maar elke gitaar die ik heb is bespeelbaar en als iemand langskomt die ze wil bespelen dan mag dat.
natuurlijk met de ene gitaar moet je wat voorzichtiger omgaan dan de ander.
daar maak ik geen probleem van ,hetzelfde gaat op voor oldtimer verzamelaars veel auto's en motoren maar nooit er in rijden vind ik ook wel wat zonde maar je moet het zien als iets voor het nageslacht.
zodat die ook kunnen zien waar we vroeger op speelden en in reden.
als er geen verzamelaars waren zouden we verrekte weinig weten van wat er vroeger voor dingen waren.
hou jij maar eens een kind een elpee voor of een band van een bandrecorder 9 van de 10 weten niet wat het is.

Dirk_Hendrik
12 augustus 2003, 09:27
zolang aandelenkoersen minder stabiel zijn dan de prijzen van gitaern en pedalen koop ik liever gitaren en pedalen. Of ik ze noe gebruik of niet is daarna mijn probleem. Ze zijn namelijk van mij.

Ik heb ook het gevoel dat je dit soort geluiden voornamelijk hoort van lui die niet in staat zijn er een leuke verzameling op na te houden.

Mitch
12 augustus 2003, 12:21
:D

renier
12 augustus 2003, 15:46
Precies, ik ben qua spelen mun spullen ook niet waard :-)

dat bedoel ik ook niet, ik heb het niet over mensen die net spelen en een marshall top kopen; ik heb het over mensen die helemaal niet spelen, ook geen ambitie in die richting hebben en gitaren gewoon zien als belegingsobjecten. das wat heel anders vindt ik.


zoals ik al zei, het is objectief gezien geen sluitende redenatie, maar het stoort me gewoon. tuurlijk moet je als gitarist gewoon sparen voor je spullen en niet zeuren, maar het stoort me toch wel een beetje als iemand een 58'er strat in de vitrine heeft staan die niet bespeeld wordt, omdat de eigenaar geen enkele ambitie in die richting heeft maar het wel een leuk alternatief voor een ming-dynastie vaas vond.



Ik heb ook het gevoel dat je dit soort geluiden voornamelijk hoort van lui die niet in staat zijn er een leuke verzameling op na te houden.

persoonlijk ben ik zeer tevreden met de meeste spullen die ik heb, en er komt op regelmatige basis nog het een en andere bij, dus jou medelijden heb ik echt niet nodig, dankje. verder zou ik er wel aan willen toevoegen dat ik liever een goede gitarist ben met een bescheiden verzameling werkpaarden, dan iemand met een enorme collectie fantastische gitaren die alleen maar vastgepakt worden om afgestoft te worden.



ik probeer overigens helemaal niet om beginnende gitaristen met dure apperatuur aan te vallen; als ik het geld had gehad om te beginnen met een prs, zou ik het ook gedaan hebben! ik heb het puur over mensen die helemaal niet spelen maar gitaren puur zien als belegingsobjecten.

wat me daar zo aan stoort is het volgende: gitaren staan voor mij voor emotie, passie en zo'n beetje alles dat niet objectief, efficient, redelijk of verantwoord is. dat zijn zaken waar ik mij in mijn studie en werk al genoeg mee bezig hou. vandaar dat het me vreselijk stoort als mensen dat boegbeeld van vrijheid en emotie weer de sfeer van obligaties, verantwoorde beleggingen en geld verdienen intrekken.

zoals ik al zei, een volslagen onlogische, onredelijke theorie, maar toch heb ik het idee dat veel gitaristen er iets in zullen herkennen.

BLOK182
12 augustus 2003, 16:57
Ik kan wel begrijpen dat iemand die geen ruk van gitaarspelen weet, bijv. zo'n speciale gibson customshop editie aan de muur heeft, tis tenslotte een soort van kunst. Net als die indiane-tele/strat van music store van 15000 euro.

musicmaniac
13 augustus 2003, 10:36
Get a life.

renier
13 augustus 2003, 11:24
Get a life.

lees de thread eerst eens man.

JackDanielz
13 augustus 2003, 19:18
Hey

Wat maakt het uit dat je de gitaren niet gebruikt.
ik heb er ook een stuk of 10 waar ik niet op speel
aantal ervan liggen in een kluis komt zelfs geen daglicht bij!!! :D
Ik ben er gewoon zuinig op ik bewaar ze goed en ze zijn nog helemaal als nieuw plastic zit er nog op.
Maar ik heb ook een aantal gitaren die ik wel gewoon goed gebruik hoor
alleen niet van die dure.

