PDA

View Full Version : Mismatch Focusrite Scarlet 6i6 en Windows 11



Fobo
1 november 2023, 21:27
Heeft iemand ervaring met de (on)mogelijkheid om het installatieprogramma/drivers van de Focusrite op Windows 11 te zetten? En zo ja, die ook kunnen oplossen?

lcvanderhelm
3 november 2023, 10:44
Ik gebruik de 8/6 versie op de windows 11 en het installeren ging volgens mij(1,5 jaar geleden + slecht geheugen) redelijk simpel.
Volgens mij vroeg windows,na aansluiting van de scarlett,wat ik als driver wou gebruiken.

lcvanderhelm
3 november 2023, 10:51
Of heb ik het via cubase gedaan?Ik weet het niet meer sorry.
Het is in ieder geval mogelijk! dat dan weer wel!

Fobo
3 november 2023, 13:08
Dát heb ik ook vernomen, vooralsnog lukt het me niet. De software heeft zich na veel protesten wel in Windows genesteld, evenwel zonder dat het contact kan maken met de Focusrite (Scarlet 6i6, 2e generation).
Heb al een (betaalde)driver geprobeerd, maar dat liep ook op niets uit. Ik overweeg ondertussen maar een versie van Windows 10 te plaatsen, misschien helpt dat.

Rinze
3 november 2023, 15:25
W11 heb ik geen ervaring mee maar kan wel melden dat het me jaren heeft gekost om mijn Saffire 6usb goed te laten werken onder w10. Alle drivers die ik kon vinden geprobeerd, in eerste instantie bij een oudere bèta versie uitgekomen die ergens nog op internet rond slingerde. Pas een jaar of twee later kwam Focusrite met een werkende officiële driver. En toen was het nog best lang zo dat bij elke update van Windows de driver in eerste instantie crashte, na loskoppelen en opnieuw de usb kabel aansluiten deed hij dan weer normaal. De laatste paar jaar zowaar geen gesodemieter meer. En al die tijd geen reactie van Focusrite op alle klachten van mensen met dezelfde problemen..

Nu is dat laatste vrij gebruikelijk in computerland, verkoop en marketing krijgt aanmerkelijk meer aandacht dan service. En het model dat de klant eigenlijk voor tester speelt helpt ook niet. Voor de Saffire had ik een terratec, kan me vaag herinneren dat dat ook geen feest was.

Dus ik hoop dat je snel een oplossing vindt maar zou het zelf meer buiten Focusrite om op relevant fora zoeken. Waarbij je dan natuurlijk wel alle toetsenbord ridders met een mening moet zien te omzeilen.. Destijds vond ik die bèta driver ergens op een pagina die wel aan de Focusrite site hoorde maar via de navigatie niet te vinden was. Iemand op een forum had de link gepost. Geloof dat die ook een jaar later ook al niet meer werkte, was een soort depository van vage drivers waar de fabrikant zelf nog weleens naar linkte als mensen echt aandrongen..

Wat bedoel je met betaalde driver? Van een derde partij oid? Er zitten normaal toch gewoon ASIO drivers in de software installatie?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
3 november 2023, 16:04
W11 heb ik geen ervaring mee maar kan wel melden dat het me jaren heeft gekost om mijn Saffire 6usb goed te laten werken onder w10. Alle drivers die ik kon vinden geprobeerd, in eerste instantie bij een oudere bèta versie uitgekomen die ergens nog op internet rond slingerde. Pas een jaar of twee later kwam Focusrite met een werkende officiële driver. En toen was het nog best lang zo dat bij elke update van Windows de driver in eerste instantie crashte, na loskoppelen en opnieuw de usb kabel aansluiten deed hij dan weer normaal. De laatste paar jaar zowaar geen gesodemieter meer. En al die tijd geen reactie van Focusrite op alle klachten van mensen met dezelfde problemen..

Nu is dat laatste vrij gebruikelijk in computerland, verkoop en marketing krijgt aanmerkelijk meer aandacht dan service. En het model dat de klant eigenlijk voor tester speelt helpt ook niet. Voor de Saffire had ik een terratec, kan me vaag herinneren dat dat ook geen feest was.

Dus ik hoop dat je snel een oplossing vindt maar zou het zelf meer buiten Focusrite om op relevant fora zoeken. Waarbij je dan natuurlijk wel alle toetsenbord ridders met een mening moet zien te omzeilen.. Destijds vond ik die bèta driver ergens op een pagina die wel aan de Focusrite site hoorde maar via de navigatie niet te vinden was. Iemand op een forum had de link gepost. Geloof dat die ook een jaar later ook al niet meer werkte, was een soort depository van vage drivers waar de fabrikant zelf nog weleens naar linkte als mensen echt aandrongen..

