PDA

View Full Version : CNC service gezocht.



Ewoud Kuijt
24 oktober 2023, 21:22
Goede oude vrienden,

Na jaren kwam ik weer hier terecht en krijg gelijk de kriebels.

Gelijk met de deur in huis: Wie heeft er hier op het forum een CNC machine in huis die voor mij een body voor een SG model kan frezen. Ik heb even ruzie gemaakt met de zoekfunctie maar daar kwam ik niet veel verder mee.

Thanks!

jan jansen
25 oktober 2023, 18:12
Goede oude vrienden,

Na jaren kwam ik weer hier terecht en krijg gelijk de kriebels.

Gelijk met de deur in huis: Wie heeft er hier op het forum een CNC machine in huis die voor mij een body voor een SG model kan frezen. Ik heb even ruzie gemaakt met de zoekfunctie maar daar kwam ik niet veel verder mee.

Thanks!

Ewoud,kan je niet van iemand wat mallen lenen en dan zelf die body frezen?

Ewoud Kuijt
25 oktober 2023, 20:18
Ewoud,kan je niet van iemand wat mallen lenen en dan zelf die body frezen?

Ja, dat zou kunnen maar ik ben te scheiterig om de gewelfde top van een Les Paul te maken!

D3nnis
25 oktober 2023, 20:33
Maar als je een SG maakt, zoals je in je eerste post aangeeft, hoef je toch geen gewelfde top van een Les Paul te maken?

Napoje
26 oktober 2023, 13:34
En die cnc’er mag ook het 3d model aanleveren? Of heb je dat zelf…

Ewoud Kuijt
31 oktober 2023, 10:15
Als die persoon ze heeft dan graag maar kan zelf ook op zoek natuurlijk. Ik heb wel een paar mooie stukken mahonie liggen die gebruikt kunnen worden. Ik dacht dat we een paar jaar geleden hier op het forum iemand hadden die heel druk bezig was met een cnc-machine.

Thiez
31 oktober 2023, 11:35
Je zou eens bij LS guitars of Smitty guitars kunnen informeren. Ik weet dat zij CNC werk doen voor hun eigen bouwwerken. Echter is dit wel een commercieel gitaarbouwer, dus geen idee of ze voor zoiets open staan, en als ze het doen zullen ze het wellicht niet voor het waarschijnlijk beoogde vriendenprijsje doen.

Gewoon lekker zelf aan de slag gaan, de SG is niet het meest complex model om te bouwen wat body betreft. Later heb je het over een les paul, dat is al iets complexer met carved top. Hieronder heb je mijn bouwtopic, wellicht heb je er iets aan.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?174288-SG-tje-bouwen

Orpheo
31 oktober 2023, 16:51
Hm, valt echt wel mee. Met de hand uitsteken of haakse slijper + schuurmachine werkt echt prima. Je hebt ook mallen om de LP top zelf te frezen:

https://images.reverb.com/image/upload/s--iWmLD1fa--/f_auto,t_large/v1534171691/rut9lhyzfzevhvkknqgh.jpg

en dan krijg je dit:

https://www.mandolincafe.com/forum/attachment.php?attachmentid=161958&d=1509404081

Wat met een schraper en palmschuurmachine heel goed rond te carven is.

Prima te doen.

Thiez
1 november 2023, 10:27
Het is zeker prima te doen, enige wat ik zeg is dat het complexer is dan een sg. En zo is een sg weer complexer dan een tele of strat.

jan jansen
1 november 2023, 17:49
Hm, valt echt wel mee. Met de hand uitsteken of haakse slijper + schuurmachine werkt echt prima. Je hebt ook mallen om de LP top zelf te frezen:

https://images.reverb.com/image/upload/s--iWmLD1fa--/f_auto,t_large/v1534171691/rut9lhyzfzevhvkknqgh.jpg

en dan krijg je dit:

https://www.mandolincafe.com/forum/attachment.php?attachmentid=161958&d=1509404081

Wat met een schraper en palmschuurmachine heel goed rond te carven is.