Greetz Jack

hoofd
13 augustus 2003, 20:57
Get a life.

lees de thread eerst eens man.

advies aan musicmaniac: niet de thread lezen...'t slaat als een pik op een slagroomtaart en renier is gewoon een arme zeikerd.

renier
13 augustus 2003, 22:24
Get a life.

lees de thread eerst eens man.

advies aan musicmaniac: niet de thread lezen...'t slaat als een pik op een slagroomtaart en renier is gewoon een arme zeikerd.

punt 1: het is een hele normale stelling, daar kun je het mee eens of oneens zijn, maar roepen dat ik een zeikerd ben is nergens voor nodig

punt 2: arm? mijn stelling heeft niets met geld of het gebrek daaraan te maken, maar puur met het concept van een gitaar kopen uit alleen financiele overwegingen. ik heb er hier ook een stuk of 6 staan, dus om mij hoef je je echt geen zorgen te maken.

treblemaster
14 augustus 2003, 09:31
Ik ben het wel met Renier eens! Een gitaar hoor je te bespelen...is net zo iets als auto's verzamelen en er dan vervolgens niet in rijden.

telecastermaster
14 augustus 2003, 11:22
Welcome to capitalism Renier! :-D

3 dingen wil ik wel opmerken.

1.
Het verzamelen betreft hoofdzakelijk vintage gear. Ik ken bv. niemand die nieuwe Squiers verzameld. Moderne gitaren doen m.i. niet onder voor die ouwe vintage troep. Koop gewoon een Parker, een Catalyst of laat een dijk van een gitaar custom voor je bouwen. Fender's Custom Shop bouwt uitstekende instrumenten en je kan er zo eentje bestellen!. Er is niemand die je verplicht om op een vintage strat uit '56 te spelen!! Stop toch eens met die nostalgie.

2.
Er is niemand die je tegenhoudt om ook 10 gitaren te kopen (als investering) en die onbespeelt te laten.

3.
Heb je wel eens bedacht dat doordat mensen die niet kunnen spelen maar wel gitaren verzamelen (of gitaristen die 10 gitaren hebben) er gewoon meer gitaren verkocht worden? Door schaalvergroting daalt de kostprijs doorgaansb en profiteren ook gitaristen die wel spelen (en maar 1 gitaar kopen) daar ook van!


Verder intereseert het me eigenlijk geen fuck wat mensen met hun eigendom doen. (zolang ze het maar eerlijk verkregen hebben :D ). En als je dan gaat klagen dat goeie instrumenten in handen horen van goeie gitaristen: zie 1 of verhuis naar een planeconomie..

treblemaster
14 augustus 2003, 11:27
Een kleine aanvulling:

Verzamelaars kunnen dr prijzen juis ook omhoog drijven. Doordat ze vaak meer geld over hebben voor een vintage gitaar, drijven ze daarmee de prijs omhoog. Dat is ook kapitalisme ;)

renier
14 augustus 2003, 19:21
tja, er zijn allerlei voors en tegens te noemen, maar het gaat mij eigenlijk meer om de subjectieve dingen erachter: objectief boeit het me geen hol dat iemand gitaren verzamelt en er niet op speelt, maar om de een of andere reden wordt ik altijd chaggie van mensen die gitaren zien als investering. ik vroeg me eigenlijk gewoon af of meer mensen deze volslagen onredelijke emotie kennen?

marc_o
15 augustus 2003, 01:25
en wat vind je dan van postzegelverzamelaars die er niet aan likken of ze niet op brieven plakken, dat is precies hetzelfde, daar zitten toch ook exemplaren bij waarvoor je een meer dan prima gitaar kunt kopen.
Joh, wat iedereen met zijn geld doet, zoekt ie zelf maar uit.

renier
16 augustus 2003, 11:50
en wat vind je dan van postzegelverzamelaars die er niet aan likken of ze niet op brieven plakken, dat is precies hetzelfde, daar zitten toch ook exemplaren bij waarvoor je een meer dan prima gitaar kunt kopen.
Joh, wat iedereen met zijn geld doet, zoekt ie zelf maar uit.

heb ik geen enkele moeite mee, omdat postzegels mij verder niks zeggen!