Wat bedoel je met betaalde driver? Van een derde partij oid? Er zitten normaal toch gewoon ASIO drivers in de software installatie?

Een bepaalde driver in Windows 11 (flc.dll of zoiets) is de spelbreker. Ik kwam op een site (naam vergeten, niet belangrijk) die claimde het probleem te kunnen oplossen met die bepaalde driver. Toen puntje bij paaltje kwam moest ik bijna 10 dollar dokken, wat ik een beetje veel vond zonder de garantie van slagen, dus geskipt.
De drivers van de Focusrite zijn oke, heb er probleemloos in Windows 10 mee gedraaid.

lcvanderhelm
3 november 2023, 18:27
Ga naar downloads.focusrite.com en download focusrite control de driver wordt dan gelijktijdig geinstalleerd.
Als het goed is,krijg je gelijk een snelkoppeling naar het controlpaneel van focusrite.

Fobo
3 november 2023, 21:37
Ga naar downloads.focusrite.com en download focusrite control de driver wordt dan gelijktijdig geinstalleerd.
Als het goed is,krijg je gelijk een snelkoppeling naar het controlpaneel van focusrite.
Als het goed is, ja. Maar dat is het niet Niet om lullig te doen, maar dat is natuurlijk de meest voor de hand liggende manier, en dat heb ik toch wel zo’n acht, negen keer opnieuw geprobeerd. Aanvankelijk kreeg ik foutmeldingen en ging mijn laptop letterlijk op zwart. Uiteindelijk - en dat snap ik dan ook weer niet, want niks anders gedaan - stond het programma er wél op, maar er wordt nog steeds aangegeven dat de hardware (Focusrite) niet is verbonden. Schiet mij maar lek.
Overigens dank voor het meedenken....

Rinze
3 november 2023, 23:45
Een bepaalde driver in Windows 11 (flc.dll of zoiets) is de spelbreker. Ik kwam op een site (naam vergeten, niet belangrijk) die claimde het probleem te kunnen oplossen met die bepaalde driver. Toen puntje bij paaltje kwam moest ik bijna 10 dollar dokken, wat ik een beetje veel vond zonder de garantie van slagen, dus geskipt.
De drivers van de Focusrite zijn oke, heb er probleemloos in Windows 10 mee gedraaid.Dat is geloof ik juist het probleem of in ieder geval voor een deel. Bij elke verandering in Windows die ook maar iets betekent voor het functioneren van de driver moet de fabrikant weer een nieuwe versie van de driver uitbrengen. De fabrikant zegt daar kan ik niet aan beginnen en dat wordt dan de smoes om er helemaal niks meer aan te doen.

Zal morgen eens op die dll googlen. Externe Partijen die drivers aanbieden zijn denk ik altijd wat dubieus. Heb weleens op zo'n link geklikt en dan kom je met een setup bestand dat de juiste naam lijkt te hebben maar vervolgens een of andere a app installeert die je drivers moet updaten en dan moet je inderdaad ook nog eens gaan dokken om het probleem op te lossen. Erg frustrerend dit soort problemen, vooral omdat niemand zich verantwoordelijk voelt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
4 november 2023, 00:08
Dat is geloof ik juist het probleem of in ieder geval voor een deel. Bij elke verandering in Windows die ook maar iets betekent voor het functioneren van de driver moet de fabrikant weer een nieuwe versie van de driver uitbrengen. De fabrikant zegt daar kan ik niet aan beginnen en dat wordt dan de smoes om er helemaal niks meer aan te doen.
Dat valt nou juist mee: Focusrite heeft een scale aan downloads voor verschillende systemen en versies; ook dus van Windows 11, maar die doet het dus niet. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wie wat moet doen: Microsoft of Focusrite.


Externe Partijen die drivers aanbieden zijn denk ik altijd wat dubieus. Heb weleens op zo'n link geklikt en dan kom je met een setup bestand dat de juiste naam lijkt te hebben maar vervolgens een of andere a app installeert die je drivers moet updaten en dan moet je inderdaad ook nog eens gaan dokken om het probleem op te lossen. Erg frustrerend dit soort problemen, vooral omdat niemand zich verantwoordelijk voelt.
Ja, of ze doen voorkomen dat het gratis is, en als de installatie bijna rond is, moet je alsnog dokken. Misschien logisch maar ik vind het niet netjes.


Zal morgen eens op die dll googlen.
Ik heb het al een aantal keren gedaan, maar misschien vind jij wél iets...