Prima te doen.

Met die zelfde mallen (Marco nog bedankt!) heb ik het ook wel gedaan en is echt niet moeilijk.

Stefan16384
1 november 2023, 21:10
Ik heb een CNC machine. Ik ben hier twee jaar geleden aan begonnen, puur als een extra hobby.

En dan moet ik je gelijk teleurstellen. Ik heb geen model voor een SG of LP. Ik vermoed dat online een geschikt 3d model vinden van de gewenste gitaar niet heel makkelijk gaat zijn. Zodra je dat 3d model hebt, ben je er ook nog niet. Dat model moet worden omgezet in commando's voor de CNC machine (toolpaths, Gcode). Ook dat is nog een flinke klus. Hoe leuk ik het ook zou vinden, er gaat veel te veel tijd in zitten en dat is iets dat ik niet over heb.

Realistisch gezien is het gewoon niet interessant om één enkele body op de CNC te maken. Het maken van je model, de toolpaths maken, het CNC werk zelf, er achter komen dat er een fout zit in je digitale werk en opnieuw moeten beginnen... Je bent echt veel sneller klaar als je een body met de hand maakt. Een LP is wel een uitdaging, maar met geduld prima te doen. Een SG is volgens mij nog wat simpeler.

Voor één enkele body zonder finish, ik denk dat je beter kan zoeken naar iemand die de body met de hand wilt maken in plaats van met een CNC.

Thiez
2 november 2023, 10:20
In mijn SG bouwtopic kan je zien dat ik mijn mallen heb laten lasersnijden. Ik kan je eventueel de autocad sturen om de mallen te laten snijden. Was destijds bij Snijlab in rotterdam iets van 45 euro kwijt voor het snijden van de mallen. De cad tekening is een exacte kopie van mijn Gibson SG 50th anni 24.

Napoje
2 november 2023, 12:20
Waarom al die moeite voor een standaardmodel als je er voor weinig een kan kopen? Uiteraard ge-cnc’d

https://www.thomann.de/nl/harley_benton_eguitar_kit_sgstyle.htm

Thiez
2 november 2023, 14:20
omdat "Ik heb wel een paar mooie stukken mahonie liggen die gebruikt kunnen worden" en omdat zo een kit rommel is?
Van de afwerking van zo een kit hoef je weinig te verwachten, ik heb ooit een flying v kit in elkaar gesleuteld jaren geleden. Maar als je de actie lager wil krijgen dan niveau 'slide guitar', zul je alsnog het een en ander moeten nabewerken. Daarnaast is alle hardware ook matige kwaliteit, en het element al helemaal.

Napoje
2 november 2023, 20:35
omdat "Ik heb wel een paar mooie stukken mahonie liggen die gebruikt kunnen worden" en omdat zo een kit rommel is?
Van de afwerking van zo een kit hoef je weinig te verwachten, ik heb ooit een flying v kit in elkaar gesleuteld jaren geleden. Maar als je de actie lager wil krijgen dan niveau 'slide guitar', zul je alsnog het een en ander moeten nabewerken. Daarnaast is alle hardware ook matige kwaliteit, en het element al helemaal.

JA allemaal waar. Maar zo leer je wel gitaarbouwen. Die hardware hoef je niet te gebruiken.

Thiez
6 november 2023, 09:02
JA allemaal waar. Maar zo leer je wel gitaarbouwen. Die hardware hoef je niet te gebruiken.

Als je de hardware niet gebruikt en halve kit aan moet gaan passen om hem bespeelbaar te krijgen. Ben je in mijn ogen beter uit om gewoon from scratsch te beginnen, dan leer je veel beter gitaar bouwen en kom je met prijs hetzelfde uit.

Maar goed, we gaan offtopic. Terug naar de CNC..