dat is dus wat ikd e hele tijd probeer duidelijk te maken; OBJECTIEF is er natuurlijk niets mis mee, al koopt iemand er 1000 en speelt er nooit op, zijn geld, zijn keus. maar puur gevoelsmatig irriteert het me mateloos dat de effectenmakelaars en marktanalysten ook hier zijn doorgedrongen en lopen te zeiken over termen als market value, rendement en dergelijke praat.

hoofd
17 augustus 2003, 01:08
Met elke post die je hier plaatst vind ik dit topic debieler worden Renier. Het slaat echt als een pik op een slagroomtaart.

dat is dus wat ikd e hele tijd probeer duidelijk te maken; OBJECTIEF is er natuurlijk niets mis mee, al koopt iemand er 1000 en speelt er nooit op, zijn geld, zijn keus. maar puur gevoelsmatig irriteert het me mateloos dat de effectenmakelaars en marktanalysten ook hier zijn doorgedrongen en lopen te zeiken over termen als market value, rendement en dergelijke praat.
Samengevat: er is eigenlijk niks verkeerds of fout aan, het irriteert me gewoon...
antwoord: BOEIE!!!

Come on, waar maak je je in hemelsnaam druk om man? Chill, bespeel een gitaar die je hebt en shut up.

MarshallSG
17 augustus 2003, 01:24
Welcome to capitalism Renier! :-D


3.
Heb je wel eens bedacht dat doordat mensen die niet kunnen spelen maar wel gitaren verzamelen (of gitaristen die 10 gitaren hebben) er gewoon meer gitaren verkocht worden? Door schaalvergroting daalt de kostprijs doorgaansb en profiteren ook gitaristen die wel spelen (en maar 1 gitaar kopen) daar ook van!



Hmm ik zie gitaren niet echt goedkoper worden. Alleen maar duurder in vergelijking tot andere produkten.

m^rton
19 augustus 2003, 17:15
Ik kan me vinden in Reiniers gedachte maar ook in die van de rest, alleen dan moet ik wel zeggen da de rest helemaal niet goed heeft gelezen! Behalve die ene die het wel een beetje eens was.

Hierbij zeg ik: ik vind het ook een beetje zonde dat mensen gitaren bezitten maar er nooit op spelen, maar zonder deze mensen waren er misschien niet eens meer van die gitaren uit '52 die nog goed waren.

Maar toch weegt bij mij sterker dat ik ze liever in de handen zie van iemand die er een hoop plezier van beleefd door het geluid eruit te halen wat eruit kan komen, want uit de meeste gitaren van tegenwoordig haal je dat geluid niet meer, wat voor effecten je ook gebruikt!

The Mule
20 augustus 2003, 08:18
:???:

Ik begrijp niet waarom deze topic(starter) als debiel wordt afgeschilderd, ik vind het wel een zinnige discussie. Daarom gewoon een serieuze reactie. Voor mij is het duidelijk een kwestie van mixed emotions:

- ik ben best wel eens jaloers op mensen die zo’n mooie verzameling hebben,
- ik ben qua speltechniek mijn spullen ook zeker niet waard,
- ik vind het gevoelsmatig niet helemaal kloppen dat sommige gitaren niet meer bespeeld worden, maar aan de andere kant vind ik het heel begrijpelijk omdat elk krasje een kapitaal kan kosten,
- ik zie best in dat investeren in ‘collectable’ gitaren een redelijk veilige manier van beleggen is,
- ik heb tien keer liever een ‘collectable’ gitaar aan de muur, dan een schilderij van een ‘collectable’ artiest dat al snel veel meer kost, maar waar je ZEKER geen muziek uit kan halen…

renier
20 augustus 2003, 10:42
:???:

Ik begrijp niet waarom deze topic(starter) als debiel wordt afgeschilderd, ik vind het wel een zinnige discussie. Daarom gewoon een serieuze reactie. Voor mij is het duidelijk een kwestie van mixed emotions:

- ik ben best wel eens jaloers op mensen die zo’n mooie verzameling hebben,
- ik ben qua speltechniek mijn spullen ook zeker niet waard,
- ik vind het gevoelsmatig niet helemaal kloppen dat sommige gitaren niet meer bespeeld worden, maar aan de andere kant vind ik het heel begrijpelijk omdat elk krasje een kapitaal kan kosten,
- ik zie best in dat investeren in ‘collectable’ gitaren een redelijk veilige manier van beleggen is,
- ik heb tien keer liever een ‘collectable’ gitaar aan de muur, dan een schilderij van een ‘collectable’ artiest dat al snel veel meer kost, maar waar je ZEKER geen muziek uit kan halen…

m^rton & Mule; bedankt voor twee van de weinige zinnige reacties :lol:

het is ook puur een gevoelsmatige kwestie. iedereen heeft het recht om zijn geld aan spullen uit te geven die hij leuk vindt, en wat hij er mee doet moettie zelf maar weten. maar op de een of andere manier vindt ik dat gitaren gewoon niets te maken moeten hebben met investeringen en dergelijke. mishien ben ik gewoon een romanticus wat dat betreft..

treblemaster
20 augustus 2003, 12:19
op de een of andere manier vindt ik dat gitaren gewoon niets te maken moeten hebben met investeringen en dergelijke. mishien ben ik gewoon een romanticus wat dat betreft..


Dat heb ik ook met muziek en daarom speel ik ook punk en doen we alles zelf ;)
Maar goed, ik blijf er ook bij dat het zonde is als gitaren niet bespeeld worden. Gitaren zijn niet gemaakt om naar te kijken of aan de muur te hangen.

telecastermaster
20 augustus 2003, 14:28
@ Renier:
Fijn dat je iedereen die het niet met je eens is als onzinnig bestempelt, zelf als ze hun mening met met goeie argumenten onderbouwen waar je het zelf rationeel gezien mee eens bent maar "gevoelsmatig" niet. Zo heeft het weing zin een om een discussie te starten, zeg!!! :roll:
Als ik dat van te voren had geweten, had ik me de moeite van het reageren wel kunnen besparen.

The Mule
21 augustus 2003, 07:52
@ Renier:
Fijn dat je iedereen die het niet met je eens is als onzinnig bestempelt, zelf als ze hun mening met met goeie argumenten onderbouwen waar je het zelf rationeel gezien mee eens bent maar "gevoelsmatig" niet. Zo heeft het weing zin een om een discussie te starten, zeg!!! :roll:
Als ik dat van te voren had geweten, had ik me de moeite van het reageren wel kunnen besparen.

Als ik naar de manier kijk waarop (toegegeven 1 of 2) 'tegenstanders' ('debiel', 'zeikerd') reageerden, of had ik een betere term dan onzinnig, bijvoorbeeld LOMP gebruikt. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat iemand dankbaar moet zijn voor serieuze reacties. Het is net voetbal: de paar eikels verpesten het wel weer voor de grote groep.

Wel opvallend: als je het een gunst vindt om te reageren en je ook nog ten onrechte aangesproken voelt op dingen waar jij je niet schuldig aan gemaakt hebt, heb je volgens mij een beetje last van een ego-issue... (of had je gewoon graag genoemd willen worden in het lijstje van de good guys?) :wink:

renier
21 augustus 2003, 11:27
@ Renier:
Fijn dat je iedereen die het niet met je eens is als onzinnig bestempelt, zelf als ze hun mening met met goeie argumenten onderbouwen waar je het zelf rationeel gezien mee eens bent maar "gevoelsmatig" niet. Zo heeft het weing zin een om een discussie te starten, zeg!!! :roll:
Als ik dat van te voren had geweten, had ik me de moeite van het reageren wel kunnen besparen.

het heeft niks te maken met het wel of niet eens zijn met argumenten, maar ik wordt er een beetje treurig van dat veel lui het niet kunnen opbrengen om een doodnormale stelling aan te vallen met iets anders dan een scheldkannonade en niet verder komen dan aannemen dat ik weinig verdien omdat ik niet hou van mensen die gitaren als obligaties behandelen.

met jou reactie is helemaal niets mis vindt ik. als dat jou mening is, prima, dan kom je wat mij betreft ook in het rijtje good guys ;)

maar goed, iedereen, bedankt voor zijn/haar reactie, zinnig, onzinnig, lomp of niet. het is toch wel weer een verhelderende discussie geweest.


EDIT: inderdaad treblemaster, das dus ook mijn idee.

Frankiefrank2
27 augustus 2003, 18:16
Renier??
wat vind je dan van mensen die wel goed spelen en een gitaar aan de muur hebben hangen en er niet op spelen??

Neals
28 augustus 2003, 00:06
Ook ik ben tegen de stelling....

Ik bedoel, misschien heb ik wel een Fender uit 1952 aan de muur hangen en speel ik er niet op, zouden jullie daar beter of slechter van worden?

Robbert
28 augustus 2003, 00:28
Als ik weet waar je woon, zou ik zeker slechter worden........ :D :cool:

The Mule
28 augustus 2003, 08:13
Als ik weet waar je woon, zou ik zeker slechter worden........ :D :cool:

Sterker nog, ik zou er zeker beter van worden, en Neals alleen maar slechter... :wink:

(maar ik zou uiteraard wel goed voor de Tele zorgen) :-D

plukker
12 september 2003, 00:05
Eens of oneens,

feit blijft, dat al onze achterkleinkinderen, door deze verzamelaars die de spullen netjes in een kluis hebben liggen, een kans hebben om een originele 59 les paul of 52 telecaster in het echt te zien (niet dat die kans groot is, maar toch)
Al is dat niet de algemene gedachtengang bij die mensen, ze doen het voor de pleuros.
Had ik zo'n oudje, dan zou ik hem zeker niet bespelen, dan pak ik wel een 59er reissue en stop ik de originele veilig weg, voor de oude dag.

Javaca
12 september 2003, 17:46
Ik vind het heerlijk om oude gitaren te bekijken. Naar Vintage Veen. ga ik alleen maar om te kijken (geld voor een gitaar daar heb ik toch niet). Ook boeken met oude gitaren vind ik erg gaaf. Mijn liefde voor deze geëvolueerde jachtboog is gewekt door een boek met oude gitaren wat ik eens uit de bieb mee heb genomen om voor de lol eens naar deze kunststukjes te kijken.

Ik heb er niets op tegen dat gitaren door verzamelaars gekoesterd en vertroeteld worden. Wel moet een gotaar worden gebruikt waar hij voor bedoeld is nl. het maken van een prachtig, emotionerend geluid. Een auto die nog nooit gereden heeft is tenslotte nooit echt een auto geworden.

Het zou zonde zijn als de originele gitaren die door gitaarhelden als Clapton, May, Townshend, Lennon, Harisson, Hendrix!, Richards, Wood, Charly Christian, Jango Reinhard en Andrez Segovia gebruikt zijn nooit neer bespeeld zouden worden en in vitrines verdwijnen, waar er zo'n ziekenhuislucht aan komt? Een gitaar is als een auto, als je 'm niet gebruikt roest 'ie weg. Gebruik een gitaar maar vertroetel 'm ook. Ik ben erg blij dat bijv. Paul McCartney en Bryan May nog steeds hun originele, 'cult'-gitaren nog steeds op het podium gebruiken, ook al zijn dit door hun bekendheid de duurste ter wereld geworden.

Een gitaar is naast een instrument ook een sierobject dit onderscheid hem juist van de andere, minder interessante instrumenten en geeft hem juist zijn eigen karakter. Andere instrumenten zullen dit nooit krijgen... :strat: :lp: :noob:

zjanke
14 september 2003, 13:19
Een gitaar is naast een instrument ook een sierobject dit onderscheid hem juist van de andere, minder interessante instrumenten en geeft hem juist zijn eigen karakter. Andere instrumenten zullen dit nooit krijgen... :strat: :lp: :noob:

Joh, en een stradivagina van 100.000+ euro, of een steinway van dezelfde prijs? :D
Jij vindt een gitaar een lust voor oor EN oog, maar dat wil niet zeggen dat iemand anders daar geen andere mening over kan hebben.

Ik vind overigens een gitaar aan de muur ook mooier dan een steinway.... :razz:

wietse
14 september 2003, 14:09
moet je wel beste schroefen gebruiken wil je een steinway aan de muur hangen.

Lucky
14 september 2003, 15:18
absoluut niet mee eens met de stelling van renier.
als een object waarde heeft kun je het toch als investering gebruiken...of gewoon puur omdat je het er mooi uit vindt zien.

natuurlijk is het leuker als een vintage onbetaalbare gitaar ook bespeelt wordt. maar in die redenering zou een zeldzame bodemvonst (laten we zeggen een Romeins glas uit de eerste eeuw na christus) enkel in het bezit mogen zijn van iemand die er dan ook daadwerkelijk uit gaat drinken.

Javaca
14 september 2003, 17:38
moet je wel beste schroefen gebruiken wil je een steinway aan de muur hangen.
Doe je toch gewoon met een beetje secondenlijm?


natuurlijk is het leuker als een vintage onbetaalbare gitaar ook bespeelt wordt. maar in die redenering zou een zeldzame bodemvonst (laten we zeggen een Romeins glas uit de eerste eeuw na christus) enkel in het bezit mogen zijn van iemand die er dan ook daadwerkelijk uit gaat drinken.


Naast gitarist ben ik ook amateur-archeoloog (serieus!). Met de redenering dat een vint.-git. bespeeld moet worden bedoel ik dat dat is om de git. in een zo goed mogenlijke conditie te houden. RUST ROEST in het geval van een gitaar, maar niet in het geval van een bodemvonst.
Leuk detail is dat vorig jaar in het plaatselijke museum tijdens een determineermiddag iemand binnenkwam met een 15e eeuws baardmannetje en een Jacobakannetje en doodleuk vertelde dat ze vaatwasmachinebestendig zijn. Hij had ze uit de grond gehaald en in de vaatwasser gewassen. Probeer dit niet uit!!! in dit geval is het goed gegaan maar er zijn ook gevallen waar het artefact beschadigde of verdween! Artefacten moeten wel met rust gelaten worden maar dat wil niet zeggen dat ze niet gebruikt mogen worden. Ik heb mijn picks bijv. in een romeins :D schaaltje uit de 2e eeuw na Christus liggen. Het schaaltje beschadigt er niet van maar het toont wel leuk. :-D :-D :-D


Ik vind overigens een gitaar aan de muur ook mooier dan een steinway.... :razz:
Wat (z)jank je dan??? :evil:

Ic3gl0vE
15 september 2003, 17:34
Hmm... ik heb eerlijk gezegd liever een mooie les paul aan m'n muur dan een schilderijtje dat ongeveer hetzelfde kost. Tenzij dat schilderij van Salvador Dalí is, want die dingen vind ik toch wel héél mooi. Maar goed, een gitaar vinden die net zoveel als zo'n schilderij kost is al een kunst opzich ;)

Javaca
15 september 2003, 20:04
Hmm... ik heb eerlijk gezegd liever een mooie les paul aan m'n muur dan een schilderijtje dat ongeveer hetzelfde kost. Tenzij dat schilderij van Salvador Dalí is, want die dingen vind ik toch wel héél mooi. Maar goed, een gitaar vinden die net zoveel als zo'n schilderij kost is al een kunst opzich ;)

Zoekt en gij zult vinden
:nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous:

bert k
15 september 2003, 20:09
Om nog ff terug te komen op die achterkleinkinderen: als je iets wilt bewaren voor het nageslacht, dan hoort het in een museum en niet achter een kluisdeur.
En trouwens, waarom zou ik mijn achterkleinkinderen een plezier doen, en mezelf dat plezier ontzeggen? Ik ken die mormels nog niet eens.

Neals
15 september 2003, 20:40
Als ik weet waar je woon, zou ik zeker slechter worden........ :D :cool:

Sterker nog, ik zou er zeker beter van worden, en Neals alleen maar slechter... :wink:

(maar ik zou uiteraard wel goed voor de Tele zorgen) :-D

Met mij als telefreak zou je best een serieus probleem hebben als die '52-er pleite zou zijn :D KILL KILL KILL

Toch zou die tele niet in orginele staat eindigen, want die asbak moet er echt af

The Mule
16 september 2003, 20:05
Met mij als telefreak zou je best een serieus probleem hebben als die '52-er pleite zou zijn :D KILL KILL KILL

Maar ik zou mijn splinternieuwe Esquire Custom GT als troost bij je achterlaten, da's een soort super-Tele.
Je ziet, ik ben de kwaadste niet! :-D


Toch zou die tele niet in orginele staat eindigen, want die asbak moet er echt af

Da's niet zo'n heel groot probleem, als je hem maar bewaart, want zo'n ding schijn je er zo op en af te kunnen 'klikken'. Wel effe zeggen waar je hem opbergt, dan... :-D

Kramerman
16 september 2003, 20:29
reinier heeft wel gelijk vind ik, vind het persoonlijk erg pocherig als je alleen gitaren koopt om ermee te stoefen tov mensen die een hebben die 500.000$ minder gekost hebben maar wel kunnen spelen.

btw komt vaak voor hoor: jongetjes met een goede gitaar en prima uitrusting die niet kunnen spelen aaaaaargh :evil: :evil: en dan zit ik daar met m'n Kramer ( waar binnenkort wel scalloped frets opkomen :-) )

X-Pensive Wino
16 september 2003, 20:42
Ik kan me ook wel een beetje in de stelling vinden die renier doet.
heb eens een docu gezien over de elektrische gitaar,waren ze bij een japanner thuis die had de creme de la creme.
oude gibsons oude fenders the lot,wordt er gevraagd aan hem speel je zelf ook zegtie doodleuk nee, het is meer voor als ik een feessie geef,kan ik me visite laten zijn wat mijn gitaar collectie is :o
de rest van de tijd liggen ze veilig in m'n kluis :-?
ja toen had ik ook wel iets van ...... :-? :-?

Dude
16 september 2003, 21:04
als eerst... reinier, ik vind je wel meen beetje zeikerdje hoor, je reageerd wel erg happig op de reacties van mensen...

maar goed, je vraag, ik vind het prima als mensen super dure instumenten verzamelen, moeten ze helemaal zelf weten, tuurlijk zou ik ze ook graag kopen maar de tijd dat ik 10 000 euro of meer uit geef aan een gitaar is de tijd dat ik multi milionair ben, en aangezien ik voor mn beroep mongolen billen was en bijna elke dag wel op mn bek getimmerd wordt door die gasten zit dat er niet in,.........

dat ze er niet op spelen is een 2e. dat is zonde, maar als iemand er nou plezie raan beleefd mooie gitaren te kopen en ze te bewonderen,,, maakt dat uit ?

ik denk trouwens ook echt niet dat er zo ointzettend veel mensen zijn die een dozijn dure fenders en gibsons in een kluis hebben liggen als investering hoor....

X-Pensive Wino
16 september 2003, 21:12
@ Dude
waarom denk je dat de vintage gitaren dan zo onbetaalbaar zijn,(en dan bedoel ik de goede vintages want ook in de jaren 50 en 60 werd rotzooi gemaakt) juist omdat ze heel moeilijk te vinden zijn en geloof me er zijn er nog heel veel op deze aardbol ,zijn er toenertijd heeeel veel naar japan gegaan om daar in een kluis te belanden :cry:
in de jaren 70 kocht je namelijk voor een dollar of 2 a 300 een stratje uit 54 ,markt werdt er mee overspoeld

Neals
16 september 2003, 22:11
Met mij als telefreak zou je best een serieus probleem hebben als die '52-er pleite zou zijn :D KILL KILL KILL

Maar ik zou mijn splinternieuwe Esquire Custom GT als troost bij je achterlaten, da's een soort super-Tele.
Je ziet, ik ben de kwaadste niet! :-D


Hoe vaak moet ik het nog zeggen: een esquire custom GT is GEEN telecaster

The Mule
17 september 2003, 07:07
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: een esquire custom GT is GEEN telecaster

Ik dacht wel dat je dat als zelfverklaard telefreak zou zeggen :-D (hap)

Gekgenoeg zijn ze er op de Amerikaanse forums juist nog veel feller op dat dit model een Esquire heet, kennelijk ook een belediging. Maar ja, om het even in een pseudo-religieuze context te plaatsen: als iemand zijn creaties een naam mag geven, is het wel de schepper...

Maar let wel: ik zei ook een soort super-Tele en je zou er verbaasd van staan hoe lekker dat speelt... (wel heel anders natuurlijk dan een echte Telecaster, wat ik zeer coole gitaren vind BTW)

Goed, laten we deze onzin maar even laten voor wat ie is, we doen al een tijdje aan topic-vervuiling, laat maar even weten wanneer je die '52-er in huis hebt... :-D

Neals
17 september 2003, 17:45
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: een esquire custom GT is GEEN telecaster

Ik dacht wel dat je dat als zelfverklaard telefreak zou zeggen :-D (hap)

Gekgenoeg zijn ze er op de Amerikaanse forums juist nog veel feller op dat dit model een Esquire heet, kennelijk ook een belediging. Maar ja, om het even in een pseudo-religieuze context te plaatsen: als iemand zijn creaties een naam mag geven, is het wel de schepper...

Maar let wel: ik zei ook een soort super-Tele en je zou er verbaasd van staan hoe lekker dat speelt... (wel heel anders natuurlijk dan een echte Telecaster, wat ik zeer coole gitaren vind BTW)

Goed, laten we deze onzin maar even laten voor wat ie is, we doen al een tijdje aan topic-vervuiling, laat maar even weten wanneer je die '52-er in huis hebt... :-D

Wanneer ik me ouders overtuigd heb en een vriendinlief heb die bereid is mee te betalen :D.....

taylor
1 oktober 2003, 12:06
nou ik vind wel dat jullie en beetje hard zijn tegen renier.

als je nou naar en band gaat en die gitarist heeft het duurste van het duurste en kan nauwelijks een a akkoord aanslaan dan maak je mij niet wijs dat je dat niet totaal belachelijk vind.

ja en geloof me die bands bestaan

ook al is het bij iemand thuis dan ga je toch weg met zo'n gevoel wat een mongool.

ook wel erg zielig hebben om het hebben daar zit absoluut geen plezier in,dat weet iedereen.

wietse
1 oktober 2003, 18:35
ook wel erg zielig hebben om het hebben daar zit absoluut geen plezier in,dat weet iedereen.

dat zeg jij een verzamelaar heeft iets voor de heb niet beslist omdat ie het niet gebruikt ,maar gewoon omdat als het iets aparts is het prachtig in je collectie past.
het is gewoon de kick van het hebben dat is waar verzamelen om draait.
alles wat je maar bedenken kan wordt wel door iemand verzameld ,en dat
zijn heus niet allemaal dingen die je gebruikt antiek kristal of dure postzegels gebruik je toch ook niet draait puur om het hebben, en natuurlijk het is een goede investering.
ikzelf heb gitaren die ik geregeld bespeel maar ook enkele die ik nooit bespeel maar toch niet kwijt wil omdat ze zo bijzonder zijn.

hadv
1 oktober 2003, 21:14
ik heb geen bezwaar tegen verzamelen, en de meeste van jullie ook niet als ik jullie gear-lijstje zie :-D
wat leuk zou zijn als de niet-spelers, zoals beleggers, net als beleggers in kunst, ze tentoonstellen. (zoals er violen zijn die in een museum liggen en dan regelmatig worden bespeeld voor het behoud)

Het lijkt mij geen gek idee om 5 euro neer te leggen en dan al die mooie ouwe gitaren te zien (is nog goedkoper dan veenendaal ook :razz: )

Het enige probleem met gitaristen is dat ze nergens met hun poten af kunnen blijven, dus je moet wel hun handjes achter hun rug vastbinden met een kabelstropje :razz: :-D en een doekje voor de muil tegen het kwijlen :o

taylor
2 oktober 2003, 16:45
ik ben gewoon een player geen collector.

players hebben niks met collectors ook al kunnen players ook veel gitaren bezitten.

ik weet niet ik snap dat hele idee niet wat moet je met die gitaren koop dan gewoon kunst of en schilderij met en gitaar erop.

ik moet wel zeggen dat ik er zelfs en paar ken van die collectors,maar puur voor mijn voordeel als ze iets verkopen hoor ik het altijd wel.

en dat zijn idd allemaal van die zelfde figuren ik wil dit ik wil dat hebben hebben hebben veder absoluut geen plezier in die dingen want het moet steeds meer zijn en gitaren waar maar 1 van is in nederland ect ect ik vind dat behoorlijk zielig maarja das mijn mening.

als ze kunne zeggen ik heb die of die gitaar daar lijken ze al en kick van te krijgen.

renier
4 oktober 2003, 16:48
...het is gewoon de kick van het hebben dat is waar verzamelen om draait....


dat is inderdaad PRECIES waar verzamelen om draait. en op zich is daar niets mis mee, maar ik vindt het zelf gewoon vervelend om te zien dat zoiets moois als muziek maken ten prooi valt aan "de kick van het hebben"

het is echt niet dat ik een ontzettend linkse geitewollen sok ben (verre van zelfs) maar ik kan een warm gevoel van bewondering en schaamte niet onderdrukken als ik een gitarist avond na avond in cafes zie spelen met een gitaar die ik nog niet als hockeystick zou gebruiken, en met dat stuk brandhout de sterren van de hemel speelt. op de een of andere manier krijg je dan heel sterk het gevoel van "die gozer heeft het ECHT begrepen!"

als ik dan zo'n verzamelaar zie met 34 gibsons uit de fifties krijg ik exact het tegenovergestelde gevoel..

Akira
4 oktober 2003, 18:59
Ik ben het met reinier eens.
Het is absoluut niet verkeerd om gitaren te verzamelen zonder erop te spelen, maar het geeft bij mij ook een gevoel van verspilling.

Maar dat gevoel heb ik ook als ik van een heel mooi meisje hoor dat ze lesbisch is.... :o

The Mule
5 oktober 2003, 00:01
Maar dat gevoel heb ik ook als ik van een heel mooi meisje hoor dat ze lesbisch is.... :o

Typisch geval van de spijker exact en genadeloos hard op de kop!