Midwolda
4 november 2023, 07:43
Gebruik je ook dit soort tools?
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/usbview

Heeft mij al eens geholpen met soortgelijke problemen, al was het maar door het inzicht wat het me gaf. Het puzzelen waard. Bedenk dat:
- USB-poorten zitten in een hierarchische structuur waar sommige apparaten geen rekening mee houden
- ieder apparaat dat ooit in een USB-poort zat laat een softwarematige ID achter
- een apparaat dat in een andere USB-poort wordt gestoken laat die ID dus twee keer achter, wat storingen kan geven

Fobo
4 november 2023, 09:21
Dank voor de suggestie; ga ik zeker doen. Die hiërarchische structuur: dáar was ik inmiddels achter, de rest nog niet.

Nu eerst een weekje vakantie....

Rinze
4 november 2023, 09:55
Gebruik je ook dit soort tools?
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/usbview

Heeft mij al eens geholpen met soortgelijke problemen, al was het maar door het inzicht wat het me gaf. Het puzzelen waard. Bedenk dat:
- USB-poorten zitten in een hierarchische structuur waar sommige apparaten geen rekening mee houden
- ieder apparaat dat ooit in een USB-poort zat laat een softwarematige ID achter
- een apparaat dat in een andere USB-poort wordt gestoken laat die ID dus twee keer achter, wat storingen kan geven

Heb ik destijds wel gedaan met mijn probleem, leverde niet echt veel op behalve verwondering over hoe het usb gebeuren blijkbaar geregeld wordt door Windows.

Rinze
4 november 2023, 09:59
Dat valt nou juist mee: Focusrite heeft een scale aan downloads voor verschillende systemen en versies; ook dus van Windows 11, maar die doet het dus niet. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wie wat moet doen: Microsoft of Focusrite.



Ze hebben wel versies voor elke vorm van Windows maar mijn punt was dat wanneer Windows update iets verandert binnen wat aan de driver raakt de fabrikant daar weer een aanpassing voor zou moeten uitbrengen maar dat dus niet doet. Is ook praktisch onbegonnen werk lijkt mij maar dient ook als smoes om voor de fabrikant om het te laten liggen.

Ik kan flc.dll niet vinden online trouwens.

Fobo
4 november 2023, 13:34
Ik kan flc.dll niet vinden online trouwens.
Kan zijn dat ik het niet correct heb vermeld; kan het nu niet checken, het Windows-apparaat ligt thuis...

lcvanderhelm
4 november 2023, 19:33
Soms wil het wel eens helpen om een andere USB poort te proberen maar ook dat zal je ongetwijfeld al geprobeerd hebben.
Niet wanhopen,het zal wel iets heel lulligs zijn en ineens werkt het.
Het moet ook werken,want bij mij werkt het nu ook goed.

Fobo
4 november 2023, 20:20
Het punt is dat op internet meerdere soortgelijk gevallen zijn gepost, maar tot op heden ben ik niemand tegengekomen die de oplossing heeft.

Soms wil het wel eens helpen om een andere USB poort te proberen maar ook dat zal je ongetwijfeld al geprobeerd hebben.
Niet wanhopen,het zal wel iets heel lulligs zijn en ineens werkt het.
Het moet ook werken,want bij mij werkt het nu ook goed.
Wat heb jij dan gedaan dat het bij jou wél werkt?

Rinze
4 november 2023, 23:07
Het probleem is dat zo'n beetje elke driver van hardware op je pc een conflict kan veroorzaken. Dat het op de ene w11 pc werkt zegt niks over een ander exemplaar tenzij de hardware configuratie exact hetzelfde is.

Als je pc crasht heb je tenminste nog programma's als Who Crashed, dat heb ik best veel aan gehad. Maar ja, bij mij leverde de Focusrite driver dan ook regelmatig een BSOD op.

Er zijn ook wel manieren om conflicten te bekijken zonder dat de boel crasht denk ik maar dat heb ik dan weer minder ervaring mee.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

lcvanderhelm
5 november 2023, 11:03
Helaas Fobo ik ben vergeten wat ik precies gedaan heb om het te laten werken.De installatie gaf bij mij,dacht ik,niet veel problemen.
Heb alleen in het begin een keer van USB poort gewisseld omdat de focusrite niet herkend werd.
Had in het begin wel problemen met de Kemper integreren in Cubase via de focusrite.Vooral de s/pdif gaf in het begin problemen.

Fobo
5 november 2023, 11:55
Helaas Fobo ik ben vergeten wat ik precies gedaan heb om het te laten werken.De installatie gaf bij mij,dacht ik,niet veel problemen.
Heb alleen in het begin een keer van USB poort gewisseld omdat de focusrite niet herkend werd.
Bedenk me nu dat ik de Focusrite (met ‘gewone’ USB) via een hub heb aangesloten op een USB4-ingang. Misschien is dát het probleem. Volgende week proberen....

Rinze
5 november 2023, 13:51
Meestal staat in de handleiding dat je zo'n ding niet via een hub moet aansluiten dus dat zou het best eens kunnen zijn..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
5 november 2023, 14:29
Meestal staat in de handleiding dat je zo'n ding niet via een hub moet aansluiten dus dat zou het best eens kunnen zijn..
Zou kunnen, maar ook ik behoor tot de massa die eerst zelf gaat klooien voordat de gebruikershandleiding in beeld komt....
Ik meld me weer. Mijn dank aan alle meedenkers.

Fobo
14 november 2023, 17:38
Update: het blijkt dat het moederbord van mijn nieuwe Leveno voor dit doel een driver-update (BIOS/chipset) nodig had. Met de nodige angst - want niet echt thuis in die materie - gedaan aan de hand van instructies op een andere laptop. Is uiteindelijk gelukt, evenwel nog steeds zonder dat de Focusrite ‘connected’ was. Heb de software daarvan gedeïnstalleerd en weer opnieuw gedownload/geïnstalleerd.
Dat gaf wéér een foutmelding, maar de installatie lijkt toch te zijn geslaagd, in de zin dat de Focusrite nu toch is ‘connected’. Schiet mij maar lek. Sterker nog, hij werkt (in elk geval) bij het afspelen van FL Studio, maar het volume lijkt me vrij laag.
Ik moet dus nog het nodige uitzoeken, maar het lijkt de goede kant op te gaan.

Rinze
14 november 2023, 20:36
Update: het blijkt dat het moederbord van mijn nieuwe Leveno voor dit doel een driver-update (BIOS/chipset) nodig had. Met de nodige angst - want niet echt thuis in die materie - gedaan aan de hand van instructies op een andere laptop. Is uiteindelijk gelukt, evenwel nog steeds zonder dat de Focusrite ‘connected’ was. Heb de software daarvan gedeïnstalleerd en weer opnieuw gedownload/geïnstalleerd.
Dat gaf wéér een foutmelding, maar de installatie lijkt toch te zijn geslaagd, in de zin dat de Focusrite nu toch is ‘connected’. Schiet mij maar lek. Sterker nog, hij werkt (in elk geval) bij het afspelen van FL Studio, maar het volume lijkt me vrij laag.
Ik moet dus nog het nodige uitzoeken, maar het lijkt de goede kant op te gaan.Das mooi.

Heb je in de instellingen van FL Studio gecheckt of de Focusrite werkt met de ASIO driver en niet met een van de andere opties?

Welk volume is laag, het opname of het afspeelvolume van wat je opneemt of het totale volume?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
14 november 2023, 20:46
Ik vond het afspeelvolume (vrij) laag maar dat kan verbeelding zijn. Verder ben ik nog even niet gekomen: tomorrow is an other day. Ik was er even klaar mee, het klotste onder m’n oksels. Wel gezien dat FL Studio met de ASIO driver werkt; andere instellingen moet ik nog checken. Wordt vervolgd...

Fobo
16 november 2023, 16:56
Het leed is geleden, de horizon schijnt....
Alles doet het (weer), en ook nog ’ns op de juiste wijze.
Ben een paar muziekbestandjes kwijt geraakt maar dat boeit niet.
De hard- en software zijn goed op elkaar afgestemd, en ik kan de boel weer netjes gaan plaatsen waar ik het had bedoeld.
Dank voor de tips en het meedenken!

Rinze
16 november 2023, 22:27
Het leed is geleden, de horizon schijnt....
Alles doet het (weer), en ook nog ’ns op de juiste wijze.
Ben een paar muziekbestandjes kwijt geraakt maar dat boeit niet.
De hard- en software zijn goed op elkaar afgestemd, en ik kan de boel weer netjes gaan plaatsen waar ik het had bedoeld.
Dank voor de tips en het meedenken!Mooi zo, veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

guitarkid2
16 november 2023, 23:30
Ik vond het afspeelvolume (vrij) laag maar dat kan verbeelding zijn. Verder ben ik nog even niet gekomen: tomorrow is an other day. Ik was er even klaar mee, het klotste onder m’n oksels. Wel gezien dat FL Studio met de ASIO driver werkt; andere instellingen moet ik nog checken. Wordt vervolgd...
Je moet de asio driver van focusrite hebben
Kan. Je kiezen waar je asio van fl studio hebt gekozen

Fobo
20 november 2023, 14:36
Ik vond het afspeelvolume (vrij) laag maar dat kan verbeelding zijn.


Je moet de asio driver van focusrite hebben
Kan. Je kiezen waar je asio van fl studio hebt gekozen
Durf het bijna niet te vertellen; ik speelde bestandjes af die nog niet ‘genormalised’ waren......:hide: